handdator

Visa fullständig version : Kolhydrat i samband med styrketräning förbättrar inte prestationsförmågan.


King Grub
2008-06-12, 17:01
The effects of supplemental carbohydrate (CHO) ingestion on the performance of squats to exhaustion (STE) were investigated with eight resistance-trained men. Subjects participated in a randomized, counterbalanced, double-blind, placebo-controlled protocol with testing separated by 7 days. Subjects consumed 0.3g.kgCHO.bodymass or a placebo (PLC) of equal volume immediately before exercise and after every other successful set of squats. The STE consisted of sets of five repetitions at an intensity of 85% 1 repetition maximum (1RM). Performance measured as total sets (CHO 3.5 +/- 3.2, PLC 3.5 +/- 2.7), repetitions (CHO 20.4 +/-14.9, PLC 19.7 +/- 13.1), volume load (CHO 2928.7 +/- 2219.5 kg, PLC 2772.8 +/- 1951.4 kg), and total work (CHO 29.9 +/- 22.3 kJ, PLC 28.6 +/- 19.5 kJ) was not statistically different between the CHO and PLC treatments. The results suggest that CHO supplementation does not enhance performance of squats performed with 85% 1RM to volitional failure.

J Strength Cond Res. 2008 Jun 9. Supplemental Carbohydrate Ingestion Does Not Improve Performance of High-Intensity Resistance Exercise.

shut teh face
2008-06-12, 17:05
Öh. Det måste väl ändå vara individuellt?

Många påstår att de blir piggare och får mer energi i kroppen efter en baguette/godis. Hur förbättrar detta inte prestationsförmågan?

Ska det vara placebo hela rubbet? *popcorn*

jwzrd
2008-06-12, 17:07
Öh. Det måste väl ändå vara individuellt?

Många påstår att de blir piggare och får mer energi i kroppen efter en baguette/godis. Hur förbättrar detta inte prestationsförmågan?

Ska det vara placebo hela rubbet? *popcorn*

Enkelt: sprang/cyklade du snabbare? Lyfte du mer vikt? Nej-svar -> nope, ingen förbättra prestationsförmåga. Att känna sig pigg och energisk är inte en prestation.

HenrY
2008-06-12, 17:12
Men det trycker fortfarande ner kortisolnivåerna i kroppen?

King Grub
2008-06-12, 17:16
Men det trycker fortfarande ner kortisolnivåerna i kroppen?

Ja, men är det positivt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113445

HenrY
2008-06-12, 17:39
Ja, men är det positivt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113445

Hmmmzzz.... :) Skönt iaf, då jag ofta springer på morgonen!*flex*

wrack
2008-06-12, 18:08
kör du dina träningspass som upplägget i studien? generaliseringen är på tok, i rubriken.

King Grub
2008-06-12, 18:11
kör du dina träningspass som upplägget i studien? generaliseringen är på tok, i rubriken.

"Supplemental Carbohydrate Ingestion Does Not Improve Performance of High-Intensity Resistance Exercise."

Ola Wallengren
2008-06-12, 18:28
Är det någon som är förvånad?

För det första så hade det behövts en väldigt stor skillnad om de verkligen skulle kunna mäta en skillnad med 8 personer i studien. Om de hade förväntat sig en skillnad på 5 reps så skulle det behövts ca 50 personer om spridningen i reps är den samma.

För det andra så testade de på en tung vikt med "bara" 6 reps per set, totalt 20 reps, hur tömd och trött blir man då?
Hade varit mer intressant med ett längre pass och en mycket högre volym totalt.

wrack
2008-06-12, 18:36
The data from this investigation indicate that the use of CHO supplementation during isokinetic leg exercise allows for the performance of more work.
The effects of supplemental carbohydrate ingestion on intermittent isokinetic, leg exercise, HAFF G. G et al, Journal of sports medicine and physical fitness, 2001, vol. 41, no2, pp. 216-222 (36 ref.)

