handdator

Visa fullständig version : Mat-/Stekfett


shifty
2008-06-18, 14:00
Nå, vad använder ni att steka i (samt varför)?
Vilket är "bäst"?

Ola Wallengren
2008-06-18, 14:22
Bäst kan man inte riktigt säga eftersom det beror på i vilket sammanhang.
Själv använder jag flytande margarin som är mjölkfritt. Och varför använder jag det?
Bra fett kvalite men mest för att det är smidigt och vi har en mjölkproteinallergiker i familjen.

frambogir
2008-06-18, 14:24
Jag använder rapsolja, mest för att det är enkelt att bara spilla i lite i pannan :)

Otto P
2008-06-18, 14:24
Oftast flytande milda, för att det är enkelt.
Men även olivolja och rapsolja ibland en kombination. Beror lite på vad jag ska steka.

Sniggel
2008-06-18, 14:27
Oftast smör, för att det är enklast och nyttigt.

Sverker
2008-06-18, 18:17
Flytande margarin, gjort på rapsolja:thumbup:

Syndicate
2008-06-18, 18:28
Eftersom jag använder mig av en teflonpanna så är matfett inte nödvändigt. Brukar bara ha i en minimal bit margarin för att enkelt kunna se när pannan är het.

Emil_Larsson
2008-06-18, 18:29
Morsan använder alltid smör hon säger att det har ingen betydelse vilket mat/stekfett man använder eftersom fettet man steker försvinner ändå i stekpannan.

stridis
2008-06-18, 19:17
Vissa matvaror suger upp stekfett vissa inte. Potatis suger upp jättefint, panering likaså; ett stycke kött gör det inte.

sissa
2008-06-18, 19:30
Jag steker i arlas färdiga blandning "smör & rapsolja"


Jag tycker inte margarin är gott. Hade kunnat steka bara i smör för smakens skull, men ur hälsoaspekt är det säkert inte fel att steka i rapsolja också, plus att jag tycker att det är rätt smidigt med flytande matfett

Eddie Vedder
2008-06-18, 19:46
Hade kunnat steka bara i smör för smakens skull, men ur hälsoaspekt är det säkert inte fel att steka i rapsolja också

Ur hälsoaspekt bör ju även oljans hållbarhet beaktas. Smör har ju först och främst ingen "dålig" fettsammansättning men eventuellt mindre gynnsam än rapsolja.

Dock är ju rapsoljan helt klart ett sämre stekfett och ett oxiderat fett är ju alltid sämre än ett stabilt fett. Nu krävs det ju förstås en viss misshandel för att oljan ska bli ohälsosamt dålig i stekpannan och smaken hinner bli vedervärdig dessförinnan så man blir ju ändå "varnad" s.a.s.

Men poängen är fortfarande den att vad som utgör ett bra stekfett inte enbart handlar om fettsammansättningen i fettkällan som sådan.:)

sissa
2008-06-18, 19:54
Ur hälsoaspekt bör ju även oljans hållbarhet beaktas. Smör har ju först och främst ingen "dålig" fettsammansättning men eventuellt mindre gynnsam än rapsolja.

Dock är ju rapsoljan helt klart ett sämre stekfett och ett oxiderat fett är ju alltid sämre än ett stabilt fett. Nu krävs det ju förstås en viss misshandel för att oljan ska bli ohälsosamt dålig i stekpannan och smaken hinner bli vedervärdig dessförinnan så man blir ju ändå "varnad" s.a.s.

Men poängen är fortfarande den att vad som utgör ett bra stekfett inte enbart handlar om fettsammansättningen i fettkällan som sådan.:)

Jag hade egentnligen ingen större aning om vad jag menade med "ur hälsoaspekt är det säkert inte fel att steka i rapsolja också" :D
Mer än att det är mer mättat fett i smör.
Men om de tvista väl de lärde också ?( om hur dåligt det är med mättat fett egentligen)

Jag vet helt enkelt inte mkt. Men jag steker i smör och rapsolja iaf från arla:D

Floddan
2008-06-18, 21:42
Använder oftast smör att steka i eftersom de är godast.

Skall de inte hettas upp så mycket gillar jag olivolja (i typ sallad).

Flytande margarin (typ milda) använder jag i gröten för de är smidigast.

tntballe
2008-06-18, 21:46
Olivolja eller rapsolja, precis som dom gjorde på stenåldern=bäst

machine gun
2008-06-18, 21:55
Arlas "Smör & rapsolja", vanligt smör, rapsolja eller olivolja. Beror på vad jag lagar för nåt.

