handdator

Visa fullständig version : Saker att se och göra i Berlin?


machine gun
2008-06-18, 14:55
Jag ska springa Berlin marathon 28/9 och tänkte passa på att bekanta mig lite med staden i samma veva när man ändå är där. Kommer antagligen vara där torsdag-måndag. Loppet går på söndagen, så det blir iaf två heldagar att spendera i staden. Några tips på vad man "bör" göra? Inga 3-timmarspromenader eller brutala krogrundor bara ;)

xarizma
2008-06-18, 16:54
Besök en bordell.

Jorgen
2008-06-18, 16:59
Besök en bordell.

En fullkomligt idiotisk post. Grattis. *screwy*

Man and Machine
2008-06-18, 17:16
Om du är det minsta historieintresserad så borde ju nåt museum om något av världskrigen locka? Krigsmonument eller minnesplatser, det finns nog hur mycket som helst. Det går nog inte att inte hitta nåt som intresserar http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin gör ju iaf mig sugen på en del platser att besöka. Om läderklubb med äkta techno faller under kategorin brutala krogrunder får du nog fan göra ett undantag, det är ett must do!

gnagaren
2008-06-18, 17:26
Finns massa kul att se i och runt Berlin, det är bara att åka S-bahn och U-bahn och titta runt lite. Men planka icke, hörde att man får böta över 700 euro om man blir tagen. Det finns ju också ett arbetsläger i någon förort inte alls långt från city, kanske "kul" att besöka om du är intresserad.
Sedan finns ju självklart Berlinmuren (som är helt förstörd idag av alla småklottrare och turister, dessutom har ju Checkpoint Charlie blivit värsta turistfällan). Poztdamer Platz och en sightseeingtur med båt är två andra roliga saker.
Om du vill se kontraster så sätt dig på S-bahn och åk från västa till östra delarna av Berlin, det är som att komma från ett land till ett annat.
Gillar du att shoppa kan du ju åka till KaDeWe, där finns det så in i helvete mycket att handla.
Gillar du droger så är det bara att gå till valfri öppen plats, där säljer dem allt från hasch till heroin, helt öppet.
Kommer inte på så mycket mer men det finns mycket kul att göra i Berlin så du ska nog hitta något kul.

Tolkia
2008-06-18, 17:42
Gedächtniskirche (obs. inifrån).

gnagaren
2008-06-18, 17:51
Edit: Sachsenhausen hette visst arbetslägret, en mycket hemsk plats...

Fed up
2008-06-18, 23:07
Nu minns inte jag om du är lite veg (har för mig att du bara äter fisk?) men om du är det så måste du bara besöka yellow sunshine, ligger i kreutsberg, bästa vegburgarna ever! *drool*

Trance
2008-06-18, 23:12
Jag håller med xarizma och Tolkia, besök en bordell. Fast tjejerna på Gedächtniskirche var lite dyra har jag för mig.







Jag är så jäkla rolig. Annars så skall det finnas massa spännande klubbar i Berlin när det gäller elektronisk musik och konstiga tyskar.

machine gun
2008-06-18, 23:13
Nu minns inte jag om du är lite veg (har för mig att du bara äter fisk?) men om du är det så måste du bara besöka yellow sunshine, ligger i kreutsberg, bästa vegburgarna ever! *drool*

Nej, jag äter inte fisk. Jag brukar hålla utläggningar om att fisk inte är vegetariskt :D

Fed up
2008-06-18, 23:14
Nej, jag äter inte fisk. Jag brukar hålla utläggningar om att fisk inte är vegetariskt :D

Dåså. Ät dina yellow sunshine-burgare och var glad. :thumbup:

ps. du måste dricka Bionade till (men det finns ibland i Sverige också så det har du kanske redan testat).

machine gun
2008-06-18, 23:16
Dåså. Ät dina yellow sunshine-burgare och var glad. :thumbup:

ps. du måste dricka Bionade till (men det finns ibland i Sverige också så det har du kanske redan testat).

Tackar för tipset! Får släpa med mitt köttätande resesällskap dit.

Aldrig testat Bionade.

machine gun
2008-06-18, 23:19
Tack för alla tips! Keep 'em coming!


Jag har också förstått att Berlin är känt för sin klubbkultur, men det känns inte som helt rätt tillfälle att undersöka den närmre när jag är där för att springa marathon.

