handdator

Visa fullständig version : Lämna tillbaka nyköpt mobiltelefon?


Catstyle
2008-06-16, 20:24
Hej alla.

Köpte för ett par dagar sen en ny telefon, Sony Ericsson G900.
Nu har det dock uppstått flera problem med den, den hänger sig, ofta kommer inte sms fram, en "list" på telefonen har börjat gå upp.

Frågan är, kan jag lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka?
Eller har jag bara rätt att få den lagad?

Mvh
Emanuel

Handcuff
2008-06-16, 20:28
Ja du kan lämna tillbaka.

LoTiX
2008-06-16, 20:31
Du har rätt att få pengarna tillbaka vid uppvisande av kvitto. Inget annat från säljaren stämmer.

Mantus
2008-06-16, 20:31
Hej alla.

Köpte för ett par dagar sen en ny telefon, Sony Ericsson G900.
Nu har det dock uppstått flera problem med den, den hänger sig, ofta kommer inte sms fram, en "list" på telefonen har börjat gå upp.

Frågan är, kan jag lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka?
Eller har jag bara rätt att få den lagad?

Mvh
Emanuel


Du har rätt att få den utbytt mot en likvärdig telefon, alltså en telefon av samma modell. Om sedan någon garanti är mer förmånlig än vet jag inte. Detta förutsätter självklart att det är fel på telefonen som du inte själv orsakat.

LoTiX
2008-06-16, 20:35
Du har rätt att få den utbytt mot en likvärdig telefon, alltså en telefon av samma modell. Om sedan någon garanti är mer förmånlig än vet jag inte. Detta förutsätter självklart att det är fel på telefonen som du inte själv orsakat.

Nu blir jag förvirrad eftersom du har lagboken som avatar men efter att ha läst både jöken och höken vilka egentligen tar upp samma sak så är jag förbannat säker på att det inte krävs någon ytterligare garanti från butikens sida för att man ska få pengarna tillbaka och inte bara en likvärdig telefon.

KKL sätter sig helt emot avtal som är kunden till nackdel, vilket en sådan inskränkning i bytesrätten skulle innebära.

Torwald
2008-06-16, 20:46
Nu blir jag förvirrad eftersom du har lagboken som avatar men efter att ha läst både jöken och höken vilka egentligen tar upp samma sak så är jag förbannat säker på att det inte krävs någon ytterligare garanti från butikens sida för att man ska få pengarna tillbaka och inte bara en likvärdig telefon.

KKL sätter sig helt emot avtal som är kunden till nackdel, vilket en sådan inskränkning i bytesrätten skulle innebära.
KKL är ju som sagt rätt schysst, så enligt §29 får köparen faktiskt häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för honom.

EDIT: Så ligger det inte till i KöpL...

Mantus
2008-06-16, 20:50
Nu blir jag förvirrad eftersom du har lagboken som avatar men efter att ha läst både jöken och höken vilka egentligen tar upp samma sak så är jag förbannat säker på att det inte krävs någon ytterligare garanti från butikens sida för att man ska få pengarna tillbaka och inte bara en likvärdig telefon.

KKL sätter sig helt emot avtal som är kunden till nackdel, vilket en sådan inskränkning i bytesrätten skulle innebära.

Nej, hävning är sista utvägen och en säljare får begära att först försöka avhjälpa felet genom antingen avhjälpa felet eller omleverans (det val köparen bestämmer) först då rekvisiten i 28§KKL är uppfyllda för köpet hävas.

Vad gäller garantin så menar jag självklart att den kan innehålla mer förmånliga regler än KKL, det går som sagt inte att avtala bort skyddet KKL innebär.

LoTiX
2008-06-16, 20:52
KKL är ju som sagt rätt schysst, så enligt §29 får köparen faktiskt häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för honom.

EDIT: Så ligger det inte till i KöpL...

Men så nära inpå köpet ska väl inte ens någon "väsentlig betydelse" behöva föreligga? Ett produktionsfel direkt efter köpet, bara att byta mot kvitto.

Och nej KL är ju annorlunda men det är ju inte relevant i sammanhanget.

Torwald
2008-06-16, 20:53
Nej, hävning är sista utvägen och en säljare får begära att först försöka avhjälpa felet genom antingen avhjälpa felet eller omleverans (det val köparen bestämmer) först då rekvisiten i 28§KKL är uppfyllda för köpet hävas.

Vad gäller garantin så menar jag självklart att den kan innehålla mer förmånliga regler än KKL, det går som sagt inte att avtala bort skyddet KKL innebär.
Ah, glöm mitt tidigare inlägg. Läste inte 28an ordentligt, skönt att vi har någon med koll här :thumbup:

Torwald
2008-06-16, 20:54
Men så nära inpå köpet ska väl inte ens någon "väsentlig betydelse" behöva föreligga? Ett produktionsfel direkt efter köpet, bara att byta mot kvitto.

Och nej KL är ju annorlunda men det är ju inte relevant i sammanhanget.

Att kräva pengarna tillbaka mot kvitto är ju en avtalad garanti, och i så fall ska det framgå av avtalet (t.ex. på kvittot) att man avtalat om öppet köp. I annat fall gäller §28 KKL.

