handdator

Visa fullständig version : Kritisera mitt nya träningsschema!


jaosef
2008-06-12, 20:59
Hej, har bestämt mig för att lägga upp ett nytt träningsschema för mig själv.

Så här ser det ut;
Måndag; Axlar, Rygg
Tisdag; Bic, Tric, Övrigt (mage, ländrygg ev.underarm)
Torsdag; Ben, bröst
Lördag; Axlar, rygg
Måndag; Bic, Tric, övrigt
osvosv...
(Jag kör altså inte 1-veckors planering, utan rullar på oavsett som ni säkert kan se)
Vad tycker ni om detta upplägg? Verkar det vettigt? vet ännu inte om det funkar för mig, men ska ge det ett försök. Något jag bör tänka på annat än att jag ska trivas med upplägget?
/Jaosef

Nimille
2008-06-12, 21:00
Det där är inget träningsschema, du har skrivit ner en split, en ganska dålig sådan också skulle jag vilja påstå utan att sett övningsvalet etc.

jaosef
2008-06-12, 21:04
Det där är inget träningsschema, du har skrivit ner en split, en ganska dålig sådan också skulle jag vilja påstå utan att sett övningsvalet etc.

Istället för att säga att det är dåligt, kom istället med tips hur jag kan förbättra / ändra upplägget!*grr*
Någon som känner att de har ork att hjälpa mig med mitt träningsupplägg?

Nimille
2008-06-12, 21:07
Skriv ner övningsvalet så blir det lättare.
Generellt tips är att gruppera muskler som jobbar tillsammans, tillsammans eller med några dagars vila emellan.
Ex) Biceps dagen efter rygg är mindre bra.

Johnny R
2008-06-12, 21:09
Finns ju hundratals trådar med samma ämne. Letar du kommer du hitta flera olika scheman som kanske passar dig. Mitt tips är att känna efter, orkar du inte med två rygg- och axelpass i veckan så skär ner på det och ändra schemat tills du är nöjd.

Nimille
2008-06-12, 21:11
En förbättring skulle vara
M: Bröst, axlar
T: Ben, mage
O: Rygg, armar
osv.

jaosef
2008-06-12, 21:21
En förbättring skulle vara
M: Bröst, axlar
T: Ben, mage
O: Rygg, armar
osv.

Tack, det var ett likande svart jag ville ha.. ska fundera och se hur jag gör.

Lavorini
2008-06-12, 21:30
Push, pull och ben-uppdelning är annars ett hett tips.

Det du bör tänka på är att inte köra lika hög volym som du antagligen körde med din 5-split. 6-10 set, beroende på repsmängd, per muskelgrupp (för de större) räcker fint.

jaosef
2008-06-13, 06:02
En förbättring (tror jag)
Mån; Axlar, Bröst
Tis; Ben, övrigt
Torsd; Bic, Tric, rygg
Lördag; Axlar, Bröst
Mån; Ben, övrigt
Tis Bic, Tric, Rygg

osv osv osv
(Jag kör altså genom hela kroppen på 5 dagar, inte över en hel vecka. Detta för att öka intensiteten på min träning [Har mycket att ge])
Vad tycker ni om detta? Kan funka om jag tycker om upplägget?

jaosef
2008-06-13, 10:14
Någon där? :P

_byggarebob_
2008-06-13, 10:29
Ett tips är att kanske i allaf träna 4ggr på varje cykel, du får väldigt stora pass när du kör igenom hela kroppen på 3pass te x ben & övrig, är inte de lite att ta i? framsida/baksida ben, vader och sedan lägga in övrig träning.

Vet dock inte hur många set per muskelgrupp du i allmänhet kör, men skulle råda dig att dela upp kroppen mera och kanske köra igenom den på 4-5 pass.

Och de dära med att man ska köra sammanhängade muskelgrupper te x biceps och rygg som du har på ett pass, är inte att föredra för alla, te x kommer din ryggträning att bli lidnande om du kör biceps innan.