Angel
2008-06-19, 04:45
KaDeWe?? Hette det så? Restaurangen on the top floor i såfall....

xarizma
2008-06-19, 18:40
En fullkomligt idiotisk post. Grattis. *screwy*Nej va snällt, tack för din kommentar Jörgen :)

jontahontas
2008-06-19, 19:06
My time to shine!!! :D

Jag har ju faktiskt bott i Berlin sedan i September, och bor här fortfarande, där jag studerat på en lokal konstskola i Kreuzberg.

Jag vågar säga att jag har stenkoll på stan. Jag återkommer om en liten stund med lite mer konkreta tips.

Granatgiraffen
2008-06-19, 20:30
Ät mycket god korv!

Tolkia
2008-06-19, 21:33
Jag har ju faktiskt bott i Berlin sedan i September, och bor här fortfarande, där jag studerat på en lokal konstskola i Kreuzberg.
Kreuzberg är nästan en sevärdhet i sig. :D

wintersnowdrift
2008-06-19, 21:44
Kreuzberg är nästan en sevärdhet i sig. :D

+1

Jag var i Berlin på skolresa under mitt sista år i gymnasiet och vi fick gå en guidad tur i Kreuzberg, med en lokalbo som guide. Har för mig att vi besökte ett turkiskt kafé och drack jättestarkt te, samt köpte nötter och kikärtor i en delikatessbutik. Gooooott var det.

Apropå skum tysk elektronisk musik så hängde jag även med en frälst kompis på synthklubb. Vi tog S-bahn långt ut i någon förort och letade oss fram med en karta utskriven från nätet. Väl framme hittade vi något som verkade vara en ganska intern angelägenhet i en mörk källarlokal. Jag minns att jag hade ett rött linne på mig, och kände mig extremt färgglad och malplacerad då alla andra besökare var svartklädda, svartmålade och svartsminkade. Men stämningen var bra, musiken och människorna "intressanta" (min vän dreglade över det manliga klientelet, jag var kanske inte riktigt lika entusiastisk på den punkten) och det var helt klart en kul grej.

En sista minnesvärd upplevelse var en vitlöksrestaurang som vi besökte efter tips i någon guidebok. Jag åt bl.a. vitlöksglass och det var faktiskt helt ok, hur äckligt det än låter :).

//Kristin

jontahontas
2008-06-20, 09:18
Coolt att ni andra också diggar Berlin, och jag håller med i att Kreuzberg är the shit!

Angående vad du bör göra Machine gun så är det ju upp till vad du vill se, i och med att det finns jäävligt mycket, men okej! Jag skriver vad jag uppskattar med staden och vad jag under två dagar skulle sikta på att dra till, vill du se flashiga gallerior mm så är mina tips sämst :(

1. Ta med dig en karta! Staden är till ytan megalopodulosgigantisk och går du fel så traskar du i no mans land bland höga skylinehus i 2-3 timmar. Helt ärligt, ta med dig karta.

2. Ta dig till Kotbusser tor och traska omkring och upplev Berlinturkiet. Gå in och ät på turkiska småaffärer.

3. Simon-Dach Strasse i Friedrichschain är sådär lagom turistig, och det ligger dessutom en najs resturang där som säljer sjukt goda Lassivarianter, Kitano heter den.

Två tips som kanske inte låter sådär jättecoola, men det räcker med att du kommer till områdena så hittar du säkert nog med underhållning där.

4. Om du gillar konst så har jag massor med förslag på vad du bör se! Bara fråga!

Men överlag - ta med dig karta och håll dig i Kreuzberg och Friedrichschain, kanske Mitte om du vill strosa i affärer. Hoppas maran går fort! (3.30?)

dice
2008-06-20, 12:03
Vid brandenburger torg starar en gratis fyratimmars rundtur i staden två gånger om dagen. Guiderna blandar humor med historia och jag tyckte det var en bra rundtur.

http://www.newberlintours.com/nbt/content/view/33/70/lang,en/

bear.flowertwig
2008-06-22, 00:55
Annars så skall det finnas massa spännande klubbar i Berlin när det gäller elektronisk musik och konstiga tyskar.

Berlin är SJUKT bra på den fronten. Världens förmodligen mest beryktade/hårdaste/mest skruvade/dekadenta klubb, Berghain, ligger tex där.

