handdator

Visa fullständig version : Yrsel från knäböj/stångrodd/press över huvud


sunetdanne
2008-06-15, 11:36
Hej.
I mitten av feb 2008 bytte jag program till ett mer styrkeinriktat 5 set 5 reps(squat, overhead press, deadlift, bb row, dips, chins, pullups)
. Detta program inkluderade övningar som jag inte kört på ca 2 år. Knäböj, stångrodd /pendlay row (http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/)[denna hahde jag tidigare bara kört i erxc utförande med smalt grepp och 3x10) samt tunga press över huvud/militärpress(jag har kört 2*15).

Ett kort tag efter att jag börjat med programmet började ajg uppleva yrsel när jag stod och gick(gungande som på en båt). Jag uppsökte läkare, sjukgymnst samt neurolog domen då var att det var stress. Trodde själv att det var öronen som jag under hösten hade haft problem med i form av klick ljud och lock känslor, men öron läkaren såg inget konstigt som skulle kunna motivera yrsel från mina öron.

Jag trodde själv att det var 1)nacke/rygg 2) virus 3) vatten i öron


Veckorna gick och under hela tiden fortsatta jag att träna enlgit det nya schema 2-3 ggr per vecka och allt eftersom tiden fick så stressade jag inte upp mig över yrseln. Jag hade dock under hela tiden mer eller mindre lättare besvär med nack och bröstryggs ont/spänningar.

Efter att jag simmat bröstsim i 30 minuter en gång yrslade som fan och min teori var att det var från nacke.

Gick till sjukgymnast som hade 3 behandlingar hittade små fynd i nacke men han trodde inte att det helt kunde förklara yrseln. Jag sa att jag ville pröva akupunktur och hade behandling 1 gång per vecka i 3 veckor. Men kände själv ingen extrem förbättring. Så blev det helt plötsligt ingen yrsel i ett par veckor. Och sedan kom yrseln tillbaka igen. Jag började tänka vad det berodde på och kom fram till att veckorna med ingen yrsel så hade jag tränat välidigt lite max 1 gång per vecka samt 1-2 veckor inte alls tränat.

Min teori är att min yrsel kommer från träning, att någon nerv kommit i kläm och att akupunkturen inte verkade eftersom att jag tränade och klämde nerverna på nytt på en gång.

Status nu är att ta reda på vad i träningen som orsakar detta.

Har precis kört en vecka med bara knäböj( har stången långt ned, jag drar ihop skulderbladen så att det nästa ömmar till. känner att jag har tendeser till att ha gamnacke när jag gör övningen). Tycker att yrseln ökat.

Nästa steg är att ta bort knäböjen och köra allt annat en vecka för att se om yrseln, minskar/ökar inte ändras. Tror själv att stångrodden och pressen kanske också påverkar. 1+1+1 kanske är större än 3 och gräns för min yrsel kanske = 3.

Tips förslag , vad göra mer???

Hur bättre kunna kolla upp vad som felet är???


Ska gå till kunnig sjukgymnast igen så snart som jag har mer "fakta".

Kanske jag skulle testa knäböj med hög stångfattning eller på en gång gå över till frontböj och se om det påverkar.

/Daniel

sunetdanne
2008-06-20, 19:07
Någon som haft liknande problem eller andra tips. Känns som att yrseln ökar när jag "för huvudet bakåt och tittat mot taket".

/Daniel

beckman88
2008-06-30, 17:42
Lågt blodtryck?
Dålig kost?
Mer vätska?

Nimille
2008-06-30, 17:45
Är yrseln under lyften eller även när du inte tränar?
Jag blir yr och det svartnar för ögonen ett tag efter riktigt tunga lyft ibland.

sunetdanne
2008-07-01, 19:43
Yrsel när jag inte tränar.

Har kollat blodtryck=ok samma alla blodprov samt ok vid öron kontroll.

Diagnosen är 95% spänningsyrsel från käkar och eller nacke

/Daniel

Sjukgymnast
2008-07-02, 11:38
Någon som haft liknande problem eller andra tips. Känns som att yrseln ökar när jag "för huvudet bakåt och tittat mot taket".

Hej!

