handdator

Visa fullständig version : HIIT - Intervallträning


batesman
2003-06-08, 17:40
Idag efter mitt styrkepass så beslutade jag mig för att testa lite HIIT.

Jag körde 1 minut löpning på ca 14 (snabb löpning) i speed på löpbandet och sedan 1 minut på ca 7 (rask gång). Detta upprepades 5 gånger.

Är det ett lagom HIIT pass eller ska jag köra längre? Kortare vila? Fler intervaller?

//Danne

Chris
2003-06-08, 17:47
Om du var spyfärdig efteråt så var det ett lyckat HIIT-pass, om du var trött så var det misslyckat. :thumbup:

Måste vara svårt att köra HIIT på rullband eftersom de tar ett tag innan hastigheten går från fullt tempo till lägre osv. Funkar bättre att köra på cykel tycker jag, eller ännu bättre, springa.

Vänskap
2003-06-08, 18:14
Testa motionscykel. Trampa järnet...nej, förresten: JÄRNET, i 30 sek, sedan långsamt i 30 sek osv.
Efter några minuter kommer du känna att det nästan bränner i lungorna (eller nånstans i thoraxen iallafall). Och så mår du snart lite illa också. Det kallar jag HIIT.

Problemet för mig är att jag bara orkar ett sånt fullt-ös-tempo knappt 10 min sen måste jag sänka intensiteten.
Ett annat problem för mig är att illamåendet sitter i åtminstone 30 min efter träningspasset så jag har svårt att äta mitt träningsmål.

Grahn
2003-06-08, 18:15
Cykel är väl inte spec bra alls.....mindre kcal åtgång pga att bara underkroppen jobbar. Bätter att kuta eller köra stairmaster eller ngt....

King Grub
2003-06-08, 18:19
http://i2.sell.com/0/240/29310/4/159/263829-m.jpg

Mitt favorit HIIT-redskap.

Grahn
2003-06-08, 18:22
måste testa det i en såndär...springa är mina vrister ovana vid så tar dem ett tag att återhämta sig hehe.

Vänskap
2003-06-08, 18:23
Originally posted by Grahn
Cykel är väl inte spec bra alls.....mindre kcal åtgång pga att bara underkroppen jobbar. Bätter att kuta eller köra stairmaster eller ngt....


Överkroppen jobbar väl inte mycket när man springer eller kör stairmaster (trappmaskin?) heller?

Men jag har läst nånstans (Paulún?) att trappmaskinen förbrukar 50% mer energi än cykel vid samma belastning. Detta beroende på att man måste "lyfta" sin egen kropp. Ungefär samma borde därför gälla vid spring. Så det ligger väl i nåt du säger.

Men är man dötrött så är man ju dötrött, oavsett vad energiförbrukningstabeller säger...

Grahn
2003-06-08, 18:32
Pumpar på rätt bra med överkroppen vid sprint iofs...fast är nog itne bara det som gör det. Cyckeln är ju däremot designad för att vi ska förflytta oss med mindre energiförbrukning från början. :)

Kungen
2003-06-08, 21:28
Originally posted by Grahn
Pumpar på rätt bra med överkroppen vid sprint iofs...fast är nog itne bara det som gör det. Cyckeln är ju däremot designad för att vi ska förflytta oss med mindre energiförbrukning från början. :)

Inte för mindre energiförbrukning, snarare för att kunna förflytta sig längre sträckor på kortare tid.

pettan85
2003-06-08, 23:22
Hur är det isåfall med roddmaskinen det borde väl vara det ultimata då, eller ? Man jobbar ju med hela kroppen ... brukar köra i den o variera med lite löpning o ibland även cykeln

Kungen
2003-06-08, 23:37
Concept II Ownz yO

Grahn
2003-06-09, 08:37
Roddmaskin är bra för intervall :)

ivandrago
2003-06-09, 09:28
håller med grubben att trappmaskinen är grym för intervall!

då kan man verkligen köra stenhårt under 30sek och sedan utnyttja handtagen för att inte säcka ihop under efterföljande lugna 30sek.

De gånger jag kört hiit genom att springa utomhus har jag inte kunnat återhämta mig mellan intervallerna eftersom benen är fulla med mjölksyra efter några intervall och det inte går att vila benen alls.

z_bumbi
2003-06-09, 11:12
Originally posted by Kungen


Inte för mindre energiförbrukning, snarare för att kunna förflytta sig längre sträckor på kortare tid.

