handdator

Visa fullständig version : min mobil är stulen?!


itsmylife
2008-06-14, 10:03
Nu är det så att jag har vart på partaj i natt.
vaknade nyligen av att jag kom på att jag och min morbror skulle i väg till stan nu vid morgonen-lunchen..
Jah skulle slå en pling när jag vaknade.. när jag skulle ringa han på min mobil så hittade jag honom inte, finner ingen som jag känner..
så då började jag ju tänka efter lite vad som kan ha hänt under festandet!!
Men nyligen såg jag att jag har en äldre sony e mobil(vilket jag ej haft förut!!)
mitt sim kort är i (ringde till mitt mobil nr för att kolla) men allt annat finns ej i etc min syrras 30 års kallas där jag har en massa bilder i mobilen..
någon har troligen snott min mobil och bytt sim kort osv.. jag har ju inte spärrat min mobil :( vilket jag NU borde ha gjort !!
Vad kan hända?? kan hon använda min mobil,eller hur fungerar det??
funderar på att anmäla det till polisen,men en stulen mobil(eller vad man nu ska kalla det) kanske inte är polisens högsta prioritet!!

Jazzman
2008-06-14, 10:08
Du menar alltså att någon skulle ha tagit sig tid att byta simkort med dig när de snodde din mobil? Det är inte så att du... hmmm.....drack lite igår?
/Jazz

L-Sami
2008-06-14, 10:19
Vad jag tror har hänt. Batteriet tog slut i din mobil, du lånade någon annans mobil och stoppade i ditt simkort där. Du råkade ta den personens mobil med dig. Din mobil finns där du festade igår.

Tricce
2008-06-14, 10:22
Vad jag tror har hänt. Batteriet tog slut i din mobil, du lånade någon annans mobil och stoppade i ditt simkort där. Du råkade ta den personens mobil med dig. Din mobil finns där du festade igår.

Och tillråga på allt den kraken vars telefon du lånade har nu polisanmält sin mobil stulen för han kommer inte ihåg att han lånade ut den till dig :D

hultman
2008-06-14, 10:24
Haha. Haha2. Ledsen att jag säger det, men det där var riktigt jävla sopigt.

Det påminner mig förresten om en semester i Sunny Beach. Efter en hård natt vaknar jag upp och undrar vem fan som brutit sig in i mitt rum och spytt ned hela min säng :D

jakke
2008-06-14, 10:35
Vad jag tror har hänt. Batteriet tog slut i din mobil, du lånade någon annans mobil och stoppade i ditt simkort där. Du råkade ta den personens mobil med dig. Din mobil finns där du festade igår.

Saida?

itsmylife
2008-06-14, 10:38
Du menar alltså att någon skulle ha tagit sig tid att byta simkort med dig när de snodde din mobil? Det är inte så att du... hmmm.....drack lite igår?
/Jazz
jo jag drack lite och då menar jag lite..
men jag lånade ut min mobil ganska mycket på efter festen pga de som jag lånade ut den till skulle ringa efter människor,jag hade ej 100% på vart mobilen var hela tiden..
det låter sjukt att nån skulle ha spenderat tid till att byta ut sim kortet, om jag vore den människan så hade jag tagit allt även sim kortet!!...
minns ej hur det hänt!! :em: (började bli på lyran på efterfesten)
men om det är så att nån annan har min mobil med dennes sim kort,och jag med han/hennes mobil med mitt sim kort och det går att ringa osv på han/hennes mobil vad kan hända???? måste tillägga att jag har ju inga privata filmer på min mobil så jag är ju inte den nya Paris Hilton direkt.. (men vill jätte gjärna ha de bilder som jag har på min mobil tillbaks)
Det skulle ju låta lite dumt att komma till polisen och säga
-min mobil är borta,jag är inte helt 100 på att den har stulits, för jag var lite berusad vid det tillfället..!!

Har den nyare sony E med gps så kan jag anmäla och så kan polisen spåra min mobil genom gps:en (på mobilen) och få tillbaks mobilen fungerar det på mobil som det gör med bilar??!.. även om jag bryr mig ju igentligen inte så hemskt mycket om jag får tillbaks mobilen,jag har ju en ny fast använd mobil nu !:cool: ..men om denna männsika som har min mobil vaknar upp och ser att hon/han har en annans mobil och blir galen vad kan hända då??

Mirre
2008-06-14, 10:39
Och kontentan av historien:
Lägg av och sup så får du behålla din mobil, slippa bli polisanmäld samt utsatt för L-samisaida. ;)

Förresten, någon som har tips på en god och syrlig äppeldrink som förstadrink på midsommar?*drool*

itsmylife
2008-06-14, 10:42
Och tillråga på allt den kraken vars telefon du lånade har nu polisanmält sin mobil stulen för han kommer inte ihåg att han lånade ut den till dig :D

mmm...det kanske vore inte så roligt hehe..
men man får ju väll skylla på fyllan ;)

regus
2008-06-14, 10:43
Its my liiiife and its now or never
I dont wanna live forever
I just wanna live when I'm alive
Its my life

Jag tycker det här är en hemskt rolig historia och något du borde vara lite stolt över. Det kommer bli ett bra samtalsämne om inte annat.


