handdator

Visa fullständig version : Min super-kolhydrat frukost ;)


Berry
2003-06-08, 12:52
Jag kör på filosofin att "kolhydratladda" på morgonen, för att sedan ligga lågt resten av dagen - speciellt på kvällen. Oftast är det ju då t.ex. havregrynsgröt (lågt GI) som gäller. Men nu på sommaren, efter morgonpromenaden, tycker jag det är skitgott att blanda till en kall "gröt" på lättfil, Kelloggs Special K, havregryn, russin + eventuellt lin- eller psylliumfrön. Inget blygsamt GI här inte, men jag tycker det är ruskigt gott och dessutom sätter det stopp för eventuell muskelnedbrytning efter promenaden!

Såhär gör jag i alla fall:

1. Häll upp lättfil i en tallrik
2. Häll i en portion Special K, och krossa å blanda runt lite med skeden
3. Häll i havregryn och rör om, upprepa tills det hela får grötkonsistens
4. Häll i russin efter smak (tycker det är gott med mycket :))
5. På med fröna om man vill ha sånna, jag brukar isf ha krossat lin
6. Rör om igen och avnjut!

Vilken vetenskap *ler* kanske låter äckligt men jag tycker det är skitgott!

Näringsvärde om man följer anvisningar ovan borde ligga runt följande:

Kcal: 600-700
Protein: 33 g (20 E%)
Fett: 19 g (nästan bara nyttigt fett, från linfröna) (25 E%)
Khd: 92 g (55 E%)

+ innehåller alla möjliga vitaminer och mineraler!

Räknar man GI får man väl nästan slaganfall.. :em:

Brandbomber, beundrarpost o.s.v. postas här nedan! :D

King Grub
2003-06-08, 13:11
Super-kolhydrat? Bah. Min standardfrukost är:

Stor tallrik All-Bran
0.5 liter Arla 2 % vaniljyoghurt
Fazer Real grovbröd med messmör
Vassledrink i mjölk
Ett par kokta ägg med kaviar.
½ Bob risgrötstub med massor av rivet äpple, kanel och socker
Pepsi Max

Ca 1000 kcal. Och jag ligger inte lågt på kolisarna resten av dagen. Jag kör hellre cardio för att hålla kroppsfettet lågt än jag drar ner på maten.

Edit: glömde äggen. Så var det fixat.

Grahn
2003-06-08, 13:12
ooo risgrynsgröt? mmm

Berry
2003-06-08, 13:17
fina grejer grub! :thumbup:

men pepsi till frukost?? bläääää.. :notme:

King Grub
2003-06-08, 13:25
Originally posted by Berry
fina grejer grub! :thumbup:

men pepsi till frukost?? bläääää.. :notme:

Pepsi till alla mål. 1.5 liter om dagen. Året runt. Ett rent livselixir.

Cartwright
2003-06-08, 13:45
Originally posted by Berry
Räknar man GI får man väl nästan slaganfall.. :em:

Blir det verkligen så högt då? Russin och special K ligger högt, men filen lågt och havregrynen nånstans i mitten. Linfröna sänker ju GI dessutom.

Grub: Hur många kcal käkar du per dag? Och hur lång tid tar det egenligen att sätta i sig den där frukosten?

:bow:

King Grub
2003-06-08, 13:48
Originally posted by Cartwright


Blir det verkligen så högt då? Russin och special K ligger högt, men filen lågt och havregrynen nånstans i mitten. Linfröna sänker ju GI dessutom.

Grub: Hur många kcal käkar du per dag? Och hur lång tid tar det egenligen att sätta i sig den där frukosten?

:bow:

GI räknas med ett intag av 50 gram kolhydrater av en viss vara. Äter du 500 gram kolhydrater, t ex, från något med ett GI på så lågt som 25 spelar det ingen roll, eftersom mängden är så mycket större.

4000-5000 kcal per dag, och då står min kroppsvikt still, med 5-6 styrkepass och 3-5 cardiopass per vecka.

Den där frukosten tar sin lilla tid. Jag brukar inte sitta med stoppuret, men den är värd den tid den tar.

Langster
2003-06-08, 15:39
Oj oj, min standard frukost är en vassledrink i vatten och en banan...

Hur mycket väger du King Grub om du måste ligga så högt för att hålla vikten? Ni som äter sådär måste ju vara skitstora!

King Grub
2003-06-08, 15:52
Originally posted by Langster
Oj oj, min standard frukost är en vassledrink i vatten och en banan...

