handdator

Visa fullständig version : Aktiv semester, var?


mini
2008-06-17, 19:34
Sitter och kollar på sista minuten, planerad avresa nästa vecka-ish.
Det som ligger inom budget och är av något intresse är Kreta, Mallorca, Gran Canaria, Madeira eller Cypern. Eventuellt någon av de mindre grekiska öarna också, men det jag vill ha av min semester är att kunna vara någorlunda aktiv, gärna genom att vandra lite, kanske cykla, hyra bil eller liknande. Gärna ska det finnas ett visst mått av historia, natur och kultur att finna. Maten ska vara ok, utelivet bryr jag mig inte om så länge det inte stör för mycket. Stranden ska besökas sparsamt.

Så, någon som har tips på vad jag ska välja?

bubbe
2008-06-17, 19:37
Falkenbergs kraftsportsklubb + bed and breakfast.

Kommer bli en aktiv semester jag lovar! *flex*

mini
2008-06-17, 19:39
Falkenbergs kraftsportsklubb + bed and breakfast.

Kommer bli en aktiv semester jag lovar! *flex*

Jag gissar att mitt sällskap protesterar, men jag ska framföra det. :thumbup:

dam00r
2008-06-17, 19:51
Kreta och Mallorca suger.

Egypten är mitt tips =)

mini
2008-06-17, 19:53
Kreta och Mallorca suger.

Egypten är mitt tips =)

Hade det funnits på listan hade jag sagt tack. Nu säger jag bara ok, två motröster på de jag tror är mina favoriter på listan.

bubbe
2008-06-17, 20:00
Jag åker aldrig charter, helt enkelt därför att jag inte klarar den psykiska ohälsa som massturism ger mig.

Men däremot var jag på mallorca med egen båt för 6-7 år sen, vi var ute på en ö som var ett riktigt skönt ställe med en bar för militärerna och ett par st andra segelbåtar. Nackdelen/fördelen är att man inte får vara där speciellt länge (tror vi bara hade tillstånd för 2 nätter).

Illa de Cabrera
Mitt i turistinfernot Mallorca finns Illa de Cabrera – ett isolerat himmelrike. Denna ö är ett naturreservat och kontrolleras av Spanish National Institute for the Conservation of Nature. Du kan enbart komma hit genom guidade turar eller om du har speciellt tillstånd. Ön har en stärk militär historia, med ett slott som tornar upp vid hamnen. Det som är den riktiga attraktionen på denna ö är dens vildmark och vegetation.

JJ
2008-06-17, 20:01
Jag gillade både Kreta och Mallis och båda uppfyller nog dina listade krav. Kreta var lite mysigare, men det beror ju lite på var vant man åker.

mini
2008-06-17, 20:05
Malta och Sicilien är också alternativ.

dam00r
2008-06-17, 20:05
Kreta = Dyrt och smutsigt, Mallorca = tråkigt och litet

machine gun
2008-06-17, 20:15
Jag har hört att det ska finnas fina vandringsleder på Madeira. Jag har dock aldrig varit där själv.

Sicilien skulle nog vara intressant att se.

EDIT: Mallorca är cykelmecka, så gillar du att cykla finns det sjukt bra cykling där. Cykelsäsongen är iofs vår/försommar, men det är klart att det går att cykla även mitt under högsäsong. Det är bara lite varmare då.

Nitrometan
2008-06-17, 20:56
Malta är en fin ö.

Fast trafiken är galen där.

mini
2008-06-17, 21:12
Malta står högt på önskelistan. Azorerna har också tillkommit. Det verkar grymt.

Pepparkakssmurfen
2008-06-17, 21:31
Ibiza -där kan du klubba dygnet runt= 1veckas non-stop kardiopass *flex*

mini
2008-06-17, 21:38
Ibiza -där kan du klubba dygnet runt= 1veckas non-stop kardiopass *flex*

Helt ointressant.

nr16
2008-06-17, 21:41
Mallorca e skit..Kreta är härligt.

Alltid mycket bättre väder på Mallorca också...när jag var där så såg jag inte ett enda måln på himlen men när jag var på Mallorca var där mulet halva tiden...

stevebc
2008-06-17, 21:44
Är Korsika otänkbart? Verkar vara en mycket intressant och isolerad (på olika sätt) ö.

Jorgen
2008-06-17, 21:48
Malta står högt på önskelistan. Azorerna har också tillkommit. Det verkar grymt.

Azorerna verkar riktigt grymt ja http://www.azorerna.net/

Skicka ett kort ffs.

dam00r
2008-06-17, 21:56
Zakyntos?

mini
2008-06-17, 21:59
Zakyntos?

För mycket britter.

mini
2008-06-17, 22:00
Är Korsika otänkbart? Verkar vara en mycket intressant och isolerad (på olika sätt) ö.

Den har inte dykt upp i sista minuten-listorna. Jag är fattig.... *cry*

Einar
2008-06-17, 22:19
Jag åker till Malta i nästa vecka. De medeltida städerna och all historia är det som lockar.

L-Sami
2008-06-17, 22:19
Kreta är trevligt.

stevebc
2008-06-17, 22:28
Den har inte dykt upp i sista minuten-listorna. Jag är fattig.... *cry*Mm det är problemet. Jag är jättelockad av ön, men den är lite otillgänglig på gott och ont.