Du svarade just på den fråga jag hade tänkt ställa. :) Med största sannolikhet har du fått en låsning allra högst upp nacken mellan översta nackkotan (C1) och skallbasen. De rörelser som ska ske där, är just titta upp och titta ner. Du behöver troligen få hjälp av någon som är skicklig på att manipulera sjukgymnast/naprapat/kiropraktor. Var i landet finns du någonstans? Jag kanske har något tips.

David

sunetdanne
2008-07-02, 14:21
Jag bor i Södertälje

/Daniel

sunetdanne
2008-07-02, 14:25
Min andra teori är att det är mina 2 nedre vidomständer som jävlas. Tandläkaren såg att dem var på väg upp och sa att dem kanske behövde opereras bort. Jag har också bettskena sedan 1,5 månad tillbaks. Om jag sovit utan denn gungar det rejält på morgonen, om jag sovit med den gungar det lite grann.



/Daniel

Sjukgymnast
2008-07-03, 18:23
Min andra teori är att det är mina 2 nedre vidomständer som jävlas. Tandläkaren såg att dem var på väg upp och sa att dem kanske behövde opereras bort. Jag har också bettskena sedan 1,5 månad tillbaks. Om jag sovit utan denn gungar det rejält på morgonen, om jag sovit med den gungar det lite grann.

Käkleden och översta nackleden påverkar varandra så det är inte så konstigt att bettskena hjälper även om det är nacken som är det primära problemet.

Kolla med sjukmnast Peter de Flon på Tallhöjdens sjukgymnastik om han kan hjälpa dig.

David

sunetdanne
2008-07-10, 10:10
Hej, jag ska kolla upp igen med sjukgymnast så snart som möjligt.

Om ökad yrsel när jag tittar upp, det är inte så varje gång jag tittar upp utan mer då och då.

Jag har även problem med klick-ljud i öronen detta uppträdde förra hösten och yrseln kom först i mars i år. Klick-ljuden verkar komma från käkarna och inte från öronen. Finns också ett par punkter( nära där övre och undre käke "möts") som framkallar rejäl smärta/ömhet när jag trycker där

Hälsningar
Daniel

sunetdanne
2008-10-22, 19:02
Uppdatering.

"Klicklljuden" uppkommer vid sidorörelser i underkäkarna.

Diagnosen är yrsel från triggerpunkter från SCM och scalenes samt eventuellt någon låsning i nacke /skall bas. Har fått intensiv triggerpunkts massage av trapeziod och ska avvakta ett par veckor för att se om det "lugnar ner sig". Har dock nu 2 veckor efter avslutad triggerpunktsbehandling av trapezoid fortfarande problem.

Problemen minskar vid intensiv strech av SCM och ibland scalense, märker ingen direkt förbättring av strech av nackrosetten, fortfarande kan yrseln framkallas av "titta i taket rörelser". Se dessutom att när jag drar huvudet bakåt så snedrar jag huvudet åt höger inte rakt bakåt. där i området finns en zon där det spänner till om jag vrider huvudet åt vänster. Vet ej om det är från triggerpunkt eller dylikt fick svar att det inte var "nackområde".

/Daniel

Martin Löwgren
2008-10-27, 12:58
Uppdatering.

"Klicklljuden" uppkommer vid sidorörelser i underkäkarna.

Diagnosen är yrsel från triggerpunkter från SCM och scalenes samt eventuellt någon låsning i nacke /skall bas. Har fått intensiv triggerpunkts massage av trapeziod och ska avvakta ett par veckor för att se om det "lugnar ner sig". Har dock nu 2 veckor efter avslutad triggerpunktsbehandling av trapezoid fortfarande problem.

Problemen minskar vid intensiv strech av SCM och ibland scalense, märker ingen direkt förbättring av strech av nackrosetten, fortfarande kan yrseln framkallas av "titta i taket rörelser". Se dessutom att när jag drar huvudet bakåt så snedrar jag huvudet åt höger inte rakt bakåt. där i området finns en zon där det spänner till om jag vrider huvudet åt vänster. Vet ej om det är från triggerpunkt eller dylikt fick svar att det inte var "nackområde".