Psixcr
2008-06-12, 19:56
Hur är det med koloiternas egna erfarenheter? Någon som tycker sig prestera bättre med malto innan passet? Jag har försökt göra någon slags objektiva experiment och för mig verkar det inte göra någon som helst skillnad på prestationen. Däremot kan lite snabba kolhydrater pigga upp skallen och bättra på motivationen om man känner sig trött inför passet. Samma effekt får jag iofs. av en schysst uppvärmning/acklimatiseringset...

skaparn
2008-06-12, 20:08
Mina erfarenheter från konditionsmässig prestation över 30 minuter är att jag har mer energi och således presterar bättre mot slutet om jag innan sippat på sportdrycksflaskan rätt rejält, eftersom det är svårt dricka med 180 i puls och det hinner kanske inte ens ta upp. Men det är är ju inte primära prestationsförbättringar, utan mer förbättring som ett resultat av att det inte blev en försämring.

Hmmmmm, så kan man formulera sig ja. Jag hoppas min mening framgår.

King Grub
2008-06-12, 20:11
Vad gäller konditionsträning är det bevisat bortom allt tvivel sedan många årtionden att kolhydrat förbättrar prestationsförmågan vid intag i samband med aktiviteten.

skaparn
2008-06-12, 20:55
Vad gäller konditionsträning är det bevisat bortom allt tvivel sedan många årtionden att kolhydrat förbättrar prestationsförmågan vid intag i samband med aktiviteten.

Gött. Då behövs inte min förklaring till att jag ändå upplever detta... jag missade att resultaten endast gällde styrkeprestation

Scratch89
2008-06-12, 20:57
Vad bra. Då känns det ännu bättre att inte stå och mixtra med kolhydratspulver innan träningen.

Ganymedes
2008-06-12, 21:03
Då blir det inget mer snabba kolisar före ett pass iaf. Men efter är det ju bra för återhämtningen iaf?

jwzrd
2008-06-12, 21:26
Vid styrkepass över två timmar tycker jag att det gör skillnad att dricka vitargo i början av passet. Men skillnaden är mer att man är lite mer alert och koncentrerad vilket kan vara nog så viktigt för att inte göra misstag.

Eddie Vedder
2008-06-13, 04:46
Många påstår att de blir piggare och får mer energi i kroppen efter en baguette/godis. Hur förbättrar detta inte prestationsförmågan?


Enkelt: sprang/cyklade du snabbare? Lyfte du mer vikt? Nej-svar -> nope, ingen förbättra prestationsförmåga. Att känna sig pigg och energisk är inte en prestation.

Det här är lite samma priincip som kaffe och prestation. Den ergogena effekten av koffein då det intas från kaffe är ju bevisat icke-existerande. Enbart koffeinpiller har ergogen effekt.

Min likväl får ju många en känsla av att piggna till, bli mer alerta o.s.v. efter en rejäl dos kaffe. Detta i sig leder till att man kanske gör bättre ifrån sig men indirekt och inte via koffeinet som sådant.

Sniggel
2008-06-13, 16:37
Är det någon som är förvånad?

För det första så hade det behövts en väldigt stor skillnad om de verkligen skulle kunna mäta en skillnad med 8 personer i studien. Om de hade förväntat sig en skillnad på 5 reps så skulle det behövts ca 50 personer om spridningen i reps är den samma.

För det andra så testade de på en tung vikt med "bara" 6 reps per set, totalt 20 reps, hur tömd och trött blir man då?
Hade varit mer intressant med ett längre pass och en mycket högre volym totalt.

Vad gäller konditionsträning är det bevisat bortom allt tvivel sedan många årtionden att kolhydrat förbättrar prestationsförmågan vid intag i samband med aktiviteten.

Vid styrkepass över två timmar tycker jag att det gör skillnad att dricka vitargo i början av passet. Men skillnaden är mer att man är lite mer alert och koncentrerad vilket kan vara nog så viktigt för att inte göra misstag.

