handdator

Visa fullständig version : Fick upp min puls i personligt rekord idag.


Fredrik_S
2008-06-13, 17:21
Idag blev det hårdaste konditionspasset jag någonsin kört.
Jag började på löpbandet med 15 graders lutning och 6 km/h. Körde på tills jag fick upp pulsen i 140.
Därefter ökade jag hastigeten något då och då och började köra lite små intervaller tills jag hade pulsen uppe i 165.
Det hade då gått 30 minuter.
Därefter började jag mina riktiga intervaller och körde löpning 12km/h 15 graders lutning i 45 sekunder tills jag fick upp min puls i 188-190(vilket är nära vad jag trodde var min maxpuls som jag en gång fått upp i 192), och gång 6km/h 15 graders lutning, tills pulsen gått ner till 170.
Körde så ca 5 gånger i 20 minuter tills det gått 50 minuter och då fick jag infallet att jag ville testa att bara köra på och inte känna av trötthetssignalerna.

Jag drog upp hastigheten till 12 km/h, 15 graders lutning åter igen och efter ca 45 sekunder nådde pulsen 190 men denna gång la jag inte av och fortsatte och forsatte att springa och pulsen fortsatte att stiga, efter 1:30 var den uppe i 194 och efter 2:00 197 för att slutligen efter 2 minuter och 45 sekuder nå 198 slag i minuten.

Jag är 28 år, så är det inte lite konstigt att pulsen kom upp i 198 då? Är det ett tecken på bra eller dålig kondition att pulsen blev så hög?

King Grub
2008-06-13, 17:22
Bra jobbat!

Maxpulsen är individuell; är du konstig, så är jag det också. Jag är snart 35 och kommer över 200.

obesogen
2008-06-13, 17:23
Idag blev det hårdaste konditionspasset jag någonsin kört.
Jag började på löpbandet med 15 graders lutning och 6 km/h. Körde på tills jag fick upp pulsen i 140.
Därefter ökade jag hastigeten något då och då och började köra lite små intervaller tills jag hade pulsen uppe i 165.
Det hade då gått 30 minuter.
Därefter började jag mina riktiga intervaller och körde löpning 12km/h 15 graders lutning i 45 sekunder tills jag fick upp min puls i 188-190(vilket är nära vad jag trodde var min maxpuls som jag en gång fått upp i 192), och gång 6km/h 15 graders lutning, tills pulsen gått ner till 170.
Körde så ca 5 gånger i 20 minuter tills det gått 50 minuter och då fick jag infallet att jag ville testa att bara köra på och inte känna av trötthetssignalerna.

Jag drog upp hastigheten till 12 km/h, 15 graders lutning åter igen och efter ca 45 sekunder nådde pulsen 190 men denna gång la jag inte av och fortsatte och forsatte att springa och pulsen fortsatte att stiga, efter 1:30 var den uppe i 194 och efter 2:00 197 för att slutligen efter 2 minuter och 45 sekuder nå 198 slag i minuten.

Jag är 28 år, så är det inte lite konstigt att pulsen kom upp i 198 då? Är det ett tecken på bra eller dålig kondition att pulsen blev så hög?

Maxpulsen har inget med konditionen att göra.
Vissa undantag för extremt vältränande personer där man sett tendenser till att maxpulsen sjunker något något lite långsammare har jag för mig.

Jag hade 211 när jag gjorde maxpulstest på Karolinska vilket kändes bra då submaxtestet visade ofördelaktiga värden för mig del :D

djungeljim
2008-06-13, 17:28
När jag var 28 mätte jag 201 som mest.

Fredrik_S
2008-06-13, 17:34
Bra jobbat!

Maxpulsen är individuell; är du konstig, så är jag det också. Jag är snart 35 och kommer över 200.

Haha, dåså.

Nästa gång ska jag se om jag inte kan slå 200. Det var makalöst ansträngande men kul att ligga så högt i nästan tre minuter.

King Grub
2008-06-13, 17:43
Det värsta är nästan när man just givit upp, så känner man att man kanske kanske hade kunnat pressa några sekunder till.

Olsson
2008-06-13, 18:27
Det värsta är nästan när man just givit upp, så känner man att man kanske kanske hade kunnat pressa några sekunder till.

Så där känner man väl alltid oavsätt hur hårt man tagit i på ett maxtest :)

En skön känsla brukar ändå infinna sig efter ett tag när man har varvat ner lite.

Mr. Athletic
2008-06-13, 20:19
Så där känner man väl alltid oavsätt hur hårt man tagit i på ett maxtest :)

En skön känsla brukar ändå infinna sig efter ett tag när man har varvat ner lite.

