handdator

Visa fullständig version : Sveriges bästa universitet inom Ekonomi och Juridik?


_Robbie_
2008-06-13, 22:49
Vilka är Sveriges bästa universitet inom Ekonomi och Juridik och varför?

jakke
2008-06-13, 23:01
Vilka är Sveriges bästa universitet inom Ekonomi och Juridik och varför?

Ekonomi-
1. HHS
2. Beror på inriktning skulle jag vilja påstå, t.ex. har uppsala ganska dåligt med kurser inom finans, bra kurser inom internationellt företagande, redovsning, NEK osv. o.s.v.

_Robbie_
2008-06-13, 23:02
Ekonomi-
1. HHS
2. Beror på inriktning skulle jag vilja påstå, t.ex. har uppsala ganska dåligt med kurser inom finans, bra kurser inom internationellt företagande, redovsning, NEK osv. o.s.v.

Varför HHS? Och vad krävs för att komma in? 20.0?

Bahir
2008-06-14, 08:01
Varför HHS? Och vad krävs för att komma in? 20.0?

Jag vet inte vad mer som kvalificerar den som bäst, men eftersom den har det ryktet om sig söker ju sig landets bästa elever dit. Man behöver 20,0 (eller kanske mer nu om de har gjort om det med betygssystemet så att man får extrapoäng för fler språk- och mattekurser), samt tur. Min polare som hade 20,0 kom inte in på första ansökan, men han var på dem, och de lät honom komma in till slut (jag tror de gör det om det inte var allt för många som hade otur i lotteriet. Det är ju trots allt personer med 20,0...).

_Robbie_
2008-06-14, 19:29
Jag vet inte vad mer som kvalificerar den som bäst, men eftersom den har det ryktet om sig söker ju sig landets bästa elever dit. Man behöver 20,0 (eller kanske mer nu om de har gjort om det med betygssystemet så att man får extrapoäng för fler språk- och mattekurser), samt tur. Min polare som hade 20,0 kom inte in på första ansökan, men han var på dem, och de lät honom komma in till slut (jag tror de gör det om det inte var allt för många som hade otur i lotteriet. Det är ju trots allt personer med 20,0...).

Antar att det skedde p.g.a att det var första året det hände? Har för mig att alla som hade 20.0 ändå kom in i slutändan. Är osäker på om det är så detta året. Tror de kommer lotta. Nytt för i år är dock att språk 3 krävs. Om det hjälper till att sänka snittet har jag ingen aning om...

LoTiX
2008-06-14, 20:18
Handels är bra mycket på grund av kontakterna man kan skapa vad jag hört. De med bäst betyg och drivkraft från gymnasiet tar sig dit just för att man vet detta. Utbildningen i sig skall inte vara mycket över vad man hittar på andra universitet. Men som sagt, detta är vad jag hört, studererar själv ekonomi i Linköping och det är bra nivå på utbildningen, en smula slappt möjligtvis. Men jag har bara BTH att jämföra med men nu får de ju inte ens ge ut Civilekonomexamen.

Mantus
2008-06-14, 22:22
Vad gäller juridik så anser jag att Uppsala och Lund har den mest verklighetsbaserade och lärorika utbildningen.

Jacksatan
2008-06-14, 22:41
Vad gäller juridik så anser jag att Uppsala och Lund har den mest verklighetsbaserade och lärorika utbildningen.

du har provat alla, alltså?

skaparn
2008-06-14, 22:58
Jag gissar på Örebro Universitet

L-Sami
2008-06-15, 01:28
Hur bedömer man vilket som är bäst?

GurraGo
2008-06-15, 02:59
Har pluggat både ekonomi och juridik (tog examen i juridik igår - lördag) i Lund och är nöjd med båda två. Båda utbildningarna har mycket gott anseende. Tror att om man ska plugga både är Lund svårslaget. Lunds ekonomiutbildning hamnar ju nästan alltid som nr 2, ibland nr 3, i Sverige och för angående juridiken finns det t.o.m. inte ens något val eftersom arbetsgivarana bara accepterar Uppsala eller Lund.

Tycker generellt sett att juridikutbildningen är mycket mer "gedigen" än ekonomiutbildningen.