Mirre: Vodka, fanta gröna äpplen (om den nu finns kvar) och mjölk. Finns folk som gillar den, inte jag.

Granatgiraffen
2008-06-14, 10:44
Ja ring polisen så spårar dom den på GPS:en. (wtf)

itsmylife
2008-06-14, 10:55
Its my liiiife and its now or never
I dont wanna live forever
I just wanna live when I'm alive
Its my life

Jag tycker det här är en hemskt rolig historia och något du borde vara lite stolt över. Det kommer bli ett bra samtalsämne om inte annat.


Mirre: Vodka, fanta gröna äpplen (om den nu finns kvar) och mjölk. Finns folk som gillar den, inte jag.

ja det är ju en ganska så rolig historia!!
man kanske får nöja sig med en äldre mobil då hehe!!
men inget kan hända va? tex att hon/han har någon spärr på mobilen så att hon spärrar den så jag inte kan ringa och anv den..?? för om jag kan anv den nu samt kommer in på mobilen och kan fota med den "JÄTTE" bra(NOT) kameran som finns.. så kan jag väll inte få några problem senare eller??!

vore ju lite komiskt om jag blivit berusad fått mobilen stulen eller lånade nån annans mobil för att sätta i mitt sim kort,fick med mig mobilen hem,vaknade upp och fick en "tegelsten" mobil,som han/hon även senare spärrar !!!
och av allt jag hade en 1 månad gammal mobil!!! men.. men nu så antar jag väll att jag har en "nyare"*kissass*

Mirre
2008-06-14, 11:12
ja det är ju en ganska så rolig historia!!
man kanske får nöja sig med en äldre mobil då hehe!!
men inget kan hända va? tex att hon/han har någon spärr på mobilen så att hon spärrar den så jag inte kan ringa och anv den..?? för om jag kan anv den nu samt kommer in på mobilen och kan fota med den "JÄTTE" bra(NOT) kameran som finns.. så kan jag väll inte få några problem senare eller??!

vore ju lite komiskt om jag blivit berusad fått mobilen stulen eller lånade nån annans mobil för att sätta i mitt sim kort,fick med mig mobilen hem,vaknade upp och fick en "tegelsten" mobil,som han/hon även senare spärrar !!!
och av allt jag hade en 1 månad gammal mobil!!! men.. men nu så antar jag väll att jag har en "nyare"*kissass*

Äsch, sluta älta. Shit happens..det blev en dyr kväll för din del denna gång o den blir inte billigare, bara möjligtvis lite dyrare. Sluta sup. :D ;) :devil:

Hoppas du hade kul iaf, om du minns något. hihih

L-Sami
2008-06-14, 11:17
Saida?

Jag har mina förmågor ;) :D

jakke
2008-06-14, 11:36
Det går att spärra din mobil utan att "rätt" simkort sitter i.

hahavaffan
2008-06-14, 12:14
Det påminner mig förresten om en semester i Sunny Beach. Efter en hård natt vaknar jag upp och undrar vem fan som brutit sig in i mitt rum och spytt ned hela min säng :DHahahaha, fan vilken klassisk händelse :laugh:

Nitrometan
2008-06-14, 12:54
Det går att spärra din mobil utan att "rätt" simkort sitter i.
Förutsatt att du vet vilket IMEI-nummer din telefon hade. Inte så lätt att kolla när den är borta.


Lyssna på Mirre - hon är klok.

jakke
2008-06-14, 13:10
Förutsatt att du vet vilket IMEI-nummer din telefon hade. Inte så lätt att kolla när den är borta.


Lyssna på Mirre - hon är klok.

Brukar du ta med kartongen som medföljde mobilen när du är ute och super? Nog för att gammla människor är konstiga men...

nr16
2008-06-14, 13:34
Brukar du ta med kartongen som medföljde mobilen när du är ute och super? Nog för att gammla människor är konstiga men...

Haha, inte för jag e så kunnig men det nummret sitter knappast på kartongen utan på mobilen :smash:

Nitrometan
2008-06-14, 13:37
Brukar du ta med kartongen som medföljde mobilen när du är ute och super? Nog för att gammla människor är konstiga men...
Nej. Man tar fram mobilen och trycker * # 06 # och vips så ser man IMEI-numret.

Lite svårare när man inte har mobilen.

jakke
2008-06-14, 13:56
Nej. Man tar fram mobilen och trycker * # 06 # och vips så ser man IMEI-numret.

Lite svårare när man inte har mobilen.

