Logga in

Visa fullständig version : Kaffe, missfärgning och antioxidanter

cardio
2008-06-17, 09:48
Hej Bullen!

Jag är en grabb på 11 vårar som har ett problem och det rör INTE tjejer.

Skämt åt sido.

Jag dricker en massa kaffe och har märkt att mina tänder inte mår bra av detta, rent utseendemässigt iaf.

Därför undrar jag över kaffets hälsomässiga fördelar, är kaffe en bra källa för antioxidanter och är det något som kommer märkas rent praktiskt om jag slutar med kaffe och börjar med koffeinpiller så länge jag äter som förut?

Jag har ju hört att kaffet har en mängd bra hälsomässiga fördelar men jag vet inte hur stora dessa är och jag förmodar ju att de fördelarna inte kommer med koffeinpiller...

Som det är nu blir det åtminstone en 3-4 koppar per dag och tänderna ser som sagt förjävliga ut :P

King Grub
2008-06-17, 09:53
I en normal amerikansk diet utgör kaffe den överlägset största enskilda källan till antioxidanter.

http://www.physorg.com/newman/gfx/news/2005/ACS-chart081905.gif

Det beror förvisso mer på att det dricks så mycket kaffe än på att kaffet i sig är rikt på antioxidanter i förhållande till andra livsmedel.

Du behöver inte dricka kaffe för hälsans skull. Även om kaffedrickande skyddar mot insulinresistens, en effekt som inte erhålls med koffein i sig, är det din livsstil och kost totalt som spelar roll där.

Eddie Vedder
2008-06-17, 11:02
Det beror förvisso mer på att det dricks så mycket kaffe än på att kaffet i sig är rikt på antioxidanter i förhållande till andra livsmedel.

Samt att den amerikanska kosten i övrigt lämnar en hel del övrigt att önska så andra antioxidantkällor lyser tyvärr med sin frånvaro för många amerikaner.;)

Dan S
2008-06-17, 12:44
syran från äpplen återställer missfärgningar som kaffe ger, bland annat, ta ett äpple varje gång du druckit kaffe, borsta med dentiwhite eller vad det heter. Kaffe missfärgningar kan man ta bort till en viss del med syror och bra tandkrämer. ;) Alternativt slipa bort ett lager tand.

Exhale_
2008-06-17, 17:25
Vad missfärgar tänderna värst egentligen om man ser till vanliga drycker? Är kaffe värst eller ligger rött och grönt thé bra till där också?

Coca-cola light? Kolsyrat vatten sägs ju inte heller vara bra för tänderna.