handdator

Visa fullständig version : Att sluta snusa/röka.


Roosen
2008-06-15, 15:32
Eftersom medelåldern på kolozzeum är rätt hög så antar jag att det är många snusare/rökare här - och förhoppningsvis många f.d rökare å snusare.
Anledningen till att ja starta tråden är för att ja e på god väg att ge upp snusandet. Att bränna ca 1000;- månaden på tobak känns jävligt waste. Samtidigt när ja vet att ja flyttar i höst till E-tuna å måste köpa ny bil osv. Man kan ha roligare för dom tusen kronorna.

Hur som helst, någon som är sugen på att dela med sig av deras erfarenhet(er) av att sluta med tobak..? Hur gjorde ni - slutade ni bara upp tvärt eller var ni tvunga att skära ner sakta ? Man vet ju hur det känns att vara utan i ett par timmar och det är jävligt nog.

Tacksam för bra svar *gah!*

Handcuff
2008-06-15, 15:38
Jag har slutat snusa! .....flera gånger :(

Men tydligen ska man aldrig sluta att sluta. Varje gång är man närmare att lyckas :thumbup:

Rahf
2008-06-15, 15:47
Jag har hållt upp två gånger. Snus har jag lagt av med helt och då slutade jag, kylig kalkon...

Första gången så var det med nikotinplåster och nikotinfri snus för att avsluta med tuggummi. Problemet med det nikotinfria snuset var att man fortfarande var beroende av själva känslan och den försvann inte. Nikotinplåster funkar förvisso rätt bra, men det tar tid och det är också rätt dyrt.

Rökning har jag haft ett lite mer besvärligt förhållande till. Senaste uppehållet har varit från nyårsafton och nu, det känns bra men jag måste erkänna att jobbigaste kombinationen är när man är på krogen, då 'alla' röker. För att sluta röka läste jag Allen Carrs - Äntligen Icke-Rökare. Funkade faktiskt bra med lite psykologi som omväxling. Jag rekommenderar boken, om inte annat än för att det är bra mycket billigare än plåster, tuggummi och nikotinfritt snus ;).

Boken är skriven för rökare, men samma regler kan appliceras på snus i princip.

Lycka till!

sissa
2008-06-15, 15:58
Eftersom medelåldern på kolozzeum är rätt hög så antar jag att det är många snusare/rökare här - och förhoppningsvis många f.d rökare å snusare.
Anledningen till att ja starta tråden är för att ja e på god väg att ge upp snusandet. Att bränna ca 1000;- månaden på tobak känns jävligt waste. Samtidigt när ja vet att ja flyttar i höst till E-tuna å måste köpa ny bil osv. Man kan ha roligare för dom tusen kronorna.

Hur som helst, någon som är sugen på att dela med sig av deras erfarenhet(er) av att sluta med tobak..? Hur gjorde ni - slutade ni bara upp tvärt eller var ni tvunga att skära ner sakta ? Man vet ju hur det känns att vara utan i ett par timmar och det är jävligt nog.

Tacksam för bra svar *gah!*


Jag trappade ner min rökning. Jag la upp en plan hur många per dag och höll mig till detta hela vägen ut. Minns inte exakt hur, men tror det var under knappt tre veckor som jag trappade ner för att sedan ligga på 0 st. Jag rökte 1- 1 och ett halvt paket om dan på slutet (uscha), jag personligen pallade inte tanken på att sluta tvärt. Sen ersatte jag med nikotintugummin i ungefär 3 veckor innan jag slutade med dom också.
Funkade bra för mig, men det sitter inte i metoden i sig som jag ser det, precis som att gå ner i vikt inte gör det. Bara för att du har funnit "mirakeldieten" så är det ändå DU som ska gå ner i vikt och som måste göra jobbet, dieten gör inte det åt dig, den är bara ett verktyg på vägen.
Det finns inga direkta genvägar egentligen till att sluta röka/snusa röka. Det finns lite olika upplägg, men det handlar om samma sak

Sen kan man givetvis snacka om metoder ändå. Vet att många föredrar att sluta tvärt, så det där är olika. Killen slutade snusa för snart 2 år sen, han sluta tvärt.Han va förvånad över hur lite abstinens han fick

Roosen
2008-06-15, 17:03
Tack för svaren :)

Det värsta för mig är nog själva tanken på att inte få ta en prilla. Efter ca 5-6 års snusande så sitter det rätt djup. Man vet själv hur förbannad å snarstucken man blir. Får se om man lyckas lägga ner efter midsommaren. Rätt mycket på jobbet nu, då vill man bara köra på. Inte gå runt å tänka på hur sugen man är på snus.

labbefan
2008-06-15, 17:24
Jag har slutat och sen börjat igen några ggr tidigare.

För min del handlar det bara om ren viljestyrka för att lyckas,
jag har börjat igen bara för att jag inte ser någon anledning till att inte
snusa. ;) Men nu när snuset har blivit så dyrt så funderar jag på att sluta
för alltid.

