handdator

Visa fullständig version : träningsvärk


joshish
2008-06-13, 13:21
jag har tärnat i 4 månader nu och kör 3-4 pass i veckan.

40 minuter pass (endast styrke ) 50 med upvärmning, hursomehelst så får jag fortfarande LITE träningsvärk. inget märkvärdigt men det känns fortfarande lite några dagar efteråt.

kan det bero på att jag inte tränar hårt nog eller fel?

jag kör inte till failure men näst intill så vill inte pressa mer än jag gör pga skador osv.

Måndag. bröst mage tricep

onsdag. ben axlar

fredag. rygg bicep underarm

sen söndag börjar det om igen..

mangs
2008-06-13, 13:40
Det här med träningsvärk är individuellt.
Själv har jag ofta träningsvärk i perioder när jag kör varje muskelgrupp en gång i veckan eftersom kroppen då hinner bli ovan till nästa pass. Kör jag igenom kroppen två gånger per vecka så brukar jag klara mig undan.

Utöver att det kan göra ont med träningsvärken så är det inget mått på hur hårt du tränat eller om det kommer ge resultat. Däremot brukar mängden träningsvärk påverkas av hur bra återhämtning du får mellan passen samt hur mycket mat du äter samt då hur ofta du tränar och hur pass du varierar passen med övningar och liknande. Notera dock att träningsvärk varken är bra eller dåligt att ha

Alltså, vill du undvika träningsvärk:

1. Träna oftare.
2. Ha liknande upplägg på alla pass (samma övningar och ordning)
3. Ät bra.
4. Sov bra.
5. Kör inte proggresivt, dvs öka inte belastningen från pass till pass


Som du ser övan så kan det vara en idé att strunta i punkt 5 då den kommer motverka dina resultat. Kör framför allt på punkt 3 och 4 samt eventuellt 1 om du verkligen vill bli av med värken. personligen tycker jag träningsvärk är skönt.

Mapa
2008-06-13, 14:10
du säger att de känns några dagar efter.. de skulle jag säga är ganska mycket träningsvärk..

när folk säger att dem har träningsvärk så att dem inte kan gå/sitta/springa/skita osv överdriver dem

mangs
2008-06-13, 14:40
när folk säger att dem har träningsvärk så att dem inte kan gå/sitta/springa/skita osv överdriver dem

Gör dem, hur vet du det?

Jag har vid ett flertal tillfällen haft svårt att fungera normalt när man kört ett tungt benpass efter några veckors uppehåll. Det var på den nivån att när jag lyckats kravla mig upp ur en stol så var jag tvungen att stå stilla i 1-2 minuter innan jag kunde gå för annars hade jag rasat ihop. Gångstilen blev också speciell och gå i trappa var inte att tala om.

Jag skulle säga att det snarare är normalt att träningsvärken sitter i en 2-3 dagar när man väl har den. Tyngst brukar det vara 40-60 timmar efter passet är slut. Dvs på andra dagen.

Roosen
2008-06-13, 14:42
Träningsvärk är typ individuellt... En del får dras med det under hela karriären som tränande - en del skonas.
Jag fick så klart träningsverk efter första passen dom första veckorna, när jag började gymma. Nu känner jag bara en form av trötthet i musklerna, men absolut inte träningsverk..

747
2008-06-13, 15:20
Ett långt uppehåll och sen några set knäböj och raka mark till fail. Då ser det inte vackert ut när man ska försöka gå.

King Grub
2008-06-13, 15:52
när folk säger att dem har träningsvärk så att dem inte kan gå/sitta/springa/skita osv överdriver dem

Nej, det är bara du som inte haft ordentlig träningsvärk.

jwzrd
2008-06-13, 16:00
Nej, det är bara du som inte haft ordentlig träningsvärk.

+1

Första gången man körde raka marklyft...

King Grub
2008-06-13, 16:06
Ja, och utfall. Det gick helt enkelt inte att sätta sig ordentligt dagarna efter; jag fick liksom ta spjärn med händerna och hålla emot, för att till slut ramla ner sista biten. :D

bertbert
2008-06-13, 16:11
Ja, och utfall. Det gick helt enkelt inte att sätta sig ordentligt dagarna efter; jag fick liksom ta spjärn med händerna och hålla emot, för att till slut ramla ner sista biten. :D

Har gjort ett par försök att krossa sittmöblemang och toalettstolar på detta vis, ja.

Mapa
2008-06-13, 16:42
Ja, och utfall. Det gick helt enkelt inte att sätta sig ordentligt dagarna efter; jag fick liksom ta spjärn med händerna och hålla emot, för att till slut ramla ner sista biten. :D

:)

jwzrd
2008-06-13, 16:54
Ja, och utfall. Det gick helt enkelt inte att sätta sig ordentligt dagarna efter; jag fick liksom ta spjärn med händerna och hålla emot, för att till slut ramla ner sista biten. :D

