handdator

Visa fullständig version : F*n!


Erkan
2008-06-16, 14:27
Hej,

Jag har lyckats slarva bort mitt pass 11 dagar innan jag skulle åka på utlandsresa, idag är det 9 dagar kvar.. jag gick ner till polisen och fixade ett nytt pass dagen efter de vill säga 10 dagar innan ja ska resa (en lördag ) ..

Det stod på polisens hemsida att ett pass tar normalt sätt 5 arbetsdagar innan de är levererat, under vissa tidpunkter på året när det är högbelastat kan de ta något längre tid, + innan skollov.. + att på fredag är det midsommarafton, då jobbar väl ingen!

Personen jag pratade med sa att hon inte kunde lova att jag hinner få det men hon trodde att ja skulle hinna.. (men vad hjälper det)

vad tror ni? har ni någon erfarenhet, Flyget går 06.50 på tisdag morgon..

Sebbe_H
2008-06-16, 14:29
Hinner du inte få passet så kan du skaffa ett tillfälligt pass, kostar runt tusingen.

Mirre
2008-06-16, 14:30
Hej,

Jag har lyckats slarva bort mitt pass 11 dagar innan jag skulle åka på utlandsresa, idag är det 9 dagar kvar.. jag gick ner till polisen och fixade ett nytt pass dagen efter de vill säga 10 dagar innan ja ska resa (en lördag ) ..

Det stod på polisens hemsida att ett pass tar normalt sätt 5 arbetsdagar innan de är levererat, under vissa tidpunkter på året när det är högbelastat kan de ta något längre tid, + innan skollov.. + att på fredag är det midsommarafton, då jobbar väl ingen!

Personen jag pratade med sa att hon inte kunde lova att jag hinner få det men hon trodde att ja skulle hinna.. (men vad hjälper det)

vad tror ni? har ni någon erfarenhet, Flyget går 06.50 på tisdag morgon..

Annars får du skaffa ett rosa pass (provisoriskt). Allt löser sig fast det blir lite dyrare...
http://www.polisen.se/inter/nodeid=4060&pageversion=1.jsp
Trevlig resa :)

manko
2008-06-16, 14:30
Man kan väl åka och fixa ett temporärt pass? Tror det kostar 500-900kr för ett sådant.

edit: Och då var man väl söligast i sverige också:

jontahontas
2008-06-16, 14:30
När jag åkte på charter till Aya Napa 2006 och skulle checka in så märkte jag att mitt pass var 70 mil norrut i Sverige. Jag fick göra ett temporärt pass i en snygg rosa färg. Lätt det ballaste passet jag någonsin haft. Tråkigt nog fick jag inte behålla det (bilden kan ha varit min bästa någonsin)

Med detta vill jag säga att om du får ditt riktiga pass innan resan - grattis. Om inte så gör du helt enkelt ett rosa pass ute på flygplatsen (och åker självklart lite tidigare för att inte missa flyget)

Edit: Mirre, lite hatkärlek till dig. Du är före mig med att skriva om det rosa passet vilket tar bort kraften ur mina ord. Å andra sidan så skriver du om samma sak. :)

Flykt
2008-06-16, 14:31
Personen jag pratade med sa att hon inte kunde lova att jag hinner få det men hon trodde att ja skulle hinna.. (men vad hjälper det)


Om du inte bryr dig om vad hon tror, varför skulle du då bry dig om vad träningsintresserade personer på ett internetforum sa?

Min erfarenheter av pass är att jag fixar det månader innan och tappar inte bort det :)

Gnusram
2008-06-16, 14:32
Det kan gå fort men nu är det ju midsommarvecka som kan ställa till det.

Läs här annars: http://www.polisen.se/inter/nodeid=4060&pageversion=1.jsp

Edit: Här går det undan minsann...

Erkan
2008-06-16, 14:34
De vart lättande... (pustar ut) .. Men eftersom jag är så förbannat klantig så fortsätter jag i samma tema, jag har nämligen ingen annan id-handling (id-kort,körkort) .. de betyder att min mamma/pappa måset följa med och fungera som min identitet? eller hinner jag skaffa något sådant innan ja åker oxå!?

manko
2008-06-16, 14:42
De vart lättande... (pustar ut) .. Men eftersom jag är så förbannat klantig så fortsätter jag i samma tema, jag har nämligen ingen annan id-handling (id-kort,körkort) .. de betyder att min mamma/pappa måset följa med och fungera som min identitet? eller hinner jag skaffa något sådant innan ja åker oxå!?

Tipset är att du ringer och kollar. Då får du rätt svar direkt.

Mirre
2008-06-16, 14:45
Edit: Mirre, lite hatkärlek till dig. Du är före mig med att skriva om det rosa passet vilket tar bort kraften ur mina ord. Å andra sidan så skriver du om samma sak. :)
*slap*

Sebbe_H
2008-06-16, 14:46
De vart lättande... (pustar ut) .. Men eftersom jag är så förbannat klantig så fortsätter jag i samma tema, jag har nämligen ingen annan id-handling (id-kort,körkort) .. de betyder att min mamma/pappa måset följa med och fungera som min identitet? eller hinner jag skaffa något sådant innan ja åker oxå!?

Personbevis är det som gäller om du inte har ID, googla det. Föräldrar funkar inte.

Erkan
2008-06-16, 15:10
Personbevis är det som gäller om du inte har ID, googla det. Föräldrar funkar inte.

hmm okej.. vad är det för leveranstid på det?

Gnusram
2008-06-16, 15:13
hmm okej.. vad är det för leveranstid på det?

Telefonfobi?

Sebbe_H
2008-06-16, 15:18
2-3 dar brukar det väl ligga på.

rolf
2008-06-16, 16:23
Som sagt, ett temporärt pass får du från polisen på bara någon timme. Här kostade det ca 100€ när en polare hade glömt passet när vi skulle på studentresa. Inget krångligt.

itsmylife
2008-06-16, 18:49
Är det inte bara att gå till skatteverket och få person bevis??,annars går det att gå in på deras hemsida oxå!

FreCKo
2008-06-16, 19:01
Personbevis är det som gäller om du inte har ID, googla det. Föräldrar funkar inte.

Personbevis är inte en giltig legitimationshandling.

Sebbe_H
2008-06-16, 20:25
Personbevis är inte en giltig legitimationshandling.

Funkade för mig när jag var tvungen att skaffa nytt pass.