handdator

Visa fullständig version : Huspriskrash i England och andra delar av Europa, kommer den till Svea?


Snafu
2008-06-16, 14:25
Hej,

Huspriser (och med det menar jag lägenheter och hus och allt därimellan) har börjat sjunka i England.

Det finns en massa siffror hit och dit som säger att:

1. Priser sjunker
2. Bankerna har dragit tillbaka alla sina bra huslånserbjudanden (man kunde t ex låna 100% av ett hus värde och ibland upp till 125% av värdet på huset direkt som förstaköpare).
3. Räntorna är på väg upp
4. Inflationen har börjat öka och kommer antagligen hamna på mer än de 2%en den inte bör stiga över.
5. Ett par banker, varav en är Northern Rock har det gått käpprätt åt helvete för och den blev förstatigad. Ett annat bolåneinstitut har gått in i väggen.
6. Cirka 150 bostadsförmedlare stänger varje vecka i England och det lägsta antalet hus som säljs på 30 år har uppmätts.
7. Varierande siffror säger att bostadsmarknaden kommer att sjunka mellan 10 och 50% de närmaste 2-3 åren.

Detta bör ses mot bakgrunden att folk har tjänat multum på att huspriserna har gått upp. Värdena på hus har ofta fyrdubblats de senaste 10 åren. Paradigmen hos vanliga svenssons har varit att "houseprices always rise". Folk har belånat sig allt från 4x till 8x gånger sin lön, och det säger sig själv - när boräntan och andra omkostnader ökar kommer folk inte ha råd att betala sina mortgages.

Detta är en ruskigt stor grej i England. En av de första grejerna jag märkte med England när jag flyttade hit var att alla var som galna på att "get in on the property ladder", dvs köpa hus. Samma hysteri har vi inte riktigt i Sverige.

Jag ville bara höja ett varningens finger och ha vad som hänt i USA i bakhuvudet och vad som kommer hända med den engelska bostadsmarknaden kan ha påverkan på Sveriges bostadsmarknad.

Någon som har någon bra info om den svenska bostadsmarknaden?

Vetefan vad jag vill ha sagt med det här men ekonomin i England ser inte alls bra ut.

ArcTiC
2008-06-16, 14:30
Hmm, låter inte alls bra det här.

Johan O
2008-06-16, 14:51
Nej nej. Sverige är en skyddad verkstad och här kommer priserna bara fortsätta stiga. Spelar ingen roll till vilket pris man köpt sitt boende, att köpa (låna till) boende är ALLTID en kanoninvestering!

Nu var ju ovanstående givetvis ironi från min sida, men det är lite så dom flesta verkar tänka idag...

Att priserna på hus och bostadsrätter i sverige är en bubbla kommer många stackare snart bli varse. Det kanske inte blir samma smäll som i vissa andra länder, men även här har det varit aldeles för lätt att låna pengar av banken. Efterblivna som lånar 100% av köpeskillingen i storstadsregioner, men även på andra håll kommer få det svettigt framöver...

Exdiaq
2008-06-16, 15:00
Läser de inte grundläggande ekonomi i skolan i England? Eller historia för den delen?

Snafu
2008-06-16, 15:02
Jag var ruskigt nära att köpa "bostadsrätt" här, men lyckligtvis insåg jag precis hur övervärderat allting är (man fastnar fanimig i masshysterin här).

Nybyggnation på en trea (två sovrum, vardagsrum, kök etc) - cirka 70-80 kvadrat kanske? Fan vet, här i England säger säljer man inte per kvadrat, det handlar om hur många sovrum man har istället).

Ingångspris: 132000 pund

Jag fulade mig och sade att jag inte köper för mer än 100000 pund. Dom ringde igår och sa "105000 pund, men då betalar vi 5% handpenning också".

That is unheard of tidigare, typ. Så det blir til att hyra i fortsättningen tills skiten lugnat ner sig.

173cm
2008-06-16, 15:05
Det du kan vara säker på är väl att lån inte alltid kommer vara billiga och priserna inte alltid kommer stiga.

Så för att svara på trådtiteln: Ja, absolut, frågan är bara när :)

Biceps
2008-06-16, 15:09
Jag tror det kommer smälla här oxå. Festen är över, nu är det dags för baksmällan...