/Daniel

Har du fått bort låsningen mellan C0-C1 som Sjukgymnast pratade om? Att stretcha och triggerpunktsbehandla kommer aldrig ta bort den låsningen och de symtomen.

Mvh

sunetdanne
2008-10-27, 18:22
Min sjukgymnast har inte hittat någon låsnig där.

Däremot hittade han något på C4-5 nivå som hade att göra med rörligheten i sidvridning(jag kunde vrida mindre till vänster än till höger)

/Daniel

Martin Löwgren
2008-10-27, 19:38
Min sjukgymnast har inte hittat någon låsnig där.

Däremot hittade han något på C4-5 nivå som hade att göra med rörligheten i sidvridning(jag kunde vrida mindre till vänster än till höger)

/Daniel

Ok. Fått behandling av av den låsningen eller talade han bara om att du hade en låsning där :confused:?

sunetdanne
2008-10-28, 12:44
Han gjorde en manöver där och kollade sedan "vridförmågan" åt höger resp. vänster. Den var ok.

Men jag känner fortfaranda att det stramar upp på höger sida baksidaskalle((http://www.realbodywork.com/learn/neck/suboccip.htm) bör vara kring övre fäste rectus posterior major) när jag vrider huvudet åt vänster och detta förstärks när jag i vridet läge "för hakan mot bröstet" likväl är det mot denna punkt som jag drar huvudet när jag "drar det bakåt" Vrider jag huvudet "snabbt" från höger till mitten så "knakar det till" på vänster sida går det "mjukare".

om titta upp rakt fram, jag det kan fortfarande ge yrsel men inte alltid. Dvs jag kan inte provocera fram yrseln med detta men om jag har/upplever yrsel förvärras symptomen vid denna rörelse.

Jag vill så klart får bort alla låsning och nedsatta rörelser i nacke innan jag helt säkert kan säga att det är scm som är felet till allt. Verkar som att jag måste till sjukgymnast igen. Alt kiropratiker. Har redan varit till 2 som inte hittat någon låsning i c0-1 men. Mina symptom verkar ju uppenbart tala för en låsning.

Hälsningar
Daniel

Martin Löwgren
2008-10-29, 12:58
Han gjorde en manöver där och kollade sedan "vridförmågan" åt höger resp. vänster. Den var ok.

Men jag känner fortfaranda att det stramar upp på höger sida baksidaskalle((http://www.realbodywork.com/learn/neck/suboccip.htm) bör vara kring övre fäste rectus posterior major) när jag vrider huvudet åt vänster och detta förstärks när jag i vridet läge "för hakan mot bröstet" likväl är det mot denna punkt som jag drar huvudet när jag "drar det bakåt" Vrider jag huvudet "snabbt" från höger till mitten så "knakar det till" på vänster sida går det "mjukare".

om titta upp rakt fram, jag det kan fortfarande ge yrsel men inte alltid. Dvs jag kan inte provocera fram yrseln med detta men om jag har/upplever yrsel förvärras symptomen vid denna rörelse.

Jag vill så klart får bort alla låsning och nedsatta rörelser i nacke innan jag helt säkert kan säga att det är scm som är felet till allt. Verkar som att jag måste till sjukgymnast igen. Alt kiropratiker. Har redan varit till 2 som inte hittat någon låsning i c0-1 men. Mina symptom verkar ju uppenbart tala för en låsning.

Hälsningar
Daniel
Om inte sjukgymnasten har avancerad examen i OMI eller steg 3 i OMT har de inte lärt sig att diagnosticera och behandla låsningar mellan CO - C1 (någon utbildad OMI/OMT sjukgymnast får gärna rätta mig).

Uppsök därför en sådan eller naprapat/kiropraktor (de läser detta under sin utbildning).

Mvh

sunetdanne
2008-11-08, 10:46
Jag har uppsökt kiropraktor som hittade något precis på den nivån och ska dit igen nästa vecka för "manipulation". Kände och klämde och gjorde sån där sEMG. Fick även stå på två vågar. skillnaden höger-vänster viktfördelning var 7 kg.