Det är därför man sätter upp ett (realistiskt) mål innan, t ex "jag SKA komma upp i 200 bpm" eller "nu SKA jag springa på den hastigheten så länge". Då behöver man inte känna ångest över att man tog i för lite – man uppnådde ju sitt mål. Om det mål man sätter upp är väldigt psykiskt krävande kan det löna sig att tänka igenom förloppet ett tag innan, för att intala kroppen att "det här kommer hända, ungefär så här kommer det kännas och jag ska inte ge upp förrän jag nått mitt mål" :devil:

Fredrik_S
2008-06-13, 20:37
Det värsta är nästan när man just givit upp, så känner man att man kanske kanske hade kunnat pressa några sekunder till.

Ja, var går den psykologiska gränsen egentligen. Den ligger nog väldigt tidigt för de flesta. När många säger "jag orkar inte mer" så menar de jag vill inte mer. Hur skulle de kunna veta att de inte orkar mer?
Har man inte stupat eller svimmat så borde man klarat minst en sekund till.

Fråga: Hur länge klarar kroppen av att jobba under 95-100% av maxpulsen?

Guddi
2008-06-13, 22:09
Ja, var går den psykologiska gränsen egentligen. Den ligger nog väldigt tidigt för de flesta. När många säger "jag orkar inte mer" så menar de jag vill inte mer. Hur skulle de kunna veta att de inte orkar mer?
Har man inte stupat eller svimmat så borde man klarat minst en sekund till.Om du har tid och ork så sök på "central governor noakes" på google så hittar du säkert en hel del intressant läsning om hurvida det är hjärnan eller kroppen i sig som sätter stopp vid mer långvarig löpning/cykling etc

Fråga: Hur länge klarar kroppen av att jobba under 95-100% av maxpulsen?Det där beror på hur vältränad man är ;)

djungeljim
2008-06-13, 22:19
Haha, dåså.

Nästa gång ska jag se om jag inte kan slå 200. Det var makalöst ansträngande men kul att ligga så högt i nästan tre minuter.

Om du höll den pulsen i nästan tre minuter har du troligtvis ännu mer att ge.

Mr. Athletic
2008-06-13, 23:24
Om du har tid och ork så sök på "central governor noakes" på google så hittar du säkert en hel del intressant läsning om hurvida det är hjärnan eller kroppen i sig som sätter stopp vid mer långvarig löpning/cykling etc

Det där beror på hur vältränad man är ;)

Gör det verkligen det? Är det inte snarare så att en vältränad person producerar med effekt på samma % av sin maxpuls än en otränad, men orkar ungefär lika länge (innebär att en vältränad person ligger på lägre puls vid samma aktivitet som en otränad och då kan kötta längre tid)?

myggan
2008-06-14, 00:08
Bra jobbat, men min spontana reaktion när jag läste ditt inlägg var:

Är det inte ganska riskfyllt att pressa sig så hårt till bristningsgränsen på ett löparband?
Till slut är man ju så trött så man knappt fattar vad man gör men benen går som trumpinnar, och vad händer då om man tar ett felsteg?

Guddi
2008-07-03, 06:43
Om du har tid och ork så sök på "central governor noakes" på google så hittar du säkert en hel del intressant läsning om hurvida det är hjärnan eller kroppen i sig som sätter stopp vid mer långvarig löpning/cykling etcJ Sports Sci. 2008 Jul;26(9):941-51.
Differential effects of endurance and resistance training on central fatigue.
Triscott S, Gordon J, Kuppuswamy A, King N, Davey N, Ellaway P.

The effect of long-term endurance and resistance training on central fatigue has been studied using transcranial magnetic stimulation by exercising the biceps brachii to exhaustion and recording motor-evoked potentials from the non-exercised homologous biceps. Three groups of eight healthy individuals took part: two groups of individuals who had more than 8 years of athletic training in either an endurance or resistance sport, and a group of controls. The size of a motor-evoked potential (area of averaged rectified response) was significantly depressed in all three groups in the non-exercised arm after exhaustive exercise of the opposite arm. Recovery of motor-evoked potentials occurred earlier in endurance athletes (20 min) than in control participants (30 min) and resistance athletes (>30 min). Dexterity and maximum voluntary contraction of the biceps for the non-exercised arm were not depressed in any group. In a separate session, the limit of endurance time for the biceps was reduced significantly following exhaustive exercise of the biceps of the other arm for resistance athletes and control participants, whereas there was no change in the endurance athletes. Our findings suggest that athletic training has an effect on the mechanism of central fatigue that may be specific to the nature of training.

Gör det verkligen det? Är det inte snarare så att en vältränad person producerar med effekt på samma % av sin maxpuls än en otränad, men orkar ungefär lika länge (innebär att en vältränad person ligger på lägre puls vid samma aktivitet som en otränad och då kan kötta längre tid)?Det är både och som gäller. Större effekt vid en viss puls och en bättre förmåga att hålla sig på procentuellt högre maxpuls under en längre tid.

Lexidos
2008-07-03, 09:41
Detta kändes lite som en uppenbarelse för min del, trodde min klocka hade gått sönder den gången den visade 204 slag