handdator

Visa fullständig version : Hjälp mår skitdåligt...

Ronja
2008-06-13, 06:16
Har för ca 4 dagar sedan slutat att använda sötningsedel, socker osv(ersatt energin med vanlig mat och frukt o grönt) och shit va illa ja mår känner mig nästan sjuk. Är jättenere, huvudvärk, känner mig småkrasslig o varm, gråter för allt, nån som vet nå om sockeravvänjning? kan de ge dessa biverkningar eller är jag bara nere för tillfället?

Vore tacksam för tips! Ska inte sluta med sött för alltid utan vill bara få tillbaka itt smaksinne då jag börjat söta allt mer o mer den senaste tiden.

Yankeee
2008-06-13, 06:28
Du kanske är ... sjuk?

Bobbokrull
2008-06-13, 06:28
Min tjej gav upp allt vad socker/sötningmedel heter för snart 2 år sedan. Hon hade käkat MYCKET av det söta och hon upplevde mycket av det du nämnde: man känner sig lite sjuk, överkänslig och ja....man är inte sig själv!
Mycket riktigt kan du alltså uppleva det du säger! Socker och sötningsmedel har ju, för många, den funktionen att man blir "glad" och upplever att det mesta smakar godare osv. Ta bort det söta och du får någon sorts reaktion.....socker, sprit, tobak..allt kan man bli beroende av så det är bara att bita ihop *gah!*

Allt sött är egentligen bara att förstöra smaklökarna så du gör helt rätt i att skippa det! Ta dag för dag.....och vips är du uppe i ett år =)

Ronja
2008-06-13, 06:38
Min tjej gav upp allt vad socker/sötningmedel heter för snart 2 år sedan. Hon hade käkat MYCKET av det söta och hon upplevde mycket av det du nämnde: man känner sig lite sjuk, överkänslig och ja....man är inte sig själv!
Mycket riktigt kan du alltså uppleva det du säger! Socker och sötningsmedel har ju, för många, den funktionen att man blir "glad" och upplever att det mesta smakar godare osv. Ta bort det söta och du får någon sorts reaktion.....socker, sprit, tobak..allt kan man bli beroende av så det är bara att bita ihop *gah!*

Allt sött är egentligen bara att förstöra smaklökarna så du gör helt rätt i att skippa det! Ta dag för dag.....och vips är du uppe i ett år =)

Tack för bra svar! hoppas det går över snart e väl bara att bita ihop....:)

Kischen
2008-06-13, 07:25
sockeravvänjning?

Finns det några studier på att det är beroendeframkallande mer än rent psykiskt?

Skulle tippa att det är just det du känner av.

Tolkia
2008-06-13, 07:31
Vänta några dagar och se vad som händer (det kan vara något så enkelt som hormonsvängningar). Om dina humörsvängningar, gråtattacker etc. besvärar dig kan det vara idé att fundera över vad det är du gråter för nästa gång tårarna rinner till (även när man är nere brukar det finnas en utlösande orsak till sådant). Skaffa en känsla av kontroll, helt enkelt.

Ronja
2008-06-13, 08:24
Kul att få seriösa svar för en gångs skull :)
Tolkia: Gråter för minsta lilla sak/motgång, livet känns helt värdelöst o vill bara vara ifred, inget är roligt. Biter ihop och hoppas det vänder snart..:/

mangs
2008-06-13, 10:36
Hoppas det löser sig men som redan påpekats så är det nog en inte helt ovanlig reaktion när man slutar tillföra sötsliskiga saker i kosten.

Sockerberoende kan vara rätt jobbigt att bli kvitt men å andra sidan när man väl är det så blir man starkare och har svårare att trilla dit. Det är den första tiden som är jobbigast. Efter 1-2 veckor försvinner sötsuget och du kommer må bättre sedan kommer det kännas naturligt. Känslan när man är småsugen på något och då tänker på någon nyttig mat istället för godis är väldigt skön.

Lycka till!

Whistler
2008-06-13, 10:47
Socker har ingen beroendeframkallande effekt och du kan därmed inte få abstinens. Dock är du ju antagligen van vid att må bra då du tillfört socker, då hjärnans belösningssystem aktiverats och hormoner som ökar välbefinnandet producerats. När du inte längre tillför sockret längre kan du få en omvänd placeboeffekt, dvs att du tror att du ska må dåligt för att du inte längre får det som brukar göra att du mår bra.