Hur mycket väger du King Grub om du måste ligga så högt för att hålla vikten? Ni som äter sådär måste ju vara skitstora!

Inte mer än 90 kilo hård. Men jag har ganska hög förbränning, och som sagt, jag kör mycket hellre mer cardio och rör på mig mer för att slippa dra ner på maten. Runt 4500 kcal är inte så otroligt mycket. Få idrottsmän äter mindre, särskilt inte i konditionskrävande idrotter.

Vänskap
2003-06-08, 16:26
Originally posted by King Grub


Pepsi till alla mål. 1.5 liter om dagen. Året runt. Ett rent livselixir.


Min morsa skulle få slaganfall om jag gjorde så. Och till frukost !!:laugh:
Det finns ju inget nyttigt i läskeblask....bara socker och vatten......va, va? Sluta upp med de dumheterna.....NU.:booty:

King Grub
2003-06-08, 16:28
Originally posted by Vänskap



Min morsa skulle få slaganfall om jag gjorde så. Och till frukost !!:laugh:
Det finns ju inget nyttigt i läskeblask....bara socker och vatten......va, va? Sluta upp med de dumheterna.....NU.:booty:

Tur att man är karl i sitt eget kök i sådana fall, eller hur? :booty: Och i Pepsi Max finns inte ens socker. Bara tumörframkallande aspartam och färgat vatten. :hbang:

Megatuttarna
2003-06-09, 19:04
Min frukost ger en skön start på dan!

1 liter 0,5% Fil
4 dl Havregryn
6 ägg varav 2 gulor
5g psylliumfrön
och ev. en frukt

labbbus
2003-06-12, 16:48
därför din mage är så platt tuttmannen? :thefinger

drar själv 100g all-bran med 5 dl lactolite och 2 ägg, räcker för mig :hbang:

Langster
2003-06-12, 19:00
Originally posted by Megatuttarna
Min frukost ger en skön start på dan!

1 liter 0,5% Fil
4 dl Havregryn
6 ägg varav 2 gulor
5g psylliumfrön
och ev. en frukt Alltså allvarligt talat, hur mycket äter ni egentligen?
Jag anser mig själv ha en ganska hög förbränning och jag kör konditionsträning iaf 2 ggr i veckan och går ganska mycket till vardags.
Hur länge dröjer det innan ni äter igen efter dessa (onödigt) jättestora frukostar?

King Grub
2003-06-12, 19:13
Originally posted by Langster
Alltså allvarligt talat, hur mycket äter ni egentligen?
Jag anser mig själv ha en ganska hög förbränning och jag kör konditionsträning iaf 2 ggr i veckan och går ganska mycket till vardags.
Hur länge dröjer det innan ni äter igen efter dessa (onödigt) jättestora frukostar?

Jag går och tränar 1 timme efter frukosten, så där blir det det längsta mellanrummet mellan målen. 4 timmar, kanske. Totalt 4000-5000 kcal per dag.

Langster
2003-06-12, 19:36
Originally posted by King Grub


Jag går och tränar 1 timme efter frukosten, så där blir det det längsta mellanrummet mellan målen. 4 timmar, kanske. Totalt 4000-5000 kcal per dag. OK, då kan det ju vara bra med en ordentlig frukost förstås!

Bamse
2003-06-12, 21:05
Originally posted by King Grub
Min standardfrukost är:

Stor tallrik All-Bran
0.5 liter Arla 2 % vaniljyoghurt
Fazer Real grovbröd med messmör
Vassledrink i mjölk
Ett par kokta ägg med kaviar.
½ Bob risgrötstub med massor av rivet äpple, kanel och socker
Pepsi Max


Vaaaa! :MrT: Jag som var helt säker på att du strikt följde "det danska rikshospitalets bantningskur" :D

Nitrometan
2003-06-12, 21:36
"Danmark utskitet i lera, Sverige hugget i granit" - Ernst-Hugo Järegård i 'Riket'

Diet is a four-letter word. :smash:

heltzonicka
2003-06-13, 05:58
"Pepsi till alla mål. 1.5 liter om dagen. Året runt. Ett rent livselixir."

