handdator

Visa fullständig version : Kolozzeums 100 burpee challenge


regus
2008-06-12, 19:29
Så här gör man en burpee

PZe98RHFq18

För att vara med i tävlingen ska man göra 100 stycken så snabbt som möjligt.
Skriv ner vikten också för skojs skull.
Vinnaren vinner ett hemligt PM av mig + en bild på min hand.

101,5kg vid tillfället och det tog 15 minuter för mig.

Det var jättejobbigt.

Scratch89
2008-06-12, 20:45
Om jag får hela dagen på mig så kanske. :D

Mr. Athletic
2008-06-12, 21:06
Så där som i filmen gör man inte en burpee... Det ska vara stilrent och då gäller djupa upphopp i starten såväl som landningen. Fett klumpigt såg det ut i filmen :D

regus, vill inte låta gnällig men en burpee var 9:nde sekund... Bättre kan du!

Ganymedes
2008-06-12, 21:09
Och här kommer jag och trodde att det handlade om rapande (burp). Haha! Never mind. :)

Olof
2008-06-12, 21:10
Kul ska försöka göra ett bidrag i helgen

major Pectoralis
2008-06-12, 21:12
burpee? Idioten brukar vi kalla den där, fast då skall man integrera medicinbollskast i momentet också...

Yankeee
2008-06-12, 21:13
Så där som i filmen gör man inte en burpee... Det ska vara stilrent och då gäller djupa upphopp i starten såväl som landningen. Fett klumpigt såg det ut i filmen :D


Öh, jo, så gör man burpees. Sedan kan man diskutera utförande om man vill. Dock så är detta 100 st på tid, då kommer det inte att vara graciösa svanhopp med ett leende på läpparna.

Ganymedes
2008-06-12, 21:14
burpee? Idioten brukar vi kalla den där, fast då skall man integrera medicinbollskast i momentet också...

Idioten(tm) är ju den där när man springer till markering 1, vänder och springer tillbaka till ursprungspositonen, springer till markering 2 (som är längre bort), springer tillbaka till ursprungspositionen, springer till markering 3... osv.

major Pectoralis
2008-06-12, 21:18
Idioten(tm) är ju den där när man springer till markering 1, vänder och springer tillbaka till ursprungspositonen, springer till markering 2 (som är längre bort), springer tillbaka till ursprungspositionen, springer till markering 3... osv.

Det finns många "idioter"....vissa av dem duktiga eller rentav geniala :D

Olof
2008-06-12, 21:21
På vår träning kallar man kallar tränarna burpees för idioten när man lägger till två frontsparkar efter varje hopp.

Ganymedes
2008-06-12, 21:24
Det finns många "idioter"....vissa av dem duktiga eller rentav geniala :D

Haha! Väntade mig nästan ett "du till exempel, Ganny" efter den där "..." :)

regus
2008-06-12, 22:01
Så där som i filmen gör man inte en burpee... Det ska vara stilrent och då gäller djupa upphopp i starten såväl som landningen. Fett klumpigt såg det ut i filmen :D

regus, vill inte låta gnällig men en burpee var 9:nde sekund... Bättre kan du!

jag var helt död efter. Så antagligen inte. Jag gjorde en serie på 20-10-10-10 (resten 10or).

Även om man gör singlar så blir det "bara" ca 6 sekunders vila mellan varje burpee. Mindre i slutet då det går i rätt långsam takt. Tröttheten byggs upp ganska bra i tell you

Har du testat?

joriice
2008-06-12, 22:19
Såg inte så jobbigt ut.. Men det är säkert det.

machine gun
2008-06-12, 22:20
Såg inte så jobbigt ut.. Men det är säkert det.

De heter inte burpees för intet...

Rahf
2008-06-12, 22:48
Burpees är så satans jobbigt. Att köra det ett par minuter är döden.

L-Sami
2008-06-14, 10:28
Im on, rapporterar resultatet senare.

regus
2008-06-14, 10:31
Im on, rapporterar resultatet senare.