Kanske är så simpelt som att ju mer kolhydrater passet kommer att göra av med, och ju mer kolhydrater/sekund som förbrukas, desto mer kan tillförsel av kolhydrater påverka prestationen.
Tung styrketräning, låg volym, lång vila, kort pass etc... = ingen effekt av CHO
Styrketräning, hög volym, kort vila, långkörare = CHO kanske ger effekt
Uthållighetsidrott = CHO ger effekt.

Chrillee
2008-06-14, 12:46
Jag brukar alltid ta en risifrutti innan jag kör hårda mark/knä/bänk-pass då jag trodde det gav påverkan.
Men då kanske det är onödigt, bättre att koncentrera CHO, av snabbtyp, direkt efter passet istället.

Eddie Vedder
2008-06-14, 13:58
Jag brukar alltid ta en risifrutti innan jag kör hårda mark/knä/bänk-pass då jag trodde det gav påverkan.

Känner du att träningspasassen blir mer lyckade med din risifrutti i maegn är det väl skit samma vad den här studien fick för resultat? Det viktigaste är ju din träning och DINA resultat.

Man skall aldrig tumma på faktorer man upplever positiva oavsett om vetenskapen säger annat. Men visst, testar du och märker att det ingen skillnad blir och du hellre äter mer efter så är det ju bra det också.:)

TylerDurden84
2008-06-14, 14:42
Skönt att få detta bekräftat! Gäller samma princip om man är näst intill tömd på glykogen innan passet och man häller i sig en större mängd Vitargo el liknande?

King Grub
2008-06-14, 14:56
Om man är tömd på muskelglykogen, vad skall då användas som bränsle under passet?

Trance
2008-06-14, 15:13
Skönt att få detta bekräftat! Gäller samma princip om man är näst intill tömd på glykogen innan passet och man häller i sig en större mängd Vitargo el liknande?

Vad är bekräftat? Det var en studie med väldigt få antal som tränade på ett specifikt sätt.

Ch4rles
2008-06-14, 20:13
Hur viktigt är det då att få i sig kolhydrater precis efter passet? Jag brukar ta EAA innan ett pass, sedan en till dos en timme efter passet är avslutat, därefter vanlig mat. Borde jag också ta maltodextrin direkt efter träningen?

King Grub
2008-06-14, 20:31
Ju snabbare desto bättre.

Det behövs inte kolhydrat efter styrketräning för muskeluppbyggnad, men väl för återhämtning och glykogeninlagring.

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Återsyntesen av muskelglykogen sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen lååångsam.

Det finns ett direkt förhållande mellan kolhydratintag och hastigheten glykogen återinlagras, och för att uppnå maximal inlagringshastighet efter träning under en dag krävs ett kolhydratintag på runt 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, om man har tömt depåerna (vilket dock inte normalt sett styrketräning gör). Hursomhelst, om kolhydratladdning inte påbörjas snarast möjligt kan hastigheten som muskelglykogen lagras in med halveras.

Det är dock mängden kolhydrat, inte GI:t, som är mest avgörande för återhämtning. Skall man inte träna igen inom kort tid, kanske nästa dag och använda samma muskler, är det heller inte av avgörande betydelse om man väntar någon timme.

TylerDurden84
2008-06-14, 22:07
Om man är tömd på muskelglykogen, vad skall då användas som bränsle under passet?

Jag frågar då istället ungefär hur lång tid det skulle ta för Vitargo-drink att fylla sin effekt i musklerna för ett styrkepass (på tom mage)?

Lavorini
2008-06-14, 22:20
Det behövs inte kolhydrat efter styrketräning för muskeluppbyggnad, men väl för återhämtning och glykogeninlagring.