Dina tänder lär ju vara gulare än den gulaste maskros

GhostFace
2003-06-13, 07:25
Originally posted by heltzonicka
"Pepsi till alla mål. 1.5 liter om dagen. Året runt. Ett rent livselixir."
Dina tänder lär ju vara gulare än den gulaste maskros

Finns ju blekmedel ;)

Beundrar de som kan äta mycket till frukost, själv blir det oftast bara
80 gr Müsli
200 gr Youghurt
4 dl mjölk
2 koppar kaffe

sedan är lillan mätt o belåten 1-1,5 timma framöver.

Action
2003-06-13, 07:32
Äter nu till frukost:

100gram fiberhavregryn
10gram Kruskakli
10gram krossat linfrö

70-80gram osötat äpplemos

6 äggvitor (medelstora ägg)
1-2äggulor
Kaviar

3dl minimjölk.

Skulle gärna äta mer om jag inte hade så lätt att gå upp i vikt.

King Grub
2003-06-13, 12:05
Originally posted by heltzonicka
"Pepsi till alla mål. 1.5 liter om dagen. Året runt. Ett rent livselixir."

Dina tänder lär ju vara gulare än den gulaste maskros

Mina tänder har inte missfärgats märkbart av cola. Och Pepsi Max innehåller inget som orsakar karies heller. :hbang:

Nils
2003-06-13, 19:57
Originally posted by King Grub


Inte mer än 90 kilo hård. Men jag har ganska hög förbränning, och som sagt, jag kör mycket hellre mer cardio och rör på mig mer för att slippa dra ner på maten. Runt 4500 kcal är inte så otroligt mycket.
Det är inte otroligt mycket men såpass över "normal" mängd att man måste lägga lite kraft och tid på att få i sig tillträckligt.
Vad motiverar dig till att aktivt lägga kraft på mer kardio för att slippa dra ner på maten som du skriver? Jag skulle nog tycka det vore skönt att dra ner lite på maten om jag vore du. Ditt val är något som jag brukar höra mer från de som äter mindre än 2500 kcal om dagen och inte vill behöva "dieta".
Nils

King Grub
2003-06-13, 20:16
Originally posted by Nils

Det är inte otroligt mycket men såpass över "normal" mängd att man måste lägga lite kraft och tid på att få i sig tillträckligt.
Vad motiverar dig till att aktivt lägga kraft på mer kardio för att slippa dra ner på maten som du skriver? Jag skulle nog tycka det vore skönt att dra ner lite på maten om jag vore du. Ditt val är något som jag brukar höra mer från de som äter mindre än 2500 kcal om dagen och inte vill behöva "dieta".
Nils

Tre ord: I. Love. Food. :eating: :hbang:

När jag började träna när jag var 14 var en stor anledning att jag var rätt rund (läs: fet) av denna matgladhet. :D

Langster
2003-06-13, 21:59
På senare tid har jag märkt att jag kan ändra i kosten rätt mycket utan att det blir några dramatiska förändringar i kroppsvikten.
Känner själv när jag behöver lite extra föda så äter jag.
Förut åt jag lätt för mycket, pga typ nojja för att jag skulle gå ner i vikt. Åt alltså till den gräns att det inte påverkade träningen positivt. Äter man så mycket kan man lika gärna dra ner lite.
Får man bara i sig tillräckligt av rätt näringsämnen så går det minst lika bra att bygga på sig muskler, öka i styrka och fortsätta med uthållighetsträning som när man vräker i sig omåttliga mängder.

Så funkar det för mig iaf, och orgier i kolhydrater ger jag inte mycket för längre.

no1fitness
2003-06-14, 04:52
Originally posted by King Grub


Pepsi till alla mål. 1.5 liter om dagen. Året runt. Ett rent livselixir.

Håller med ! Pepsi Max är helt underbart. Den räddade min deff till min första tävling. Sedan jag flyttade till Norge har jag blivit lika beroende av läskeblask som norrmännen.:D

Duracell
2003-06-15, 17:28
Originally posted by no1fitness


Håller med ! Pepsi Max är helt underbart. Den räddade min deff till min första tävling. Sedan jag flyttade till Norge har jag blivit lika beroende av läskeblask som norrmännen.:D
Tävlar du i Norge?

no1fitness
2003-06-16, 04:48
Originally posted by Duracell

Tävlar du i Norge?

Hej Pia !

Det är ju jag, Anna, som tävlar för Fitnessgruppen. Vi träffades i Oslo på B&K Oslo Open !

Hoppas att foten är bra nu ! Ska du tävla på Decembercupen ? Tur att man är ganska lång. Jag skulle inte vilja möta dig på lineupen...Du är grym !:hbang:

bravotrainer
2007-03-22, 13:58
Jag går och tränar 1 timme efter frukosten, så där blir det det längsta mellanrummet mellan målen. 4 timmar, kanske. Totalt 4000-5000 kcal per dag.

