handdator

Visa fullständig version : Vad gör Sittups?


Zydes
2008-06-14, 20:39
:) Tjena
Om man är överviktig:
Blir man smalare av att göra sittups?
Får man störra muskler under fettet och blir ännu tjockare om man gör sittups?
Ska man göra några speciella sittups för att förbränna fett?

Tack

Black Star Abyss
2008-06-14, 20:53
Du förbränner fett genom att göra situps.
Du kan inte bygga muskler och bli av med fett samtidigt. Antingen bygger du muskler eller så blir du av med fett. Beror på hur du tränar och om du äter mer energi du gör av med eller inte.
För att förbränna fett gäller det att ligga på så hög puls som möjligt så länge som möjligt så då är väl situps inte den bästa övningen.

King Grub
2008-06-14, 20:59
Du förbränner fett genom att göra situps.

Nä. Prata inte strunt som om det vore fakta, när det är i själva verket är rena felaktigheter du kläcker ur dig.

King Grub
2008-06-14, 21:00
:) Tjena
Om man är överviktig:
Blir man smalare av att göra sittups?
Får man störra muskler under fettet och blir ännu tjockare om man gör sittups?
Ska man göra några speciella sittups för att förbränna fett?

Tack

Sit-ups tränar magmuskulaturen, på samma sätt som t ex bänkpress tränar bröstmuskulaturen. Musklerna blir större och starkare och uthålligare. Sit-ups bränner inte fett.

För att bränna fett, äter man mindre kalorier än man gör av med. Det kaloriunderskottet kan man åstadkomma genom att äta mindre, röra på sig mer, eller en kombination. Det praktiska resultatet blir likvärdigt, vid ett lika stort skapat energiunderskott.

Black Star Abyss
2008-06-14, 21:49
Nä. Prata inte strunt som om det vore fakta, när det är i själva verket är rena felaktigheter du kläcker ur dig.

Du behöver inte hetsa upp dig alldeles mellan groggarna. Att göra situps kräver energi och att göra av med energi är ju i praktiken detsamma som att förbränna fett?

Sit-ups tränar magmuskulaturen, på samma sätt som t ex bänkpress tränar bröstmuskulaturen. Musklerna blir större och starkare och uthålligare. Sit-ups bränner inte fett.

Men att lyfta skrot bränner ju fett!? Du förbrukar energireserverna.

Rahf
2008-06-14, 21:50
Du behöver inte hetsa upp dig alldeles mellan groggarna. Att göra situps kräver energi och att göra av med energi är ju i praktiken detsamma som att förbränna fett?

Det beror ju på.

Skapar dessa sit-ups ett märkbart energiunderskott (otroligt) så går man ner. Gör de inte det så händer ingenting.

I grunden så har du fel, det är inte så enkelt.

Black Star Abyss
2008-06-14, 21:56
Skapar dessa sit-ups ett märkbart energiunderskott (otroligt) så går man ner.

Frågan handlar om huruvida det förbrukas energi eller ej, när man gör situps. Enkel fråga tycker jag. :)

Black Star Abyss
2008-06-14, 21:59
Och vidare, om det inte är så enkelt, hur ska man annars förklara och förstå vad fettförbränning är? Jag tar för givet att energianvändning är det samma som förbränning. Hur ska man annars avgöra om en aktivitet bränner fett eller inte? Är jag ute och cyklar så får någon gärna förklara.

För inte är det väl så att vissa aktiviteter, om man ska uttrycka det slarvigt, kräver så lite energi att det räcker med någon energi som inte blivit fett, och att andra aktiviteter kräver så mycket att kroppen tar både energi från maten och samtidigt från fettreserverna? Nu fattar jag ingenting.

Rahf
2008-06-14, 22:06
Kroppen tar alltid aktivt från fettreserverna, detta är inte en aktivitet som sätter igång och stoppas likt man slår på och av en lampa. Balansen fettförbränning och fettinlagring är en konstant ekvation som pågår 24/7. Har man ett energiunderskott så kommer fettförbränningen vara större än fettinlagringen och man går alltså ner i fettvikt, bland andra saker. Har man ett energiöverskott så kommer det att vara tvärtom.

Aktiviteten sit-ups förbrukar energi och om man åstadkommer ett energiunderskott så kommer man att tappa fett. Däremot tappar man inte mer fett av detta än om man bara har en normal inaktiv dag med samma energiunderskott.

Förstår du nu varför ditt resonemang inte håller?

Black Star Abyss
2008-06-14, 22:08
Förstår du nu varför ditt resonemang inte håller?

Ja, men då kommer en ny fråga upp; går det verkligen att beräkna hur mycket fettinlagring som sker under t.ex. en viss angiven tidsperiod (i timmar)?

Kan vara trevligt att veta var tröskeln ligger, om du förstår vad jag menar?

Rahf
2008-06-14, 22:11
Ja, men då kommer en ny fråga upp; går det verkligen att beräkna hur mycket fettinlagring som sker under t.ex. en viss angiven tidsperiod (i timmar)?

Kan vara trevligt att veta var tröskeln ligger, om du förstår vad jag menar?

Du kan inte praktiskt räkna i timmar eftersom det är en så kort tidsperiod. Tröskeln är obefintlig i princip, det du stoppar i dig kommer att användas av din kropp och jag tror nog att magsäcken sätter stopp till slut (frosseri med efterföljande uppkastning).

Black Star Abyss
2008-06-14, 22:18
Du kan inte praktiskt räkna i timmar eftersom det är en så kort tidsperiod. Tröskeln är obefintlig i princip, det du stoppar i dig kommer att användas av din kropp och jag tror nog att magsäcken sätter stopp till slut (frosseri med efterföljande uppkastning).

Aha, ja men nu såg jag ju att du skrivit att situps i princip inte förbrukar mycket mer än kroppen gör i ett inaktivt tillstånd. Då var min sista fråga irrelevant alltså. Bara räkna på som vanligt. :)

Rahf
2008-06-14, 22:21
Aha, ja men nu såg jag ju att du skrivit att situps i princip inte förbrukar mycket mer än kroppen gör i ett inaktivt tillstånd. Då var min sista fråga irrelevant alltså. Bara räkna på som vanligt. :)

Det sa jag aldrig, jag sa att det förbrukar lite energi och menade på att det är lite otroligt om man åstadkommer ett betydande energiunderskott på enbart sit-ups.

King Grub
2008-06-15, 04:23
Frågan handlar om huruvida det förbrukas energi eller ej, när man gör situps. Enkel fråga tycker jag. :)

Så formulerar du dig nu när du tänkt efter, ja. Ditt första påstående var inkorrekt, och jag hetsade inte upp mig, bara påpekade ett felaktigt påstående som är direkt förvillande för en nybörjare som inte vet annorlunda själv. Säger någon "sit-ups förbränner fett" till en sådan, kommer denne att tro att han eller hon får mindre fett kring magen av att köra sit-ups, vilket är felaktigt, och vilket är vad du påstod, hur du än vill få det att se ut nu.