handdator

Visa fullständig version : Äta kreatin pulvret och sen dricka vatten?


lejonet
2008-06-15, 11:47
Går det bra att ta en sked och skopa in kreatinet i munnen och sen dricka vatten? Ungefär som när man tar en alvedon.

Icke
2008-06-16, 10:57
Så har jag alltid gjort! Fungerar utmärkt!
Det kanske kommer ut oupplösta kristaller till tunntarmen men det mesta löser sig nog i magen. Hade det varit ett väldigt dyrt kosttillskott så skulle jag nog försäkra mig om att det blev ordentligt löst i någon form av vätska först…

Ganymedes
2008-06-16, 11:00
Borde ju vara äckligare kan man tycka. Och sedan är det väl ganska bra om kreatinet är ordentligt upplöst, vilket det inte lär bli i det fallet. Men det kanske är tillräckligt för att ge samma effekt, det låter jag vara osagt. Varför vill du inte blanda ner det i vattnet för?

patashnik
2008-06-16, 11:09
Förstår inte heller syftet, men jag har för mig att det finns nån studie som rentav visade att kreatinet gav bäst effekt när man helt sonika skedade in det i truten. Jag lämnar det åt någon annan att bekräfta/dementera detta, dock.

Oavsett vad tror jag inte att det har någon större betydelse i alla fall. De flesta äter nog en långt högre dos än vad som är nödvändigt ändå.

Tabbe
2008-06-16, 12:03
Jag skedar alltid in esapro och kreatin i munnen varför förlänga pinan och späda ut det?

lejonet
2008-06-16, 13:05
Jag skedar alltid in esapro och kreatin i munnen varför förlänga pinan och späda ut det?

Det är ungefär så jag resonerar också :D Sen så tar det en så lång tid innan det löst sig så det går fortare att bara käka det och dricka sen.

Men det borde ju inte ha någon negativ påverkan på hur effektivt tillgodogörsig kreatinet? Det kommer ändå ditt det ska om vi säger så?

Mushan
2008-06-16, 14:30
MItt kreatin smakar inget, kanske lite beskt bara. Löser sig bra, dock tar det lite tid och man får blanda lite. Oftast bara lite pulver kvar i botten.

Varför blandar du inte bara?

Ganymedes
2008-06-16, 14:32
Det är ungefär så jag resonerar också :D Sen så tar det en så lång tid innan det löst sig så det går fortare att bara käka det och dricka sen.

Men det borde ju inte ha någon negativ påverkan på hur effektivt tillgodogörsig kreatinet? Det kommer ändå ditt det ska om vi säger så?

Det kommer dit det ska, ja. Men det kanske inte är lika lättupptagligt för kroppen om det inte är upplöst i vatten. Alltså kanske du inte får lika god effekt. Men som sagt, det vet jag inte. Men det är en ganska rimlig tanke. Dessutom måste det ju vara grymt äckligt med massa pulver i munnen?

Minns när man var liten och hävde i sig sånt där hockey pulver. När man sedan skulle svälja, fanns det massa tort pulver "under" det som blivit kletigt av salivet. Goa hostattacker där...

Tabbe
2008-06-16, 14:52
ganymedes man lägger in lite vatten i munnen och lägger sedan pulvret ovanpå vattnet och sväljer, inget fastnar! annars är det ju bara att skölja med vatten en skopa alá 5 gram är inte grymmt mycket pulver.

Rahf
2008-06-16, 14:54
In med pulvret, in med vatten, svälj, in med mer vatten.

Det är inte direkt att kroppen vägrar låta dig kompensera den lilla vattenmängden :D. Drick någon deciliter efter att du svalt skiten.

Ganymedes
2008-06-16, 16:55
Kanske kan man tillverka stolpiller istället, så slipper man ens dricka vatten efteråt då? :)

Nixon
2008-06-16, 17:34
Kanske kan man tillverka stolpiller istället, så slipper man ens dricka vatten efteråt då? :)

YEAH BABY!

Kan redan höra folket i omklädningsrummet:
-Ska du med och käka efter dusc...wtf?...Vad i helv...Vafan gör du?
Kille som står dubbelvikt med handen upp i anus: Tar mitt kreatin!

Mushan
2008-06-16, 18:34
YEAH BABY!

Kan redan höra folket i omklädningsrummet:
-Ska du med och käka efter dusc...wtf?...Vad i helv...Vafan gör du?
Kille som står dubbelvikt med handen upp i anus: Tar mitt kreatin!

Hahaha! ;) Fett bra idé.