Ska du ta dig från punkt a till punkt b så borde man med en cykel använda mindre energi ?

Kungen
2003-06-16, 20:01
Originally posted by z_bumbi


Ska du ta dig från punkt a till punkt b så borde man med en cykel använda mindre energi ?

Jo, men cykeln i sig var inte designad med tanke på att spara energi, utan att transportera sig längre sträckor på kortare tid..

Ska gräva fram en länk jag har om cykelns historia om jag orkar.

autowah
2003-06-16, 20:21
Någon som har koll på pulsnivåerna man ska ha för att det ska räknas som HIIT? Maxpulsen är ju olika vid olika aktiviteter, men på ett ungefär iallafall i både låga och höga intervall?

perarvid
2003-06-17, 09:06
jag kör med en sån här: crosstrainer (http://www.lifefitness.co.nz/graphics/products/cardio/cross.jpg)

Whey
2004-06-04, 22:30
Originally posted by Grahn
Roddmaskin är bra för intervall :)

Hmm, när jag testade att köra rodd och maxa trillade jag av sittplattan - inte bra!

Kalleh
2004-06-05, 01:31
Originally posted by batesman
Idag efter mitt styrkepass så beslutade jag mig för att testa lite HIIT.

Jag körde 1 minut löpning på ca 14 (snabb löpning) i speed på löpbandet och sedan 1 minut på ca 7 (rask gång). Detta upprepades 5 gånger.

Är det ett lagom HIIT pass eller ska jag köra längre? Kortare vila? Fler intervaller?

//Danne

Jag vet inte hur du ligger till konditionsmässigt men 14 km/h låter rätt lågt. De flesta kommer upp i mer än det när man springer allt man har, 14km/h är snarare joggingtempo än maxtempo. Fast det viktigaste är ju att du blir trött, kolla pulsen och se hur du ligger till, du ska ju upp mot maxpulsen och kämpa...

TriggerJam
2004-06-05, 15:09
Inte aktivera överkroppen när man kör HIIT och springer? :MrT: kolla in kroppsformen på 100 meterslöparna och säg sen det en gång till ;)
Dom två ställen en som inte är van vid löpträning får ont i är axlar och mage. (ja och benen så klart ;) )

Kör själv HIIT träning varannan dag innan jobb och det tar som faen, är mega-jobbigt, bränner fett som satan och bygger kondis utan dess like.

Jag kör: 30 s jogg - 30 s fullt ös - 30 s jogg osv
Började med 5 intervaller och lägger till en intervall var tredje gång. Uppe i 15 intervaller nu efter 7 veckor och tänker inte lägga till fler :D
5 min jogg som uppvärmning, 15 min HIIT, 5 min jogg som avslutning -> 25 min för ett pass som ger tok-mkt kondis och benmuskler och bränner underhuds fett som inget annat, skulle nog behövas ett lågintensitets pass (powerwalk eller dyl) på 2 timmar för att bränna lika mkt + att lågintensitet inte bygger kondis överhuvudtaget...

Har provat att köra HIIT på cykel, motionscykel, roddmaskin, löpband och trappmaskin men inget är lika jobbigt som att springa och det är ju ansträngningen man vill maximera ;)

King Grub
2004-06-05, 15:36
Originally posted by TriggerJam
Inte aktivera överkroppen när man kör HIIT och springer? :MrT: kolla in kroppsformen på 100 meterslöparna och säg sen det en gång till ;)

Och den tror du att löparna har byggt upp på löparbanan? :rolleyes:

TriggerJam
2004-06-05, 15:49
Nu snackade vi om att aktivera och inte om att bygga upp :rolleyes:

Dom har kraftig överkropp eftersom det behövs...eftersom den...just det ja...aktiveras ;)

King Grub
2004-06-05, 15:52
Hade de aktiverat överkroppen mindre i löpningen, om de inte hade byggt upp den i gymmet?

Jorgen
2004-06-05, 16:12
Originally posted by TriggerJam
Nu snackade vi om att aktivera och inte om att bygga upp :rolleyes:
Dom har kraftig överkropp eftersom det behövs...eftersom den...just det ja...aktiveras ;)
En sprinter har en kraftig överkropp för att kunna utnyttja bla armpendlingen när han/hon springer. Att överkroppen är kraftig har inget att göra med aktiveringen under själva löpningen utan styrketräningen som dom sysslar med vid sidan av löparbanan. Du kan inte bygga en kraftig överkropp med sprint. ;)

//Jörgen

TriggerJam
2004-06-05, 16:20
Jösses vilken rolig snubbe du verkar vara :rolleyes: ska inte en moderator sätta ett föredöme istället för att bobba sig och spela allan?

Vad som diskuteras i tråden var HIIT träning och vilken träningsform som aktiverade olika delar av kroppen och flest delar av kroppen, iaf den delen av tråden som jag ville delta i.

Visst har du rätt i att en sprinter med biffig överkropp måste bygga upp överkroppen en hel del på gym men anledningen till att dom bygger upp den på gymmet är för att det gör dom snabbare eftersom överkroppen aktiveras extremt mkt vid kortdistans sprintlopp.

HIIT (High Intensity Interval Training) går ut på att aktivera hjärt-lung-apparaten så mkt som möjligt och en så stor del av muskelmassan som möjligt och sen aldrig ge kroppen en chans att anpassa sig och därigenom spara på bränsle (sker efter ca 1.5 - 2 minuter)
Vid snabba sprint distanser i löpning så aktiveras överkroppen väldigt mkt vilket den inte gör alls lika mkt vid löpning i lägre hastighet.

Så för att svara på din fråga:
Nej dom hade inte aktiverat överkroppen mindre om den inte byggts upp på ett gym eftersom den aktiveras lika mkt vare sig den är klen eller välbyggd men det går lättare att springa fort om den är stark eftersom den aktiveras så mkt vid kortdistans.

Min erfarenhet av forum är att utbyta idéer, tankar, lära andra och lära sig av andra.
...men du verkar vara mer intresserad av att spela allan än att diskutera iofs...trevligt...

kharon
2004-06-05, 16:42
Originally posted by TriggerJam

Min erfarenhet av forum är att utbyta idéer, tankar, lära andra och lära sig av andra.
...men du verkar vara mer intresserad av att spela allan än att diskutera iofs...trevligt...

Alla vill vi vara som Allan! :bow:

King Grub
2004-06-05, 16:42
ska inte en moderator sätta ett föredöme istället för att bobba sig och spela allan?

Jag spelar inte allan. Det får allan göra.

Jag diskuterar. Jag tyckte...

"inte aktivera överkroppen när man kör HIIT och springer? :MrT: kolla in kroppsformen på 100 meterslöparna och säg sen det en gång till ;) "

...var dåligt formulerad, om du nu menar vad du sedan förtydligade det till. Ovanstående kan ju direkt tas för att du menar att löparna bygger upp sin "kroppsform" med löpningen.

TriggerJam
2004-06-05, 16:54
Skrev inte ett ord om bygga eller gym...endast om aktivering av muskler.

Förstår man inte något pga formulering så funkar oftast en fråga bättre än antaganden och sarkasm...

z_bumbi
2004-06-05, 17:07
Originally posted by TriggerJam
sen aldrig ge kroppen en chans att anpassa sig och därigenom spara på bränsle (sker efter ca 1.5 - 2 minuter)

Hur sparar man på bränsle genom att träna längre än 1,5-2 minuter?
Du är väl ute efter att köra kreatinfosfat- eller mjölksyraintervall på träningen för att träna dessa funktioner (Främst mjölksyran) samt i förlängningen konditionen men sparar du något bränsle på att fortsätta springa?

Whey
2004-06-05, 18:06
Ni som kör med pulsmätare av något slag, ungeför hur många maxintevaller tar det innan pulsen närmar sig max? Eller skall den göra det redan vid intevall 1?

kharon
2004-06-05, 18:30
Originally posted by Whey
Ni som kör med pulsmätare av något slag, ungeför hur många maxintevaller tar det innan pulsen närmar sig max? Eller skall den göra det redan vid intevall 1?

Andra, senast tredje för min del.

TriggerJam
2004-06-05, 18:58
Kroppen är som känt en väldigt ekonomisk organism ;) kroppen försöker alltid anpassa sig, så även när det gäller träning och det är just detta som man kringgår med HIIT.

Efter 1.5-2 minuter av tex löpning i ett visst tempo/puls så har kroppen anpassat sig så mkt den kan och använder så lite bränsle och ansträngning som det bara går, det är just därför man aldrig ska ge kroppen en chans att hinna anpassa sig.

Fortsätter man att springa i samma tempo så förbrukar man mindre bränsle per minut än man gjorde den första minuten.
Kör man istället ett jämnt högt tempo/puls mindre än 1.5-2 minuter och sen ändrar till ett lägre tempo/puls innan kroppen kan anpassa sig så ligger man på max förbrukning och ansträngning hela tiden.