Du mår faktiskt precis lika bra som förut, rent fysiskt, kanske till och med bättre eftersom du nu äter bättre mat! Håll kvar vid att äta bra, tänk på att du har gjort ett val som kommer få dig att må bättre! Alla avvänjningar känns svåra, just för att man inte är van, men se det som en trygghet istället, ett bevis på att du lyckats bryta ett invant mönster!

Tänk även på att socker innehåller mycket energi, om du ändrar kosten och utesluter något som tidigare varit en stor energikälla utan att kompensera upp de kalorierna med den övriga kosten, så kommer du gå ner i vikt, och då är det inte konstigt att du känner dig trött och orkelös. Då är det även lättare att känna sig deprimerad och irriterad.

WHITEFOLKS
2008-06-13, 17:15
Om mycket av lightprodukterna var läsk med koffein i så skulle det ju kunna vara koffeinabstinens.

Ronja
2008-06-13, 18:26
Om mycket av lightprodukterna var läsk med koffein i så skulle det ju kunna vara koffeinabstinens.

Nej dricker näligen kaffe fortfarande, en det piggar ej upp nå längre det heller :(

dajmond
2008-06-13, 18:54
eh...socker kan visst vara beroendeframkallande...man får en slags kick av det, en sugar-rush så att säga. tillför sådana tillräckligt ofta (precis som med t ex rökning o alkohol) så visst kan du bli beroende av det...sockret triggar helt enkelt vårt "belöningssystem".

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1157/1620_1627.pdf

Yankeee
2008-06-13, 18:58
eh...socker kan visst vara beroendeframkallande...man får en slags kick av det, en sugar-rush så att säga. tillför sådana tillräckligt ofta (precis som med t ex rökning o alkohol) så visst kan du bli beroende av det...sockret triggar helt enkelt vårt "belöningssystem".

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1183/1630_1631.pdf

Eddie Vedder
2008-06-13, 19:00

Efter att ha läst ditt inlägg och sett länken så var min första tanke "Det där måste vara Charlotte Erlanson-Albertsson".

Och mycket riktigt.:) Hon är professor och sannolikt kompetent men hon känns rejält subjektiv i debatten kring socker och sötsug. Har sjukt svårt att ta henne på fullt allvar.

King Grub
2008-06-13, 19:04
Man vet inte säkert om det finns sockerberoende hos människa eller inte. Nyligen visade man dock att socker är mer beroendeframkallande än kokain hos råttor, så otänkbart är det inte.

dajmond
2008-06-13, 19:09
det finns ingenting som officiellt klassar sockerberoende som en sjukdom, det finns helt enkelt inte på papperet. men jag känner igen ronjas symtom, då jag själv var inne i en period då jag åt mycket socker och sedan la av. huvudvärk, extrem trötthet, hata allt o alla. abstinens helt enkelt :) så JA, JAG tror att sockerberoende existerar.

Kischen
2008-06-13, 19:10
Man vet inte säkert om det finns sockerberoende hos människa eller inte. Nyligen visade man dock att socker är mer beroendeframkallande än kokain hos råttor, så otänkbart är det inte.

Att det var mer beroendeframkallande än kokain tyckerjag bara visar på skillnaderna mellan oss och dem.

King Grub
2008-06-13, 19:11
The experimental question is whether or not sugar can be a substance of abuse and lead to a natural form of addiction. "Food addiction" seems plausible because brain pathways that evolved to respond to natural rewards are also activated by addictive drugs. Sugar is noteworthy as a substance that releases opioids and dopamine and thus might be expected to have addictive potential. This review summarizes evidence of sugar dependence in an animal model. Four components of addiction are analyzed. "Bingeing," "withdrawal," "craving" and "cross-sensitization" are each given operational definitions and demonstrated behaviorally with sugar bingeing as the reinforcer. These behaviors are then related to neurochemical changes in the brain that also occur with addictive drugs. Neural adaptations include changes in dopamine and opioid receptor binding, enkephalin mRNA expression and dopamine and acetylcholine release in the nucleus accumbens. The evidence supports the hypothesis that under certain circumstances rats can become sugar dependent. This may translate to some human conditions as suggested by the literature on eating disorders and obesity.

Neurosci Biobehav Rev. 2008;32(1):20-39. Evidence for sugar addiction: behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake.

Kischen
2008-06-13, 19:11
det finns ingenting som officiellt klassar sockerberoende som en sjukdom, det finns helt enkelt inte på papperet. men jag känner igen ronjas symtom, då jag själv var inne i en period då jag åt mycket socker och sedan la av. huvudvärk, extrem trötthet, hata allt o alla. abstinens helt enkelt :) så JA, JAG tror att sockerberoende existerar.