Ola Wallengren
2008-06-17, 06:55
J Sports Sci. 2002 Feb;20(2):147-51.Links
Absorption of creatine supplied as a drink, in meat or in solid form.Harris RC, Nevill M, Harris DB, Fallowfield JL, Bogdanis GC, Wise JA.
Exercise Physiology Research Group, University College Chichester, UK. rharris@ucc.ac.uk

We examined the plasma concentration curve obtained over 6 h after the ingestion of 2 g of creatine (Cr) (equivalent to 2.3 g Cr x H2O) contained in meat or in solution in five non-users of creatine supplements. Peak plasma creatine concentration was lower after the ingestion of meat but was maintained close to this for a longer period. Measurements of the area under the plasma concentration curve indicated approximate bioequivalence of creatine contained in meat with the same dose supplied in a solution. In a separate study, we examined the plasma concentration time curve after ingestion of solid Cr x H2O. Creatine ingested as a lozenge (crushed in the mouth and swallowed) or as a crystalline suspension in ice cold water resulted in a 20% lower peak concentration and 30-35% smaller area under the plasma creatine concentration curve than the same dose administered in solution. Despite a possibly lower bioavailability, 2.3 g Cr x H2O supplied in either solid form was nonetheless sufficient to raise the plasma concentration five- to six-fold in individuals with a mean body mass of 75.6 kg. We conclude that creatine administered as meat or in solid form is readily absorbed but may result in slightly lower peak concentrations than when the same dose is ingested as a solution.

Eventuellt något lägre upptag alltså.

Lukaspappa
2008-06-19, 22:02
Det råder väl lite olika teorier hur man ska ta kreatinet för bästa upptag.

Jag kör på teorin att man ska ta så mycket vatten så att när man blandat i kreatinet och blandat det ett tag så ska man helst inte se att man har kreatin i vattnet. Vattnet ska vara klart. Dessutom har jag ljummet vatten för optimal upplösning av kreatinet.

Men det viktigaste är dock att vattenintaget måste ökas i samband med perioder med kreatin. Kreatin binder ju vatten...

lejonet
2008-06-20, 12:56
Ok, man får väl kanske ta och blanda drinken tidigare då så att det hinner lösa sig.

lejonet
2008-06-20, 12:57
Det råder väl lite olika teorier hur man ska ta kreatinet för bästa upptag.

Jag kör på teorin att man ska ta så mycket vatten så att när man blandat i kreatinet och blandat det ett tag så ska man helst inte se att man har kreatin i vattnet. Vattnet ska vara klart. Dessutom har jag ljummet vatten för optimal upplösning av kreatinet.

Men det viktigaste är dock att vattenintaget måste ökas i samband med perioder med kreatin. Kreatin binder ju vatten...

Det blir väl nästan en halv liter vatten, ljummet dessutom*spy* men, men får man i sig proteinpulver så ska det nog funka med kreatin också.... ;)

747
2008-06-20, 14:16
Tror det är väldigt liten skillnad om ens någon skillnad i effekten man får av kreatin om man äter det rent, blandar det i en dl vatten eller en liter mjölk. Sen förstår jag inte heller varför ni ska tvinga i er något om det nu är så äckligt. Det finns antagligen väldigt många andra delar av träningen som inte är 100% optimalt så då lär det knappast spela någon roll om man tvingar i sig esapro eller dricker kolozzeums proteinpulver.

rAjj
2008-06-20, 14:43
En hel tråd om hur man ska sätta i sig kreatin.. Börjar undra ibland, helt ärligt!

TylerDurden84
2008-06-20, 18:04
En hel tråd om hur man ska sätta i sig kreatin.. Börjar undra ibland, helt ärligt!

Jag har läst en lång tråd huruvida det går bra att injicera kreatin så jag slutar aldrig förvånas :D

internethjälten
2008-06-20, 21:16
Går det bra att ta en sked och skopa in kreatinet i munnen och sen dricka vatten? Ungefär som när man tar en alvedon.

Finns alltid en anledning till att tillverkaren skriver på produkten hur den ska doseras och hur man ska använda den. Men du kommer väl inte dö om du gör så men blanda kreatinet med kolhydrater istället då det ger mer effekt.

Icke
2008-06-22, 09:30
Kreatinmonohydrat 200 kr/kg

Konsumtion: 5+5 g/dag, 300 dagar/år => 3 kg/år => 600 kr/år

Om jag började blanda ut det ordentligt i vatten innan skulle jag kunna sänka dosen med 35 % (max), då sparar jag 200 kr/år.

Extra tidsåtgång: 1+1 min/dag => 600 min/år = 10 h/år

Slutsats: 10 timmars arbete för 200 kr, då fortsätter jag skopa direkt in...

Lukaspappa
2008-06-22, 10:32
Kreatinmonohydrat 200 kr/kg

Konsumtion: 5+5 g/dag, 300 dagar/år => 3 kg/år => 600 kr/år

Om jag började blanda ut det ordentligt i vatten innan skulle jag kunna sänka dosen med 35 % (max), då sparar jag 200 kr/år.

Extra tidsåtgång: 1+1 min/dag => 600 min/år = 10 h/år

Slutsats: 10 timmars arbete för 200 kr, då fortsätter jag skopa direkt in...

Intressant, dock kan du göra andra saker under tiden som kreatinet löses ut i vattnet. För att sen dricka det, typ 10 min senare :cool: