handdator

Visa fullständig version : +kcal klureriet


Wilson
2003-06-09, 02:12
Kanske jag har frågat det innan men jag lyckas iaf inte reda ut det i mitt huvud.

Man ska ju helst ha ett överskott av energi för att bygga muskler. Men hur gör man för att inte lägga på sig något fett utan enbart bygga muskler?
genom att inte äta för mycket +kcal, eller? Vi säger att jag äter 3-500 kcal över det jag gör av med under en dag. Då kommer dessa 3-500 kcal kroppen att använda för att bygga och reparera musklerna?
Alltså rent teoretiskt ska det gå att inte lägga på sig ett endaste gram fett även ifall man äter +kcal, bara man muskler som behövar byggas?
Kanske är jag lite trög :angel: men jag kan inte riktigt få det utrett i mitt huvud.

Grahn
2003-06-09, 08:42
Originally posted by Wilson
Kanske jag har frågat det innan men jag lyckas iaf inte reda ut det i mitt huvud.

Man ska ju helst ha ett överskott av energi för att bygga muskler. Men hur gör man för att inte lägga på sig något fett utan enbart bygga muskler?
genom att inte äta för mycket +kcal, eller? Vi säger att jag äter 3-500 kcal över det jag gör av med under en dag. Då kommer dessa 3-500 kcal kroppen att använda för att bygga och reparera musklerna?
Alltså rent teoretiskt ska det gå att inte lägga på sig ett endaste gram fett även ifall man äter +kcal, bara man muskler som behövar byggas?
Kanske är jag lite trög :angel: men jag kan inte riktigt få det utrett i mitt huvud.

Man kommer att lägga på sig fett om man vill bygga maximalt med muskler, däremot kan man öka så lite i fettvikt att ens fettprocent minskar.
För att lyckas med det konststycket så måste du dock hålla strikt diet och ha järnkoll på hur du funkar, sen eftersom det tar TID att bygga muskler så måste du vara så förtjust i denna diet så att du tycker att leva resten av ditt liv på den vara en god plan. :D

Men visst går det, frågan är ju om man verkligen vill...

ivandrago
2003-06-09, 09:21
men är man ung och har hög ämnesomsättning kan man äta ganska rejält utan att lägga på sig speciellt mycket fett. om du "räknat ut" ditt energibehov till 2500kcal t.ex. så kanske din kropp i själva verket står stilla i vikt i med ett energiintag mellan 2000-3500kcal. Jag tror att energiåtgången hos de flesta är mer dynamisk än att man verkligen kan hitta en +-0 gräns och sedan höja 500kcal och gå upp stadigt i vikt, speciellt hos unga män.

pTr
2003-06-10, 22:53
borde man inte kunna bygga muskler och bränna fett om man tränar hårt, äter bra men mellan måltiderna göra någonting lågintensift som t.ex. en promenad?

lågintensiva arbeten använder ju främst fett som energikälla
rätta mig om jag har fel=)

Wilson
2003-06-11, 01:42
Originally posted by pTr
borde man inte kunna bygga muskler och bränna fett om man tränar hårt, äter bra men mellan måltiderna göra någonting lågintensift som t.ex. en promenad?

lågintensiva arbeten använder ju främst fett som energikälla
rätta mig om jag har fel=)

Min tanke med. Alltså att man kanske bara vill bli av med sådär några hekton fett, då borde man väl kunna lägga in lite promenader på morgon eller liknande, SAMTIDIGT som man ligger på +kcal?

Grahn
2003-06-11, 06:52
Lägger du in morgonpromenader så måste du ju kompensera energiåtgången för dem med ännu fler kcal för att ligga på plus.

Troligare att du får ett bättre resultat med HIIT.

spinkoo
2003-06-11, 09:20
Sluta var rädd för fettet :MrT:

Då kommer du växa rejält i muskler. Fett som man "nyss lagt på sig" har jag inga :confused: som helst problem med att få bort på bara några veckor...:kickass:

Tror det handlar om att våga grisa lite man blir inte smällfet så himla lätt...(wilson du e ju ung som mig) :naughty:

pTr
2003-06-11, 17:46
tycker det låter konstigt att man inte kan bygga muskler om man ligger på -kcal...
muskler borde gå att bygga men det borde vara omöjligt att gå upp i vikt

King Grub
2003-06-11, 17:49
Originally posted by pTr
muskler borde gå att bygga men det borde vara omöjligt att gå upp i vikt

Och du tror inte att muskler väger något...

pTr
2003-06-11, 17:52
självklart så vet jag att muskler väger, sa nyss att jag tror det går att bygga muskler även vid -kcal men inte att gå upp i vikt

läs igen



:smash:

ivandrago
2003-06-11, 21:53
Originally posted by pTr
självklart så vet jag att muskler väger, sa nyss att jag tror det går att bygga muskler även vid -kcal men inte att gå upp i vikt

läs igen



:smash:

tja om man är ett fettberg utan några som helst muskler. eftersom muskler väger mer än fett måste man förlora mer fett än man bygger muskler om man vill hålla vikten.

King Grub
2003-06-12, 11:02
Originally posted by pTr
självklart så vet jag att muskler väger, sa nyss att jag tror det går att bygga muskler även vid -kcal men inte att gå upp i vikt

läs igen



:smash:

Nu har jag läst igen, och du säger fortfarande samma sak. Det är nog du som behöver formulera om dig. Jag förstår vad du menar, men du skriver inte vad du menar.