Om man bara "tror" saker tycker jag helt ärligt inte att man ska propagera för det, om man inte har något mer att gå på än att det känns så för en själv.

Kischen
2008-06-13, 19:16
Frågan jag ställer mig är, känner råttor smak?

Jag vet att min flickvän gillar godis, men inte skulle hon äta det om det inte var gott, troligtvis skulle en råtta det? För djuret skulle det vara en fråga om överlevnad.

King Grub
2008-06-13, 19:20
Det handlar inte om smak, varken hos råttor eller människor, utan om neurotransmittorer.

Blockerar man signalerna, får råttorna abstinens.

The rats were given a drug to block their opiate-receptors and showed withdrawal signs typical of drug-addicted rats- teeth chattering, paw tremors, and head shakes.

Tufts University Health & Nutrition Letter.New York:OCT 2002. Vol.20, Iss. 8; Pg.1,3 pgs.

Sverker
2008-06-13, 19:22
Råttor är neofober. Råttor äter INGENTING utan att ha funderat och undersökt lääänge.

Ellis Wyatt
2008-06-13, 19:24
Brukar må så här dagarna efter rejäla svullardagar med mycket godis.

Eddie Vedder
2008-06-13, 19:29
Många pratar om stort sockerintag och svårigheter efter att ha slutat med MASSA socker o.s.v.

Det känns ju knappast relevant i trådskaparens fall. Hur mycket socker innehöll egentligen din kost innan Ronja? Knappast var det mycket om man säger så. En hel del sötningsmedel men annars var det väl knappt en enda "onyttighet" utan snarare tvärtom?

dajmond
2008-06-13, 21:08
Frågan jag ställer mig är, känner råttor smak?

Jag vet att min flickvän gillar godis, men inte skulle hon äta det om det inte var gott, troligtvis skulle en råtta det? För djuret skulle det vara en fråga om överlevnad.

"Jag vet att min mamma som röker gillar smaken av rök, annars skulle hon väl inte röka" :)

skriver så för o visa hur fel du tänker där. en människa som är beroende av något gör det inte för att han gillar det, utan just för att han är beroende. smaken av rök är inte god, fråga de flesta rökare o de säger att det inte är gott. det är känslan det ger som gör dem beroende.

och ang. de du sa tidigare, jag tror inte alls bara. har upplevt känslan själv och finns flera undersökningar som stöttar det jag säger. :smash:

Rahf
2008-06-13, 21:21
"Jag vet att min mamma som röker gillar smaken av rök, annars skulle hon väl inte röka" :)

skriver så för o visa hur fel du tänker där. en människa som är beroende av något gör det inte för att han gillar det, utan just för att han är beroende. smaken av rök är inte god, fråga de flesta rökare o de säger att det inte är gott. det är känslan det ger som gör dem beroende.

och ang. de du sa tidigare, jag tror inte alls bara. har upplevt känslan själv och finns flera undersökningar som stöttar det jag säger. :smash:

Jämför inte nikotin och socker. Jag har varit beroende av båda och inte är abstinensbesvären av socker något att jämföra med.

Nämn en sötsak som folk äter trots att de hävdar att den inte är god. Jag kommer då inte på en enda.

Tolkia
2008-06-13, 21:35
Tolkia: Gråter för minsta lilla sak/motgång, livet känns helt värdelöst o vill bara vara ifred, inget är roligt. Biter ihop och hoppas det vänder snart..:/
Whistler skriver klokt, tycker jag. Jag tycker dock också att det du beskriver låter väl häftigt för att vara bara en reaktion på en förändring i kosten, även om förändringen är förlusten av ett kärt tröst-/belöningsmedel. Kanske finns det, om du funderar på saken, annat som inte är tip top i ditt liv just nu (det här är inte en fråga jag menar att du skall besvara här, men fundera för dig själv)? Med din bakgrund är det inte så långsökt att gissa att du har haft och fortfarande har (det tar tid att s.a.s. göra om en hel livssituation) en hel del att göra upp med, och det kan nog tänkas att du får dippar även för den skull. Du skall ju inte bara lägga vanan att använda maten och träningen för att hantera sådant som var jobbigt bakom dig, du måste också hitta nya sätt att hantera det jobbiga. Innan du har etablerat sådana nya sätt ordentligt (vilket tar TID; dessutom brukar inte problemhanteringsmetoder vara något man snyter ur näsan bara så där) kommer det att kännas ännu jobbigare att må dåligt, när du av någon anledning mår dåligt, än tidigare. Djupare dippar, helt enkelt. Det är dock också övergående, även om det är i ett längre perspektiv än sockerabstinensen.

