handdator

Visa fullständig version : Kalorier och motion vid VLCD?


milla833
2008-06-14, 13:57
Vi säger att jag skulle vilja kickstarta min viktnedgång med en VLCD-kur. Vilket av följande två alternativ är egentligen bäst?

1. Äta 500 kalorier och promenera 1 timme dagligen.

2. Äta 1000 kalorier och promenera 3 timmar dagligen.

(1 timmes promenad för mig är väl ca 250 kalorier.)

1000 är väl egentligen minimum men VLCD-dieterna består ju av enbart 500 kalorier om dagen?

Men försämras min ämnesomsättning av enbart 500 kalorier om dagen så att alternativ 2 egentligen är det bästa?

Alltså, vilket av alternativen ger egentligen bäst resultat eller ger de samma?

Tacksam för sakliga svar.

Bullaz
2008-06-14, 13:58
Vem har tid att vara ute och gå tre timmar varje dag?

King Grub
2008-06-14, 14:00
3. Äta 800 kcal per dygn och styrketräna.

milla833
2008-06-14, 14:02
Det är ju det jag menar ;)

Nej men jag är faktiskt arbetslös. Men jag kör ju hellre på alternativ 1 ändå.

Sverker
2008-06-14, 14:03
Enligt mig är båda dina alternativ en katastrof.

500 kcal på en dag. Vad hade du tänkt orka med efter promenaden. Jag antar att du kommer att sitta i soffan och huttra.

Tveksamt ifall du orkar promenera 3 timmar mer än första dagen. Dag fyra lär det inte vara mycket "klipp" i stegen.



Varför inte göra något seriöst och börja med King Grubs deffguide.

milla833
2008-06-14, 14:04
3. Äta 800 kcal per dygn och styrketräna.

Har faktiskt nyligen börjat styrketräna!

Men inga promenader alls "behövs"?

Varför just 800 kalorier? Det är alltså minimum?

King Grub
2008-06-14, 14:07
http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115

Styrketräning bevarar ämnesomsättningen och muskelmassan på ett sätt som konditionsträning inte är i närheten av.

800 kcal per dygn är ett minumum för att kunna tillgodogöra sig den träningen.

milla833
2008-06-14, 14:07
Enligt mig är båda dina alternativ en katastrof.

Tänk att jag förstog att en sådan kommentar skulle komma. ;)
JAG VET.
Nu pratar vi kickstart, ett par veckor, för att få igång motivationen.

milla833
2008-06-14, 14:11
http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115

Styrketräning bevarar ämnesomsättningen och muskelmassan på ett sätt som konditionsträning inte är i närheten av.

800 kcal per dygn är ett minumum för att kunna tillgodogöra sig den träningen.

Tackar!

Men vad tror du om 800 kcal/dag, styrketräning 2-4 ggr/vecka och 1 timmes promenad om dagen då? Jag gillar faktiskt att promenera. ;) Eller måste jag gå upp i kalorimängd om jag även promenerar?

Sverker
2008-06-14, 15:26
Tänk att jag förstog att en sådan kommentar skulle komma. ;)
JAG VET.
Nu pratar vi kickstart, ett par veckor, för att få igång motivationen.

Då kan du också räkna ut vad jag kommer att skriva nu;)


Fortdätt med styrketräningen. Få en rutin att palla dig ned till gymmet några gånger i vecka. Komplettera med något intensivt konditionspass för att få upp flåset. Fortsätt att äta som du gör idag ( OK, plocka bort det värsta skräpet ) och ge dig själv 6 månader.

Jag tror uppriktigt att du kommer lägga på dig något kg muskler som ger stadga åt din ram samtidigt som du släpper något kg fett kring ekvatorn.

Inge Enveten
2008-06-14, 18:27
Då kan du också räkna ut vad jag kommer att skriva nu;)


Fortdätt med styrketräningen. Få en rutin att palla dig ned till gymmet några gånger i vecka. Komplettera med något intensivt konditionspass för att få upp flåset. Fortsätt att äta som du gör idag ( OK, plocka bort det värsta skräpet ) och ge dig själv 6 månader.

Jag tror uppriktigt att du kommer lägga på dig något kg muskler som ger stadga åt din ram samtidigt som du släpper något kg fett kring ekvatorn.

Så du säger alltså att man kan "släppa" fett samtidigt som man ökar i muskler?

Sverker
2008-06-14, 18:56
Med de förutsättningar vi har här, självklart.

Övervikt och precis börjat tränat. Man kan inte ha bättre förutsättningar till det.



Men här finns lite trix också. Det behöver inte bara vara mer muskelfibriller som bildas utan förmåga att bilda glykogen också.

goggen
2008-06-15, 21:53
3. Äta 800 kcal per dygn och styrketräna.
er det ikke negativt med tanke på forbrenningen med et så lavt energiinntak:hbang:

Rahf
2008-06-15, 21:59
VLCD = Otroligt lite ork till nånting alls.

Eddie Vedder
2008-06-15, 22:08
er det ikke negativt med tanke på forbrenningen med et så lavt energiinntak:hbang:

Jo ämnesomsättningen lär sjunka rejält med tiden. Men 800kcal går man ner i vikt på om man så ligger i koma.

Men vad menar du med smiley'n?:confused:

goggen
2008-06-15, 22:24
Jo ämnesomsättningen lär sjunka rejält med tiden. Men 800kcal går man ner i vikt på om man så ligger i koma.

Men vad menar du med smiley'n?:confused:

lavt kaloriinntak over tid, synes den passet bra;)

Eddie Vedder
2008-06-15, 22:29
lavt kaloriinntak over tid

Jo det vet jag att du menade. Och med tiden sjunker den som sagt, kan vara rejält för vissa individer dessutom. Men 800kcal är LITE. Vi pratar alltså om ett intag där du med stor sannolikhet går ner i vikt om du väger 55kg och är en 60-årig dam som ligger och glor i taket ett hel dygn.

synes den passet bra;)

Ja jag säger då det. Norrmän!:D

;)

goggen
2008-06-15, 22:42
tar det lang tid før forbrenningen blir normal igjen etter lang tid med lite kalorier?

Eddie Vedder
2008-06-15, 22:47
tar det lang tid før forbrenningen blir normal igjen etter lang tid med lite kalorier?

Nej det går oftast fort, kroppen är väldigt anpassningsbar till rådande situation och givna förutsättningar. På både gott och ont kanske man kan säga.:) Att jojobantning skulle sabba ämnesomsättningen permanent är en myt utan vetenskapliga belägg (så vitt jag vet).

men det man bör tänka på är ju att om man gått ner mycket i vikt och sedan återgår till samma energiintag som man var viktstabil på innan då lär man gå upp. Har man fått en lättare kropp men att livet i övrigt består av samma variabler för energiförbrukning så kommer inte längre balansintaget från ruta ett längre innebära energibalans utan energiöverskott.