En fråga: Vad skulle rent teoretiskt orsaka denna typ av låsning av följande.
1) Knäböj med stången liggande långt ned på ryggen/"sl-fattning" i kombination med framåt skjuten haka typ gamnacke. Jag upptäckte att jag "tyvärr" gjorde knäböjen så tidigare och att "low-bar fattning kanske inte är optimalt för mig" Ol-fattning gör aldrig att jag "skjuter fram huvudet" t.ex så här ska det se ut vid "korrekt" utförande. http://flickr.com/photos/dehwang/150743578/

2) Press över huvud/militärpress där avslutning på toppen är med en "lock-out" av stången och "uppåt shrugande axlar" im kombination med framåtskjutet huvud hakan mot bröst korgen. "Jag förstår att man inte ska skjuta fram huvudet men återigen "tyvärr har jag gjort så tidigare" " t.ex

3) Stångrodd med start av varje rep på golvet och med "huvudet tittande mot vägg rakt fram"
. dvs korrekt utfört starting strenghts definition av barbell row.

Med bästa hälsningar

nyrjoh
2008-11-08, 11:26
Är det verkligen så att SS förespråkar att du skall titta rakt fram i stångrodden? jag har för mig att boken ger rådet att du skall ha nacken i neutralposition. Precis som i övriga lyft? Har inte boken hemma nu men har för mig att det är så iaf.

sunetdanne
2008-11-08, 12:47
Ja menade att jag själv har "kollat mot väggen" tror att detta är fel!

Men om du kollar sid 264 i nd edition för deras beskrivning så ser det ut som "att man nästan ska göra så"

alt

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-barbell-row-with-proper-technique/

sunetdanne
2008-11-10, 12:06
sEMG och termografi och manuell undersökning visade stor låsning i nacke vänster sida. samt medium/liten låsning i bröstrygg samt lumbar kotor. En "nackupplåsning gjordes idag".


Jag har fått en föreslagen behandlingsplan på "12 seanserx500SEK" vilket jag tycker verkar aldesles åt skogen!!!

Ska det inte räcka med 2-3 för att få bort sånt här? kan någon kunnig svar på detta?

Det känns inte vettigt att ta så många behandlingar, varför skulle jag inte kunna gå till en landstings ansluten OMT steg 3 sjukgymnast för dem här behandlingarna, jag har frikort.

skillnaden höger-vänster viktfördelning var 7 kg. Beror det på nacke och eller resten av ryggen också?

/Daniel

Tolkia
2008-11-10, 12:29
skillnaden höger-vänster viktfördelning var 7 kg. Beror det på nacke och eller resten av ryggen också?
Om jag skall spekulera lite, så har du antagligen "lärt in" ett rörelsemönster som låter andra kroppsdelar kompensera problemet/avlasta det område som inte mår bra (med en funktionell snedhet som resultat). Att komma till rätta med det borde vara en fråga om att hitta en lösning på ursprungsproblemet och rätt rehabträning, d.v.s. att "lära om".

sunetdanne
2008-11-10, 19:30
Med andra ord så borde dom områden där låsningarna finns som var i c1,2,3 vara primärt problem skapande och låsningarna som fanns(jag vet att jag har haft låsningar här tidigare som sjukgymnast har "låst upp") i T1-5 resp T11-L5

PS: Tack för all hjälp från alla som svarat i tråden:)

Hälsningar Daniel

sunetdanne
2008-11-11, 20:19
Kan någon säga vad detta betyder fick det från kiropraktorn på en lapp.

Occ:PLIS
Atl:PLS
T1:PRI
T7:PRS
L5:PRI

/Daniel

sunetdanne
2008-11-13, 21:10
Någon som har nån ide om vilken/vilka av övningarna som kan ha gett låsningen?

Sjukgymnast
2008-11-14, 06:40
Någon som har nån ide om vilken/vilka av övningarna som kan ha gett låsningen?

Tycker nog att det är vanligast vid höcervikal extension, dvs när man böjer huvudet bakåt på nacken. Sedan spelar det nog ingen större roll vid vilken övning det sker.