173cm
2008-06-13, 22:41
Om jag minns rätt så ökar ett upptag av rena kolhydrater seratoninnivåerna och det gör väl att man känner sig bättre. Prova att äta en banan eller två utan något fett eller protein vid samma måltid och se om det känns bättre?

173cm
2008-06-13, 22:42
Neurosci Biobehav Rev. 2008;32(1):20-39. Evidence for sugar addiction: behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake.Är det där specifikt för socker eller kolhydrater över lag?

Rahf
2008-06-13, 22:48
Är det där specifikt för socker eller kolhydrater över lag?

Socker förmodligen, kolhydrater från andra källor har väl inte samma negativa egenskaper?

Eddie Vedder
2008-06-14, 04:22
Är det där specifikt för socker eller kolhydrater över lag?

As outlined in the overview in Section 1, we use a feeding schedule that induces rats to binge on a sugar solution, then apply the criteria for drug dependence that are presented in Section 2 and test for the behavioral and neurochemical commonalities given in Section 3. Rats are given 12-h access to an aqueous 10% sucrose solution (25% glucose in some experiments) and lab chow, followed by 12 h of deprivation daily for three or more weeks (i.e., Daily Intermittent Sugar and Chow). These rats are compared with control groups such as Ad libitum Sugar and Chow, Ad libitum Chow, or Daily Intermittent Chow (12-h access to lab chow followed by 12-h deprivation). For the intermittent access groups, availability is delayed 4 h into the animal's active period in order to stimulate feeding, which normally ensues at the onset of the dark cycle. Rats maintained on the Daily Intermittent Sugar and Chow regimen enter a state that resembles drug dependence on several dimensions. These are divided into behavioral (Section 4) and neurochemical (Section 5) similarities to drug dependence.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0J-4NS0KSK-1&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=88193c39d92ee999edb74642565a7dfe

Ronja
2008-06-14, 06:31
Många pratar om stort sockerintag och svårigheter efter att ha slutat med MASSA socker o.s.v.

Det känns ju knappast relevant i trådskaparens fall. Hur mycket socker innehöll egentligen din kost innan Ronja? Knappast var det mycket om man säger så. En hel del sötningsmedel men annars var det väl knappt en enda "onyttighet" utan snarare tvärtom?

Alldeles för mkt( socker 3ggr per dag i form av näringsdrycker) + en sjujäkla massa sötningsmedel i olika former och även ett dagligt intag av nån form av godismed vanligt socker(inga mängder däremot, men det triggar).
Är det egentligen själva sockret som ger "beroendet" eller är det sötman? jag tror på båda.

JAg tycker inte du tänker dig för riktigt när du skriver till ig Eddie, precis so ingen annan tänker på heller är hur min tid såg ut innan jag fick min ätstörning.
Då var itt sockerintag enormt, som ex:
En vanlig dag:
Frukost:Yoggi skogsbär med mer HAsselnöt start än va jag hade yoghurt.(vid semmeltider 2 semlor)
Fika i skolan: 1- 2 33cl läsk(ej light) + 1 punchrulle eller annan godbit
Lunch: skolans oftast, annars snabbmat ute eller skippade helt å åt nån chokladbit eller så.
Fika i skolan; som förmiddag
Efter skolan till farmor o farfar hälsade på. Farfar köpte ofta hem mandelmassa på rulle som ja åt direkt av eller så kunde det vara pepparkakor o jölk el dylikt i bästa fall pan pizza eller nudlar efter skolan.
Middag: Kebab av olika slag ca 3 ggr i veckan annars helagat ed ycket smör o grädde.
Alltid glass på kvällen + te med 6!!!!!!sockerbitar i(usch ryser bara av tanken)
Ja detta var bara en ungefärlig dag, men såhär var det i många år(föruto att det söta sakerna varierat) och tur var det att jag sitränade och red o spelade fotboll mm annars hade jag garanterat rullat fram. Låg på en vikt nära övervikt iaf trots träning.

Detta har jag aldrig fått hjälp ed utan har blivit behandlad som en anorektiker som inte vill äta, vilket inte kan vara mer FEL!!!!!!Enda behandlingen där de lyssnat var på ora kliniken, men behandlingstiden var för kort där för mig, då jag var i väldigt dåligt skick när ja kom dit.

Oj det blev kt skriva här.....får nog inte ner allt ja tänker, en jag tror att man måste döma ett beroende från person till person hur allvarligt det är. Jag tror anlagen osv styr mkt och man ska inte generalisera alla. Vi är olika!

Ronja
2008-06-14, 06:31
Ursäkta att ina M försvinner hela tiden fel på mitt tangentbord :(

Ronja
2008-06-14, 06:59
Såg detta i en artikelintervju:
Kan man bli beroende av socker..?
- Det är det vi vill studera. Jag tror verkligen att det finns ett sådant beroende. Jag tror dock att det är de artificiella sötningsmedlen som startat sockerberoendet. Det finns djurförsök som beskriver sockerberoende, förändringar i hjärnan precis på samma sätt som man får av nikotin och alkohol. Jag har mött narkomaner under avvänjning och de var sockerberoende allihopa, de hade växlat beroende. Men det är förstås mycket bättre i deras fall att vara beroende av socker. Det visar dock på sockrets kraftiga inverkan på vår hjärna. Samma med många alkoholister som kan hålla sig nyktra tack var ett sockerberoende. Helt klart att sockret ger belöning och tillfredsställelse. Det finns försök på nyfödda barn där man ska ta ett blodprov. Man lägger då en sockerlösning på tungan och sen sticker man. De ser lika glada ut för det. Man har två minuter på sig att sticka dem. Går lika bra med socker som med sötningsmedel. Den söta smaken frigör våra egna smärtlindrande ämnen.

pia
2008-06-14, 09:06
Jämför inte nikotin och socker. Jag har varit beroende av båda och inte är abstinensbesvären av socker något att jämföra med.

Nämn en sötsak som folk äter trots att de hävdar att den inte är god. Jag kommer då inte på en enda.

Om du pratar med någon som har en ätstörning så äter de saker utan att det är gott bara för kicken. Du ska bara veta vad man kan röra ihop bara för att få kicken från socker och fett men gott är det inte.

Ronja
2008-06-14, 09:10
Om du pratar med någon som har en ätstörning så äter de saker utan att det är gott bara för kicken. Du ska bara veta vad man kan röra ihop bara för att få kicken från socker och fett men gott är det inte.

+1 !!!!!!!!!

Silva
2008-06-14, 10:47
Upplever samma grej vid diet, är dessutom halv-diabetiker.

Dreas
2008-06-14, 11:20
Att det var mer beroendeframkallande än kokain tyckerjag bara visar på skillnaderna mellan oss och dem. Vad är störst, missbruket av kokain eller socker hos människor?

Osten80
2008-06-14, 11:21
Upplever samma grej vid diet, är dessutom halv-diabetiker.

Vad är en halv-diabetiker?

Rahf
2008-06-14, 11:30

Frågan är ju då om de som gör detta lider av en psykisk störning eller är rent socker/sötmaberoende och att detta kommer av kemiska orsaker. Personligen under min levnadstid så har jag aldrig stött på någon som varit så sjukligt beroende av någonting. Däremot har jag stött på väldigt många rökare, däribland jag själv som är f.d. rökare och svaret där är ofta detsamma, "det är inte gott men fan man kan inte sluta ändå".

machine gun
2008-06-14, 12:30

Prediabetes kanske? (På gränsen till att få diabetes typ 2)

pia
2008-06-14, 13:05
Frågan är ju då om de som gör detta lider av en psykisk störning eller är rent socker/sötmaberoende och att detta kommer av kemiska orsaker. Personligen under min levnadstid så har jag aldrig stött på någon som varit så sjukligt beroende av någonting. Däremot har jag stött på väldigt många rökare, däribland jag själv som är f.d. rökare och svaret där är ofta detsamma, "det är inte gott men fan man kan inte sluta ändå".

Varför du inte stött på någon med detta beteende är för att ingen går ut med det precis. Det är något man skäms för och du ska ofta komma ur sjukdomen för att erkänna något sådant. Kan inte säga om det stämmer men av vad jag har sett och hört så äter många gamla alkoholister mycket söta saker för att det stimulerar samma centra i hjärnan och jag har faktiskt lagt märke till det hos många som en gång druckit mycket.

Socker påverkar väl också även serotoninet som får oss att må bra.

Silva
2008-06-14, 13:36

Haha visste att frågan skulle komma,har hög förbränningsförmåga kombinerat med lågt blodsocker så jag är på "G" att åka på diabetes när som helst säger min Läkare. Det ligger i släkten, 5 av farsans syskon har det + min farmor.

Jag måste äta på bestämda tider och mår skitdåligt om jag missar nått mål, jag skulle inte vilja vara nära mig själv när det händer :furious:

Osten80
2008-06-14, 14:14
Haha visste att frågan skulle komma,har hög förbränningsförmåga kombinerat med lågt blodsocker så jag är på "G" att åka på diabetes när som helst säger min Läkare. Det ligger i släkten, 5 av farsans syskon har det + min farmor.

Jag måste äta på bestämda tider och mår skitdåligt om jag missar nått mål, jag skulle inte vilja vara nära mig själv när det händer :furious:

Ok. Misstänkte att det var det du menade. Taskiga förutsättningar. Hoppas att du slipper det, så länge som möjligt.

dajmond
2008-06-14, 17:57
jag rörde förut ihop sockerkakssmet o käkade, bara för sockerkicken...då är de fan lite illa. hade inget annat hemma liksom

Ronja
2008-06-14, 18:30
jag rörde förut ihop sockerkakssmet o käkade, bara för sockerkicken...då är de fan lite illa. hade inget annat hemma liksom

+1 (dessutom smör/sockerblandning typ kaksmet*spy* )

Musselbank
2008-06-14, 18:32
Men det är SJUKT gott.

Ronja
2008-06-14, 18:34
Men det är SJUKT gott.

ja iaf sockerkakssmet, smör/socker är ju gott men känns så jävla äckligt....man kan ju ha i lite havregryn så blir det havrebollar :D

Musselbank
2008-06-14, 18:38
Ja, jag tänkte på sockerkakssmet :-) men doften av smör-och-socker går inte av för hackor :krampus .

pony
2008-06-14, 18:55
Upplevde ett liknande tillstånd när jag slutade äta socker. Psykosomatiskt eller inte, vette fan. Men det gick över! Hang in there :thumbup:

Kischen
2008-06-14, 19:07
Vad är störst, missbruket av kokain eller socker hos människor?

Med tanke på att kola inte är lagligt och vi inte fastlagit om socker går att bli beroende av på samma sätt som kokain, så är din fråga ganska underlig.

Kischen
2008-06-14, 19:09
My bad.

Givetvis rätt som du skrev, jag läste beroende istället för missbruk.

n1tro
2008-06-14, 19:42
Se över din situation på allvar nu ärligt talat... Det är det bästa tips jag kan ge dig. Vad är det som egentligen händer med dig just nu? Reflektera jävligt noga över det och du kommer till insikt, det är bara småsaker, du är en fullvuxen kvinna.

pia
2008-06-15, 10:16
+1 (dessutom smör/sockerblandning typ kaksmet*spy* )

Det är väldigt vanligt att bara röra ihóp socker och smör och eventuellt vetemjöl och bara sitta och trycka i sig hos en som är bulimiker eller hetsätare. Är man bulimiker eller hetsätare så vet man att man inte äter för att det är gott utan för kicken. Ni som inte vet hur det är försök själva trycka i er 1 kg pasta, ett smörpaket, en limpa, 1 kg godis, kakor, 2 liter glass och fråga er om det är gott efter ett tag. Allt intas på snabbast möjligast tid så ni hinner inte ens känna smaken av maten. Man äter endast för kicken och inte för att det är gott. Du väljer mat efter vilket som ger en kick och vilket som lätt går att kräkas upp.

Ronja
2008-06-15, 11:19
Det är väldigt vanligt att bara röra ihóp socker och smör och eventuellt vetemjöl och bara sitta och trycka i sig hos en som är bulimiker eller hetsätare. Är man bulimiker eller hetsätare så vet man att man inte äter för att det är gott utan för kicken. Ni som inte vet hur det är försök själva trycka i er 1 kg pasta, ett smörpaket, en limpa, 1 kg godis, kakor, 2 liter glass och fråga er om det är gott efter ett tag. Allt intas på snabbast möjligast tid så ni hinner inte ens känna smaken av maten. Man äter endast för kicken och inte för att det är gott. Du väljer mat efter vilket som ger en kick och vilket som lätt går att kräkas upp.

Du vet helt klart vad du pratar o iaf!

dajmond
2008-06-15, 15:40
jag hade själv liknande ätstörningar i den mån att jag åt skitlite länge, sen tröck jag i mig massa mat eller godis
o sen tränade jag hysteriskt för att kompensera

173cm
2008-06-16, 02:47

Nämn en sötsak som folk äter trots att de hävdar att den inte är god. Jag kommer då inte på en enda.Willys choklad, vissa kakor.

Om man nu skall äta sådant bör det väl ändå smaka gott, annars är det ju helt meningslöst att stoppa i sig det.