Skäggmiffot
2008-06-15, 08:37
angående juridiken finns det t.o.m. inte ens något val eftersom arbetsgivarana bara accepterar Uppsala eller Lund.

Haha, var har du drömt det där någonstans? Vilka är arbetsgivarna? Domstol kommer du in på betyg oavsett om du läst i Örebro eller Lund. Kolla på valfri advokatbyrås hemsida så ser du massor av jurister som pluggat i Stockholm, Göteborg eller Umeå. Du får gärna utveckla din tes.

Hades
2008-06-15, 08:37
Har pluggat både ekonomi och juridik (tog examen i juridik igår - lördag) i Lund och är nöjd med båda två. Båda utbildningarna har mycket gott anseende. Tror att om man ska plugga både är Lund svårslaget. Lunds ekonomiutbildning hamnar ju nästan alltid som nr 2, ibland nr 3, i Sverige och för angående juridiken finns det t.o.m. inte ens något val eftersom arbetsgivarana bara accepterar Uppsala eller Lund.

Tycker generellt sett att juridikutbildningen är mycket mer "gedigen" än ekonomiutbildningen.

Grattis till examen Gurra! 8 terminer kvar här... ;)

Mantus
2008-06-15, 10:13
du har provat alla, alltså?

Jag har gjort deras tentor, läst på om deras kurser samt lyssnat på studenter som går där.:)
Trådskaparen bad om våra subjektiva åsikter och jag hoppas att min har aningen mer bäring än de som inte läst någon juridik alls eller hur Jacko?

Prankie
2008-06-15, 11:41
Jag röster för HHS när det gäller ekonomiska utbildning. Där finns fler företag, större omsättning och betydlig bättre möjlighet att knyta kontaktnät än exempelvis Umeå.

GurraGo
2008-06-15, 12:37
Haha, var har du drömt det där någonstans? Vilka är arbetsgivarna? Domstol kommer du in på betyg oavsett om du läst i Örebro eller Lund. Kolla på valfri advokatbyrås hemsida så ser du massor av jurister som pluggat i Stockholm, Göteborg eller Umeå. Du får gärna utveckla din tes.


Hehe, var skrivet som en överdriven provokation. Men däremot är jag övertygad om att Lund och Uppsala i många arbetsgivares ögon står sig bättre (har hört det från delägare etc.).

GurraGo
2008-06-15, 12:42
Grattis till examen Gurra! 8 terminer kvar här... ;)

Tackar, det är bara att bita ihop. Eller ja, framförallt tvärtom. Ge dig in i pluggandet men en inställning där du verkligen ser till att du "lär dig" ämnena. Låter självklart men det som belönas på tentamina är inte alltid djuplärning, utan mer klassiskt "plugg". För AB underlättar ändå djuplärning och inte minst underlättar det när man läser ämnet; att man verkligen intresserar sig. Djuplärning är ju sedan egentligen ett självklart val, om man hinner, eftersom man då kan ämnet 5 år senare när man börjar jobba.

Jaja, det var en liten utläggning. Lycka till hursomhelst !

Skäggmiffot
2008-06-15, 16:43
Hehe, var skrivet som en överdriven provokation. Men däremot är jag övertygad om att Lund och Uppsala i många arbetsgivares ögon står sig bättre (har hört det från delägare etc.).

Jag tror att delägarnas åsikter speglas ganska kraftigt av var de själva har läst :)

GurraGo
2008-06-15, 17:48
Jag tror att delägarnas åsikter speglas ganska kraftigt av var de själva har läst :)

+1, och just därför har Lund och Uppsala dominerat länge. Vet att det inte var jättelänge sedan GBG fick examinera juriststudenter, borde vara samma sak med Umeå.

Torwald
2008-06-15, 18:47
Jag vet inte vad mer som kvalificerar den som bäst, men eftersom den har det ryktet om sig söker ju sig landets bästa elever dit. Man behöver 20,0 (eller kanske mer nu om de har gjort om det med betygssystemet så att man får extrapoäng för fler språk- och mattekurser), samt tur. Min polare som hade 20,0 kom inte in på första ansökan, men han var på dem, och de lät honom komma in till slut (jag tror de gör det om det inte var allt för många som hade otur i lotteriet. Det är ju trots allt personer med 20,0...).
De senaste åren har det, såvitt jag vet, inte varit tal om särskilt mycket tur, då alla (eller i princup alla) med 20.0 har kommit in.