Kul sami! Nu har du chansen att vinna ett hemligt pm och en bild på min hand

L-Sami
2008-06-14, 11:03
Var bara tvungen, fy fan *spy* 10,57 tog det att köra 100 burpees, väger 81kg . Jobbigaste jag har gjort på flera år. Körde 10 i taget, fler hade jag inte orkat på en gång.

young_george
2008-06-14, 11:10
Brukar köra denna övningen på kampsportsträningen så har provat några gånger förut

90kg

8:56

krellik
2008-06-14, 15:44
Neråt 4 minuter och ni är i -jävligt- bra form... (och då vill man gärna se filmbevis för att tro på det...;) )

Enligt mej bra utförande på burpees kan skådas 2.30 in i den här filmen:
http://www.rosstraining.com/articles/budget.html

Grejen är att man kan inte riktigt "tävla" i burpees eftersom flera faktorer som tex hur man gör sin armhävning i burpeen och hur högt man hoppar i varje burpee kommer påverka tiden rätt friskt... Dock om man är nogran är det en -riktigt- bra personlig benchmark på vilken form man är i generellt...

Yankeee
2008-06-14, 15:52
Hm, jag brukar trycka ner fötterna, göra en vanlig push-up och sedan ta tillbaka fötterna i tre olika rörelser. Finns nog en del tid och energi att spara genom att göra så mycket som möjligt i samma rörelse som ross-snubben gör.

krellik
2008-06-14, 16:02
Hm, jag brukar trycka ner fötterna, göra en vanlig push-up och sedan ta tillbaka fötterna i tre olika rörelser. Finns nog en del tid och energi att spara genom att göra så mycket som möjligt i samma rörelse som ross-snubben gör.

Tempot blir mer agresivt, man pressar flåset på ett annat sätt, att göra det i distinkta rörelser blir mer seg-muskeluthålighetsträning, testa och gör på det sättet och lägg allt extra krut på att göra ett så explosivt hopp som möjligt i varje rep där du knäar bröstet... Ren..ondska...

fintelligens
2008-06-14, 16:02
Kommit upp i runt 112 på tio minuter. Tyvärr ingen film. Jag e bäst.

kalajset
2008-06-14, 19:38
11.04 min @ 84kg, (minus några sek för "klockkontroll", vilka jag nog iofs förlorade ändå p ga halvtaskigt utförande). Det var fruktansvärt ansträngande. Görs nog inte om i första taget. Kunde ha pressat hårdare? - En del troligen, men då hade spyan garanterat kommit, laddade upp fint med snacks och fanta precis före försöket. Blodsmaken infann sig iaf.

Gjorde ungefär 15-20 i stöten, och dreglade sedan saliv i vad som kändes som timmar innan jag fortsatte.

Mr. Athletic
2008-06-14, 20:21
Öh, jo, så gör man burpees. Sedan kan man diskutera utförande om man vill. Dock så är detta 100 st på tid, då kommer det inte att vara graciösa svanhopp med ett leende på läpparna.

Nej, full rörelselängd i upphoppet gäller, precis som i en fullvärdig armhävning eller pull-up eller vilken annan allmänt känd övning som helst (du skulle väl inte räkna armhävning med halv rörelselängd som en riktig armhävning ;) ). Man måste givetvis definiera en "burpee" först... Den definitionen jag och säkert de flesta här är bekant med säger att en burpee innehåller en armhävning och ett upphopp (samt på snabbast möjliga sätt ta sig mellan övningarna). Varför kan man inte lika gärna tillåta en "armhävning" knappt utan någon rörelselängd om man nu tillåter ett futtigt upphopp från nästintill raka ben?

Detta är givetvis om man ska tävla eller jämföra sig med hjälp av övningen, sen om tant Agda mår bäst av att inte gå djupt i vare sig upphoppet eller armhävningen ska hon naturligtvis köra efter sina preferenser :D

jag var helt död efter. Så antagligen inte. Jag gjorde en serie på 20-10-10-10 (resten 10or).

Även om man gör singlar så blir det "bara" ca 6 sekunders vila mellan varje burpee. Mindre i slutet då det går i rätt långsam takt. Tröttheten byggs upp ganska bra i tell you

Har du testat?