173cm
2008-06-16, 02:48
Socker förmodligen, kolhydrater från andra källor har väl inte samma negativa egenskaper?Om inte annat så äter man ju sällan andra kolhydrater "rent" så att säga.

demode
2008-06-16, 02:54
Socker har ingen beroendeframkallande effekt och du kan därmed inte få abstinens. Dock är du ju antagligen van vid att må bra då du tillfört socker, då hjärnans belösningssystem aktiverats och hormoner som ökar välbefinnandet producerats.

Det brukar vara såhär beroendeframkallande grejer funkar. Jag tvivlar inte en sekund på att socker kan vara beroendeframkallande... :S

före detta cocoman

Ronja
2008-06-16, 06:09
Är det nån här som gjort en sockeravvänjning så får ni gärna pm:a mig lite egna råd och om ja skulle kunna få fråga lite vidare?! ;)

dajmond
2008-06-17, 21:01
Jag har ett par råd...

Ät frukt, men håll dig till "sur frukt", som inte är så söt, till exempel apelsiner, riktigt gröna äpplen osv. Undvik bananer, iaf om de är väldigt mogna för då kan de trigga sötsug.

Drick vatten, undvik all sorts juice då det är för sött.

Träna eller gör något aktivt varje gång sötsug infinner sig.

Tugga tuggummi istället för godis, om du absolut måste äta nånting sött.

Se framför dig hur du får diabetes i framtiden om du inte slutar moffa sötsaker :) Och hur du måste sitta där o ta spruta på dig själv. Avskräckande för mig i alla fall :)

Fibrer är bra. Tänk fullkornsbröd, fullkornspasta (vanlig pasta har högre GI), tänk lågt GI helt enkelt. Jättebra om man är sockerknarkare...

Undvik även lightprodukter, då de kan trigga sötsug och göra dig hungrig...

Ät regelbundet, fem till sex små mål om dagen för o hålla blodsockret jämnt och fint.

Lycka till!

Sverker
2008-06-18, 05:58
Säkert jättebra tips dajmond för någon som har ett sockersug.

Själv är jag inte så säker att tipsen är bra till en person som redan från början är något undernärd, har lågt blodvärde och redan äter mycket fibrer.

Ronja
2008-06-18, 14:02
:D ingen fara Sverker, jag läser mellan raderna om vilka råd som gäller mig :) problmet till att jag är undernärd är att jag inte har full balans med matintag eftersom den blivit störd ifrån barnsben och nu har jag äntligen fått den rätta hjälpen. eftersom ingen tror när man är underviktig att man har mer problem i att sluta äta när man börjar......därav har ja ej fått rätt behandling under mina sex senaste år, vem vill lyssna på en anorektiker?jo MHE kliniken i Mora hjälpte mig lite men behandlingen var för kort o ja fick ej förlängt där utan slussades runt på massa andra ställen som bara va skit, fast ja hela tiden sa att ja ville tebax till mora där ja va först och verkligen gick framåt. jaja skitsamma det är det förgångna nu har jag ett liv att påbörja eftersom inget med mat hindrar mig från något längre, kan hantera och tänka klarare för var dag och känns faktiskt riktigt riktigt bra nu :) förutom när de som känt mig under sjukdomstiden inte kan släppa misstankar och pikar en för saker som hände för ett halvår eller längre tillbaka, sånt är jobbigt och det känns som att jag aldrig kommer bli sedd som nåt annat än den sjuka personen hur jag än beter mig, det gör mig väldigt nere, blir även nertryckt här många ggr och det känns så hopplöst ibland, även om jag mycket väl förstår hur ni tänker och att ni i botten bara bryr er!Önskar bara att jag kunde få bli bemött som en "vanlig" människa och respekterad mm. oj va ja skrev långt nu men jaja fick ur mig lite tankar iaf :) Ja det ja ville få fram var att ibland känns det helt hopplöst och att jag för alltid är stämplad som "tjejen med matnojjor":(

Endura
2008-06-18, 14:40
förutom när de som känt mig under sjukdomstiden inte kan släppa misstankar och pikar en för saker som hände för ett halvår eller längre tillbaka, sånt är jobbigt och det känns som att jag aldrig kommer bli sedd som nåt annat än den sjuka personen hur jag än beter mig, det gör mig väldigt nere, blir även nertryckt här många ggr och det känns så hopplöst ibland, även om jag mycket väl förstår hur ni tänker och att ni i botten bara bryr er!Önskar bara att jag kunde få bli bemött som en "vanlig" människa och respekterad mm. oj va ja skrev långt nu men jaja fick ur mig lite tankar iaf :) Ja det ja ville få fram var att ibland känns det helt hopplöst och att jag för alltid är stämplad som "tjejen med matnojjor":(

Nu har jag förvisso inte läst hela tråden, men ville ändå kommentera det här...