Annars finns det ju traditionella sevärdheter en masse:
http://www.expressen.se/resor/resmal/europa/tyskland/1.753825/berlin-tysklands-unga-huvudstad
http://www.lira.se/article.asp?articleid=262
http://www.kingmagazine.se/king/articlelisting.aspx?id=17452&article=17930

JoelR
2008-10-23, 10:43
Är du intresserad av kultur och historia bör du besöka Pergamonmuseet. Där finns bl.a. Ishtarporten och Pergamonaltaret. Jag hade en väldigt trevlig dag där i somras, så det museet rekommenderas varmt!

http://www.smb.spk-berlin.de/smb/standorte/index.php?lang=de&p=2&objID=27&n=1&r=4

machine gun
2008-10-23, 17:09
Är du intresserad av kultur och historia bör du besöka Pergamonmuseet. Där finns bl.a. Ishtarporten och Pergamonaltaret. Jag hade en väldigt trevlig dag där i somras, så det museet rekommenderas varmt!

http://www.smb.spk-berlin.de/smb/standorte/index.php?lang=de&p=2&objID=27&n=1&r=4

Jag var där och kollade in Babylonutställningen (http://www.smb.museum/smb/babylon/show_text.php?lang=en). Det var mäktigt!

I övrigt knatade vi mest runt och kollade in diverse byggnader och "måste"-turistattraktioner som typ Checkpoint Charlie och fotoutställningen vid fd SS högkvarter. Sen hann man ju se en del av stan under maran också :)

JoelR
2008-10-23, 18:12
Jag var där och kollade in Babylonutställningen (http://www.smb.museum/smb/babylon/show_text.php?lang=en). Det var mäktigt!

Definitivt en av de bästa utställningarna jag har sett!

Nordenator
2008-10-23, 18:26
Vi lyckades ta oss till west.. err.. gallery.. err something. Muren där i alla fall, sen lökade vi bara i hostelbaren. Det var vad vi såg i Berlin :D 2 carlsberg för 3 euro och trevligt sällskap höll oss vid borden och billjardbordet. Visserligen var detta 26 och 27 dagen av tågluffandet, så man var lite sliten och Berlin var en oplanerad visit (:

Ajin
2008-10-23, 19:06
Jag har både bott och varit i Berlin ett antal gånger. Personligen tycker jag inte Sachsenhausen är något vidare om man jämför med andra läger. För det första så är det faktiskt inte ett koncentrationsläger utan något som kallades "Arbeitslager", alltså ett arbetsläger. Visst skedde det hemska saker där också, men till ett koncentrationsläger blev det inte förrän väldigt sent.

Största argumentet till att jag ogillar själva lägret är att de har gjort det för mycket till en utställning, istället för att faktiskt försöka ha kvar det så autentiskt så möjligt. En stor del beror framförallt på att många av de byggnadera, främst husen/stugorna de bodde i förstördes.
Det är lite som Pyramiderna, det skulle vara så oerhört mycket skönare att åka ut i öknen och se dom utan allt krimskrams till turistsouvernirer och utställningsgojs.

Annars så är Kreuzberg häftigt att besöka, samt det Tekniska Muséet. Potsdamer Platz är också en upplevelse i sig.

Men främst av allt så måste det sägas, om man är i Tyskland ska man ta för sig på två fronter.

1) Alkohol. Alkohol säljs i vilken Ica/Lidl butik som helst. Det är billigt, det är gott. Vill man njuta på något definitivt tyskt ska man ta sig till en Bier-Garten (Öl-gård) och beställa Hafenbreu eller Pilzner vom Fass. God öl till ett relativt bra pris!

2) Viktigast av allt. Döner och Currywurst. Döner är tyskarnas (eller ska man säga turkarnas?) variant av Kebab, fastän 10000000 gånger godare. Herregud, äter man Kebab i Tyskland en gång så smakar all Kebab i Sverige helt enkelt äckligt i jämförelse. Currywurst är en vit korv som ska smaka curry (vilket jag inte tycker att den gör) men det smakar tamigfan svingott. Maten räddar din Tysklandresa, framförallt i Berlin.

Passa på att njuta av nattlivet också, hela Berlin har en viss flair över sig som skiljer sig enormt från den svenska.

Trevlig resa :)


Edit: Verkar som du redan har åkt och kommit tillbaka, haha.

Exdiaq
2008-10-23, 19:12
I.o.m. att Berlin-marathon var den 28/9 så tror jag att maskingeväret redan har varit där.

machine gun
2008-10-23, 21:06
I.o.m. att Berlin-marathon var den 28/9 så tror jag att maskingeväret redan har varit där.

Vilket jag även skrev några inlägg ovanför ditt.

machine gun
2008-10-23, 21:09
Men främst av allt så måste det sägas, om man är i Tyskland ska man ta för sig på två fronter.

1) Alkohol. Alkohol säljs i vilken Ica/Lidl butik som helst. Det är billigt, det är gott. Vill man njuta på något definitivt tyskt ska man ta sig till en Bier-Garten (Öl-gård) och beställa Hafenbreu eller Pilzner vom Fass. God öl till ett relativt bra pris!