Du lär förbättra muskeluthålligheten i rätt snabb takt om du börjar göra denna (vedervärdiga) övning på regelbunden basis. Jag testade i höstas nån gång och då vill jag minnas att jag hamnade på runt 8 min (kroppsvikt: 70 kg). Kommer ihåg att jag gjorde minst 30 st i första stöten, kommer även ihåg att det kändes rätt hyfsat stelt i benen minuterna efter ;)

Yankeee
2008-06-14, 20:30
Nej, full rörelselängd i upphoppet gäller, precis som i en fullvärdig armhävning eller pull-up eller vilken annan allmänt känd övning som helst (du skulle väl inte räkna armhävning med halv rörelselängd som en riktig armhävning ;) ). Man måste givetvis definiera en "burpee" först... Den definitionen jag och säkert de flesta här är bekant med säger att en burpee innehåller en armhävning och ett upphopp (samt på snabbast möjliga sätt ta sig mellan övningarna). Varför kan man inte lika gärna tillåta en "armhävning" knappt utan någon rörelselängd om man nu tillåter ett futtigt upphopp från nästintill raka ben?

Detta är givetvis om man ska tävla eller jämföra sig med hjälp av övningen, sen om tant Agda mår bäst av att inte gå djupt i vare sig upphoppet eller armhävningen ska hon naturligtvis köra efter sina preferenser :D


Du behöver inte förklara rom och dess innebörd för mig. Jag brukar argumentera rätt friskt för full rom normalt sett.
Nu däremot är det viktiga att det ska gå snabbt, då kan man inte sträva efter maximala upphopp varje gång.

Det optimala vore om man hade något att hoppa mot t.ex tak, stång eller motsv och att man varje gång var tvungen att röra föremålet.

Rahf
2008-06-14, 20:32
Du behöver inte förklara rom och dess innebörd för mig. Jag brukar argumentera rätt friskt för full rom normalt sett.
Nu däremot är det viktiga att det ska gå snabbt, då kan man inte sträva efter maximala upphopp varje gång.

Det optimala vore om man hade något att hoppa mot t.ex tak, stång eller motsv och att man varje gång var tvungen att röra föremålet.

Haha jag ser framför mig hur valfri koloit börjar hoppa och skalla taket för fullt ROM :laugh: .

regus
2008-06-15, 11:39
Young_george: 8:56
Finntelligens 10 minuter
L-sami 10,57
Kalajset 11.04
Regus 15.00


Athletic: Runt 8 minuter (då han vill minnas är det för osäkert resultat för att räknas). Men gör testet igen så kanske du får bilden på handen och ett hemligt pm.

Tävlingen är öppen till den 18e

MasterChief
2008-06-15, 13:58
Ser detta bra ut? Alla verkar ha så jävla mycket åsikter om hur det ska se ut. TYcker personligen han gör ett bra jobb.

100 burpees in 4 minutes 44 seconds.

j3GXHXhtQuc

GLC
2008-06-15, 14:02
Sweet, i'm on. Ser inte fram emot det men det ska väl gå.

L-Sami
2008-06-15, 14:07
Ser detta bra ut? Alla verkar ha så jävla mycket åsikter om hur det ska se ut. TYcker personligen han gör ett bra jobb.

100 burpees in 4 minutes 44 seconds.

j3GXHXhtQuc

Okej, jag hoppade nog 30-40cm högre vid varje hopp när jag körde mina burps. Det är kanske meningen att bara lyfta lite på tårna.

Yankeee
2008-06-15, 15:38
Ser detta bra ut? Alla verkar ha så jävla mycket åsikter om hur det ska se ut. TYcker personligen han gör ett bra jobb.

100 burpees in 4 minutes 44 seconds.

j3GXHXhtQuc

Klart det ser bra ut och det är en grym prestation.

Tanken är inte att man ska hoppa så högt man kan, OM nu inte målet är att man varje gång ska hoppa en viss höjd.

krellik
2008-06-15, 15:55
Ser detta bra ut? Alla verkar ha så jävla mycket åsikter om hur det ska se ut. TYcker personligen han gör ett bra jobb.

100 burpees in 4 minutes 44 seconds.

j3GXHXhtQuc

-Alldelles- för små hopp!

Uppenbarligen en bra prestation men en burpee för mig är med mer krut i hoppet..

Det visar på problemet att "tävla" mot varandra i burpees, någon som gör riktiga hopp med en tid på 6-7 minuter gör enligt mej en mer imponerande insats...

krellik
2008-06-15, 15:58
Det optimala vore om man hade något att hoppa mot t.ex tak, stång eller motsv och att man varje gång var tvungen att röra föremålet.

En variant som jag vet att en del kör är att man kan hopa upp och toucha kanten på en box/plint i varje hopp för att säkerställa höjden...

