handdator

Visa fullständig version : makrill


Andyh
2003-06-09, 01:02
fisk ska juh vara bra att käka och jag undrar därför om även makrill i tomatsås är något som går fint att äta under deff?
hur mkt protte/fett/kollisar är det i en burk makrill.

sen undrar jag om en burk makrill i tomatsås tillsammans med 2-3 ägg på en macka är en bra frukost under deff.

Den brödtypen jag använder är ngt som heter osötat solrosbröd. och är ett färdigskivat mörkt bröd och har ganska mycket hela korn i sig. skivorna är helt rektangulära. jag undrar om någon här vet GI på det brödet eller iaf om det är någotsånär bra att äta under deff.

keeke
2003-06-09, 01:27
Har ingen aning om Gi:t eller näringsvärdena på Makrillen (står på burken kanske? vet inte)... men det är i alla fall bra deff käk, dem flesta rekommenderar de varmt på sina mackor :hbang:

Andyh
2003-06-09, 01:28
bra att höra då kan jag äta det med gott samvete, älskar nämligen mackor med makrill och ägg

keeke
2003-06-09, 01:30
Snabbt svar där Andy :kickass:
Jo, och ägg är de inte heller nå fel på...

Andyh
2003-06-09, 01:32
jo du vet med email notification och msn popup när man får mejl så går det snabbt:hbang:

jo ägg är aldrig fel, och av ngn anledning har jag alltid enbart gillat vitan så då slipper jag fettet från gulan nu under deffen även fast det inte bör spela så stor roll

keeke
2003-06-09, 01:34
Nej de spelar inte så stor roll skulle ja tro... jo, mail notification grejen e riktigt praktisk... imorrn dår du nog ett utförligare svar av Grubben eller nån av dem andra experterna :)

Andyh
2003-06-09, 01:35
jepp annars brukar YTS va riktigt vass när det gäller näringsvärden och sånt

keeke
2003-06-09, 01:37
Jo, men Grubben är vassare ska du se :) (en personlig favorit hehe)... YTS håller sig väl mest till sin greppträning (tack för att han inte gör nya posts efter varje pass längre, no offence)...

ivandrago
2003-06-09, 10:07
alla näringsvärden kan enkelt fås på
http://www.slv.se/ldb

där finns även makrill med tomatsås i konserv

Lellan
2003-06-09, 10:37
Brödet du pratar om har lågt GI och innehåller nyttigt fett från solroskärnorna. Makrill i tomatsås är också jättebra; fiskfett är ju superbra och tomatsåsen är faktiskt också nyttig pga att "processad" tomat innehåller lykopen (har jag för mig det heter) som motverkar cancer i magsäcken och är allmänt nyttigt. Med äggvitorna till höjer du proteinhalten, kan ju aldrig vara fel eller hur? :)

Lite c-vitaminer i form av frukt (eller juice) skulle säkert också vara bra. Kalcium kan du lägga till genom att ha på lite keso om du känner för det, el dricka mjölk.

Hursomhelst verkar det som en bra frukost! :thumbup:

Edit: Kom på en till sak, jag har för mig att mjölken till gör att du tillgodogör dig det protein som finns i brödet bätttre. :hbang:

(känns förresten omtumlande att ha hunnit före Gruben - en god läromästare! :bow: *wax on, wax off* )

King Grub
2003-06-09, 11:35
Originally posted by keeke
Jo, men Grubben är vassare ska du se :) (en personlig favorit hehe)... YTS håller sig väl mest till sin greppträning (tack för att han inte gör nya posts efter varje pass längre, no offence)...

:cheers:

Men nu har ju Lellan löst problemet och besparat mig lite tankearbete. :thumbup:

GI:t på den måltiden hamnar säkert under 50. Flerkornsbröd med makrill och kanske ett glas mjölk till är bland det bästa du kan äta. Som frukost har jag själv svårt att stå mig någon längre tid om jag baserar den på bröd, men det är en annan sak. För stor mage, antagligen. :hbang:

spinkoo
2003-06-09, 12:27
När får vi se bildbevis på den stora magen grub ;)

King Grub
2003-06-09, 12:35
2274 posts säger mer än en bild... eller var det tvärtom? :booty:

spinkoo
2003-06-09, 12:44
Har jag med mina 3000+ posts lagt upp måste du också *tvinga* ;)

subliminal
2003-06-09, 16:01
Jag är också nyfiken på hur Grubs megafrukostar kan få plats. En Grubfrukost kan ju föda en fotomodell i en vecka. ;)

King Grub
2003-06-09, 16:04
Originally posted by subliminal
Jag är också nyfiken på hur Grubs megafrukostar kan få plats. En Grubfrukost kan ju föda en fotomodell i en vecka. ;)

Med tanke på en fotomodells vikt och kosthållning så ligger det säkert något i det.