handdator

Visa fullständig version : Vilken lön skall jag ha?


_Robbie_
2008-06-15, 22:43
Jag ska påbörja ett jobb i en verkstad som jag fått genom bekanta. Jag har jobbat där varje sommar nu i 4 år och haft en lön på runt 60 kr/h. Denna lön sattes med stöd av fackets löneregler för feriearbete. (Arbete för gymnasieungdomar mellan 16-18 år.) Nu är jag 18 år och tog precis studenten. Har de rätt att sätta en lön på 60kr/h med stöd av feriearbete eller skall jag ha en timlön för ungdomar som fyllt 18 år som ligger mellan 84-95 kr/h beroende på arbetsuppgifter? Jag ska jobba i 2 veckor.

Vill vara lite förbered när jag pratar med lönesättaren...

mvh

Stoltz
2008-06-15, 22:44
Ring Facket.

The_RobRoy
2008-06-15, 22:46
Tycker du ska begära en 90kr/h minst, du har ju erfarenhet ifrån tidigare sommrar också.

Roosen
2008-06-15, 22:47
Ring Facket.
Exakt.

Kan garantera dig att du får/har rätt till timlön för 18+. Brukar väl ligga på 90kr+/timmen. Beroende på fack samt arbetsuppgifter... Om jag inte är helt ute och cyklar :smash:

Stoltz
2008-06-15, 22:49
Ring Facket.

Ska förklara här -
Mitt svar var inte menat som korthugget, utan ifall du snackar med Facket så har du det svart på vitt, de kan svara på alla frågor du har, omständigheter, etc.

_Robbie_
2008-06-15, 22:50
Men om de säger "vi kan tyvärr inte betala ut mer än 60 kr/h. Passar det inte dig kan du gå." ?

Larsson85
2008-06-15, 22:50
Tyvärr tror jag inte att du är i en position att förhandla, finns nog många andra som vill ta din plats. Om det är lagstadgat att du ska ha en viss lön, och du redan är anställd så kan du iofs alltid trycka till dom.

Flykt
2008-06-15, 22:52
Men om de säger "vi kan tyvärr inte betala ut mer än 60 kr/h. Passar det inte dig kan du gå." ?
Då får du försöka än en gång och motivera honom till att ge dig mer lön. Vägrar han så får du ta ställning till om du vill jobba där för 60 kr/h.

Bite
2008-06-15, 23:11
Finns det något kollektivavtal på arbetsplatsen? Här kan du se lite rekommendationer från sif
https://www.sif.se/Templates/Article____36434.aspx

Torwald
2008-06-15, 23:23
Finns det ett fack är det ju inte osannolikt att det finns kollektivavtal om lön. I så fall kan du inte förvägras en lön i nivå med vad som fastslagits i avtalet.

GurraGo
2008-06-15, 23:26
Alltså, som någon annan var inne på: att bara gå in till chefen och säga att man vill ha mer är kanske inte alltid något som kommer ge dig den löneökning du vill ha, särskilt inte om du inte är anställd.

Vad jag tycker du ska göra, om nu inte chefen automatiskt går med på ditt lönekrav, är att peka på att du har jobbat där tidigare, vilket innebär:
- De vet vad de får (vi utgår nu från att du har skött jobbet bra tidigare), vilket är ett mycket stort osäkerhetsmoment om de ska ta in någon ny.
-Upp/inlärningskurvan slipper de.Även om det finns folk som kan jobbet lika bra som du, känner du till arbetsplatsen bättre än ngn ny. Du vet därför hur allt funkar, var saker finns etc.
-Du är duktigare än vad du var första sommaren. Du har alltså förbättrats och gör din arbetsuppgifter bättre/snabbare/effektivare. Därmed följer det naturligt att du ska ha högre lön.
-Den lilla löneökning du kräver är mindre än vad det skulle kosta att ta in ngn som tar 50% mer tid på sig.

Och OT igen: kolla med facket ang. vad du verkligen kan kräva. Det jag skrev ovan är bara hur du övertygar arbetsgivaren om att han verkligen ska anställa dig trots att du är "dyrare" än någon 16-åring.