En enklare variant som kräver mindre kroppskontroll är att man kör "tuck jumps", dvs att man knäar sej i bröstet vid varje upphopp och bara räknar dom repsen där knäet tar emot bröstet... Väldigt väldigt brutalt..

burre
2008-06-15, 16:02
Jag tror på Yankeees att nudda något, för då kräver man ett sträck på armar/överkroppen inte bara en viss hopphöjd.

krellik
2008-06-15, 16:04
Tanken är inte att man ska hoppa så högt man kan, OM nu inte målet är att man varje gång ska hoppa en viss höjd.

Tanken är att man ska göra det så jävligt man kan, utan att man tappar fart för att man krånglar till det för mycket och utan att man tappar för mycket fart för att det är för jobbigt...

Det är ingen övning man bör göra för att tävla i (det är den aldelles för godtycklig för) utan det bör vara en övning man gör för att få upp sin fys så högt som möjligt...

Så för den killen som gör 100 under 5 minuter med mini hopp har helt klart kommit till den gränsen att han bör göra det mer avancerat, tex se vilken tid han får om han gör 100 burpees med ett tuck-jump på slutet... Klarar man att göra 100 tuckjump burpees under 5 minuter så är det kanske dags att göra dom med bara en arm etc etc...

krellik
2008-06-15, 16:07
Jag tror på Yankeees att nudda något, för då kräver man ett sträck på armar/överkroppen inte bara en viss hopphöjd.

Kanske är personligt men jag tycker själv att tuckjump varianten är så oerhört brutal att jag har svårt att tro att tro att det blir värre än så..;)
Dessutom kräver det inget att röra vid...

Saosin
2008-06-17, 19:41
Neråt 4 minuter och ni är i -jävligt- bra form... (och då vill man gärna se filmbevis för att tro på det...;) )

Enligt mej bra utförande på burpees kan skådas 2.30 in i den här filmen:
http://www.rosstraining.com/articles/budget.html

Grejen är att man kan inte riktigt "tävla" i burpees eftersom flera faktorer som tex hur man gör sin armhävning i burpeen och hur högt man hoppar i varje burpee kommer påverka tiden rätt friskt... Dock om man är nogran är det en -riktigt- bra personlig benchmark på vilken form man är i generellt...

haha han ross var ju hur rolig som helst. snacka om att inte ha ett liv. dra grejer på marken och putta bilen :smash:

Tricce
2008-06-17, 20:00
buhää varför bara till den 18e?

krellik
2008-06-17, 20:47
haha han ross var ju hur rolig som helst. snacka om att inte ha ett liv. dra grejer på marken och putta bilen :smash:

.....Förklara varför effektiv träning skulle vara att inte ha ett liv??
Speciellt om man då försörjer sig på det?

Nu att stå och bicep curla och bänkpressa som jag ser 90% av mifforna på gymmet står och göra 5 dar i veckan på gymmet utan någon större framgång... Nu -det- är att inte ha ett liv och bra mycket jävla tråkigare än att boxas, svinga slägga, putta bilar, dra släde, etc (och andra typiska Ross drillar)

Jimmymardberg
2008-06-17, 20:50
Detta anser jag vara en riktigt bra prestation:)
http://www.youtube.com/watch?v=NCPUS5hYGc4

Troll
2008-06-17, 20:56
Har själv bara provat någon gång för länge sedan.. (extremt jobbigt!!)


Men måste kolla med far min vad han får för tid om han antar utmaningen, han kör 5 min burpee utan paus varje morgon innan frukost och har gjort så i flera år.
Nyligen la han även till en chin efter varje upphopp för att öka ansträngningen..

Spiffy
2008-06-17, 21:01
Så för den killen som gör 100 under 5 minuter med mini hopp har helt klart kommit till den gränsen att han bör göra det mer avancerat, tex se vilken tid han får om han gör 100 burpees med ett tuck-jump på slutet... Klarar man att göra 100 tuckjump burpees under 5 minuter så är det kanske dags att göra dom med bara en arm etc etc...

eller bara gör det snabbare?

krellik
2008-06-17, 21:05
eller bara gör det snabbare?

Det är -oerhörd- skillnad mellan att göra såna små minihopp och att göra rejäla tuckjumps på burpeesen.. Ska han göra det snabbare så kommer han bara kunna göra små förbättringar medans om han gör högre hopp kommer han att kunna förbättra sig långt mer...