Den bästa metoden för mig har varit att sluta helt tvärt, men dom första
2-3 veckorna är tuffa. Jag vart som ett coca-cola-beroende monster sist,
jag törs inte ens refelektera över hur mycket cola jag drag per dag.
Men, hur som helst, sist höll jag upp i 1,5år innan jag började igen.

Saken är den, att suget efter snus försvinner aldrig. Du måste helt enkelt
vänja dig vid känslan. Visst blir det lite bättre med tiden, men helt o-sugen
kommer du nog aldrig att bli. BIT IHOP! ;)

elo_
2008-06-15, 17:28
Jag slutade tvärt efter att ha rökt och snusat väldigt mycket under åtta års tid. När jag säger väldigt mycket så kan ni tänka 1-1½ paket+ cigg om dagen och några prillor därtill. Jag var ett nikotinmonster så att säga. Jag slutade tvärt för 8-9 månader sedan och har rökt en fimp när jag var apfull sedan dess.

Tror inte på att ersätta ett beroende med ett annat (läs nikotinsubstitut) så jag läste Allen Kerrs bok (kom 75 sidor i den, så slutade jag efter). Det är bara att bestämma sig och hålla sig till det beslut du gör.

Lycka till!

Roosen
2008-06-15, 17:29
Jag har slutat och sen börjat igen några ggr tidigare.

För min del handlar det bara om ren viljestyrka för att lyckas,
jag har börjat igen bara för att jag inte ser någon anledning till att inte
snusa. ;) Men nu när snuset har blivit så dyrt så funderar jag på att sluta
för alltid.

Den bästa metoden för mig har varit att sluta helt tvärt, men dom första
2-3 veckorna är tuffa. Jag vart som ett coca-cola-beroende monster sist,
jag törs inte ens refelektera över hur mycket cola jag drag per dag.
Men, hur som helst, sist höll jag upp i 1,5år innan jag började igen.

Saken är den, att suget efter snus försvinner aldrig. Du måste helt enkelt
vänja dig vid känslan. Visst blir det lite bättre med tiden, men helt o-sugen
kommer du nog aldrig att bli. BIT IHOP! ;)

Jag förstår, och det är det jag befarar. Men som sagt - Vilja samt självdiciplin.

Rahf
2008-06-15, 17:33
Jag har slutat och sen börjat igen några ggr tidigare.

För min del handlar det bara om ren viljestyrka för att lyckas,
jag har börjat igen bara för att jag inte ser någon anledning till att inte
snusa. ;) Men nu när snuset har blivit så dyrt så funderar jag på att sluta
för alltid.

Den bästa metoden för mig har varit att sluta helt tvärt, men dom första
2-3 veckorna är tuffa. Jag vart som ett coca-cola-beroende monster sist,
jag törs inte ens refelektera över hur mycket cola jag drag per dag.
Men, hur som helst, sist höll jag upp i 1,5år innan jag började igen.

Saken är den, att suget efter snus försvinner aldrig. Du måste helt enkelt
vänja dig vid känslan. Visst blir det lite bättre med tiden, men helt o-sugen
kommer du nog aldrig att bli. BIT IHOP! ;)

Fräschare andedräkt, mer pengar över, bättre tandhygien, noll risk för cancer (även om det kanske fortfarande inte är bevisat att snus inte ökar risken) osv. Nog finns det konstanta anledningar ;).

Jag ska erkänna att suget infinner sig då och då, främst under festförhållanden då "ALLA" snusar eller röker. Samtidigt så känns det rätt lätt att motstå, jag behöver ju egentligen inte skiten längre, det ger mig inget.

Musselbank
2008-06-15, 17:34
Den allra första tiden, som givetvis är värst, är inte svårast. Svårast är det när man klarat halvlänge. För då är det inte längre samma prestation att fortsätta klara det... och man kanske inte är lika mycket på sin vakt heller, när det blodigaste kriget är förbi.

Man ska kort sagt inte tro att man är klar när man klarat den första tiden :-) men man har givetvis ett guldläge!

Musselbank
2008-06-15, 17:50
Det är också stor skillnad mellan de ögonblick av sug som kommer nu långt efteråt, då och då, och den första tidens täta och djupa längtan... så det faktum att suget inte alldeles försvinner, att man ännu efter många år kan bli sugen ibland, betyder inte att det normalt är särskilt svårt att motstå.

(Lägger man för mycket i att man måste ha järnvilja & disciplin verkar det nästan inbjuda till misslyckande. Om du säger till dig själv, som en annan morsa, 'du får inte', kan du alltid svara att du väl fan gör som du vill. :D men om du helt lugnt påminner dig om att du gör som du vill, även om det är manligare att sätta sig över impulsen...)

Det räcker att i varje ögonblick (och de blir färre och färre) välja i enlighet med beslutet.