Men, insulin motverkar väl proteinnedbrytningen? Och om det nu stämmer, så borde nettoeffekten bli bättre för muskeluppbyggnaden om man tar kolhydrater som genererar ett insulinpåslag?

(inte för att ditt uttalande motsäger mitt, men jag undrar om det stämmer)

Dan S
2008-06-14, 23:37
Vad kallar man då den effekt man får utav kolhydraterna, man blir ju mer alert & pigg, självklart lyfter man ju mer, för man vilar mindre om man inte är som en såskopp, jag PRESTERAR ju bättre, alltså borde det väll vara "prestationshöjande" indirekt. Psyket är ju en viktig del av prestationsförmågan inte bara musklerna, right?

173cm
2008-06-15, 03:37
Är väl inte värre än att testa själv, känns det bättre för DIG att träna med kolhydraterna i kroppen så är det ju bättre, inget mer med det. Kanske gör själva träningspasset mindre katabolt med.

173cm
2008-06-15, 03:38
Enkelt: sprang/cyklade du snabbare? Lyfte du mer vikt? Nej-svar -> nope, ingen förbättra prestationsförmåga. Att känna sig pigg och energisk är inte en prestation.Att känna sig misspepp och bara längta efter att få dra hem och käka alternativt att känna sig full med energi och ha mer över däremot kan ju påverka den ...

Att man inte lyfter 10% mer för att man nyss har fått i sig snabba kolhydrater är väl de flesta redan medvetna om.

Eddie Vedder
2008-06-15, 04:16
Men, insulin motverkar väl proteinnedbrytningen? Och om det nu stämmer, så borde nettoeffekten bli bättre för muskeluppbyggnaden om man tar kolhydrater som genererar ett insulinpåslag?

(inte för att ditt uttalande motsäger mitt, men jag undrar om det stämmer)

Ja men det har ju på inget sätt med akut prestationsförmåga att göra. Vilket tråden handlar om.

Och vill man åstadkomma ett insulinpåslag så krävs definitivt inga kolhydratdrinkar. Det räcker med ganska låga insulinnivåer, dessa åstadkoms dessutom enkelt av .t.ex. en vassledrink.

Att känna sig misspepp och bara längta efter att få dra hem och käka alternativt att känna sig full med energi och ha mer över däremot kan ju påverka den ...

Då handlar frågan om hunger, inte kolhydrater som sådana.

King Grub
2008-06-15, 04:18
Jag frågar då istället ungefär hur lång tid det skulle ta för Vitargo-drink att fylla sin effekt i musklerna för ett styrkepass (på tom mage)?

Exogen kolhydratoxidation.

173cm
2008-06-15, 04:24
Hur är det med koloiternas egna erfarenheter? Någon som tycker sig prestera bättre med malto innan passet? Jag har försökt göra någon slags objektiva experiment och för mig verkar det inte göra någon som helst skillnad på prestationen. Däremot kan lite snabba kolhydrater pigga upp skallen och bättra på motivationen om man känner sig trött inför passet. Samma effekt får jag iofs. av en schysst uppvärmning/acklimatiseringset...För mig är det så enkelt som att jag tycker det verkar helidiotiskt att gå utan mat 3-4 timmar före passet, sedan under 1-2 timmars träning, och sedan 2 timmar till innan man är hemma och får i sig mer mat.

173cm
2008-06-15, 04:27
Det här är lite samma priincip som kaffe och prestation. Den ergogena effekten av koffein då det intas från kaffe är ju bevisat icke-existerande. Enbart koffeinpiller har ergogen effekt.

Min likväl får ju många en känsla av att piggna till, bli mer alerta o.s.v. efter en rejäl dos kaffe. Detta i sig leder till att man kanske gör bättre ifrån sig men indirekt och inte via koffeinet som sådant.Förstår inte varför koffeinet inte skulle ha liknande effekt ifrån kaffe. I vilket fall som helst finns det ju gott om studier som visar att man presterar bättre med koffein i kroppen.