2) Viktigast av allt. Döner och Currywurst. Döner är tyskarnas (eller ska man säga turkarnas?) variant av Kebab, fastän 10000000 gånger godare. Herregud, äter man Kebab i Tyskland en gång så smakar all Kebab i Sverige helt enkelt äckligt i jämförelse. Currywurst är en vit korv som ska smaka curry (vilket jag inte tycker att den gör) men det smakar tamigfan svingott. Maten räddar din Tysklandresa, framförallt i Berlin.

Passa på att njuta av nattlivet också, hela Berlin har en viss flair över sig som skiljer sig enormt från den svenska.

Bra tips till någon som åker dit för att springa marathon och dessutom är vegetarian ;)

grisbil3n
2008-10-23, 21:55
Kebaben är sannerligen ljuvlig, finaste minnet från min tysklandsvistelse.

Buken
2008-10-24, 13:38
jag och en polare var 1 vecka i Berlin förra året det var mycket trevligt, Vi festade mestadels och levde på donut's men ska du besöka någon kultiverad plats kan jag rekomendera "Checkpoint charlie" och Gestapo's högkvarter det var faktiskt ganska intressant, Du bör inte heller missa Blockhouse.

machine gun
2008-10-24, 15:25
Man slås ständigt av hur bra folk är på att läsa trådar innan de kommenterar.

Huffo the A-LagaRe
2008-10-24, 19:16
Man slås ständigt av hur bra folk är på att läsa trådar innan de kommenterar.

Men nu har du ju varit där så då kan vi, istället för att starta en ny tråd, fortsätta att använda denna för att låta folk dela med sig av sina Berlintips:)

Alkoholen är självklart viktig. Den där gröna sommardrinken (namnet har försvunnit) är gudomlig, och mycket sprit är också bra. Ölen är som redan sagts mycket god.

Istället för kebab anser jag att man bör äta genuint tysk mat, knödel, ägg med spenat och dylikt. Något godare finns inte, det klår nästan mördeg!

Ajin
2008-10-26, 20:24
Bra tips till någon som åker dit för att springa marathon och dessutom är vegetarian ;)

Din otacksamhet är slående: Hur fan skall en utomstående veta om du är vegetarian eller inte? *slap*
Att man sedan väljer att avstå från en öl eller två för att man löper Marathon är upp till var och en, jag gav dig tips efter vad JAG ansåg att du borde ha gjort innan du lämnar Tyskland.

Mental
2008-10-26, 22:01
Din otacksamhet är slående: Hur fan skall en utomstående veta om du är vegetarian eller inte? *slap*

Genom att läsa i den här tråden kanske? Det framgår rätt tydligt att hon är vegetarian. *mini

jenni
2014-10-14, 19:25
Har någon lite färska tips ?
Är främst intresserad av konstgallerier och utställningar med modern konst :)

R Scarpa27
2014-10-14, 19:45
jag passade på att besöka sannssouci utanför berlin...

beatiful & intressant kultarv.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/P1190390_Potsdam_sans_souci_rwk.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Potsdam_Schloss_Sanssouci_%28707912855%29.jpg/1024px-Potsdam_Schloss_Sanssouci_%28707912855%29.jpg

awesomooo
2014-10-14, 19:47
Berghain - köade i 2h men kom aldrig in, man var inte tillräckligt konstig för att komma in tydligen. Ska vara den häftigaste nattklubben världen har att erbjuda men som sagt, inte vem som helst som kommer in och inte för att vara elak jenni men du är alldeles för "alldaglig" för att komma in där, om du inte tar på dig en latexdräkt och färgar håret grönt då.

Sightseeingbussarna - kostar 10 Euro tror jag och då får du se det mesta Berlin har att erbjuda exteriört. Lätt värt dom pengarna.

Mat - Bratwurst och sauerkraut med en öl är förmodligen den bästa "street fooden" som finns och är även det väldigt billigt. Sen finns det självklart väldigt bra restauranger lite här och var.

Taxi - är billigt, många människor säger att det är dyrt i Berlin men dom människorna vet ingenting, vi åkte taxi precis hela tiden och överallt och kostade aldrig mer än 15€, och då var det långa sträckor vi åkte.

Sen om du vill gå på strippklubb så är det bara att välja och vraka, kostar inte mer än 10€ och då får du en drink gratis på köpet och du kommer garanterat få se bröst och kanske t.o.m. klämma mot din egna vilja om du är tillräckligt charmig.