Antar att det skedde p.g.a att det var första året det hände? Har för mig att alla som hade 20.0 ändå kom in i slutändan. Är osäker på om det är så detta året. Tror de kommer lotta. Nytt för i år är dock att språk 3 krävs. Om det hjälper till att sänka snittet har jag ingen aning om...
Om det är hösten 2007 du pratar om så stämmer det att alla kom in. Ett fåtal började någon dag senare än övriga! Vad gäller språk som är nytt för i år väntas det inte sänka snittet. Matte D var nytt som krav förra året, och snittet var då oförändrat. Det är ju ändå 7-8 sökande per plats.

Vad gäller trådens ämne har det diskuterats i några tidigare trådar, och ganska många har svarat där. Jag vet inget om hur de äldre studenterna på HHS har det, men jag tycker inte att det är något särskilt med undervisningen på skolan. Fast jag har ju å andra sidan inget att jämföra med. I mitt tycke är det nästan uteslutande studenterna, och i mångt och mycket kåren, som gör skolan till vad den är och har rykte om sig att vara.

_Robbie_
2008-06-15, 19:57
De senaste åren har det, såvitt jag vet, inte varit tal om särskilt mycket tur, då alla (eller i princup alla) med 20.0 har kommit in.


Om det är hösten 2007 du pratar om så stämmer det att alla kom in. Ett fåtal började någon dag senare än övriga! Vad gäller språk som är nytt för i år väntas det inte sänka snittet. Matte D var nytt som krav förra året, och snittet var då oförändrat. Det är ju ändå 7-8 sökande per plats.

Vad gäller trådens ämne har det diskuterats i några tidigare trådar, och ganska många har svarat där. Jag vet inget om hur de äldre studenterna på HHS har det, men jag tycker inte att det är något särskilt med undervisningen på skolan. Fast jag har ju å andra sidan inget att jämföra med. I mitt tycke är det nästan uteslutande studenterna, och i mångt och mycket kåren, som gör skolan till vad den är och har rykte om sig att vara.


Alla kom in med 20.0 hösten 2007. Blir det samma sak iår eller blir det lottning för första gången? Skall man höra av sig om man inte kommer in med 20.0?

Torwald
2008-06-15, 20:47
Alla kom in med 20.0 hösten 2007. Blir det samma sak iår eller blir det lottning för första gången? Skall man höra av sig om man inte kommer in med 20.0?
Tyvärr är jag inte synsk, utan det beror ju helt enkelt på hur många med 20.0 som söker. Den trånga sektionen i maximeringsproblemet är ju antalet platser i aulan, som bara är drygt 300 ;)

_Robbie_
2008-06-15, 20:57
Tyvärr är jag inte synsk, utan det beror ju helt enkelt på hur många med 20.0 som söker. Den trånga sektionen i maximeringsproblemet är ju antalet platser i aulan, som bara är drygt 300 ;)

Vilket år skall du påbörja nu till hösten? Har du valt inriktning och isåfall vilken? Vad är negativt och positivt med skolan?

Torwald
2008-06-15, 21:10
Vilket år skall du påbörja nu till hösten? Har du valt inriktning och isåfall vilken? Vad är negativt och positivt med skolan?
Jag har precis gått klart första året, och jag har med andra ord inte valt någon inriktning än.

Negativt - lite tråkigt att man inte möter de andra årskurserna särskilt mycket i skolan (jag är ganska social). När man börjar i skolan är miljön hetsig, och många är stressade och oroliga. Det gäller inte alla, men jag minns att många spände musklerna lite i början. Jag har hört att många tycker att det är för lite undervisningstid senare i utbildningen, men jag kan inte uttala mig om det och jag vet inte om det skiljer sig mycket från andra ekonomiutbildningar.

Jag tycker dessutom att de sista tentorna vi har fått har varit rejält inkompetent utformade. Jag vet inte hur mycket utav det som berott på att mitt år varit det första året som gör handels bologna stylish, men så tycker jag i alla fall att det har varit.

