handdator

Visa fullständig version : Mänskligt beteende


Looney
2008-06-12, 18:39
Hej!

Om ni kikat på tv-serier såsom csi och i synnerhet criminal minds så har ni sett hur de i dessa serier analyserar det mänskliga beteendet och på det sättet sätter upp en gärningsmannaprofil och genom det hittar gärningsmannen.

Jag tycker det är sjukt intressant vad gäller det mänskliga beteendet och söker därför böcker som behandlar det ämnet, några tips?

Yankeee
2008-06-12, 18:42
CSI tycker jag är bra för att det är så verklighetstroget. Tänk om man var lika smart som Grissom.

Tolkia
2008-06-12, 18:46
Grundböcker i psykologi?

Se den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108376&highlight=b%F6cker+psykologi

Looney
2008-06-12, 18:54
Grundböcker i psykologi?

Se den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108376&highlight=b%F6cker+psykologi

Tänkte mer på handlingsbetingad psykolog. Idag är jag inne på behaviorismens bana och vill läsa böcker som förklarar beteenden

Grundböcker i psykologi är alltför omfattande

skaparn
2008-06-12, 19:32
CSI tycker jag är bra för att det är så verklighetstroget.

+1

Trance
2008-06-12, 19:34
CSI utbildar även inom datorkunskap och programmering.

Ni_rAamVP2s

Bubban
2008-06-12, 19:36
Hah, och ibland ger de falsk information. (I ett avsnitt av CSI:LV visade de ett ip-nummer där en av numren, eller några, var 300+, vilket ju inte går).

Pez
2008-06-12, 19:40
Tänkte mer på handlingsbetingad psykolog. Idag är jag inne på behaviorismens bana och vill läsa böcker som förklarar beteenden

Grundböcker i psykologi är alltför omfattande

Det låter som att du är ute efter litteratur som rör motivationspsykologi.
"Motivation" som i betydelsen "målstyrda beteenden" inte enbart "prestation". Det senare går in under idrottspsykologi.

Så vi slipper begreppsförvirring. :)

Det har ploppat upp mycket intressant om motivation, inlärning och kognition (m.m.) i relation till biologisk psykologi/neuropsykologi de senaste åren och det kommer nog bli än större fokus på det. KI har ju ex. startat en psykologutbildning med inriktning mot neuro from hösten 2007.

Mitt tips är att kika lite allmänt och plocka bitarna du är intresserad av, det är mycket överlappning och växelverkan inom psykologi.
Lämpligt avstamp kan vara den referenslitteratur (ex. Passer & Smith) som nämndes i den inlänkade tråden tidigare.

Tillägg - är det gärningsmannaprofiler du är intresserad av så är det kriminologi och statistik du ska kika på.
Tänkte mer på handlingsbetingad psykolog. Idag är jag inne på behaviorismens bana och vill läsa böcker som förklarar beteenden

Grundböcker i psykologi är alltför omfattande
Det finns inga färdiga mallar. Telenors reklam är godtycklig och förenklar mänskliga beteenden på ett missvisande sätt. :)
Grundböcker i psykologi är just grundböcker, att gå smalare i ämnet utan att ta in en lite bredare bas först är vanskligt och gör det nog bara svårare än det behöver vara i slutändan.

Men det finns säkert nån populärvetenskaplig litteratur som ger lite partytrick-info.
Typ "Why people act the way they do", eller något liknande.

Dan S
2008-06-13, 00:07
haha lol.. jo det är ju det med CSI.

*kollar på ett foto* "Oh my god, look at this" *Tar fram förstorningsglas*

*zoom zoom zoom zoom* DÅ ser man bilden, dom har jävla örnögon i den där serien måste jag säga. Dom såg lite mjöl på fingeravtrycket på handen då, med blotta ögat på ett litet kort knäppt typ 1 meter ifrån.

:bow: :thefinger :bow:

pony
2008-06-13, 00:31
CSI utbildar även inom datorkunskap och programmering.

:laugh:

You, my dear sir, are made of awesome!

Whistler
2008-06-13, 00:35
Klaga inte på CSI, det är min största fritidssysselsättning! Har plöjt 5 säsonger av CSI:LV nu. :D

Frida.B
2008-06-13, 00:41
Det finns en kurs man kan gå.. som heter CSI på riktgt. Man får lära sig mycket av det man ser på CSI

Prankie
2008-06-13, 01:08
Hah, och ibland ger de falsk information. (I ett avsnitt av CSI:LV visade de ett ip-nummer där en av numren, eller några, var 300+, vilket ju inte går).

Tror inte de få visa en riktig ip. Lite som 555 nummer i olika serier och tv. Iofs kunde de valt de reseverade ip som inte används istället för omöjliga.

Scratch89
2008-06-13, 05:15
CSI tycker jag är bra för att det är så verklighetstroget. Tänk om man var lika smart som Grissom.

CSI utbildar även inom datorkunskap och programmering.


Aj, jag fick ont i magen när jag var tvungen att skratta så hårt på morgonen! :laugh:

Looney
2008-06-13, 14:26
Det låter som att du är ute efter litteratur som rör motivationspsykologi.
"Motivation" som i betydelsen "målstyrda beteenden" inte enbart "prestation". Det senare går in under idrottspsykologi.

Så vi slipper begreppsförvirring. :)

Det har ploppat upp mycket intressant om motivation, inlärning och kognition (m.m.) i relation till biologisk psykologi/neuropsykologi de senaste åren och det kommer nog bli än större fokus på det. KI har ju ex. startat en psykologutbildning med inriktning mot neuro from hösten 2007.

Mitt tips är att kika lite allmänt och plocka bitarna du är intresserad av, det är mycket överlappning och växelverkan inom psykologi.
Lämpligt avstamp kan vara den referenslitteratur (ex. Passer & Smith) som nämndes i den inlänkade tråden tidigare.

Tillägg - är det gärningsmannaprofiler du är intresserad av så är det kriminologi och statistik du ska kika på.

Det finns inga färdiga mallar. Telenors reklam är godtycklig och förenklar mänskliga beteenden på ett missvisande sätt. :)
Grundböcker i psykologi är just grundböcker, att gå smalare i ämnet utan att ta in en lite bredare bas först är vanskligt och gör det nog bara svårare än det behöver vara i slutändan.

Men det finns säkert nån populärvetenskaplig litteratur som ger lite partytrick-info.
Typ "Why people act the way they do", eller något liknande.

Visste nog inte själv vad jag ville läsa, men nu när det klarnat lite (tack!) så är det nog motivationspsykologi jag vill titta lite närmare på. Får nog som tipsat börja med det grundläggande tills jag känner att jag kan smalna av

Ska kika på den tidigare nämnda tråden :)

jwzrd
2008-06-13, 14:54
Hah, och ibland ger de falsk information. (I ett avsnitt av CSI:LV visade de ett ip-nummer där en av numren, eller några, var 300+, vilket ju inte går).

Inte i ipv4 nej.

mangs
2008-06-13, 15:29
Inte i ipv4 nej.

Värst vad du var duktig idag, var det ipv6 vi pratade om då?

Muskelbyggaren
2008-06-13, 16:06
CSI utbildar även inom datorkunskap och programmering.


:hbang: