handdator

Visa fullständig version : Frustrerad över begränsade ät-tillfällen - (och indirekt träningstillfällen)


Pzorz
2008-06-13, 12:08
Dags för en ny - "Oj vad jobbigt det är - Hur skall jag klara mig- tråd" -
Jag har nyligen börjat jobba efter att ha gått ut gymnasiet, vilket är en liten omställning; både fysiskt och mentalt.

Hur som helst, jag arbetar 7-9h-pass med 10 minuters rast vilket limiterar mina kostintagstillfällen. (arbetspassen en av följande 10:18 11:21 +)

Jag brukar vanligtvis äta var 2 -timma, men nu när jag måste vänta 3h och PGA tidsbrist och stress får jag inte i mig alls så mkt som jag behöver - detta resulterar i förlorad energi och en djävla off-tid som gör träningen till ett helvete. Jag brukar vanligtvis uppskatta gymmet men då jag känner att jag inte har fått i mig tillräckligt med mat under dagen känns det så onödigt att gå dit. "Varför träna om man ligger på underskott?" ...man växer inte och inte fan blir man starkare...

Hur vänjer man sig till detta och hur kontrar man det? Inte äta ordentligt under 6h och sedan ha viljan till att träna men inte energin (i form av kost)

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig att få för svar men någon måste ju ändå ha varit "här" före mig och kanske hittat en lösning.
PS: Vet inte ens om detta är rätt del av forumet att posta på.

Prankie
2008-06-13, 12:23
Ät större portioner, du måste inte äta varannan timme. Periodisk fasta kanske vore nånting för dig. Fast du ska äta så pass mycket så du ligger på kaloriplus.

skaparn
2008-06-13, 12:38
Jag trodde lunchrast var lagstadgad.

machine gun
2008-06-13, 12:42
Jag trodde lunchrast var lagstadgad.

Jag har jobbat på ett och annat ställe där man får äta "när det finns tid" och blir således inte avlöst för lunch, men då har man självfallet inget lunchavdrag heller utan får betalt för samtliga timmar man befinner sig på jobbet, ätande eller ej.

10 min rast per dag låter dock som sjukt lite.

skaparn
2008-06-13, 12:48
Jag har jobbat på ett och annat ställe där man får äta "när det finns tid" och blir således inte avlöst för lunch, men då har man självfallet inget lunchavdrag heller utan får betalt för samtliga timmar man befinner sig på jobbet, ätande eller ej.

10 min rast per dag låter dock som sjukt lite.

Ja, helt solklart verkar det inte vara att man ska få lunchrast


Arbetstidslagen 15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

machine gun
2008-06-13, 12:57
Ja, helt solklart verkar det inte vara att man ska få lunchrast


Arbetstidslagen 15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.


Sen blir det väl speciella förhållanden om det räknas som att man har jour under "rasterna", dvs att man inte får lämna arbetsplatsen.

Rahf
2008-06-13, 13:08
Finns väl en annan paragraf som behandlar kortare pauser där man inte får lämna arbetsplatsen.

Tio minuter låter ändå som ett klart skäl till att kunna kräva mer rast. Facket vill säkert veta.

mangs
2008-06-13, 13:32
Jag tolkade det som om du hade 10-minuters rast var tredje timme? I så fall kan du ju ha med dig smidiga matlådor som du kan sätta i dig på de tillfällena.

Annars får du se till att du har käkat tillräckligt med mat under dygnets resterande timmar. Det är inte maten du äter timmarna före passet som avgör din prestation utan det är vad du totalt ätit det senaste dygnet eller så.

Dock tycker jag det låter konstigt med 9h arbetstid utan tid avsatt för att kunna äta.

Chrilli
2008-06-13, 16:25
Vet inte vad för jobb du gör exakt och svårt att planera in tider där men proteinbars eller något går ju snabbt att äta "på vägen".

Är själv ansvarig över personal och låter inte som din chef har koll på reglerna. Du har rätt till lunch och du skall även få ta raster under dagen.

För min del så är det viktigt att min personal mår bra och har den energi som krävs för utföra sitt jobb. Utöver lunchen om de känner att de behöver en "bensträckare" , röka eller äta lite så är det ju inga problem. Man får bara meddelade så man vet. Är det jätte stressigt får man kanske stå över en dag - men har man så mycket att göra att det inte finns tid för raster får man ju sätta in fler folk.

Ajin
2008-06-13, 17:04
Kan du inte blanda/mixa en näringsdryck (tänk Gainer) innan du går till jobbet, som du kan sippa på? Mixa ihop 1L beståendes utav Mjölk, jordnötssmör, havrefrön, kakao, 2 matskedar olja och valfria ingredienser så har du en kaloribomb som bör täcka de kalorierna du går minus på just nu.

Pzorz
2008-06-13, 20:43
Jag jobbar i en förbutik / spelbutik, som till min förvåning är jobbigare än vad jag först trodde - Om man har tur är det inte en kund på 2 min, och då måste man ändå göra annat (som att fylla på snus & cigg). Under en dag (7-9h) får jag max 15 min rast, det är dock en raritet och 10 minutaren är mkt vanligare.

När jag först sökte jobbet trodde jag att det skulle vara ett lugnt, soft jobb som skulle vara perfekt då man skulle kunna fokusera 100 på träningen, men icke! ..sedan att man får nackproblem för att man måste kolla ned på maskinerna och apparaterna hela dagarna skall jag inte nämna.

Rahf
2008-06-13, 21:00
Men du är ju så gott som berättigad till längre rast! Arbetsgivaren måste väl ändå kunna undvara 30 min så du får äta? Stå på dig!

ramagoen
2008-06-14, 15:59
ta med dig 2-4 shakers till jobbet bara med proteinpulver, så gör jag, sen har jag 45 minuters lunch iofs, men har ett sånt jobb som dig. jobbar på statoil! Man tror det är sjukt lätt att va där men icke. Stressigt!

machine gun
2008-06-14, 20:15
Men du är ju så gott som berättigad till längre rast! Arbetsgivaren måste väl ändå kunna undvara 30 min så du får äta? Stå på dig!

+1

Jobbar du i butik bör du bli avlöst för lunch.