Första gången jag körde hacklift och benspark hade jag så ont (direkt efter passet!) att jag nästan inte kunde gå alls. Dagarna efter blev det värre. Det gjorde helt enkelt så förBANNAT ont i varenda fiber i framsidan att jag nästan mår dåligt fortfarande när jag tänker på det. Jag hade kört på bra i bensparken och sen kört halva/90-graders-hacklift på 100kg och testade givetvis typ första passet. Har man vinklar som gör att man är väldigt stark den biten så orkar man mycket första gången. Men man ångrar sig =)

obesogen
2008-06-13, 17:15
Haha skön tråd. Jag minns när jag kom hem från en lång utlandssemster över sommaren i första ring och skulle börja gymma igen. Hade gått ner 5-7 kg under semestern och var smal som en sticka. Tyckte ändå det kändes rätt bra på gymmet och kunde ligga på samma vikter i första settet som innan sommaren. Körde såklart ett bröst/triceps/bicepsdiscopass ung som man var. Minns att jag vaknade dagen efter och att jag inte kunde varken lyfta eller böja/sträcka armarna. Hade stora problem att ta mig ur sängen (man använder mer överkropp än vad man tror) Teh pain! Jag rörde mig som någon halv förlamad i dryga fem dagar sen började det så smått gå över. Men det tog drygt 9-10 dagar innan det kändes helt okey igen.

mangs
2008-06-13, 20:25
En annan klassiker som jag upplevde för ca 6 månader sedan var att jag varit sjuk i ca en månads tid utan träning. Skulle sedan köra första passet med Chins, tänkte göra ett helt nytt upplägg där jag körde 5 reps varje helminut. Höll på så till jag plötsligt gjort 135 Chins.

Jag kunde knappt röra överkroppen 2 dagar efter detta. Dock var själva passet rätt skonsamt.

Utfall, maghjul och raka mark är annars de bästa övningarna för att framkalla träningsvärk.:thumbup:

Mega_man1000
2008-06-13, 21:26
haha hade en ordentlig TRÄNINGSVÄRK förra veckan efter ett sten hårt ben pass kunde knappt röra underdelen utan att det skrek smärta om de:) och sen sedan när man promenerar så ser man ut som man antingen skitit ordentligt på sig eller blivigt våldtagen av ronnie coleman:D

Rahf
2008-06-13, 21:42
Åh fy fan.. Första stenhårda benpassen efter uppehåll är alltid ödesmättade för man vet vad som väntar de efterföljande dagarna :laugh:. Jag minns även första riktigt brutala vadpasset jag körde som resulterade i kaotisk smärta. Att ställa sig upp var en mindre bergsbestigning och att börja gå krävde ett par stegs uppvärmning innan det inte längre såg ut som om man kom från sjukhuset.

Träningsvärk är för roligt :D.

trappatoni
2008-06-13, 22:00
men om man har träningsverk ska man fortsätta träna eller vila tills de går bort?

Rahf
2008-06-13, 22:19
men om man har träningsverk ska man fortsätta träna eller vila tills de går bort?

Det går bra att träna med träningsvärk. Däremot bör man nog inte träna samma muskelgrupper tätt inpå, de behöver återhämtning och träningsvärken är inte den enda indikatorn på det.

Mr. Moose
2008-06-14, 07:19
Många år sen men jag kommer ihåg jag hade sett ett "super-program" för vader. 3 set och varje set var uppdelat i 5 "del-set" a' 20 reps med olika fotpositioner.

Hade ont dagen efter men andra dagen efter var fruktansvärd, vaknade och skulle på toaletten, var tvungen att "gå" på tå med kraftigt böjda ben. Tog ca 20 minuter streching för att få ner hälarna på golvet!!

Tog en vecka innan jag kunde gå normalt.

Smolov's knäböjprogram framkallar också lite smärta, ont i en månad men det är inte så konstigt när man böjer fyra dar i veckan.

Anders The Peak
2008-06-14, 10:02
Man måste anpassa träningsmängden efter hur träningsvan man är. Det finns studier gjorda i Sverige som visar att om man tränar för hårt kan man få skador i muskelcellen som tar upp till 30 dgr att reparera.(Fridén 81 och 84)

Det finns en studie som gjordes Ji-Guo Yui Umeå som är rätt intressant:
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf

Jag tror att man kan dra en del slutsatser av hans arbete(inklusive referensartiklarna) när det gäller hur man ska lägga upp sin träning:

Det är att man tränar maximalstyrkan/hypertrofin med hjälp av eccentrisk träning (4*6 reps) (Belastar bara muskeln maximalt i den eccentriska fasen)och pumpar upp arbetskapaciteten med hjälp av traditionell byggarpumpning utan att gå till positiv failure utan bara pumpar upp musklerna (kontrollerat explosivt koncentriskt och kontrollerat bromsande i den eccentriska fasen) dvs lite sk mjälksyraträning (Katsuu)5*8-25 reps.

Den eccentriska fasen ger doms men skadorna är av ringa karaktär och härleds till Z-banden och ger med sig efter 2-3 dgr. Verkar ge den bästa styrke- och hypertofieffekt på fibertyp (2ABC).

Pumpning till postiv fauilure med hjälp av många sets (5-10) verkar kunna ge skador som kan ge mycket lång reparationstid för muskelcellen. Upp till 30 dgr i värsta fall.

joshish
2008-06-14, 14:45
ja kan tycka träningsvärk är ganska skönt så länge ja inte får det i lägre delen av ryggen då kan ja inte Gå nästan. som ryggvärk.

Aja hur somhelst... så som jag tränar är det bra? tränar jag för lite eller för sällan? har hört att det är bra att dela up kroppen.