Var tvungen att ta en titt på en karton för att inte lova för mycket. Nummret stod där på kartongen. Hahaha. jakke -Nitro, 1-0.

Nitrometan
2008-06-14, 14:20
Var tvungen att ta en titt på en karton för att inte lova för mycket. Nummret stod där på kartongen.
Klart det gör. Men det är bara amatörer som sparar förpackningsmaterial.

Tricklev
2008-06-14, 14:50
Det påminner mig förresten om en semester i Sunny Beach. Efter en hård natt vaknar jag upp och undrar vem fan som brutit sig in i mitt rum och spytt ned hela min säng :D

Fick du tag i personen? *popcorn*

NiXPhoenix
2008-06-14, 14:53
Var tvungen att ta en titt på en karton för att inte lova för mycket. Nummret stod där på kartongen. Hahaha. jakke -Nitro, 1-0.


Jo, du har rätt, var samma på min senaste mobil, själv tog jag fram ett litet pappkuvert man fick med mobilen får att kolla, men IMEI stod inte förtryckt där (hade plitat ner det själv dock) utan bara PIN och PUK-koder, av den enkla anledningen att pappkuvertet hörde till abbonemanget.
Det bästa är att man sparar en sån lapp och även själv skriver ner IMEI-nummer på den direkt när man köpt en mobil.


Klart det gör. Men det är bara amatörer som sparar förpackningsmaterial.


Eller inte kanske, men lycka till med dina returer du när du kastar kartongerna på direkten. Eller ska sälja prylen vidare ett år senare.



Ja ring polisen så spårar dom den på GPS:en. (wtf)


Ja, i en bättre värld där polisen hade haft mer resurser och mindre brottslighet att ta itu med hade de kunnat lägga ner resurser på en mobilstöld?. Men att de skulle ägna nån större uppmärksamhet åt det idag finner jag inte vidare troligt. Uppklarningsprocenten för stölder tror jag ligger under 10%.

NiXPhoenix
2008-06-14, 15:00
...

Har den nyare sony E med gps så kan jag anmäla och så kan polisen spåra min mobil genom gps:en (på mobilen) och få tillbaks mobilen fungerar det på mobil som det gör med bilar??!.. även om jag bryr mig ju igentligen inte så hemskt mycket om jag får tillbaks mobilen,jag har ju en ny fast använd mobil nu !:cool: ..men om denna männsika som har min mobil vaknar upp och ser att hon/han har en annans mobil och blir galen vad kan hända då??



Hmm, jag vet inte om man ens kan man identifiera olika GPS-mottagare i nån större utsträckning, är osäker. Säg att man kan se att det är en mobil versa en handhållen Garmin-GPS, visst, alltid nåt men fortfarande så finns det nog många personer som har en mobil med GPS i ditt närområde.

Det du tänker på med bilar är att man monterar in en GPS-sändare hos en specialfirma, jag tror det är rätt kört att spåra via vanliga mottagare som är vanligt i många bilar nu för tiden. Biltillverkarna borde trummat för det extra stöldskyddet en enkel GPS innebär isåfall.

Polisen spårar helt enkelt på IMEI-nummer och andra eventuella identifikationshandlingar som finns i en mobiltelefon när de letar brottslingar. I operatörens nät så är varje telefon unik.

itsmylife
2008-06-14, 16:00
Polisen spårar helt enkelt på IMEI-nummer och andra eventuella identifikationshandlingar som finns i en mobiltelefon när de letar brottslingar. I operatörens nät så är varje telefon unik.[/QUOTE]

Ok,kan de göra det i mitt fall?? om hon/han nu har I -nummrena och går till polisen spårar dom mig då??

kanske skulle gjort det själv men jag har tyvärr inte I-nummrena till min mobil som försvann

itsmylife
2008-06-14, 16:08
Kan den som har min mobil typ ändra på IMEI nummrena eller göra något så att jag ej skulle kunna spärra mobilen när det gäller min mobil?
IMEI nummrena till sin mobil och hon spärrar den så inte jag anv den, hoppas att hon/han inte gör det hon/han borde vara glad över en ny mobil ist!!( kanske ska leta lite efter kartongen om jag nu har den kvar,efter IMEI nummrena)

NiXPhoenix
2008-06-14, 16:15
Ok,kan de göra det i mitt fall?? om hon/han nu har I -nummrena och går till polisen spårar dom mig då??

kanske skulle gjort det själv men jag har tyvärr inte I-nummrena till min mobil som försvann



Jadå, polisen eller operatören, bara du har abbonemang så.
Men en tanke, har du inte massa nya nummer i telefonen du har nu? Ring runt till en del av de personerna och fråga vem de känner som också känner Pelle och Olle och dessutom har en sån mobil.


Det går säkert att ändra IMEI, men det är svårt. Krävs rätt kablar och mjukvara som inte vem som helst har.