Positivt - Otroligt rolig och kreativ miljö. Väldigt många är fantastiskt driftiga, och det höjer ju sådana som jag som har hög ambition men ganska låg motivation. Dessutom vill jag slå ett slag för kåren. Vi gör så sjukt mycket roliga projekt som är så mycket mer än bara fester. Oavsett vad man är intresserad av kan man göra något roligt. Kåren omsätter i runda slängar 15 miljoner per år, vilket är flera gånger mer än vad skolor med många gånger fler studenter gör.

Vad gäller den mer akademiska miljön har vi mycket seminarier som en del av undervisningen, och det tycker jag är bra. Även om kvalitén på seminarielärarna varierar får åtminstone jag ut ganska mycket av det.

Sedan är det såklart värt en hel del att man faktiskt får en hel del kontakt med näringslivet. Det låter såklart som en kliché, men många bygger faktiskt upp fantastiska nätverk. Det känns lite konstigt att prata om sina vänner som nätverk, men faktum kvarstår ju att inte helt få som tar sin examen på skolan blir ganska framgångsrika. Det är roligt att känna sig som en tillgång, och i hösten tror jag att det var företagspresentationer inbokade på skolan i stort sett varje dag hela terminen.

Det finns såklart mängder av andra för- och nackdelar, men jag kan inte direkt sitta och göra listor. Generellt sätt tycker jag inte att skolan rent undervisningsmässigt utmärker sig på något säreget sätt, men all verksamhet som vi har UTÖVER undervisningen tycker jag är oslagbar. Denna verksamhet står dock kåren för, och jag tycker det är synd att inte ta vara på den resursen om man går på skolan.

Nu blev det väl lite rörigt, men det är några ord i alla fall!

_Robbie_
2008-06-15, 21:19
Jag har precis gått klart första året, och jag har med andra ord inte valt någon inriktning än.

Negativt - lite tråkigt att man inte möter de andra årskurserna särskilt mycket i skolan (jag är ganska social). När man börjar i skolan är miljön hetsig, och många är stressade och oroliga. Det gäller inte alla, men jag minns att många spände musklerna lite i början. Jag har hört att många tycker att det är för lite undervisningstid senare i utbildningen, men jag kan inte uttala mig om det och jag vet inte om det skiljer sig mycket från andra ekonomiutbildningar.

Jag tycker dessutom att de sista tentorna vi har fått har varit rejält inkompetent utformade. Jag vet inte hur mycket utav det som berott på att mitt år varit det första året som gör handels bologna stylish, men så tycker jag i alla fall att det har varit.

Positivt - Otroligt rolig och kreativ miljö. Väldigt många är fantastiskt driftiga, och det höjer ju sådana som jag som har hög ambition men ganska låg motivation. Dessutom vill jag slå ett slag för kåren. Vi gör så sjukt mycket roliga projekt som är så mycket mer än bara fester. Oavsett vad man är intresserad av kan man göra något roligt. Kåren omsätter i runda slängar 15 miljoner per år, vilket är flera gånger mer än vad skolor med många gånger fler studenter gör.

Vad gäller den mer akademiska miljön har vi mycket seminarier som en del av undervisningen, och det tycker jag är bra. Även om kvalitén på seminarielärarna varierar får åtminstone jag ut ganska mycket av det.

Sedan är det såklart värt en hel del att man faktiskt får en hel del kontakt med näringslivet. Det låter såklart som en kliché, men många bygger faktiskt upp fantastiska nätverk. Det känns lite konstigt att prata om sina vänner som nätverk, men faktum kvarstår ju att inte helt få som tar sin examen på skolan blir ganska framgångsrika. Det är roligt att känna sig som en tillgång, och i hösten tror jag att det var företagspresentationer inbokade på skolan i stort sett varje dag hela terminen.

Det finns såklart mängder av andra för- och nackdelar, men jag kan inte direkt sitta och göra listor. Generellt sätt tycker jag inte att skolan rent undervisningsmässigt utmärker sig på något säreget sätt, men all verksamhet som vi har UTÖVER undervisningen tycker jag är oslagbar. Denna verksamhet står dock kåren för, och jag tycker det är synd att inte ta vara på den resursen om man går på skolan.

Nu blev det väl lite rörigt, men det är några ord i alla fall!


