handdator

Visa fullständig version : Max höjning i sommmar


Dynamit
2003-06-08, 23:46
jag har tänk träna biceps hårt uta h-vete i sommar just nu maxar jag 55kilo rak stång, stående. har ett mål på 70 kilos efter sommarn . går det att höja sig så mycket teoretiskt?

och isf hur borde jag köra? :smash:


Tack på förhand

911
2003-06-08, 23:48
70 i stångcurl :hbang:

Går säkert men låter jobbigt, höj lite varje pass så det knappt märks..

Bamse
2003-06-08, 23:54
Köp mikroplattor, eller vad man nu ska kalla dem.

Typ 0,5 kg-plattor, så att ökningen bara blir på 1 kg.

Är ju lättare att bibehålla repsen genom att öka från 55 kg till 56 kg (= typ ingen skillnad alls) jämfört med 55 kg till 57,5 kg.

Försök öka ett kilo med bibehållet repsantal varje pass vettja ;)

Dynamit
2003-06-08, 23:56
okejj tack får råden .. ska testa det..hur många resp ska man ligga på per reps för att öka maxstyrka ? .. hur många ggr i veckan kan/borde man träna biceps som max ?

Pudzianovski
2003-06-09, 10:29
Kör du ca 8 strikta reps på en vikt så höj 15 kg o kör bögostrikt några reps 2-3 veckor. Sänk sedan igen till den vikt du körde ca 8 strikta på fast släng på 5 kg till.

Vecka 1: 8 på 40kg (strikta reps)
v2: 6 på 50 (bögostrikt)
v3: 6 el fler på 50 (bögostrikt)
v4: 8 på 45. (bögstrikt)


Ngt sånt :D

Dynamit
2003-06-09, 11:24
tack, vad är Bögostrikt?! :mallan:

hmm hur många ggr i veckan man kära biceps ?

goodspeed
2003-06-10, 08:36
Återigen så måste jag fråga, varför ens hålla på å maxa i övningar som bicepscurl ?
Vore jag i din ålder så skulle jag koncentrera mig på att träna "rätt" istället.

Edit:
Bögostrikt = du "svingar" stången med hjälp av hela kroppen typ, med andra ord ett icke korrekt utförande av övningen.

Biceps ska du träna en gång i veckan.

AnderssoN
2003-06-10, 09:25
Skit i att maxa tycker jag. Ingen höjdare om du skulle gå och göra dig illa pga något så konstigt som maxning i stångcurl.

Sikta hellre in dig på att kunna reppa på 70 kg.

Dynamit
2003-06-10, 13:07
Ok tackar.. hmm reppa på 70 kommer ju ta så lång tid att kunna göra ju :( otålig jävel jag ..

men tack för alla svar och så .. jag ska köra strikt som en tok..

Pudzianovski
2003-06-10, 13:15
Jag håller inte med att man ska köra tokstrikt. De som kör tokstrikt och aldrig laddar på lite extra o trycker upp står ofta still.

Det finns dock en gräns. Men ngn gång ibland så tycker jag det är skitskönt o slänga på massor av vikt o köra BÖGostrikt för att veckan efter sänka vikten drastiskt o köra strikt o många reps.

Men för o få lite styrka tycker jag man bör dra på lite vikt ibland.


:thumbup:

goodspeed
2003-06-10, 13:23
Originally posted by Pudzianovski
Jag håller inte med att man ska köra tokstrikt. De som kör tokstrikt och aldrig laddar på lite extra o trycker upp står ofta still.

Det finns dock en gräns. Men ngn gång ibland så tycker jag det är skitskönt o slänga på massor av vikt o köra BÖGostrikt för att veckan efter sänka vikten drastiskt o köra strikt o många reps.

Men för o få lite styrka tycker jag man bör dra på lite vikt ibland.


:thumbup:

Det är väl ingen omöjlighet att köra strikt och tungt samtidigt, jag vill hävda att det ger mer att jobba sig fram än att böga upp vikterna p.g.a att man är frustrerad över att man är klen.
Man blir inte stark på en natt, saker och ting tar tid och det är väl bara att acceptera det.
Men böga på ni, om det får er att må bättre.. :D

En fundering, hur blir man starkare i biceps om man bögar upp vikten med en svingande rörelse med kroppen ? ...ni fixerar er vid vikter, koncentrera er på att träna istället så kommer vikterna på köpet.

Pudzianovski
2003-06-10, 13:31
Originally posted by goodspeed


Det är väl ingen omöjlighet att köra strikt och tungt samtidigt, jag vill hävda att det ger mer att jobba sig fram än att böga upp vikterna p.g.a att man är frustrerad över att man är klen.
Man blir inte stark på en natt, saker och ting tar tid och det är väl bara att acceptera det.
Men böga på ni, om det får er att må bättre.. :D

En fundering, hur blir man starkare i biceps om man bögar upp vikten med en svingande rörelse med kroppen ? ...ni fixerar er vid vikter, koncentrera er på att träna istället så kommer vikterna på köpet.

