handdator

Visa fullständig version : Svårt att äta mer

womp55
2008-06-15, 13:18
Tjenare!

Det är tänkt så att jag ska börja träna nu över sommaren, självklart efter men tänkte att det skulle vara perfekt att börja nu. Hursomhelst, jag är ganska spinkig.

Jag väger cirka 60kg och ligger på runt 173cm, för att jag ska få resultat av min kommande träning, tänkte jag försöka äta mer än vad jag gör nu. Mitt största problem är frukosten. När jag vaknar känner jag mig äcklad av mat, även ifall jag oftast är riktigt hungrig, magen är tom och jag mår nästan illa.

På morgonen äter jag oftast en tallrik med mjölk samt allbran flingor. Efter det är jag mätt och belåten, men det är ju ALLDELES för lite. Sedan till lunch är jag lagom hungrig och då äter jag ganska mycket faktiskt, ofta 2 portioner (fyllda tallrikar). Mellanmålen skippar jag ibland men när jag äter äter jag typ 2 skivor bröd, ost samt ett glas juice. Till middagen äter jag också mycket, men kanske inte tillräckligt. Jag är alltid mycket hungrig till kvällen (kl 10) så då tar jag ett par mackor eller kanske en tallrik med fil och flingor, banan osv.

Nu till frågan, hur ska jag få bättre aptit? Gäller det bara att pressa sig själv ett tag att äta mycket till frukost så ger det sig tillslut? Det är inte så att jag inte är hungrig på morgonen, jag känner mig bara äcklad av frukost.

Tack så mycket *slap*

Eddie Vedder
2008-06-15, 13:26
Du nämner bara din vikt och inget om din viktkurva. Har du stått helt still under lång tid trots att du försökt öka?

För maten du nämner MÅSTE ju inte vara för lite, eftersom man omöjligt kan gissa hur mycket energi det är utifrån så otillräckliga information är det omöjligt att avgöra.

Frukost är inget krav och inget du ska TVINGA i dig om du mår dåligt. Men om du ändå vill ha din fil och dina flingor så kan du ju välja 3%-ig fil, blanda i lite extra russin och nötter och vipps innehåller den mer energi men lär inte bli mycket mer mättande. Finns ju goda smaksatta varianter av fil och yoghurt också och även dom innehåller ju mer energi.

Hades
2008-06-15, 14:08
Först och främst är du inte ensam om att ha svårt för att äta på morgonen. Jag har varit likadan hela livet. Jag försöker att få i mig något lättätet, oftast, som du, fil eller mjölk med frukostflingor. Det brukar göra att magen kommer igång lite. Sen kan du försöka få in ett litet mellanmål mellan frukost och lunch. Mackor är inte så dumt alls (ät inte för grovt bröd eftersom det mättar mer och ger mindre energi).

Försök att få rutin på ätandet. Hoppa inte över mellanmålen utan bestäm dig för att äta dem, även om du inte alltid är jättehungrig. Fortsätt som du gör att äta en stor lunch och en stor middag. Du skriver att du alltid är mycket hungrig även senare på kvällen, och därför kan du även försöka äta ett mer rejält mål då. Det gör inget om du äter middag två gånger.

Dessutom kommer säkert din aptit att bli bättre när du kommer igång med träningen. Men mest av allt handlar det nog om att komma in i rätt rutiner, och att bestämma dig för att äta även om du inte alltid är vrålhungrig. Så är det i alla fall för mig. Därmed inte sagt att du ska tvinga i dig mat eller äta tills du mår illa. Pröva dig fram och hitta maträtter och mellanmål som du tycker om, och se om du får vikten att röra sig i rätt riktning samtidigt som du tränar. Om det inte funkar får du återkomma här så kan du säkert få fler tips från olika håll.

Ronja
2008-06-15, 18:08
Frukostätande är en vanesak. Man kan vänja sig till att å bra av att äta en riktig frukost :)