handdator

Visa fullständig version : Releasepriser mm


Tricklev
2008-06-16, 17:15
Tja, min polare var idag och skulle köpa ett spel, som ett företag hade lanserat för 539, och detta reklamerade dom för på skyltar utanför butiken, och inne i butiken, dock så släpptes ju spelet häromdagen och det låg nu på 670kr som så många andra. Hade han kunnat kräva att få det för 539kr, såsom dom så uttryckligen sa att det låg på. Eller kan dom ha kvar deras falska reklam hur länge dom vill?

Bara lite nyfiken, min mesiga kompis tog knappt upp det förutom en liten fråga varför det kostade 670, ingen krabba slog han heller.

Gnusram
2008-06-16, 17:22
Tja, min polare var idag och skulle köpa ett spel, som ett företag hade lanserat för 539, och detta reklamerade dom för på skyltar utanför butiken, och inne i butiken, dock så släpptes ju spelet häromdagen och det låg nu på 670kr som så många andra. Hade han kunnat kräva att få det för 539kr, såsom dom så uttryckligen sa att det låg på. Eller kan dom ha kvar deras falska reklam hur länge dom vill?

Bara lite nyfiken, min mesiga kompis tog knappt upp det förutom en liten fråga varför det kostade 670, ingen krabba slog han heller.

Är ett pris angivet så gäller det. Det går inte att skylla på att man glömt ta ner skyltar eller dylikt. Jag skulle aldrig accepterat att betala ett högre pris än vad som fanns angivet.

Edit: Om det inte klart och tydligt står på samma skylt att priset bara gäller under en viss tid eller liknande.

dam00r
2008-06-16, 17:37
Kan de ha stått "Internetpris" ? =)

Buckethead
2008-06-16, 18:44
Är ett pris angivet så gäller det. Det går inte att skylla på att man glömt ta ner skyltar eller dylikt. Jag skulle aldrig accepterat att betala ett högre pris än vad som fanns angivet.

Edit: Om det inte klart och tydligt står på samma skylt att priset bara gäller under en viss tid eller liknande.
Stämmer inte då en annons eller skyltad prisuppgift inte räknas som anbud. Många affärer har däremot som policy att skrivet pris gäller då det i längden lönar sig att ha nöjda kunder.

Självklart får man systematiskt ha felskyltat eller missvisande annonser och skylla på misstag.

Whistler
2008-06-16, 19:23
Jag tycker man i princip alltid stöter på det finstilta "Vi reserverar oss för tryckfel".

Buckethead
2008-06-16, 19:45
Stämmer inte då en annons eller skyltad prisuppgift inte räknas som anbud. Många affärer har däremot som policy att skrivet pris gäller då det i längden lönar sig att ha nöjda kunder.

Självklart får man systematiskt ha felskyltat eller missvisande annonser och skylla på misstag.
Ah, det perfekta misstaget gör man också. Missar det viktigaste ordet i meningen.

Självklart får man inte systematiskt ha felskyltat eller missvisande annonser och skylla på misstag.

Gnusram
2008-06-16, 19:47
Stämmer inte då en annons eller skyltad prisuppgift inte räknas som anbud. Många affärer har däremot som policy att skrivet pris gäller då det i längden lönar sig att ha nöjda kunder.

Självklart får man systematiskt ha felskyltat eller missvisande annonser och skylla på misstag.

Är du säker? Jag har fått lära mig det rakt motsatta, under förutsättning att det som står på skylten är rimligt och inte en uppenbar felskrivning. Men i det fallet kan jag naturligtvis ha fel, jag är ingen kännare av konsumetköplagen på det viset.

Att man systematiskt skulle få lov att komma med felaktig information ställer jag mig oerhört tveksam till.

Edit: Se där, då är vi ju överrens om det! :D

Buckethead
2008-06-16, 20:08
Är du säker? Jag har fått lära mig det rakt motsatta, under förutsättning att det som står på skylten är rimligt och inte en uppenbar felskrivning. Men i det fallet kan jag naturligtvis ha fel, jag är ingen kännare av konsumetköplagen på det viset.

Att man systematiskt skulle få lov att komma med felaktig information ställer jag mig oerhört tveksam till.

Edit: Se där, då är vi ju överrens om det! :D
Det är en av dom få saker jag kommer ihåg från juridik-kursen jag läste för några år sedan. Enligt avtalslagen så krävs det ett anbud och en accept för att ett avtal ska kunna ingås. Och just annonser och skyltningar togs upp som exempel, det räknas enbart som ett erbjudande och är inte bindande.

Det du tänker på är nog då man redan har ingått avtalet(d.v.s. köpt varan) och det visade sig att varan hade fel pris på sig. Då kan nog inte försäljaren häva köpet om priset kan anses vara rimligt för varan. Men nu höftar jag bara.

Skyltningen känner jag mig däremot helt säker på.

Thorwaldsson
2008-06-16, 20:18
Tja, min polare var idag och skulle köpa ett spel, som ett företag hade lanserat för 539, och detta reklamerade dom för på skyltar utanför butiken, och inne i butiken, dock så släpptes ju spelet häromdagen och det låg nu på 670kr som så många andra.

Jag vill inte vara dryg (jo, lite kanske), men det är störande när folk inte vet vad det ordet bör användas i för sammanhang.

Inte sant?

Tricklev
2008-06-16, 20:20
Jag vill inte vara dryg (jo, lite kanske), men det är störande när folk inte vet vad det ordet bör användas till.

Inte sant?

Oj, jo, jag är medveten om att ordet användes fel där, men tänkte på något helt annat när jag skrev.


Och för att svara som du förtjänar, skit på dig, jag skriver hur jag vill. :)

Thorwaldsson
2008-06-16, 20:25
Oj, jo, jag är medveten om att ordet användes fel där, men tänkte på något helt annat när jag skrev.


Och för att svara som du förtjänar, skit på dig, jag skriver hur jag vill. :)

"Som du förtjänar" :D

Halvtaskig bortförklaring dessutom.

Just messin´ ;)

LoTiX
2008-06-16, 20:33
Som tidigare nämnt gäller inte reklam på det viset. Däremot kan man anmäla butiken om man sätter falsk marknadsföring i system.

Tricklev
2008-06-16, 20:34
Tack för svaren förresten.

Gnusram
2008-06-16, 21:14
Som tidigare nämnt gäller inte reklam på det viset. Däremot kan man anmäla butiken om man sätter falsk marknadsföring i system.

Men en skylt i affären, i anslutning till varan, måste väl ändå gälla? I det fallet skulle jag kalla det en prislapp snarare än reklam. Sitter det en skylt med 19.90 vid köttfärsen så vill i alla fall inte jag betala 35 spänn när jag väl kommer till kassan?