E glad att jag hann sälja min br till en köpglad dansk i våras :)

Snafu
2008-06-16, 15:16
Läser de inte grundläggande ekonomi i skolan i England? Eller historia för den delen?

Det är mycket huvudet i sanden.

Jag förstår "den grå massan" - politiker lovar att det aldrig mer skulle bli "a boom and bust" economy, vilket faktiskt hände i början av 90-talet.

Sen började värdena på husen skjuta i höjden något så in i helvete från sent 90 till 2007-2008. Folk har enkelt trott att det skulle fortsätta i evighet.

Det är helt klart en hype och hysteri här "köper man inte så kastar man pengar i sjön" och "pris på fastigheter kan bara gå upp".

Banker, politiker och värderingsmän bär en stor del av skulden. Nu låter jag sossekritisk och vill lägga skuld men det har helt enkelt inte legat i politikernas intresse att lägga band på boomen direkt.

Allan
2008-06-16, 15:32
Idag har jag läst att folk börjat ta av besparingarna för att kunna fortsätta konsumera. Känns det bra???

Trance
2008-06-16, 15:33
Priset på fastigheter har väl historiskt sett alltid gått upp och en krash blir väl bara dålig om du behöver sälja just nu. Angående USA så är väl deras största problem deras "sub-prime mortages" som jag inte förstår och som någon intresserad säkert kan förklara bättre.

Men visst kan inte boendekostnaden öka så mycket mer än lönerna hela tiden så det kommer väl lite krasher då och då för att stabilisera.

Granatgiraffen
2008-06-16, 15:42
Idag har jag läst att folk börjat ta av besparingarna för att kunna fortsätta konsumera. Känns det bra???

Ja. Det är ovanligt töntigt att lägga pengar på hög. Eller varför sparar man? Är det inte för att kunna konsumera större saker? :/
Jag hajar inte.

gatewarden
2008-06-16, 15:44
Kommer köpa lägenhet i höst oavsett. Att marknaden är osäker råder det ingen större tvekan om? Men väntar man ett år behöver nödvändigtvis inget förändras. Man måste chansa för att vinna. Oavsett om priserna skulle gå ner så spelar det inte mig någon roll eftersom jag inte tänker sälja den på 5-8 år. Då har det säkerligen hunnit stabilesera sig igen.

Johan O
2008-06-16, 15:50
Priset på fastigheter har väl historiskt sett alltid gått upp och en krash blir väl bara dålig om du behöver sälja just nu. .

Problemet är alla (och det är många) som är 100% (eller nästintill) belånade.
Sjunker värdet på kåken under summan du har lånat så försvinner ju därmed en del av säkerheten. Banken kan då komma och begära en betalning för att ditt bolån ska matcha vad fastigheten egentligen är värd.

mangs
2008-06-17, 09:16
Eftersom det varit högkonjuktur och räntenivån legat på en låg siffra de senaste fem åren så är grundtanken att man i dessa perioder skall amortera mer på lånet för att på så sätt ha minskat lånet nu när räntan går upp. Dock är verkligheten för många att de levt och fortfarande lever över sina tillgångar. Det har funkat bra nu när räntan varit låg men med fallande bostadspriser och högre räntor får de betala priset nu. De som sitter med fullt belånade lån och lägenheter idag är de som sitter sämst till och gör de det pga att de nyligen köpt sitt första boende så önskar jag lycka till och hoppas att det löser sig på något sätt. Sitter de i samma sits för att de lånat upp en massa pengar för lyxkonsumtion så får de faktiskt skylla sig själva.


De senaste åren har var och varannan människa oavsett ekonomiska förutsättningar köpt helt nya BMWs, 50-tums plasma etc och precis som Snafu skrev så råder det någon form av masspsykos att om grannen kan göra det så kan väl även jag.

Problemet är det att alla har inte ekonomin för att kunna konsumera fritt och det är ett pris som främst de men även alla andra i samhället nu kommer få betala.