Kimball
2008-06-16, 20:54
Jag skulle gärna vilja veta detta själv. Då det jag hört är: Är telefonen använd osv, gäller inte öppet köp, då butiken aldrig kan sälja telefonen vidare till ny kund, så länge inte allt är i absolut nyskick med plastpåsar osv (men hur ofta är det så?). Utan att det som då gäller antingen är bytesrätt om det är inom x antal dagar, eller att butiken får en chans att skicka in telefonen på reparation eller liknande för att avhjälpa felen.

Vad säger lagen?

Mantus
2008-06-16, 20:59
KKL är ju som sagt rätt schysst, så enligt §29 får köparen faktiskt häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för honom.

EDIT: Så ligger det inte till i KöpL...


Det är ett förtydligande om att man inte kan häva köp om felet är obetydligt. Visserligen en väldigt dumt placerad paragraf. Karnovs lagkommentar verkar stödja min tolkning.

LoTiX
2008-06-16, 21:00
Nej, hävning är sista utvägen och en säljare får begära att först försöka avhjälpa felet genom antingen avhjälpa felet eller omleverans (det val köparen bestämmer) först då rekvisiten i 28§KKL är uppfyllda för köpet hävas.

Vad gäller garantin så menar jag självklart att den kan innehålla mer förmånliga regler än KKL, det går som sagt inte att avtala bort skyddet KKL innebär.

Ah jo stämmer självklart som du säger, fick slå upp i en virtuell lagbok. Vet inte hur jag fick för mig att två veckor efter köpet ger ytterligare förmåner. Är väl så att det är vanligt att butiker ger detta som en extra förmån vid köp.

Torwald
2008-06-16, 21:01
Det är ett förtydligande om att man inte kan häva köp om felet är obetydligt. Visserligen en väldigt dumt placerad paragraf. Karnovs lagkommentar verkar stödja min tolkning.

Så det betyder egentligeb bara att man får häva köpet utan att först kräva avhjälpande om man typ har beställt en husbil till semestern som inte skulle bli färdigreparerad förrän efter semestern då husbilen inte har något värde för köparen? Eller färskvaror som skulle levereras för sent för konsumtion om de omlevereras?

Mantus
2008-06-16, 21:01
Men så nära inpå köpet ska väl inte ens någon "väsentlig betydelse" behöva föreligga? Ett produktionsfel direkt efter köpet, bara att byta mot kvitto.

Och nej KL är ju annorlunda men det är ju inte relevant i sammanhanget.

Njet, då får man begära omleverans. Om säljaren inte erbjuder sig att omleverera så får man dock häva köpet.

Torwald
2008-06-16, 21:03
Jag skulle gärna vilja veta detta själv. Då det jag hört är: Är telefonen använd osv, gäller inte öppet köp, då butiken aldrig kan sälja telefonen vidare till ny kund, så länge inte allt är i absolut nyskick med plastpåsar osv (men hur ofta är det så?). Utan att det som då gäller antingen är bytesrätt om det är inom x antal dagar, eller att butiken får en chans att skicka in telefonen på reparation eller liknande för att avhjälpa felen.

Vad säger lagen?
Förstår inte riktigt om du menar om det föreligger fel eller inte? Öppet köp är ingen lagstadgad garanti, så Konsumentköplagen säger ingenting utöver vad du avtalar med säljaren. Är det fel på varan kan du ha grillat förpackningen om du vill, säljaren ansvarar i så fall för avhjälpning av felet, men du har inte automatiskt rätt till pengarna tillbaka.

Om du däremot HAR avtalat rätt till öppet köp vet jag inte vad praxis säger om förpackningar etc, det har kanske någon annan koll på... Det stämmer dock att avhjälpande (t.ex. reparation) ska ske inom "skälig tid".

Mantus
2008-06-16, 21:04
Jag känner att vi skriver om varandra lite.:laugh: Verkar iaf som om vi är någorlunda överens med hur det fungerar nu.

Torwald
2008-06-16, 21:04
Haha, japp :D

Mantus
2008-06-16, 21:06
Så det betyder egentligeb bara att man får häva köpet utan att först kräva avhjälpande om man typ har beställt en husbil till semestern som inte skulle bli färdigreparerad förrän efter semestern då husbilen inte har något värde för köparen? Eller färskvaror som skulle levereras för sent för konsumtion om de omlevereras?

Det verkar vara två bra exempel på när ett köp kan hävas på en gång.

martin_vbg
2008-06-16, 21:09
Jag kan utgå ifrån hur vi gör och det är säkert inte alls rätt. :)

På våra kvitton står det "inget öppet köp på mobiltelefoner". Detta gör vi för att vi haft väldiga problem med återköp. Dels börjar garantitiden ifrån tillverkaren ticka direkt från första användningen av telefonen med sim i.
Dels att det är ett helsike att kolla igenom varenda telefon som anländer att där inte ligger telefonnr, bilder mm. i.

Sen om det är rätt att göra såhär ifrån vår sida har jag ingen aning om.

Sony Ericsson som det var i ditt fall har en DOA-tid (Dead On Arrival) på 6 dagar ifrån inköpsdatum så inom den tiden ska det inte vara något problem för butiken i fråga att byta ut den rakt över disk sålänge det inte är egen åverkan.