handdator

Visa fullständig version : Studie på att man blir tjock av proteintillskott utan träning?

HanneJoelsson
2008-06-14, 20:51
som topic lyder finns det ngn Studie på att man blir tjock av proteintillskott utan träning?

har haft en liten konversation med polarn om detta, jag är den som inte tror på att man blir tjock av proteintillskott utan styrketräning då protein är i tex kött.

rätta mej gärna ifall jag har fel, och ifall det finns ngn studie om detta

King Grub
2008-06-14, 20:56
Man blir tjock av ett kaloriöverskott, oavsett om man överäter proteinpulver, kött, choklad, äpplen, eller vad som helst för att åstadkomma detta.

Man gör inte studier för att bevisa eller motbevisa självklarheter; ungefär som om någon påstår att månen är en ost - man skickar inte upp astronauter för att hämta hem prover som motbevisar det påståendet.

Proteinpulver är mjölkprotein (vanligast) och bidrar med runt 4 kcal per gram protein, som allt annat, och läggs till det dagliga kaloriintaget. Är det större än den totala dagliga kaloriförbrukningen, då blir man tjock, om det är något som pågår dag efter dag, vecka efter vecka, men allt man äter räknas in och bidrar, proteinpulver inte mer än något annat, oavsett om man tränar eller inte.

Scratch89
2008-06-14, 20:57
Det finns ingenting som säger att proteintillskott skulle göra dig fet bara för att man inte tränar, precis som att man kan äta godis och glass utan att bli fet utan träning. Det handlar helt enkelt om att inte äta mer än vad man gör av med, och då fungerar det för vissa alldeles ypperligt att klämma in lite livsmedel i form av proteinpulver, vad det nu ska vara bra för utan träning.

EDIT: Grub var före mig. :(

jockemedkniven
2008-06-14, 22:02
Verkar vara en ganska vanlig "fördom"
Hört en del som pratar om proteinpulver på det sättet.

En av mina kompisar tränade mycket på gym förut och käkade proteinpulver och var i hyffsat bra form. Sedan slutade han träna och fick fläsk på magen och resterande delar av kroppen. Han sa då till oss andra att man inte skall käka proteinpulver för om man slutar träna då blir musklerna slappa och man får ölmage p.g.a pulvret. :smash:

Kischen
2008-06-17, 11:51

En av mina kompisar tränade mycket på gym förut och käkade proteinpulver och var i hyffsat bra form. Sedan slutade han träna och fick fläsk på magen och resterande delar av kroppen. Han sa då till oss andra att man inte skall käka proteinpulver för om man slutar träna då blir musklerna slappa och man får ölmage p.g.a pulvret. :smash:

Känns som att många "vanliga tränande" blandar ihop gainer med enbart proteinpulver?

Givetvis är det inte fördelaktigt om man slutar träna, och inte gör något annat energikrävande utan bara fortsätter käka som vanligt och ligger i soffan och dricker kalorier.

Eddie Vedder
2008-06-17, 11:59
Känns som att många "vanliga tränande" blandar ihop gainer med enbart proteinpulver?

Ja och även där är det ju en missuppfattning att man per automatik ökar i vikt. Att dricka gainer trots en helt inaktiv livsstil är förstås totalt obefogat (är man t.ex. sjukligt underviktig är snarare receptbelagda näringsdrycker att rekommendera) men inget man går upp i vikt med av sig självt.

Men missförstånden kring proteinpulver tycker jag ändå är helt förståeliga, både när det handlar om oron över huruvida det är doping eller ej samt oron över att man blir fet av dom.

Det man inte känner till är man osäker inför, saknade jag helt kunskap om vad protein är för något och vad ordet "anabol" innebär så skulle jag definitivt rygga tillbaka om min son/dotter som precis fått upp ögonen för muskelbygge och styrketräning kommer hem med 5kg "Anabolic fuel" t.ex.;) Dessutom marknadsförs det ju som muskel- och viktökningstillskott och då är det ju inte konstigt att en person som inte har jättekoll på energibalans o.s.v. tror att man lättare blir tjock av sånt.:)

patashnik
2008-06-17, 12:03

Ah, så han menar att proteinpulver fungerar som en slags trojansk häst? Efter att man ätit det klättrar det ut ur mag/tarm-kanalen, gömmer sig i något skrymsle någonstans i kroppen där det inte märks, och så fort man slutar träna så får gömda pulvret klartecken att förvandlas till ohyggliga mängder fett, som genast rusar fram ur sina gömmor och sätter sig på magen och röven. :D

Du får läxa upp din kompis lite om du inte redan gjort det. ;)

patashnik
2008-06-17, 12:20
Det man inte känner till är man osäker inför, saknade jag helt kunskap om vad protein är för något och vad ordet "anabol" innebär så skulle jag definitivt rygga tillbaka om min son/dotter som precis fått upp ögonen för muskelbygge och styrketräning kommer hem med 5kg "Anabolic fuel" t.ex.;) Dessutom marknadsförs det ju som muskel- och viktökningstillskott och då är det ju inte konstigt att en person som inte har jättekoll på energibalans o.s.v. tror att man lättare blir tjock av sånt.:)

Det är nog inte helt ovanligt det där. Jag vill minnas att en kompis till mig (som alltid varit smal) började käka kreatin för att han ville gå upp i vikt. Utan att han tränade någonting som hade med vare sig styrka eller explosivitet att göra, förstås. Hur han fick den idén är för mig en gåta, eftersom få som inte har hållt på med träning (eller har någon form av biomedicinsk bakgrund) ens vet vad kreatin är...

jockemedkniven
2008-06-17, 16:37
Ah, så han menar att proteinpulver fungerar som en slags trojansk häst? Efter att man ätit det klättrar det ut ur mag/tarm-kanalen, gömmer sig i något skrymsle någonstans i kroppen där det inte märks, och så fort man slutar träna så får gömda pulvret klartecken att förvandlas till ohyggliga mängder fett, som genast rusar fram ur sina gömmor och sätter sig på magen och röven. :D

Du får läxa upp din kompis lite om du inte redan gjort det. ;)

Hehe, Jag får nog göra det.

*whatever* liksom...