Animalistic
2008-06-17, 21:33
övar man upp något särskilt med burpees eller blir man bara uthålligare i övningen? får man bättre kondis eller dyl. ?
funderar på att lägga in den på mina cardio dagar :)

Mr. Athletic
2008-06-17, 21:36
Young_george: 8:56
Finntelligens 10 minuter
L-sami 10,57
Kalajset 11.04
Regus 15.00


Athletic: Runt 8 minuter (då han vill minnas är det för osäkert resultat för att räknas). Men gör testet igen så kanske du får bilden på handen och ett hemligt pm.

Tävlingen är öppen till den 18e

Haha, tills imorgon hinner jag nog inte (behöver all vila jag kan få just nu :D ), men vi även om du skickar iväg ditt hemliga pm redan imorrn kan vi ju hålla tråden öppen ett tag så postar man bara sitt resultat efterhand.

Animalistic
2008-06-17, 21:45
övar man upp något särskilt med burpees eller blir man bara uthålligare i övningen? får man bättre kondis eller dyl. ?
funderar på att lägga in den på mina cardio dagar :)

bump pga sidbyte

krellik
2008-06-17, 22:04
övar man upp något särskilt med burpees eller blir man bara uthålligare i övningen? får man bättre kondis eller dyl. ?
funderar på att lägga in den på mina cardio dagar :)

Kondition (både aerobisk och anaerobisk), muskeluthålighet och förmåga att bibehålla explosivitet är några saker man pressar rätt hårt med korekta burpees.

Tiden på 100 strikta burpees (med ordentligt upphopp) brukar vara en rätt bra indikator på om vilken form man är när det gäller kampsporterna, bättre indikator än tex ens tid på någon löpdistans (även fast det naturligtvis är relevant också)... Det är en generell övning men en generell övning med ganska bra överföring till flera aktiviteter. Plus att det är ett tidseffektivt sätt att få in kondition i många typer av träning. Helt enkelt ett väldigt bra verktyg i verktygslådan...
Går att leka med alla möjliga varianter, testa tex att köra aktiv återhämtning på ett löpband i 2-3 minuter på en ganska hög fart mellan intervaller av 25-50 burpees...

Animalistic
2008-06-17, 22:18
Kondition (både aerobisk och anaerobisk), muskeluthålighet och förmåga att bibehålla explosivitet är några saker man pressar rätt hårt med korekta burpees.

Tiden på 100 strikta burpees (med ordentligt upphopp) brukar vara en rätt bra indikator på om vilken form man är när det gäller kampsporterna, bättre indikator än tex ens tid på någon löpdistans (även fast det naturligtvis är relevant också)... Det är en generell övning men en generell övning med ganska bra överföring till flera aktiviteter. Plus att det är ett tidseffektivt sätt att få in kondition i många typer av träning. Helt enkelt ett väldigt bra verktyg i verktygslådan...
Går att leka med alla möjliga varianter, testa tex att köra aktiv återhämtning på ett löpband i 2-3 minuter på en ganska hög fart mellan intervaller av 25-50 burpees...

ok! kommer garanterat inte klara 100 vid första försöket :D men ska prova på imorgon, innan jag kör på löpbandet :thumbup:

regus
2008-06-17, 22:21
ok! kommer garanterat inte klara 100 vid första försöket :D men ska prova på imorgon, innan jag kör på löpbandet :thumbup:

Man klarar hundra. Det tar bara lite längre tid. Antagligen kommer du inte vara så sugen på löpbandet efter ;)

Animalistic
2008-06-17, 22:28
Man klarar hundra. Det tar bara lite längre tid. Antagligen kommer du inte vara så sugen på löpbandet efter ;)

:D är riktigt nyfiken nu ^^ skall försöka komma ihåg att ta tiden också :)

fintelligens
2008-07-15, 08:13
Yeah, nytt rekord; 100 st på 6,29.

regus
2008-07-15, 18:56
Yeah, nytt rekord; 100 st på 6,29.

Satan så bra! Förtjänar du ett hemligt meddelande och en bild?

Olof
2008-07-15, 19:02
I helgen körde vi fyra raka slag 1 burpee varannan gång i 6x3 minuter med 30 sekunders vila mellan varje rond. Det var löjligt jobbigt.

fintelligens
2008-07-16, 10:57
Satan så bra! Förtjänar du ett hemligt meddelande och en bild?

Ja, tack :)