David

Tolkia
2008-11-14, 11:10
Tycker nog att det är vanligast vid höcervikal extension, dvs när man böjer huvudet bakåt på nacken. Sedan spelar det nog ingen större roll vid vilken övning det sker.
Jag funderar över din arbetsställning när jag läser ovanstående Många som arbetar (eller lekar) många timmar framför bildskärm har skärmen för högt/sitter för lågt och sitter därför med en konstant bakåtböjd "gamnacke", och gör du det så lär det inte direkt förbättra din situation. Det kan vara idé att se över detta.

sunetdanne
2008-11-14, 13:40
Du har fullständigt rätt i detta.

Jag jobbar 8h vid datorn per dag. Har själv kommit till insikten att för att ha en bra arbetsställning måste jag göra följande,

1) stå upp och jobba och ge fan i att sänka mitt skrivbord för "vila".

2) jobba knästående dvs sitta på knänan och ha mitt bord så långt ned som möjligt.

Annars återgår jag efter 20-30 min till mitt vanliga "felläge"

Men jag undrar kan detta ensamt vara boven i dramat. Jag började med schemat som har dem där övningarna i månade innan yrseln kom.

sunetdanne
2008-11-14, 14:16
höcervikal extension, hmm låter som att jag kanske kan ha fått det från stångrodd eller militärpressen

/Daniel

Tolkia
2008-11-15, 02:51
Jag jobbar 8h vid datorn per dag. Har själv kommit till insikten att för att ha en bra arbetsställning måste jag göra följande,

1) stå upp och jobba och ge fan i att sänka mitt skrivbord för "vila".

2) jobba knästående dvs sitta på knänan och ha mitt bord så långt ned som möjligt.

Annars återgår jag efter 20-30 min till mitt vanliga "felläge"

Men jag undrar kan detta ensamt vara boven i dramat. Jag började med schemat som har dem där övningarna i månade innan yrseln kom.
Det är säkert inte ensamt boven i dramat (du har ju hittat en misstänkt bov i diverse övningar), men jag tänker att det kanske kan försvåra för dig att få bukt med problemet. Se över hur högt skärmen är placerad (finns bra anvisningar för detta att googla fram, t.ex. hos Arbetsmiljöverket); datorbord i flera delar, där man kan sänka skärmen utan att få tangentbordet i knät, är bra. En viktig sak är också att se till att resa sig under dagen, det är inte meningen att man skall behöva jogga runt stan, men upp och gå några varv i korridoren med jämna mellanrum istället för att sitta pall i åtta timmar. Gå till den toalett som ligger längst bort när du skall på toa osv. Vi är inte riktigt byggda för att sitta en hel dag, och det brukar komma fram tydligare än annars när man blir knackig i t.ex. rygg.

Martin Löwgren
2008-11-15, 13:38
sEMG och termografi och manuell undersökning visade stor låsning i nacke vänster sida. samt medium/liten låsning i bröstrygg samt lumbar kotor. En "nackupplåsning gjordes idag".


Jag har fått en föreslagen behandlingsplan på "12 seanserx500SEK" vilket jag tycker verkar aldesles åt skogen!!!

Ska det inte räcka med 2-3 för att få bort sånt här? kan någon kunnig svar på detta?

Det känns inte vettigt att ta så många behandlingar, varför skulle jag inte kunna gå till en landstings ansluten OMT steg 3 sjukgymnast för dem här behandlingarna, jag har frikort.

skillnaden höger-vänster viktfördelning var 7 kg. Beror det på nacke och eller resten av ryggen också?

/Daniel
Jag börjar faktiskt tröttna på Kiropraktorer. Inte fan är det väl såhär de arbetar? 12 behandlingar för att behandla en nacklåsning? De invaggar ju bara patienter i ett påhittat sjukdomsförlopp.

Jag kommer titta närmare på det här men om de stämmer att de lägger fram såna här saker så kommer jag aktivt börja att motarbeta dem, ordentligt.

Jag hade gått till en OMT utbildad sjukgymnast 100gr av 100 framför en Kiropraktor.

Mvh

sunetdanne
2008-11-15, 15:02
Kiropraktorn finns i södertälje. I centrum.

Vill inte peka ut något namn... (http://www.kiropraktorhuset.com) men det finns det 2 att välja på....