Loke
2008-06-16, 05:13
Om du accepterar 60 kr i timmen så blir jag nästan tvungen att sätta din arbetsplats i blockad.

Nu vet inte jag var du bor, men är omkring är den vanliga ingångslönen för att bocka plåt på en verkstad runt 120 kr timmen. I andra delar av landet är det väl närmare 100 kr, men under 90 går det nästan aldrig. När du är 18 ser jag ingen anledning till varför din ålder i sig ska ge dig lägre lön, du kan göra allt som alla andra kan.

Mirre
2008-06-16, 09:32
Om du accepterar 60 kr i timmen så blir jag nästan tvungen att sätta din arbetsplats i blockad.

Nu vet inte jag var du bor, men är omkring är den vanliga ingångslönen för att bocka plåt på en verkstad runt 120 kr timmen. I andra delar av landet är det väl närmare 100 kr, men under 90 går det nästan aldrig. När du är 18 ser jag ingen anledning till varför din ålder i sig ska ge dig lägre lön, du kan göra allt som alla andra kan.


Bra inlägg!

_Robbie_,
Pratar du 60kr före skatt i timmen eller efter skatt? Jag hoppas verkligen att det är efter skatt och även som nettolön är det katastrofalt. Jag minns att jag som 16-åring hade 50 kr/h före skatt i en färghandel för 16 år sedan...

Vill de inte betala mer så får du ställa dig frågan varför du ska sälja dig så billigt? Har du inga alternativa extrajobb du kan ta? Passa på att testa en ny bransch? Inom restaurang finns det ofta bra med dricks på sommaren om det är uteservering... Vaktmästare kan vara trevligt... etc..

Beecher
2008-06-16, 09:50
Fick för ett par månader sedan jobb på en "Industriservice" verkstad.

Jobbet innefattar svarvning, svetsning samt diverse underhåll som det står till en servicetekniker att greja med.

Jag är 19 och får 200 kronor i timlön, har ingen tidigare erfarenhet, ändå fick jag lite högre till att börja med. 120 kronor är ingångslönen för nyutgångna skolungdomar annars, så jag tycker att det vore ganska rimligt för dig till en början.

MilkmaN
2008-06-16, 09:51
Bra inlägg!

_Robbie_,
Pratar du 60kr före skatt i timmen eller efter skatt? Jag hoppas verkligen att det är efter skatt och även som nettolön är det katastrofalt. Jag minns att jag som 16-åring hade 50 kr/h före skatt i en färghandel för 16 år sedan...

Vill de inte betala mer så får du ställa dig frågan varför du ska sälja dig så billigt? Har du inga alternativa extrajobb du kan ta? Passa på att testa en ny bransch? Inom restaurang finns det ofta bra med dricks på sommaren om det är uteservering... Vaktmästare kan vara trevligt... etc..

När man är 15-16 så får man inte mer än 50kr/h vanligtvis. Så såg det iaf ut för 4-5 år sedan när jag var där och jobbade för skitlön :)

Mirre
2008-06-16, 09:57
När man är 15-16 så får man inte mer än 50kr/h vanligtvis. Så såg det iaf ut för 4-5 år sedan när jag var där och jobbade för skitlön :)

Sanslöst dålig löneutveckling.*mini Nu snackar vi om att det isådana fall inte har ändrats på 16 år... Och då bodde jag på en mindre ort i Småland så vi pratar inte Stockholmslöner.

GurraGo
2008-06-16, 10:21
Vilket gnäll ang. låga löner. Är man 18 skulle jag varit grymt nöjd med 90 kr/h. Får inte mkt mer på mitt sommarjobb på bank, trots att jag är 10 år äldre. Bank är grymt dåligt betalt

Rååbin
2008-06-16, 10:29
Lånar denna tråd lite, hur ligger läget till för el-/automationsmontörer i Sverige både angående betalt och mängden jobb?

gatewarden
2008-06-16, 10:33
Lånar denna tråd lite, hur ligger läget till för el-/automationsmontörer i Sverige både angående betalt och mängden jobb?

När jag gick ut 2003 så låg Automations ingångslön på ~20k. El lite lägre innan du har alla cert.