Jag och min syster har på var sitt sätt upplevt just det du beskriver, omgivningens svårigheter att se en person i nytt ljus... Det är verkligen trist, för är man inte stark nog riskerar man att inte utvecklas, även om den utvecklingen kan vara till det bättre. För att det ens ska kunna ske måste man ha väldigt starka och hållbara argument och verkligen våga tro på sig själv, vilket bara det kan kräva mycket...

Jag hade en fördel med att flytta från byhålan till storstan och väl här skaffa nya vänner som ser mig som den jag är idag och inte för 10-15-20 år sen, vilket har underlättat extremt mycket! Dock är jag stark som person, så jag har kunnat "köra mitt race" ändå i viss mån...

För min syster är det lite annorlunda... hon har genomgått stora förändringar personlighetsmässigt, allt till det bättre, och hennes vänner har svårt att acceptera det. Hon har gått från en svagare person som föll mycket för grupptryck och mådde allmänt dåligt med lågt självförtroende, till en starkare och mer fristående individ som inser att hon har ett värde!
Vissa har hon fått lov att avsluta bekantskapen med, då de höll henne tillbaka, och andra försöker hon fortfarande ha tålamod med... men det är en lång process uppenbarligen och hon får argumentera mycket för det hon tror på.

---

Sen din andra kommentar: "..blir även nertryckt här många ggr..."
Gissar att du menar här på Kolo?
Om det är något du måste ha i åtanke så är det att här på Kolo känner ingen dig sen förut. Dessutom ser ingen hur du ser ut eller beter dig till vardags... Med andra ord kan vi inte ha reagerat på mer än det du själv skrivit - vilken är den bild du då gett av dig själv!

Vi bemöter dig som den du visar dig!
Agerar du offer - blir du ett offer... Uppenbarligen har du från början gett en bild av dig själv som speglar den du varit (och eg kanske ännu är), inte den du håller på att bli... och det hänger nog ihop med att du inte själv helt vet vem du håller på att bli än...

Men det är klart vi bryr oss om dig tjejen! :)
Du är en uppenbart kärvänlig person och liksom oss alla andra i behov av samförstånd och bekräftelse, en känsla av tillhörighet liksom...

Jag tycker du har utvecklats väldigt fort under den tid du varit på Kolo och du verkar ha en hel del ödmjukhet, då du tar till dig av den hjälp du får - och DET är en väldigt bra egenskap!
Ha lite tålamod, inte minst med dig själv, och låt allt få den tid det behöver... Prata med dem som du känner är viktiga för dig, men ger dig en dålig självkänsla, jag tror de också bara bryr sig om dig, fast på sitt sätt. Till slut kommer du finna balans och då gör de förhoppningsvis också det, och vem vet, det kanske blir du som har saker att lära dem till slut ;)

Chrillee
2008-06-19, 14:23
Jag var en brutal sockerjunkie förut, åt sjukt med godis and what not. Men blev inte alls så där påverkad när jag slutade.

Men jag har trappat ner omedvetet mer och mer. Drog bort det ena efter det andra över en längre period (~6 mån). Tror det är ett väldigt bra sätt att gå tillväga, fungerade för mig i alla fall.
Och nu äter jag aldrig nåt med socker i medvetet, visst, blir ju lite fruktsocker i blåbären man har i gröten, förutom efter träning för snabbare återhämtning då jag kan ta en risifrutti.

Banan, eller frukt i övrigt skulle jag nog inte rekommendera, innehåller ju fruktsocker till 50% vilket kanske kan trigga det?

Sen om man har ett mål och är målmedveten går det ju mycket lättare, då har man motivationen att motstå.

Skön känsla att vara fri från onyttigheter. Jag kör visserligen på en nolltolerans, på gott och ont. Men jag tycker det är lättare så, tar jag nån godisbit nu kanske man trillar tillbaka. :Virro

shut teh face
2008-06-19, 14:35
Det enda jag upplever när jag stryper sockerintaget är att kroppen skriker efter något. Jag skulle lätt kunna jämföra detta med när jag slutar med koffein och möjligtvis nikotin också, fastän inte riktigt lika mkt abstinens...
Brukar hålla i sig 2-4 dagar. Men sedan är lugnt.

Men sen kan jag väl inte påstå att jag missbrukar socker särskilt mycket. Tillsätter aldrig socker till maten och äter aldrig halv eller helfabrikat. Det är Cola light och godis som är boven.