Jag är oerhört glad att jag levt lite snålt och amorterat bort stora delar av vårt huslån eftersom vi alla vet att den här dagen skulle komma, hade jag suttit med ett maxat lån idag hade jag fått fundera och oroat mig mycket på hur min ekonomi kommer se ut de närmsta åren.

mangs
2008-06-17, 09:17
Problemet är alla (och det är många) som är 100% (eller nästintill) belånade.
Sjunker värdet på kåken under summan du har lånat så försvinner ju därmed en del av säkerheten. Banken kan då komma och begära en betalning för att ditt bolån ska matcha vad fastigheten egentligen är värd.


+1 på den.

Laan
2008-06-17, 09:25
Förra sommaren blev jag mer eller mindre idiotförklarad då jag konstaterade att jag aldrig skulle få för mig att köpa hus så långt in i en topp.

Ingen trodde heller att priserna skulle gå ner, utan kunde på sin höjd gå med på att priserna skulle stabiliseras.


Det är ju bara att kolla ett antal år tillbaka för att se..

Snafu
2008-06-17, 09:43
Det här är sinnessjukt.

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article2700897.ab

Välkommen till Sveriges dyraste sommarstuga.

För 20 miljoner får du 82 kvadratmeter – med renoveringsbehov.

– Det är inte storleken som räknas, säger mäklaren Thomas Darpö.

stevebc
2008-06-17, 11:47
Jag har suttit och längtat och längtat efter detta. Har varit på tok för höga prishöjningar som inte överensstämmit med marknaden i övrigt. Många huspriser är ju bara så absurda att man tar sig för pannan och undrar hur f*n någon kan tänka sig genomföra ett köp. En krasch kanske är att ta i men åtminstone en stagnation i prishöjningar tills marknaden balanserats med de övriga.

Liten Men Fet
2008-06-17, 13:24
Jag tror inte på en krasch men jag tror på att priserna kommer stå still eller backa lite, räntan kommer troligtvis gå upp och då kommer
en del få sälja eftersom dom inte har råd att ha kvar huset.
Men det stora problemet i USA är ju att bankerna lånat ut till höger och vänster utan att kräva säkerhet. I sverige har bankerna iallafall varit mer restriktiva, inte så lätt att få ett lån om man inte har ett fast jobb.
Priserna har gått upp ganska mycket sen jag flyttade till linköping för 7 år sedan, vet inte exakt men en uppskattning är en 70-100 % ökning.

Vi hade ju en bostadskrasch i början av 90 talet som många minns, definitivt minns bankerna den, det har nog gjort dem lite försiktigare.

Troligtvis kommer vi få en nergång i ekonomin men jag tror inte på nån allmänn panik när det gäller bostäder. Jag skulle nog klara mig ändå för jag har mina pengar investerad annat och går priserna på bostäder ner mycket köper jag nog en 2:a om några år.

mangs
2008-06-17, 13:35
Dock är bankerna idag inte så försiktiga tyvärr.
Har ett par bekanta som köpte ett hus för ca 3 millar med full belåning för 2 år sedan. Värdet på huset har gått upp till 3.7 och de har lånat upp till 3.5 miljoner. Nu har värdet gått ner igen och marknadsvärdet på huset är idag runt 3.2. Alltså har de minst 300tkr för mycket i lån.

jag tycker personligen inte att bankerna skall låna ut mer än 75% av marknadsvärdet när marknaden ser ut som den gjort. I dessa fall skall i så fall toppräntan vara såpass hög att den avskräcker från att ta dessa lån.


Det är värre för de som kommer ut på bostadsmarknaden när priserna är såpass höga. har man inte med sig någon insats blir det tufft och om sedan priserna rasar står man där med höga lån och inget boende. Detta fick många bittert erfara i början 90-talet och det känns som vi är på väg åt det hållet igen, även om det troligtvis inte kommer bli lika drastiskt denna gången.

Jag vidhåller fortfarande att när det är låg ränta då skall man amortera för att få lägre lån när räntorna går upp, inte göra tvärtom och låna mer.

Laan
2008-06-17, 13:54
Jag vidhåller fortfarande att när det är låg ränta då skall man amortera för att få lägre lån när räntorna går upp, inte göra tvärtom och låna mer.


Väldigt visa ord!