Jo jag är ute efter Kreatinfosfatet som ju är den främsta energikällan när man styrketränar och ju bättre kondis ju snabbare återbildning av kreatinfosfat :)

Kör man istället för HIIT ett längre pass i lägre jämn fart så frisätter kroppen en massa Kortisol som är muskelnedbrytande och halterna av Testosteron sänks.
Kör man HIIT istället så bildas det en massa Testosteron vilket är desto roligare.

Jag kör HIIT för kondisen och fettförbränningens skull och det har gett bra resultat.

Jag säger inte att det är bäst att springa när man kör HIIT eftersom det ju är individuellt och beror på hur man utför det, men det är den träningsform jag kan ta ut mig mest på efter att ha provat mig fram.
Dessutom kör jag hellre ett HIIT-pass i parken än på gymmet nu när det är så schysst väder!

@ Whey
Jag kör med pulsklocka när jag kör andra löp-pass, typ tempo-pass då jag vill ligga på en jämn puls och sätter då pulsmätaren på att pipa om jag går över eller in dom pulsvärden jag ställer in.
Till HIIT träning kör jag med min klocka inställd på att pipa var 30:e sekund.
Jag når max puls på första intervallet men antagligen inte på dom sista eftersom musklerna är helt slut då :D

Ska du köpa en pulsklocka så köp hellre en billig än en dyr med en massa funktioner som du antagligen inte kommer att använda.
Jag har en 8 år gammal Polar Fitwatch där man bara kan ställa in max och min värden och se aktuell puls vilket är allt som krävs tycker jag.

Whey
2004-06-05, 19:18
I de sista intevallerna skall väl pulsen konstant ligga nära max - är det inte det som gör att man blir kardiovaskulärt utmattad?

z_bumbi
2004-06-05, 20:14
Originally posted by TriggerJam
Kroppen är som känt en väldigt ekonomisk organism ;) kroppen försöker alltid anpassa sig, så även när det gäller träning och det är just detta som man kringgår med HIIT.

Efter 1.5-2 minuter av tex löpning i ett visst tempo/puls så har kroppen anpassat sig så mkt den kan och använder så lite bränsle och ansträngning som det bara går, det är just därför man aldrig ska ge kroppen en chans att hinna anpassa sig.

Fortsätter man att springa i samma tempo så förbrukar man mindre bränsle per minut än man gjorde den första minuten.

Kör du sk HIIT med rätt intervallfart så kan du inte fortsätta i samma fart efter 10 s - 2 minuter men om du kunde det så skulle kroppen väl göra av med samma energimängd eftersom den farten skulle innebära att du har en ganska övervägande anaerob miljö i musklen även om den självklart jobbar med syre också. Kroppen sänker inte sitt behov av energi bara för att man har sprungit en viss sträcka vad jag vet?
Nu går det ju inte att fortsätta springa i samma tempo så det är ju bara en teoretiskt diskussion, kan man fortsätta så springer man inte fort nog för att kalla det HIIT.
Det är ju inget fel som konditionsträning bara för det iofs.

Jo jag är ute efter Kreatinfosfatet som ju är den främsta energikällan när man styrketränar och ju bättre kondis ju snabbare återbildning av kreatinfosfat :)

Jag tänkte snarare på vilket energityp som var den dominerande under varje tidsintervall av löpningen, kreatinfosfat i 0-15 (30) s, glykogen anaerob i 15-120 s osv.

Dessutom kör jag hellre ett HIIT-pass i parken än på gymmet nu när det är så schysst väder!

Jo det krävs väldigt goda skäl för att jag ska förstå att någon står inne på en konditionsmaskin när det är bra väder. Ut och få lite sol på er. :D

TriggerJam
2004-06-05, 20:54
Originally posted by z_bumbi
Kör du sk HIIT med rätt intervallfart så kan du inte fortsätta i samma fart efter 10 s - 2 minuter men om du kunde det så skulle kroppen väl göra av med samma energimängd eftersom den farten skulle innebära att du har en ganska övervägande anaerob miljö i musklen även om den självklart jobbar med syre också. Kroppen sänker inte sitt behov av energi bara för att man har sprungit en viss sträcka vad jag vet?
Nu går det ju inte att fortsätta springa i samma tempo så det är ju bara en teoretiskt diskussion, kan man fortsätta så springer man inte fort nog för att kalla det HIIT.
Det är ju inget fel som konditionsträning bara för det iofs.

