handdator

Visa fullständig version : Bevarad muskelmassa med enbart benträning under deff?


patashnik
2008-06-16, 10:51
Ja, alltså... styrketräning är ju som bekant det bästa sättet att bevara muskelmassan under deff. Min fråga är alltså hur specifik denna påverkan är: är det möjligt att stimulera kroppen till att bevara muskelmassan på överkroppen genom att träna enbart ben (eller tvärtom, för den delen)?

Jag gissar att det inte är det optimala upplägget, men eftersom de hormonsvar som styrketräningen genererar verkar systemiskt (d.v.s. hela kroppen får samma muskelbevarande signaler) torde det ju åtminstone ha en viss effekt även på andra muskler än de som tränats.

Rätt eller fel? Och, om jag nu tänker rätt, hur stor kan effekten i så fall vara (relaterat till den muskelbevarande effekten av samma volym helkroppsträning - gärna ett procentvärde med minst tre värdesiffror ;))?

King Grub
2008-06-16, 11:07
Tränar du en kroppsdel, är det den som växer, inga andra.

No changes were seen in the untrained leg. In conclusion, unilateral training induced local muscle hypertrophy only in the exercised limb, which occurred in the absence of changes in systemic hormones that ostensibly play a role in muscle hypertrophy.

Eur J Appl Physiol. 2006 Dec;98(6):546-55. Hypertrophy with unilateral resistance exercise occurs without increases in endogenous anabolic hormone concentration.

Mr. Athletic
2008-06-16, 11:08
Tränar du enbart benen under deff eller när som hest kommer kroppen prioritera uppbyggande eller bevarande av benen framför övriga kroppen. Dina ben kommer bevaras i större omfattning än överkroppen även om överkroppen nog kommer stimuleras en del den också, speciellt med tunga basövningar (böj o mark) :hbang:

patashnik
2008-06-16, 11:22
Tränar du en kroppsdel, är det den som växer, inga andra.

Naturligtvis. Men att växa är ju inte samma sak som att endast bevara muskelmassa. Jag förstår att uppbyggning och nedbrytning sker parallellt och hela tiden, och får man inte någon stimulans till uppbyggning kommer nedbrytningen att dominera. Men kan man undertrycka signalerna till nedbrytning har man ju kommit en bit på väg? Är jag helt ute och seglar?

Ska kolla in artikeln. Tack.

King Grub
2008-06-16, 11:23
Styrketräning stimulerar även nedbrytningen.

patashnik
2008-06-16, 12:08
Styrketräning stimulerar även nedbrytningen.

Men hur mycket stimuleras nedbrytningen av överkroppsmuskulatur vid benträning? Lika mycket?

---

Skummade igenom artikeln och fattar det som att de systemiska hormonsvar som fås av styrketräningen är såpass små att de saknar betydelse för musklerna som inte tränas. IGF-1, som har betydelse vid hypertrofisvaret i samband med träning, verkar sannolikt auto- eller parakrint, d.v.s. väldigt lokalt, och inga ökade nivåer av IGF-1 i plasma hade observerats. GH var oförändrat och testosteron ökade endast obetydligt.

Författarna nämner dock andra försök med unilateral armträning där den kontralaterala armen hypertrofierat (om än extremt lite; dock statistiskt signifikant), och skriver också att det är en öppen fråga om mer omfattande träning (typ ett rejält böj/mark-pass, som Mr. Athletic var inne på) kan trissa upp de systemiska hormonnivåerna så pass att det skulle kunna gynna hypertrofin.

Rätt obetydliga effekter ändå, förmodligen. Det var ju synd.

Tack för svaren i alla fall.

MrBulk
2008-06-16, 16:44
Tränar du en kroppsdel, är det den som växer, inga andra.



No changes were seen in the untrained leg. In conclusion, unilateral training induced local muscle hypertrophy only in the exercised limb, which occurred in the absence of changes in systemic hormones that ostensibly play a role in muscle hypertrophy.

Eur J Appl Physiol. 2006 Dec;98(6):546-55. Hypertrophy with unilateral resistance exercise occurs without increases in endogenous anabolic hormone concentration.


Hade dom bara tränat det ena benet i den studien och mätt effekten i det andra benet?

Eddie Vedder
2008-06-16, 17:42
Hade dom bara tränat det ena benet i den studien och mätt effekten i det andra benet?

Det ena benet tränades och effekterna i båda benen mättes. Här är fullängdaren:

http://www.springerlink.com/content/r866q8m835680400/fulltext.html

-S-T-
2008-06-17, 09:37
Är jag ute och cyklar om jag säger att en del som tävlar i bänk lägger ned bänkträningen en tid före tävling och bara kör böj för att hålla kroppen "på g"? Dock kortare period än en deff, hur kort den än är, antar jag.