Rekommendationen av sjukgymnast till Peter de Flon på tallhöjdens sjukgymnastik var tyvärr för sen...

Han hade bytt jobb och jag gick till en annan Peter som inte i min ringa mening inte hade så höga omt kompetens.

Upptäckter först efter besöket att efternamnet felade. Men trodde att han helt enkelt hade bytt efternamn.

Jag har nu bokat in en tid till omcenter på kungsholmen(www.omcenter.se) och ska få komma dit inom 2 veckor.

Bifogar en sEMG och termografi från kiropraktorn.

/Daniel

illitch77
2008-11-15, 15:22
Är det någon som kan upplysa mig lite kring sEMG och termografi? Att undersökningarna INTE kan visa på subluxationer i ryggraden förstår jag men innan jag följer min naturliga impuls och börjar skriva bluff och kvacksalveri får gärna någon som är bekant med undersökningarna bidra med lite mera fakta.

sunetdanne
2008-11-15, 15:59
Det enda jag som lekman kan säga är att jag inte tror att han på förhand kan ha "fuskat till datat" för "manicken var avstängd innan jag kom dit".

/Daniel

Martin Löwgren
2008-11-16, 01:48
Är det någon som kan upplysa mig lite kring sEMG och termografi? Att undersökningarna INTE kan visa på subluxationer i ryggraden förstår jag men innan jag följer min naturliga impuls och börjar skriva bluff och kvacksalveri får gärna någon som är bekant med undersökningarna bidra med lite mera fakta.
Jag väntar också med hagelbössan laddad *popcorn*

Subluxations teorin är rent kvacksalveri och det vet jag att de flesta Kiropraktor själva anser, men tydligen inte denna roliga terapeut.

sunetdanne
2008-11-17, 09:47
Underbart att det finns kompetent folk som ni här som "guidar mig i djungeln"

TACKAR:)

Åkterkommer med mer info.

/Daniel

Martin Löwgren
2008-11-17, 10:34
Underbart att det finns kompetent folk som ni här som "guidar mig i djungeln"

TACKAR:)

Åkterkommer med mer info.

/Daniel
Uppdatera gärna med kommentar från kiropraktorn, kan knappt bärga mig *popcorn*

sunetdanne
2008-11-19, 16:53
En till sak, när jag har yrsel och tar och smörjer in hela nacken inkl halsen och upp mot scm med kylbalsam/kräm
, så "försvinner" yrseln eller hur ska man säga symptomen dämpas.

Testade detta idag då jag hade rejält med yrseln på morgonen(inget igår) antagligen har jag väll pressat käkarna på natten och yrseln var "borta". Ingen lösning på problemet men värt att nämna

/Daniel

Martin Löwgren
2008-11-19, 17:00
En till sak, när jag har yrsel och tar och smörjer in hela nacken inkl halsen och upp mot scm med kylbalsam/kräm
, så "försvinner" yrseln eller hur ska man säga symptomen dämpas.

Testade detta idag då jag hade rejält med yrseln på morgonen(inget igår) antagligen har jag väll pressat käkarna på natten och yrseln var "borta". Ingen lösning på problemet men värt att nämna

/Daniel

När du får yrsel - snurrar det inuti huvudet eller snurrar omgivningen (karusell)? Behandling av icke- genuin respektive genuin-yrsel kan skilja sig lite.

Mvh

sunetdanne
2008-11-19, 17:06
som att jag går på en båt som har sjögång, känns oftast mest i benen.

Omgivningen står still, jag tycker inte att det snurrar just mer att det gungar

Martin Löwgren
2008-11-20, 11:03
som att jag går på en båt som har sjögång, känns oftast mest i benen.

Omgivningen står still, jag tycker inte att det snurrar just mer att det gungar

Utmärkt.

sunetdanne
2008-11-20, 16:51
Varför "utmärkt"?


/Daniel

Martin Löwgren
2008-11-20, 21:36
Varför "utmärkt"?


