handdator

Visa fullständig version : "kan ej bli hård på VLCD"


Animalistic
2008-06-14, 23:44
har hört fler gånger att de inte håller att köra på vlcd om man vill nå ner till en låg bf% att man kommer nå platåer som inte kommer att kunna bräckas eftersom man redan äter så lite osv..

hur fungerar det egentligen och varför?
hur är den riktigt sanningen?

martin_vbg
2008-06-14, 23:49
Jag är ingen kostguru men kroppen ställer väl in sig på svält och förbränningen borde sjunka radikalt under en så hård diet. Däremot borde du ju fortfarande tappa hela tiden såtillvida att du ligger under kaloribalans. Se på anorektiker t ex.

King Grub
2008-06-15, 06:05
Precis, tycker du anorektiker och svältkatastrofoffer ser mulliga ut?

Att det inte är optimalt för bevarande av muskelmassa, mental skärpa, uthållighet och välbefinnande är en annan sak.

Rahf
2008-06-15, 08:27
Av nyfikenhet ställer jag den retoriska frågan: Är du överviktig/fet, Animalistic?

Lavorini
2008-06-15, 09:33
har hört fler gånger att de inte håller att köra på vlcd om man vill nå ner till en låg bf% att man kommer nå platåer som inte kommer att kunna bräckas eftersom man redan äter så lite osv..

hur fungerar det egentligen och varför?
hur är den riktigt sanningen?

Det krävs betydligt listigare upplägg än så för att nå en bra form, precis som King Grub var inne på. Om det vore så lätt att bara strypa energiintaget så skulle alla BBs göra så, och komma i toppform efter toppform till varje tävling - men så enkelt är det inte. De sista procenten får de slita hund för, och det är oftast då det också ryker en del muskelmassa om man inte vet vad man pysslar med.

Animalistic
2008-06-15, 15:30
Av nyfikenhet ställer jag den retoriska frågan: Är du överviktig/fet, Animalistic?

nej, bara nyfiken *popcorn*

TylerDurden84
2008-06-15, 18:27
Om det vore så lätt att bara strypa energiintaget så skulle alla BBs göra så

Även om BBs sköter sin kost under deff så kan man inte jämföra sig själv med hur dom ser ut (en tävlingsdag) pga diverse "hjälpmedel".

Nevertheless... Dom sista kilorna är klart jobbigast och en VLCD där skulle innebära garanterat stora muskelförluster!

Sverker
2008-06-15, 18:32
Nu håller vi frågan om "hjälpmedel" borta. Ett ord till där och personen och tråden ryker.

TylerDurden84
2008-06-15, 18:55
Sorry Sverker.. ska inte hända igen!

Lavorini
2008-06-15, 19:36
Även om BBs sköter sin kost under deff så kan man inte jämföra sig själv med hur dom ser ut (en tävlingsdag) pga diverse "hjälpmedel".

Nevertheless... Dom sista kilorna är klart jobbigast och en VLCD där skulle innebära garanterat stora muskelförluster!

Det finns ju trots allt ändå en hel del rena kroppsbyggare, varav en av dem har skrivit i tråden.

Jag har själv aldrig varit nere på 5-6% i BF, så jag kan inte relatera till det. Men enligt det jag har läst mig till så är det inte en dans på rosor att skala bort de där sista procenten och samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

He-man
2008-06-15, 23:11
Måste vara snudd på omöjligt att behålla träningsorken vid en VLC-diet speciellt när man närmar sig en låg bf%

benbiten
2008-06-19, 09:20
Nu håller vi frågan om "hjälpmedel" borta. Ett ord till där och personen och tråden ryker.

Antar att "hjälpmedel" menas bastu och sånt, eller är jag korkad? Varför får inte det nämnas, förrutom att man kan bli uttorkad? :smash:

Ursäkta idiotfrågan, men jag är fortfarande i chock efter matchen igår, hjärnan har inte börjat funka igen.

Trance
2008-06-19, 09:30
Antar att "hjälpmedel" menas bastu och sånt, eller är jag korkad? Varför får inte det nämnas, förrutom att man kan bli uttorkad? :smash:

Ursäkta idiotfrågan, men jag är fortfarande i chock efter matchen igår, hjärnan har inte börjat funka igen.

Det handlar om diverse kemiska preparat som är medicinklassade och potentiellt livsfarliga (alltså..dö på riktigt), allt från steroider till vätskedrivande. Jag ser inte varför man skall smyga med det utan det är hälsosamt att man inte jämför sig med den absoluta eliten i bodybuilding utan att veta vilka preparat och misshandel av sin kropp som krävs för att nå dit.

Fast det är möjligt att få en imponerande form och kropp utan sådana hjälpmedel självklart, bara inte en elitbodybuilder-kropp.