handdator

Visa fullständig version : ORAC-värde vs. cigaretter?


josu
2008-06-16, 15:02
Jag, liksom säkert många andra, brukar ta en och annan cigarett på helgen. Jag har läst tidigare att cigaretter ger fria radikaler i kroppen, och för att bekämpa de fria radikalerna behövs antioxidanter.

Det finns ju jämförelsevärden för antioxidanter som heter ORAC, där blåbär, mörk choklad etc. är nyttigt, finns det någon liknande tabell för fria radikaler som man kan jämföra med ORAC?

Det skulle t.ex. vara kul om man kunde jämföra de båda värdena typ, "en cigarett motsvarar x antal fria radikaler, för att bekämpa dessa behöver du äta 100g blåbär". :)


Googlade lite innan jag ställde frågan här, och då hittade jag den här länken som säger att tobak innehåller antioxidanter, det fick mig att bli ännu mer fundersam om hur mycket fria radikaler en cigarett ger. Hmm.
http://main.uab.edu/smokersonly/show.asp?durki=67965

josu
2008-06-24, 09:31
157 personer har läst tråden, men inget svar... antingen var frågan för SVÅR att besvara eller tolkar jag det som att den var för DUMT STÄLLD eftersom alla som tränar självklart inte ska röka och frågan var obefogad! ;)

kirtap
2008-06-24, 09:37
Är inte ORAC ganska irrelevant egentligen eftersom det mäts i en testub? Någon som vet hur väl de överenstämmer med tillgängligheten i kroppen?
EDIT: Och angående din fråga: ingen aning :)

Kinsei
2008-06-24, 12:42
Dessutom är det känt att vissa antioxidanter faktiskt ökar risken för lungcancer hos rökare, så att försöka kompensera för skadeverkningarna är nog inte någon bra idé. Så länge det bara handlar om "en och annan" cig på helgen är nog skadeverkningarna dessbättre rätt begränsade.

Tolkia
2008-06-24, 12:44
157 personer har läst tråden, men inget svar... antingen var frågan för SVÅR att besvara eller tolkar jag det som att den var för DUMT STÄLLD eftersom alla som tränar självklart inte ska röka och frågan var obefogad! ;)
Frågan är irrelevant, tror jag snarare. Det går inte att vaccinera sig mot cancer genom att proppa i sig antioxidanter ens om man inte röker.

Eddie Vedder
2008-06-24, 12:55
Dessutom är det känt att vissa antioxidanter faktiskt ökar risken för lungcancer hos rökare, så att försöka kompensera för skadeverkningarna är nog inte någon bra idé.

Ja fast nu pratar du pm supplementering. Närmare bestämt betakaroten i just det fallet. En kost rik på betakaroten har visat sig gynnsam mot lungcancer. Därför testade man att supplementera med detta bland rökare men studien fick avbrytas när lungcancerinsjuknandet snarare ÖKADE.