/Daniel
Ej farlig yrsel. Btw så pratade jag med en naprapat kollega idag angående den där maskinen som kunde "hitta dysfunktioner" i kotor och han sa att den snart är påväg att förbjudas (i usa) iallafall eftersom läkarna där blivit helt vansinniga på att den då den används och lurar in folk i felaktig sjukdomsbild.

sunetdanne
2008-11-22, 22:39
Vad lustigt att analysen från den där maskinen ska förbjudas.

Det roliga är iallafall att Visar ökad aktivitet vid övre nacke, bröstrygg och svanskota/ländrygg. Jag har tidigare haft problem med skador i ländryggen(totalt 3 smällar från marklyft, knäböj och frontböj) som sjukgymnast har återgärdat genom manipulering av kotor. resp problem med smärta obehag i bröstet från brösryggen som mest troligt uppkom av kombination av dålig "arbetshållning" och för mycket viktade dips. Också manipulerat av sjukgymnast.

Och känner av "stelhet"/viss smärta där fortfarande.

Det jag vill ha sagt är att jag före analysen redan visste att dessa 3 var "problem- områden" för mig

/Daniel

illitch77
2008-11-23, 12:36
Vad lustigt att analysen från den där maskinen ska förbjudas.

Det roliga är iallafall att Visar ökad aktivitet vid övre nacke, bröstrygg och svanskota/ländrygg. Jag har tidigare haft problem med skador i ländryggen(totalt 3 smällar från marklyft, knäböj och frontböj) som sjukgymnast har återgärdat genom manipulering av kotor. resp problem med smärta obehag i bröstet från brösryggen som mest troligt uppkom av kombination av dålig "arbetshållning" och för mycket viktade dips. Också manipulerat av sjukgymnast.

Och känner av "stelhet"/viss smärta där fortfarande.

Det jag vill ha sagt är att jag före analysen redan visste att dessa 3 var "problem- områden" för mig

/Daniel


Yt-EMG fungerar alldeles utmärkt och kan med all säkerhet tala om att du har ökad muskeltonus i vissa områden. Anledningen till alla negativa kommentarer är att man får bättre och säkrare information genom att undersöka dig manuellt samt att slutsatserna kring "subluxationer" är helt felaktiga och påhittade. Det rör sig således om en undersökning som inte tillför relevant klinisk information och där utövaren dessutom drar helt felaktiga slutsatser från resultaten. Det är ganska typiskt för mindre seriösa aktörer att använda tillsynes objektiva (och ofta högteknologiska) metoder för att styrka sina egna felaktiga teorier och därigenom bredda sitt kundunderlag.

Läs gärna på http://www.chirobase.org/06DD/semg.html

Martin Löwgren
2008-11-27, 11:27
Vad lustigt att analysen från den där maskinen ska förbjudas.

Det roliga är iallafall att Visar ökad aktivitet vid övre nacke, bröstrygg och svanskota/ländrygg. Jag har tidigare haft problem med skador i ländryggen(totalt 3 smällar från marklyft, knäböj och frontböj) som sjukgymnast har återgärdat genom manipulering av kotor. resp problem med smärta obehag i bröstet från brösryggen som mest troligt uppkom av kombination av dålig "arbetshållning" och för mycket viktade dips. Också manipulerat av sjukgymnast.

Och känner av "stelhet"/viss smärta där fortfarande.

Det jag vill ha sagt är att jag före analysen redan visste att dessa 3 var "problem- områden" för mig

/Daniel
Alltså såna där maskiner är på väg ut då man inte kan bevisa att de fungerar bättre än klinisk undersökning (framförallt i USA där kiropraktorerna är väldigt stora). Och vad jag vet kan man inte ens bevisa flertalet av dessa maskiners funktioner alls?

Hur de skulle kunna fungera och vad de skulle kunna göra för en patient har jag aldrig fått förklarat för mig och de Kiropraktorer jag känner (seriösa och duktiga) bara skrattar när man berättar om dessa s.k. mirakelmaskiner.

Här i sverige trodde jag faktiskt inte att någon använde dem (eller fick använda dem).

Otroligt oproffsigt att vagga in patienter i en simulerad sjukdomsbild.

/Axon

sunetdanne
2008-11-30, 16:15
"Skojopraktikern" har inte hört utav sig mer. Och jag anser det inte vara värt 380 SEK för att prata personligen med honom huruvida antal behandlignar och relevansen av hans sEMG.