Mer bögeri åt folket :whipped:

O så svaret på din fråga. Du får en grym överbelastning i den excentriska fasen på det viset. Den excentriska fasen är oxå den man tror ger träningsvärk o den som sliter sönder muskeln.

Klart jag koncentrerar mig på vikter. Det är det viktiga.

:thumbup:

Grahn
2003-06-10, 13:32
Goodspeed: genom vikinvänjning, överbelastning och att jobba i den negativa fasen.

goodspeed
2003-06-10, 13:35
Originally posted by Grahn
Goodspeed: genom vikinvänjning, överbelastning och att jobba i den negativa fasen.

Och det genomlever man inte om man kör så tungt man kan utan att loosa utförande ?

Grahn
2003-06-10, 13:37
Inte till samma grad då man är mkt starkare negativt, de andra två faktorerna är väl självklara?
Däremot så kan man genom att köra ostrikt i stående skivstångscurl sabba ryggen rätt ordentligt.

goodspeed
2003-06-10, 13:46
Originally posted by Grahn
Inte till samma grad då man är mkt starkare negativt, de andra två faktorerna är väl självklara?
Däremot så kan man genom att köra ostrikt i stående skivstångscurl sabba ryggen rätt ordentligt.

Självklara och självklara....bögar man upp vikten så vet jag inte om jag håller med om att man överbelastar muskeln mer än när man lyfter med enbart biceps (strikt), istället för med en svingande (med en "svingande" rörelse så får du ju jäkligt mycket med på köpet) rörelse med kroppen. Den negativa rörelsen kan jag hålla med om, men samtidigt så loosar du ju då (anser jag) på den positiva fasen. Sen är det ju inget som säger att man jobbar sig genom den negativa fasen tillbaka till utgångsläget när man väl håller på å bögar.

Grahn
2003-06-10, 13:48
Hmmm antar att det beror på vad man menar med att böga upp vikten. :D
Är nog bara pudde som helt säkert vet hur det går till...

goodspeed
2003-06-10, 13:51
Ja, kan inte nån länka till nån film där någon visar en exemplarisk "bögning" ? :D

Äh...allt är väl relativt, jag har själv bögat lite då och då men lagt av med det mer eller mindre då jag tycker att jag förlorar så mycket kontakt med den muskelgrupp jag tränar.

Pudzianovski
2003-06-10, 13:53
Alla kör vi olika. Så här gillar jag o köra och det delar jag gärna med mig. Vill ngn testa så....go ahead!

Mitt mål är styrka o detta har gett mig mest.

Good luck guys!

Grahn
2003-06-10, 13:59
och pudde är ju onekligen stark! :)

AnderssoN
2003-06-10, 14:12
Pudzi: curlar du tresiffrigt nu?

AciDBL00D
2003-06-10, 15:36
Pudde vad maxar du nu i stångcurl då!?

ivandrago
2003-06-10, 18:51
jag är inne på puddes träningsfilosofi. Hellre mycket tyngre och lite ostrikt än att köra perfekta skolboks-exempel-reps med någon skitvikt som inte belastar något annat än ens stolthet.

måste för övrigt maila Svenska Akademin och föreslå "bögostrikt" till SAOL 2004. :thumbup:

Pudzianovski
2003-06-10, 20:28
Acid o Andersson: Nu är det 3 siffrigt, o då snackar vi 25 reppare.

:smokin:


nä...det är som vanligt ungefär!

:kickass:

AciDBL00D
2003-06-10, 20:39
Originally posted by Pudzianovski
Acid o Andersson: Nu är det 3 siffrigt, o då snackar vi 25 reppare.

:smokin:


nä...det är som vanligt ungefär!

:kickass:

När det är fyrsiffrigt är jag mäkta impad! ;)

911
2003-06-10, 22:26
Originally posted by AciDBL00D


När det är fyrsiffrigt är jag mäkta impad! ;)

Länken som du har där funkar ju inte....

AciDBL00D
2003-06-10, 22:30
Originally posted by 911


Länken som du har där funkar ju inte....

Du har telia då... inget jag kan göra åt det de har problem med DNSen. Testa igen. Det har inget med träning att göra bara så du vet

Niclaaas
2003-06-10, 22:37
Originally posted by Pudzianovski
Acid o Andersson: Nu är det 3 siffrigt, o då snackar vi 25 reppare.

:smokin:


nä...det är som vanligt ungefär!

:kickass:


har du tagit 100 än?

911
2003-06-10, 23:11
Originally posted by AciDBL00D


Du har telia då... inget jag kan göra åt det de har problem med DNSen. Testa igen. Det har inget med träning att göra bara så du vet

Ok.. vilket ip då?

AciDBL00D
2003-06-11, 06:14
http://62.95.89.84