JJ
2008-06-18, 09:40
Azorerna är jättefint och lämpar sig väldigt bra för bil/moppe utflykter (Kreta och Mallis också iofs). Maten på Azorerna var skittråkig (okryddad kossa när hela havet omger oss? wtf?) och folket i byarna såg ut som om de vills skjuta oss på plats, men det var fint. Vi var där en vecka. Relativt opåverkade av turism alltså, på gott och ont.
Sicilien hade däremot varit mitt val, jag har inte varit där själv än (bara Sardinien), men bara hört bra saker.

Laan
2008-06-18, 10:25
teneriffa?

Högt berg med vandringsmöjligheter.. bror min var där i vintras, och hade bara gott att säga om ön.

mini
2008-06-18, 11:45
Maten på Azorerna var skittråkig (okryddad kossa när hela havet omger oss? wtf?)

Jag förstod det som att det fanns gott om fisk och skaldjur att äta där?
Mat är viktigt...

shut teh face
2008-06-18, 11:49
Ska själv iväg någonstans, och vill till ett fint ställe där man kan se saker.

Fick tipset att inte åka till storstäder då det är varmt, äckligt etc.

Grekland och öarna runt där, sicilien etc. Det tror jag på.

Börje H
2008-06-18, 12:04
Har visiterat både Kreta och Azorerna. Båda resor med den inriktning jag tror du eftersträvar; rediga egna bil/mc utflykter, sparsamt med alkohol samt några ordinära träningspass. Med lite distans till det hela tror jag nog att jag skulle välja Kreta vid ytterligare en semestertripp. Azorerna dock jäkligt storslaget!

Speedy
2008-06-18, 12:25
jag skulle rekomendera sicilien eller sardinien om det kommer upp tycker det var trevligt där!

sen är azorerna mycket vackert...

Silva
2008-06-18, 12:25
Bott 1,5 år i Madeira och ett tag på Malta nu. Inget av dessa har direkt stort utbud på gym hur som helst, men Madeira har mycket fin natur och mycket vandring där i bergen. Är du ute efter stränder och party så bör du välja Malta istället för Madeira iallafall. Hoppas jag hjälpte dig lite på vägen iaf.

Semiramis
2008-06-18, 12:30
Jag skulle slå ett slag för Mallorca, var på vandringsresa där förra sommaren och det var fantastiskt. Vi bodde i Puerto de Soller, inte mycket till nattliv men fint och nära till vandringslederna. Enkelt och okomplicerat, maten var helt OK och vandringarna underbara. Jag hade aldrig anat att Mallorca kunde vara så otroligt vackert faktiskt. Trevlig resa, hursomhelst!

frambogir
2008-06-18, 12:33
Vår familj har beslutat oss för att vår semester blir att renovera hemma hos mor och far, samt slappa på stranden hemmavid. Rätt udda, men kommer att bli jäkligt skoj, mörsa ner massa gamla väggar :hbang:

mini
2008-06-18, 12:59
Vår familj har beslutat oss för att vår semester blir att renovera hemma hos mor och far, samt slappa på stranden hemmavid. Rätt udda, men kommer att bli jäkligt skoj, mörsa ner massa gamla väggar :hbang:

Tack för att du delar med dig.

Hm, det blir ju inte lättare att välja när ni tycker så olika. Jag får dra lott....

Trance
2008-06-18, 13:03
Tack för att du delar med dig.

Hm, det blir ju inte lättare att välja när ni tycker så olika. Jag får dra lott....

Det var kanske ett erbjudande?

dam00r
2008-06-18, 15:09
För mycket britter.

Finns inget bättre än Britter och deras humor.

mini
2008-06-18, 15:23
Finns inget bättre än Britter och deras humor.

Fråga snafu...
Nåväl, berusade britter är inte roliga. Punkt.

JJ
2008-06-18, 15:29
Jag förstod det som att det fanns gott om fisk och skaldjur att äta där?
Mat är viktigt...

Jag älskar fisk och skaldjur och hade verkligen sett fram emot att frossa. Men 80 pers i en vecka hade sin bästa måltid på en..... taco restaurang.
Antingen vald i vi sjukt dåligt eller så hade vi sjuk otur, men så var det. Obefintlig kryddning. Mat är viktigt, det upptäcker man när man ätit dåligt ett tag. Jag tror ändå att de måste ju ha bra restauranger och det här var ju några år sen (4-5), så kanske har det blivit bättre.

BB_81
2008-06-18, 15:34
Samos, grekland. nyss hemkommen därifrån.
Moutainbike, snorkling, dykning, windsurfing mm. Mycket fin natur och kristallklart vatten
Dessutom är maten kanon.

Osten80
2008-06-18, 15:38
Finns inget bättre än Britter och deras humor.

Jag kan tänka mig att betala en bra slant extra för min resa, om det innebär att jag slipper vara bland britter. Maken till störiga människor finns knappast. Bråkiga, hjärndöda, och snorfulla fotbollsramsesjungande idioter.
Vart man än går, så befinner man sig mitt i en hejarklack.

Snafu
2008-06-18, 15:42
Jag kan tänka mig att betala en bra slant extra för min resa, om det innebär att jag slipper vara bland britter. Maken till störiga människor finns knappast. Bråkiga, hjärndöda, och snorfulla fotbollsramsesjungande idioter.
Vart man än går, så befinner man sig mitt i en hejarklack.

Yepp, avskrädet från ön älskar sina solsemestrar då resorna är så pass billiga och det flygs från alla större städer i landet. Är det inte chavers (googla på det) så är det stökig arbetarklass alternativt stagparties (ni vet såna där fester/resor man har innan man gifter sig).

Osten80
2008-06-18, 15:42
Enligt mina föräldrar, som också vill ha aktiva semestrar, så var Madeira ett mycket bra resmål om man är ute efter vandring.