Prostitution/bordell är riktigt billig och på kvällstid kommer du ha tjejer efter dig som drar i dig och erbjuder dig tjänster för en billig peng, tjejerna är dessutom förvånansvärt söta för att vara prostituerade. Dock kan jag inte ge någon bättre recension då jag valde att investera pengarna i andra saker än samlag.

Eftersom jag för det mesta är full eller bakfull när jag har varit i Berlin så har jag inte upplevt den kulturella delen riktigt förutom Checkpoint Charlie och sett Berlinmuren. Finns även ett jättestort akvarium i Berlin men det kan jag inte påstå är värt att betala för och köa länge för att få se.

R Scarpa27
2014-10-14, 19:58
märkte nu att jenni bara återupplivade en tråd från 2008.. med en smiley, antagligen för att jävlas :/ awww haha.

jenni
2014-10-14, 20:07
märkte nu att jenni bara återupplivade en tråd från 2008.. med en smiley, antagligen för att jävlas :/ awww haha.

Jävlas gör jag ofta men inte denna gång :d
Jag letar faktiskt lite nyare konstgallerier att besöka, de klassiska ställena känns så bekanta och jag har hört att nutida unga konstnärer i Berlin är geniala

R Scarpa27
2014-10-14, 20:16
Jävlas gör jag ofta men inte denna gång :d
Jag letar faktiskt lite nyare konstgallerier att besöka, de klassiska ställena känns så bekanta och jag har hört att nutida unga konstnärer i Berlin är geniala

och det frågar du med en smiley?
jaha lätt att fatta :d
haha...
fråga kollos stora konstnär själv... hmmm vad heter han nu igen... killen med långt hår som funderade på att raka a v sig det.

just ja Timoat .

jenni
2014-10-14, 20:19
och det frågar du med en smiley?
jaha lätt att fatta :d
haha...
fråga kollos stora konstnär själv... hmmm vad heter han nu igen... killen med långt hår som funderade på att raka a v sig det.

just ja Timoat .

Aha, tänkte inte på det, tyckte smileyn såg snäll ut och trevlig ut haha
Ingen aning vem det är :confused:
Dock finns det en hel del beresta medlemmar som säkerligen har grymma tips

Gober
2014-10-14, 20:21
Jävlas gör jag ofta men inte denna gång :d
Jag letar faktiskt lite nyare konstgallerier att besöka, de klassiska ställena känns så bekanta och jag har hört att nutida unga konstnärer i Berlin är geniala

Vad menar du med klassiska ställe? De gallerier som anses vara de bästa visar ju ständigt nya konstnärer som det går bra för.

Berlin har väldigt många gallerier, du kan nog hitta många listor om du googlar lite.

http://www.timeout.com/berlin/en/art-galleries/where-to-see-art-in-berlin

R Scarpa27
2014-10-14, 20:24
Aha, tänkte inte på det, tyckte smileyn såg snäll ut och trevlig ut haha
Ingen aning vem det är :confused:
Dock finns det en hel del beresta medlemmar som säkerligen har grymma tips

jo Timoat är ju yrkes konstnär.. snacka med han.. han hänger ju i många trådar här...
han lär säkert dyrka upp här med... annars skriv till han Timoat

Red Apple
2014-10-14, 20:27
Testa att hänga på lite öppna ateljéer och träffa konstnärsfolk som kan guida dig lite. Den bästa samtida konsten där nere visas inte upp på utställningar om jag har förstått det rätt.

Gober
2014-10-14, 20:32
Testa att hänga på lite öppna ateljéer och träffa konstnärsfolk som kan guida dig lite. Den bästa samtida konsten där nere visas inte upp på utställningar om jag har förstått det rätt.

Är det konstnärer som inte lyckats som säger så? ;)

Öppna ataljéer är givetvis kul och intressant, men de flesta strävar efter att få visa sin konst och givetvis på de bästa gallerierna. Problemet är att många duktiga konstnärer aldrig får chansen och därmed är det ett perfekt tillfälle att göra ataljebesök om du hänger i kretsar som gör det möjligt.

jenni
2014-10-15, 00:14
Testa att hänga på lite öppna ateljéer och träffa konstnärsfolk som kan guida dig lite. Den bästa samtida konsten där nere visas inte upp på utställningar om jag har förstått det rätt.

Hmm, det låter ju som en rätt bra ide, frågan är hur man hittar dessa?
Jag har en vecka där och mitt sällskap är redan förfärad över mängden konst jag vill peta in på den perioden haha