Men jag läste någonstans att du åt bara 3 gånger per dag. Hur kan du få i dig 4 till 5000 kcal per dag då?:confused: Då måste du äta runt 1500 till 2000 kcal de två andra målen (Lunch och middag)!! Hur kan du få i dig 2000 kcal per mål? Eller äter du 4-5 ggr per dag?

King Grub
2007-03-22, 14:00
Tråden är fyra år gammal. Jag gör inte samma saker eller saker på samma sätt, eller har lika stor/liten energiförbrukning/träningsmängd/träningsform i dag som jag gjorde då eller förra årtusendet. Jag har hunnit med många olika upplägg, både kost och träningsmässigt, under 19 träningsår.

bravotrainer
2007-03-22, 14:23
Ok, märkte inte datummet! Sorry, Grub! Vad tyckte om den uppläggning med 3 mål om dan? Jag antar att du har gjort många "trials and errors".

King Grub
2007-03-22, 14:27
Jag mår bäst och presterar bäst med färre och större mål per dag. Ingen skillnad på form/fettmängd - den är direkt relaterad till energibalansen.

Scratch89
2007-03-22, 14:30
Lite roligt att du som verkligen är emot aspartam nu drack 1,5 liter Pepsi Max om dagen för fyra år sedan, och kul att se att du var mer byggarinriktad då än nu. :)
(liten parantes bara)

King Grub
2007-03-22, 14:36
Lite roligt att du som verkligen är emot aspartam nu drack 1,5 liter Pepsi Max om dagen för fyra år sedan]

Det var inget som var avsett att tas 100% seriöst, varken då eller nu...

bravotrainer
2007-03-22, 14:58
(Enligt tandläkarna så är det bra för tänderna att äta 3 gånger per dag och inte den vanliga småätandet!)
Jag tycker också att jag får bättre prestation med färre måltider (3 om dagen) förutom de dagar jag tränar.
Grub, jag ville bara säga att efter all läsning jag har gjort här på forumet så tycker jag att du, bland några andra, ger konkreta, vetenskapligt baserade svar! Tackar för att du delar din kunskap med oss. Det är många timmar, dagar, veckor och år av hårt pluggande och svett som krävs för att lära sig om kroppen och dess lagar. I know!
KEEP ON GOING!! GOOD WORK!!

fluffy_ferret
2007-03-22, 15:03
Vet du inte om att kolhydrater gör dig fet och sjuk?

Hermes
2007-03-22, 15:34
Vet du inte om att kolhydrater gör dig fet och sjuk?

intensivt trollande idag fluffy...

antonio
2007-03-22, 17:21
Det var inget som var avsett att tas 100% seriöst, varken då eller nu...

Men kör du samma upplägg i övrigt ? =)

/A

krilleh
2007-03-22, 17:28
Men kör du samma upplägg i övrigt ? =)

/A

läste du inte vad han skrev?

F.ö blev jag riktigt shockad det där med pepsi max innan jag märkte trådens datum. Trodde att jag o grub hade något gemensamt där för en sekund :(

fluffy_ferret
2007-03-22, 19:20
intensivt trollande idag fluffy...

Hur visste du det?

muddler
2007-03-22, 22:18
jag kör på följande:


0,5 liter standardmjölk
3dl havregryn
1dl proteinpulver
2 msk rapsolja

styvt räknat drygt 1000 kcal, väger runt 91 kg

Handcuff
2007-03-22, 22:22
jag kör på följande:


0,5 liter standardmjölk
3dl havregryn
1dl proteinpulver
2 msk rapsolja

styvt räknat drygt 1000 kcal, väger runt 91 kg

Identisk med min frulle...kör dock med ca 15-20g rapsolja :thumbup: å mellanmjölk...650 kcal nåt sånt

muddler
2007-03-22, 22:23
"Danmark utskitet i lera, Sverige hugget i granit" - Ernst-Hugo Järegård i 'Riket'

Diet is a four-letter word. :smash:


att du har mage att felcitera den framlidne Ernst-Hugo! ;) se och lär (underbart klipp i övrigt) Sverige hade du iofs rätt på


YlTukY9fV9Y

__P
2007-03-22, 22:30
Är det samma frukost som gäller fortfarande Grub eller har du gått över till gröt?