Mvh Robin

babidi
2008-06-13, 10:31
En förbättring (tror jag)
Mån; Axlar, Bröst
Tis; Ben, övrigt
Torsd; Bic, Tric, rygg
Lördag; Axlar, Bröst
Mån; Ben, övrigt
Tis Bic, Tric, Rygg


mån: rygg, biceps, underarmar
tis: bröst, axlar, triceps
ons: ben, mage

Rulla på det. I den ordningen.

jaosef
2008-07-02, 20:25
Hej igen, hoppas ni inte hunnit lessna på mina frågor, jag har nämligen en till. Jag har bestämt mig för att köra en 3-split under en viss tidperiod för att sedan ändra träningsupplägget.
Jag kör efter detta;

Mån; Axlar, Bröst
Tis; Ben, Tric
Torsd;, Bic, rygg,
Fred: vila
Lördag; Axlar, bröst
Mån; Ben, tric
OSVOSV

Altså en 3-split som rullar på 4 ggr/veckan. Kan tillägga att jag brukar köra 7-11 rep på de flesta muskelgrupper och 10-15 set per muskelgrupp varje pass.
Kan även tillägga att jag kör mage de dagar där passen blivit lite kortare än planerat eller då jag känner att jag har mycket energi i kroppen. Passet som känns tyngst är helt klart ben och tric, vilket kanske inte e så konstigt. Men hur som helst, jag trivs med detta upplägg och tänker fortsätta med det ett tag till. Det jag undrar över är om det är något snabbt tips ni kan ge mig? Någon omplacering av grupp osv?
/Jaosef

Nimille
2008-07-02, 20:41
Varför kör du triceps med ben? Dagen efter axlar bröst dessutom.
Flytta triceps till bröst, axlar till rygg och kör ben i slutet av veckan.

Alltså,
M: Rygg, axlar
O: Bröst, triceps
F: Ben

osv.

Eller med ben imellan överkroppspassen, beroende på övningsval.

Nimille
2008-07-02, 20:45
Eller så kör du på min förra post, eller något av de andra förslagen. Eller vad är det som inte passar med dem?

jaosef
2008-07-02, 20:46
Varför kör du triceps med ben? Dagen efter axlar bröst dessutom.
Flytta triceps till bröst, axlar till rygg och kör ben i slutet av veckan.

Alltså,
M: Rygg, axlar
O: Bröst, triceps
F: Ben

osv.

Eller med ben imellan överkroppspassen, beroende på övningsval.

Ok, tack för tipset! Bara en sak, var tog biceps vägen?

Nimille
2008-07-02, 20:50
Oj, bad on me, skrev lite snabbt bara. Biceps på bendagen var det menat.
Men som sagt, det finns flera andra bra exempel i tråden, är det något fel på dem?

jaosef
2008-07-02, 21:03
Oj, bad on me, skrev lite snabbt bara. Biceps på bendagen var det menat.
Men som sagt, det finns flera andra bra exempel i tråden, är det något fel på dem?

Nja, problemet är väll att om jag ska köra 3 muskelgrupper per pass, så blir det väldigt långa pass som jag tränar. Och har inte riktigt ork att tex. köra Rygg, armar (rygg,bic,tric). Så för min del känns det bekvämare med dela upp kroppen i 6 delar (bic,tric,ben,rygg,axlar,bröst) å som sagt kör jag mage de gånger jag har ork, vilket minst är en gång i veckan. Och kör gärna med en 3-split. Så det bästa är att mosa ner 2 muskelgrupper per pass. Det skulle jag vara mest bekväm med i alla fall. Sen är frågan hur jag ska sätta in dessa 2-par muskelgruppen i de olika passen och vilka man ska köra tillsammans. Men ditt senaste tips tycker jag låter vettigt! ska kanske köra på det.
Tack!
/Jaosef