Scratch89
2008-06-18, 22:06
Flytande margarin.

Floddan
2008-06-18, 22:53
Olivolja eller rapsolja, precis som dom gjorde på stenåldern=bäst

Stekte dom oxfilé i olja på stenåldern? fy fan va äckligt.

Niskel
2008-06-18, 23:07
Antagligen rapsolja eller olivolja.

Cohen
2008-06-18, 23:26
Steker alltid i vanligt smör, tycker det blir godast så.

Att optimera stekfett efter annat än smak känns överdrivet. Knappast så att den lilla mängd stekfett man får i sig (åtminstone inte med en normal kosthållning) kommer att påverka hälsan nämnvärt.

Eddie Vedder
2008-06-19, 03:29
Hur kan man steka i olivolja? Dels ett dåligt stekfett och dels tycker jag det ger för mycket smak till övrig mat.

Nog för att olivolja i en t.ex. sallad kan ge en smakhöjning men att steka ägg, pannkakor, kött o.s.v. i olivolja är ju knappast någon höjdare.

Sverker
2008-06-19, 06:02
Olivolja eller rapsolja, precis som dom gjorde på stenåldern=bäst

Det krävs rätt avancerad teknik för att pressa fett ur frön och oliver. Jag gissar att den kunskapen kom för kanske 3000 - 4000 år sedan. På Jesutid var tekniken säkert standard.


Jag gissar att på stenåldern tog tillvara fett som ran ut från köttet när det grillades eller så skar man ut det får djuret som det var.

tntballe
2008-06-19, 08:45
Det krävs rätt avancerad teknik för att pressa fett ur frön och oliver. Jag gissar att den kunskapen kom för kanske 3000 - 4000 år sedan. På Jesutid var tekniken säkert standard.


Jag gissar att på stenåldern tog tillvara fett som ran ut från köttet när det grillades eller så skar man ut det får djuret som det var.

Jag försökte bara vara rolig i ett annars tråkigt svar.

Mega_man1000
2008-06-19, 21:04
använder rapsolja för att det är lätt att använda och ger en hyfsat bra doft

Dreas
2008-06-19, 23:14
Steker alltid i smör ,har blivit allergisk mot allt som heter margarin på senare tid!

Emil.o
2008-06-20, 14:00
Steker i Avokadoolja eftersom det tål upphettning utan att härda eller bli delvis härdat(transfett). kostar lite mer än dom flesta men de går ju åt så lite så det spelar ingen roll. Olivolja funkar också vid lägre tempratur.

Rapsolja tål väl inte upphettning alls ?

Sverker
2008-06-20, 15:43
Du härdar inte oljan i stekpannan. Chansen att det bildas transfettsyror i din stekpanna är obefintlig.


Till kortare uppvärmning vid normal stektemperatur passar ett margarin baserat på rapsolja alldeles utmärkt.

Jag skriver margarin eftersom det kan skvätta rejält ifall man steker i ren olja.

Emil.o
2008-06-20, 15:47
okej, var bara nått jag hörde på pauluns föreläsning om fett ^^

Sverker
2008-06-20, 16:01
Skulle vara kul att lyssna på Paulun. Han är med i radio P4 ( Örebro ? ) och är alltid intressant att lyssna till.

Så här skriver Livsmedelsverket om transfett:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14550&epslanguage=SV#finns



Däremot kan fleromättat fett falla sönder till kortare kolkedjor och fettsyrorna kan ringsluta sig till olika aromatiska föreningar. Inga av dessa är på något sätt nyttiga och ska undvikas.

Liten Men Fet
2008-06-22, 19:38
Steker i smör oftast, ska jag steka något som tar åt sig mycket som tex potatis så steker jag oftast i rapsolja och försöker hålla ner temperaturen lite granna.

hoikka poika
2008-06-29, 04:28
Jag steker i rapsolja + smör eller jordnötsolja + smör beroende på stektemperaturen. Vid lägre temperaturer använder jag rapsoljan och vid högre jordnötsoljan.

Extra virgin olivolja ska man undvika i stekpannan då den "bränns" lätt. Varmpressad olivolja ska däremot fungera bra.

Scratch89
2008-06-29, 07:39
Rapsolja utan någon emulgering eller vattentillsats är verkligen värdelöst att steka i. Det har jag fått erfara de senaste dagarna, då mitt flytande margarin varit slut och jag inte haft tid att köpa nytt. Rapsolja gör ont. :/