Hmm det leder till många missförstånd med formulering hähä.
Tempo var ett illa valt ord av mig...
Vad jag menade var puls. Ligger man på en puls av tex 70% så anpassar kroppen sig efter 1.5-2 minuter och då bränner man mindre fett och musklerna arbetar mindre än den första minuten.
Men om man växlar tempo och därigenom puls varje minut så hinner kroppen aldrig anpassa sig och ligger då på maximal förbränning och energiåtgång och musklerna jobbar maximalt också eftersom dom inte hinner anpassa sig.

Det är detta som är hela konceptet med HIIT träning.

Visst sjunker toppfarten snabbt, men bara man håller farten hög nog för att behålla samma puls så spelar det ingen roll.
Dom sista sprint-intervallerna går ju inte i någon racerfart precis :D men pulsen är ju tokhög ändå!


Originally posted by z_bumbi Jag tänkte snarare på vilket energityp som var den dominerande under varje tidsintervall av löpningen, kreatinfosfat i 0-15 (30) s, glykogen anaerob i 15-120 s osv.
Ens lagrade glykogen nivåer tar slut relativt snabbt ändå ju.
Vad gäller resten ang kreatinfosfat så har jag ingen aning...vet bara att ju bättre kondis ju snabbare återbildas det :)

Jo, lite sol i parken eller bokskogen är betydligt trevligare än gymmet så här års :cool:

Whey
2004-06-05, 21:01
Visst är sol och ute trevligare. Men jag tycker att det är lättare att köra HIIT på gymmet - mer motivationskraft där av någon anledning...

Kalleh
2004-06-06, 03:08
Och nu till en lite mindre avancerad teknik för att få bra kondition. Släng på dig en ryggsäck fylld med vattenflaskor och spring så fort och så långt du orkar i kuperad terräng. Skit i HIIT...;)

z_bumbi
2004-06-06, 08:44
Originally posted by Kalleh
Och nu till en lite mindre avancerad teknik för att få bra kondition. Släng på dig en ryggsäck fylld med vattenflaskor och spring så fort och så långt du orkar i kuperad terräng. Skit i HIIT...;)

Och börja spara till en vårdplats om 10-15 år om inte förr. Varför springa med viktbelastning om man inte måste?

Whey
2004-06-06, 10:09
Originally posted by z_bumbi


Och börja spara till en vårdplats om 10-15 år om inte förr. Varför springa med viktbelastning om man inte måste?

Precis, det enda man vinner är ökad skaderisk och kanske lite mer styrkeökningar - men det är ju inte för styrkan man kör konditionsträning!

SleDgeHammeR
2004-06-06, 10:51
Är det någon skillnad om man springer många korta intervaller eller lite färre långa intervall. Nu springer jag ca en 3/4 fotbollsplan snabbt sedan jogg tillbaka men de tar inte mer än ca 10-20 sek men i gengäld håller jag på lika länge som jag skulle om jag sprang längre intervaller.

Whey
2004-06-06, 11:07
Originally posted by SleDgeHammeR
Är det någon skillnad om man springer många korta intervaller eller lite färre långa intervall. Nu springer jag ca en 3/4 fotbollsplan snabbt sedan jogg tillbaka men de tar inte mer än ca 10-20 sek men i gengäld håller jag på lika länge som jag skulle om jag sprang längre intervaller.

Om maxintervallerna är tillräckliga för att arbeta upp pulsen i nära maxpuls så räcker det nog. Bara du kör tills du nästan "dör" så är det finfint :D

Kalleh
2004-06-06, 13:21
Originally posted by z_bumbi


Och börja spara till en vårdplats om 10-15 år om inte förr. Varför springa med viktbelastning om man inte måste?


Nej, varför träna med viktbelastning överhuvudtaget.

Whey
2004-06-06, 14:14
Originally posted by Kalleh



Nej, varför träna med viktbelastning överhuvudtaget.
Ja, för det är ju ingen skillnad mellan konditionsträning och styrketräning! :thefinger

Kalleh
2004-06-06, 18:04
Originally posted by z_bumbi


Och börja spara till en vårdplats om 10-15 år om inte förr. Varför springa med viktbelastning om man inte måste?


Sorry, jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Ett sådant pass är bra att slänga in emellanåt, inte varje dag. Och det riktar sig förstås inte till någon som enbart är ute efter kondition, då är nog HIIT ett bättre val. För mig är det helt rätt men jag tränar nog oftast på ett lite annorlunda sätt enligt en del egna principer.