Vilket inlägg! Tackar jag för! Har nämligen sökt in till hösten och vill verkligen komma in. Så håller tummarna nu 10-15 juli. Vad beror det på att man inte möter andra årskurser så ofta? Hur är relationen mellan studenterna i samma årskull? Träffar man varandra ofta och umgås? Hur är pluggnivån? Är det mycket slit och sena nätter? Hur är de som går där? Är de jordnära eller dryga "snobbar"? Hur är det med möjlighet till jobb på sommaren o möjligen under studietiden? Hjälper det att man går på Handels?

Ursäkta de många och kanske löjliga frågorna men vill vara lite förbered. :)

Torwald
2008-06-15, 21:38
Vilket inlägg! Tackar jag för! Har nämligen sökt in till hösten och vill verkligen komma in. Så håller tummarna nu 10-15 juli.

Det var så lite! Håller tummarna för dig :)

Vad beror det på att man inte möter andra årskurser så ofta?
Jag vet faktiskt inte exakt, men jag tror det har mycket att göra med att skolan är så liten. Det lite kanske lite bakvänt, men det finns exempelvis bara ett enda ställe man kan ha föreläsning för en hel årskurs på - nämligen aulan. Det gör ju att man tvingas schemalägga på så sätt att man har stora föreläsningar på andra tider och dagar än andra årskurser.

Hur är relationen mellan studenterna i samma årskull? Träffar man varandra ofta och umgås?
Den är i väldigt stor usträckning helt suverän. Eller ja, det beror väl på om man har mycket vänner utanför skolan. Jag kan ju säga att VÄLDIGT många umgås inte med många utanför skolan över huvud taget. Överlag är man sjut sammanstetsade, och man kan verkligen hänga och mingla när som helst i skolan, och jag träffar folk från skolan på kvällar och helger i stort sätt jämt, trots att jag är från sthlm ursprungligen. Så svaret är - absolut!
Hur är pluggnivån? Är det mycket slit och sena nätter?
Det varier ganska mycket från kurs till kurs, men under årskurs ett har man inge kurser som är direkt rocker science. Har man inget att göra utom att gå i skolan borde det vara en liten bit kaka, om man säger så. Å andra sidan är det väldigt många som jobbar mycket, pluggar andra saker parallellt och/eller engagerar sig med tidskrävande befattningar i kåren, så det är inga problem att fylla ut dygnets alla timmar om man säger så. Vet inte riktigt om man vågar svara på sena-nätter-frågan, för det är såklart individuellt. Däremot kan jag väl säga att inte vid någon tidpunkt på dygnet - oavsett veckodag - är tomt i datasalarna.

Hur är de som går där? Är de jordnära eller dryga "snobbar"?
Hehe, det här var mitt huvudsakliga dilemma innan jag började. Jag var så orolig för att alla skulle vara dryga snobbar att jag övervägde att tacka nej till min plats. Om vi säger såhär: Om du får en plats, tacka ja och see for yourself ;)

Hur är det med möjlighet till jobb på sommaren o möjligen under studietiden? Hjälper det att man går på Handels?
Möjligheterna är goda, men alla som har flashiga sommarjobb (och det är ganska många, även ettor) har fixat det själva. Självklart hjälper det att det står HHS på CV:t, men det hänger ändå på dig och inte på skolan. Det är klart att man får uppmärksamhet, men det är ju ingen fribiljett. Mitt nuvarande jobb hade jag nog inte fått om jag inte gått på handels, eftersom jag egentligen är ganska underkvalificerad. Fast samtidigt, hade jag bara fått komma på intervju hade jag säkert fått det oavsett skola jag pluggat på.

Sedan är det ju ganska mycket internships som förmdelas på skolan, och de varierar ju i karaktär (både befattning och ersättning), och beror på vilken bransch man är intresserad av. De flashigaste internshipsen går till äldre studenter, men jag känner många som fått flera fina uppdrag även i ettan.


Ursäkta de många och kanske löjliga frågorna men vill vara lite förbered. :)
Inga problem, det är roligt att kunna hjälpa till. Jag var minst lika velig. Om du söker hittar du säkert min egen paranoida tråd på forumet som jag borde har skrivit för knappt ett år sedan.