handdator

Visa fullständig version : Tips till min träning!


Korn
2008-06-15, 02:09
Hejsan. Jag har tränat i 1.5 år nu kanske (har egentligen ingen koll alls)
och visst jag har blivit starkare än vad jag var när jag vägde 59kg och knappt tog stången i bänk. Jag äter för taskigt och för taskig mat, alltså 0 koll på kosten. Äter man skräp och inte bryr sig om kosten så är det väl ingen vits att träna hårt på gymmet..

Jag vill köra på ny veva och målet är då volym och mer synliga muskler(definition, heter det så?).
Ska man köra mer reps/sets då och lättare vikter eller hur fungerar det?

Visst jag vill bli mycket starkare men jag har hellre snyggare kropp.
Råstyrka kan vi ta vid ett annat tillfälle :)

Vikt: 78
Längd: 1.85
Ålder: 24

Jag tar jättegärna tips och trix på hur jag ska lägga upp träningen och kosten för en 4-5 dagars vecka!

Hej så länge

martin_vbg
2008-06-15, 02:41
Eftersom du inte kommit igång med träningen riktigt ännu skulle jag rekommendera max 3 pass på gymmet i veckan och lite kondition upptill på det.

I matväg så äter du rena proteinkällor dvs. kyckling/kött/fisk ungefär 2-3gr protein/kg kroppsvikt.
I kolydratväg äter du pasta/ris/bulgur/potatis och en jäkla massa sallad/frukt.

Svårare än så är det inte. Äter du mycket protein och samtidigt går upp i vikt och tränar kontinuerligt 2-3 ggr/v hårt så kommer du gå upp i muskelmassa samt bli starkare.

Någon/några gånger i veckan är det helt ok att fuska och äta snabbmat det är inte så farligt sålänge det inte blir flera gånger i veckan.
Alkohol är heller inte så farligt att konsumera sålänge det inte blir varje fredag/lördag. :)

Edit: Sov ordentligt. Nu är det ju Lördag men se till att få bra sömn på vardagarna, det är viktigt för att ha mycket energi för träningen. ;)

Kör på kontinuerligt och sköt kosten hyffsat så kommer du få resultat. Man behöver inte vara manisk för att få muskler. Kör lite avslappnat för annars blir man bara knäpp tillslut.

Korn
2008-06-15, 11:15
Tack för svaret!
Varför rekomm


Kan väl säga att själva lyftandet kan jag och har kört på 4-5 dagar/v men inte vad jag äter och när jag ska äta det.. skulle mer än gärna få tips på hur en vardag ska se ut för mig som tränar. Tider och mat, när jag ska äta vad (protein/kolhydrater).
Så upp med ett litet kost/träningschema för den som orkar!

Det där med set och reps då? hur bör jag köra för att nå målen jag har nu?

Volym Volym Volym och synliga muskler
Har tidigare kört runt 6 reps på nästan allt och då kör jag på det tyngsta jag orkar

Roosen
2008-06-15, 11:36
Jag tycker att kost/sömn är halva grejen när det gäller träning. Jag vet inte hur det ligger till med kosttillskott osv. för din del. Men se till att du får i dig 3 stora mål mat om dagen och ev. kosttillskott. Minst 2 utav dem bör vara lagade/bra proteinrik mat. Det tror jag att du kommer långt på. Tex en stor mättande frulle, en lagad proteinrik lunch samt middag. Med lagad så menar jag riktig mat så som ris, kyckling, pasta, köttfärs osv. Att du går runt ett dygn på piroger och panpizzor är ingen höjdare :P.

Lycka till!

martin_vbg
2008-06-15, 12:45
Som sagt av föregående talare och mig själv tidigare. Det är inte svårt att äta rätt. Ät mycket protein till de två stora målen och hinka i dig mat efter träning så kommer det gå bra.

Kostschema är enligt mig helt värdelöst eftersom det är omöjligt att följa i vilket fall (I längden).

Vad det gäller träningsschemat så är det högst individuellt vad som fungerar och det gäller att testa dig fram. Testa några olika träningsmetoder och utvärdera efter någon månad på varje, snart har du ett som passar utmärkt.

Det går alldeles utmärkt att bygga volym på 6 reps för mig. Det är det jag växer bäst av dock varierar jag repsantal emellanåt. Kör mycket basövningar och kötta hårt när du väl är på gymmet samt kör kontinuerligt!

Korn
2008-06-15, 14:46
tack för svaren båda 2.

smet i väg på gymmet för en stund sen och börjar köra 10/12 reps istället för 4-6 som jag kört tidigare.. är ju förjävla jobbigt att ställa om sig men jag tror det är bra för axlarna att få arbeta lite mer eftersom jag har svårt för ökning i bänken då axlarna är för veka för att hjälpa bringan