Jag var på första besöket till omcenter nu i måndags. Ska tillbaka nästa vecka.

Sjukgymnasten kunde inte tyda vad kiropraktorns manipuleringsschema betydde

Occ:PLIS
Atl:PLS
T1:PRI
T7:PRS
L5:PRI

Jag trodde att det var läsbart för alla typer (naprapat, omt osv) nåja

Hon kom fram till att jag är extremt stel och har spänning på högra sidan av nackrosseten, uteslöt inte att låsning ihop med spänningar fanns. Fick hemläxa i form av ligga med huvudet utan för en kant och dra in hakan och lyfta huvudet/titta upp och leda med pannan resp. fatta ena armen som i "frontböj läge" sedan placera armbågen mot en vägg och tryck resp strecha nackrosett känns fruktansvärt när jag gör den manövern.

Återkommer med info.

I värsta fall kanske man skulle testa SSRI preparat dem verkar ju kunna hjälpa mot sån här yrsel (yrsel.com som källa)

/Daniel

sunetdanne
2009-01-28, 14:45
Uppdatering.

Var ledig 3 veckor under jul med noll träning och noll datorarbete=noll yrsel.

Gjorde armhävningar en gång under dessa 3 veckor och kände direkt att jag fick lite yrsel.

Har nu efter en 1.5 veckas styrketräning(front böj plus marklyft) åter lätt yrsel.

Har "undersökt" mina traps, scm, nack muskler, käkmuskler och "huvudmuskler" med punkttrycksbehandling. Hittat många ställen mellan skulderbladen och på andra ställen som jag förskökt trycka ut med hår gummibol resp. knobble triggerpunktsverktyg 2 ggr per dag. Har dessutom inskaffat en spikmatta och ser till att strecha 2-3 övningar varje halvtimma på jobbet.

Jag känner att yrseln inte bara kommer från "titta upp o ned rörelser" utan snarare framförallt från "dipsliknande rörseler med axlarna".

Har någon ett vettigt förslag på hur man skulle kunna träna utan att trigga igång spänningarna ytterligare medans man självbehandlar resp. gå hos omt.

Kan/bör jag överhuvudtaget köra någon form av knäböj eller ska jag förpassa mig till benpressen för en lång tid framöver?

Ljuset i mörkret är ju att jag inte upplever problem när jag i
nte tränar, men det känns i
nte som att lösningen på problemet är att "bara sluta träna"

EN lätt fråga är det OK att låsa upp bröstryggen så här
1) Gå upp i brygga ett par gången
2) Därefter stoppa hand på andra axlen korsa armna och krama sig själv. I detta läge vara liggande på golvet, gå upp s
om att man ska göra en sitp och på vägen ned "lätt dunka i ryggen i backen"

Förkasligt, utan verkan eller ofarligt och helt ok

Med bästa hälsningar
Daniel





Hälsningar
Daniel

sunetdanne
2009-02-10, 23:07
Dvs. frågan är; mina scm muskler har massor med triggerpunkter, vad kan jag träna som inte påfrästar dem så mycket under tiden som jag självbehandlar resp. går hos sjukgymnast=?

/Daniel

Martin Löwgren
2009-02-11, 00:15
Dvs. frågan är; mina scm muskler har massor med triggerpunkter, vad kan jag träna som inte påfrästar dem så mycket under tiden som jag självbehandlar resp. går hos sjukgymnast=?

/Daniel
Du ska tänka på hur din huvudposition är under utförandet och att axlar/skuldra är avslappnad - då är sternocleidomastoideus (om det är den du menar med scm) i harmoni :thumbup:

sunetdanne
2009-02-11, 14:39
Jepp sternocleidomastoideus=scm, vågar mig inte på stavningen:em:

Testade själv igår med att ha en 3kg hantel i ena handen och utföra bicepscurl, hantel-axel-press samt liggande hantelpress och trycka på scm med den andra.

Vid axelpressen så kändes bara en förändring när jag gick från rak arm till över skuldra dvs då jag förberede övningen.

/Daniel