handdator

Visa fullständig version : Enhands chins guide? :)


phoenix91
2008-06-16, 17:44
Hej. Har satt upp ett mål i mitt liv, vet inte om det är för svårt, men vill testa ändå. Målet är att klara göra enhands chins.

Finns det någon här som klarar det och har lust att berätta hur man skall träna, eller någon annan som vet?

Hittade en guide, http://www.beastskills.com/OneArmPull.htm

Stämmer det som är skrivet?

Skulle någon kunna sammanfatta lite kort?

Mvh phoenix

Arf Pingvin
2008-06-16, 18:03
Jag tänker inte skriva en översättning eller sammanfattning. Säger bara detta. Jobba långsiktigt och lyssna på krioppen. Var beredd på att belastningen som enarmsträning kräver kan ge dig överträningsproblem och inflammerade leder.

Quote från artikeln: "You will experience elbow tendonitis. The only thing you can do is rest."

phoenix91
2008-06-16, 18:14
Jag tänker inte skriva en översättning eller sammanfattning. Säger bara detta. Jobba långsiktigt och lyssna på krioppen. Var beredd på att belastningen som enarmsträning kräver kan ge dig överträningsproblem och inflammerade leder.

Quote från artikeln: "You will experience elbow tendonitis. The only thing you can do is rest."

okej :)

Bönne
2008-06-16, 19:26
Har också satt som litet mål att klara det en gång i livet, men just nu känns det bara långt iväg.

Försökte köra viktade chins målinriktat. Testat en-arms vid ett par tillfällen, saknar drygt 20kg i dragstyrka, vilket är ganska mycket.

bo-jan
2008-06-16, 23:03
Gills det om man håller ena handen runt handleden när man drar sig upp?

LoTiX
2008-06-16, 23:05
Gills det om man håller ena handen runt handleden när man drar sig upp?

Enhands-chin blir det då, inte enarms-chin.

stevebc
2008-06-16, 23:06
Har också satt som litet mål att klara det en gång i livet, men just nu känns det bara långt iväg.

Försökte köra viktade chins målinriktat. Testat en-arms vid ett par tillfällen, saknar drygt 20kg i dragstyrka, vilket är ganska mycket.Har du greppstyrkan för det då?

hoikka poika
2008-06-17, 00:24
Har du greppstyrkan för det då?
Det krävs väl ingen extraordinär greppstyrka för att klara en enarmschin?

Honken
2008-06-17, 00:31
Beror lite på hur tjock stången är. Själv så tycker jag att häva hela kroppsvikten (inte bara hänga där) på en arm borde ta rätt ordentligt på greppet oavsett.

Xtreme-G
2008-06-17, 09:29
Prova att hålla stången med ena handen och greppa andra handen runt handleden och dra dig upp med hjälp av båda armarna. Då får du en aning om hur mycket greppstyrka som krävs (inte mycket).

Jag brukade köra några set drag med ett handtag i latsdragen förut för skojs skull, är ju rätt likt enarmschins iaf. Var 10 kg bort då ungefär, förmodligen längre ifrån nu pga ökad kroppsvikt.

Bönne
2008-06-18, 14:00
Har du greppstyrkan för det då?Ja, inte med jättegoda marginaler, men tillräcklig.