handdator

Visa fullständig version : Nykläckt!


nerd2000
2008-06-18, 01:55
Mina damer och herrar,

Tillåt mig först presentera mig i korthet: Jag är en 26-årig kille, 176 cm lång och med en kroppsvikt på 70 kilo. Som mitt användarnamn antyder så är jag en datornisse och "intellektuell", dock välsignad med en hygglig genuppsättning som tillåtit mig att hålla mig acceptabelt slank och stark under mina timmar framför datorn.

Jag beslutade mig för ungefär en månad sen att ta tjuren vid hornen och testa på styrke- och konditionsträning. Det har hittills visat sig vara både uppfriskande för kropp och själ och väldigt intressant ur de rent teoretiska delarna (kosthållning, tillskott, vila -- som jag inte riktigt fått in klämmen på som ni kanske märker.. *rolleyes*) Nu har mitt intresse slutligen lett till en nyregistrering på detta forum, där jag hoppas kunna få tips och svar på frågor om grundläggande träningsprinciper och kost.

Hittills har jag tränat mest på känn. Jag har testat att dricka tillskott i stil med Gainomax Recovery och idag provade jag på att blanda en egen gainer av Whey-80, Dextropur och minimjölk, som jag hörde skulle fungera bra. Dock har jag egentligen ingen koll på om jag behöver detta överhuvudtaget; jag tränar som sagt mer efter instinkt än utifrån ett anpassat schema.
Det känns bra att träna, men utan vidare instruktioner är det svårt att få mina ansträngningar att kännas seriösa.

Mitt gym är ganska litet och sparsamt utrustat, men verkar ganska allsidigt trots allt. Där finns motionscyklar, lösa hantlar, en skivstång, ställningar för mag- och ryggträning, samt en uppsättning luftbaserade maskiner för bänkpress (tror jag det kallas?), rodd, benpress, legcurl, "rotationsmuskler i lägre överkropp", axlar osv. De lösa vikterna har jag inte vågat pröva i större utsträckning då jag fått för mig att man lätt kan skada sig med felaktig träning.

Vad jag känner att jag skulle behöva är raka anvisningar. Exempelvis, hur ska jag träna till en början? Hur många repetitioner, och på vilket motstånd? 3*10? Hur långa får pauserna vara mellan set:en? Hur värmer jag lämpligast upp? Etc.

Jag har alldeles för många frågor för tillfället, men en fingervisning skulle uppskattas. Om någon med större erfarenhet skulle våga sig på en mer detaljerad planering skulle jag tycka det var skitkul, och det kanske hade varit givande för båda parter att se resultatet av ett sådant program!

Ha det fint! // Martin

pott
2008-06-18, 02:06
Läs/följ denna;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

nerd2000
2008-06-18, 02:24
Tack för ditt svar!

Jag läste den tråden innan jag skapade denna då det är en hel del i den som jag tycker är oklart. Exempelvis har jag ingen aning om vad "latsdrag" är för något. Jag undrar även om det är tänkt att man efter 10 repetitioner ska vara fullständigt slut, eller bara känna att det tar emot.

Jag har svårt att få ut en timma effektiv träning ur de moment som listats utan är ofta klar på 40 minuter. Går jag för snabbt fram då, eller kör jag helt enkelt med för lätta vikter? Jag undrar även ifall denna träningsnivå gör en gainer befogad efter avslutat pass, eller om jag kommer att drabbas av diabetes pga. överkonsumtion av druvsocker :P

bulldozer
2008-06-18, 05:19
Läs övningsbanken, där ser du exempel på hur olika övningar ska utföras.
Angående gainer kan du lika gärna ta en banan efter passet för att få i dig
nåt, du ligger sannolikt inte på den nivån att det nödvändigt med gainer ännu.
Du ska sträva efter att ta i så mycket det går men låt det inte gå ut över
tekniken. Sträva alltså efter att vara helt slut efter passet.
Nybörjare brukar oftast överskatta belastningen och brukar oftast köra på tok
för låga vikter.
Använd gärna antekningsblock och antekna vikter & repetioner så kan du
sträva efter att öka vikterna (eller repsen) sen förra passet.

Det är egentligen alldeles för tidigt på morgonen för att skriva inlägg så
jag hoppas att det står nåt vettigt..

-S-T-
2008-06-18, 10:35
Nybörjare brukar oftast överskatta belastningen och brukar oftast köra på tok för låga vikter.

Tja, min erfarenhet är den raka motsatta. Vi behöver inte diskutera saken för det handlar bara om personliga uppfattningar, men av vad jag har sett lassar de flesta nybörjare på för mycket och kör fumliga halvreps.