Eddie Vedder
2008-06-15, 04:31
Förstår inte varför koffeinet inte skulle ha liknande effekt ifrån kaffe. I vilket fall som helst finns det ju gott om studier som visar att man presterar bättre med koffein i kroppen.

Det vet jag väl att det finns. Koffein är ett av de få riktigt evidensbaserat prestationshöjande tillskotten.

I kaffe diskuteras främst andra ämnen med antagonistisk effekt på koffeinet vilket tillintetgör den ergogena effekten som koffein annars ger.

För mig är det så enkelt som att jag tycker det verkar helidiotiskt att gå utan mat 3-4 timmar före passet, sedan under 1-2 timmars träning, och sedan 2 timmar till innan man är hemma och får i sig mer mat.

Handlar ju bara om att äta mycket. Jag har inga större problem att träna efter 4-5 timmar efter mat. Är det styrketräning på schemat tar jag en proteindrink precis före, vid konditionsträning äter jag ingenting mer.

Förutsatt att föregående måltid/-er har varit tillräckligt energirik/-a.

King Grub
2008-06-15, 04:39
Men, insulin motverkar väl proteinnedbrytningen? Och om det nu stämmer, så borde nettoeffekten bli bättre för muskeluppbyggnaden om man tar kolhydrater som genererar ett insulinpåslag?

Det är korrekt, men antikatabolismens påverkan på proteinbalansen här är både fördröjd och marginell i jämförelse med aminosyrornas och inte tillräcklig för att vända proteinbalansen till positiv. Det är till allra största delen anabolism, uppbyggnad, som ansvarar för det, och där är det aminosyror som utövar effekten, utan att insulin behövs.

Och vill man åstadkomma ett insulinpåslag så krävs definitivt inga kolhydratdrinkar. Det räcker med ganska låga insulinnivåer, dessa åstadkoms dessutom enkelt av .t.ex. en vassledrink.

Det gäller uppbyggnaden; vad gäller nedbrytningen är det en dosrelaterad effekt.

Lavorini
2008-06-15, 09:07
Så har kolhydrater direkt efter träningen några andra fördelar än glykogeninlagring och återhämtning (för styrketränande)? Vill minnas att jag läst något i stil med att 4:1 (kolh:prot) i drinken var opti, men den forskningen var gjord på uthållighetstränande. Så vet inte hur relevant den är för dem/oss som styrketränar.

King Grub
2008-06-15, 09:09
Som sagt, en viss antikatabol effekt, som är fördröjd och som inte är tillrcäklig för att vända porteinbalansen till positiv. Dessutom krävs en viss mängd för den antikatabola effekten; 100 gram glukos har en viss effekt, 35 gram har det inte.

Kolhydrat efter styrketräning ger högre nivåer av tillväxthormon 5-6 timmar efter passet.

Ptersyntes av muskelglykogen är inte oviktigt efter styrketräning heller. Det är dock knappast något minutstrid, utan det räcker att gå hem och äta ett kolhydratrikt mål vanlig mat.

Chrillee
2008-06-16, 12:40
Det vet jag väl att det finns. Koffein är ett av de få riktigt evidensbaserat prestationshöjande tillskotten.

I kaffe diskuteras främst andra ämnen med antagonistisk effekt på koffeinet vilket tillintetgör den ergogena effekten som koffein annars ger.

Vore hygglos om du kunde dra det där i en lite mer förenklad version.

A.Steinbach
2008-06-16, 13:55
Vore hygglos om du kunde dra det där i en lite mer förenklad version.

Andra ämnen i kaffe med en motverkande (antagonistisk) effekt på koffeinet vilket tillintetgör den prestationshöjande (ergogena) effekten som koffein annars ger.

JFO
2008-06-16, 23:08
Kanske ändå bättre är att ta en drink med kolhydrater och proteiner under träningen.

Thirty-four male subjects (age: 21.5 +/- 1.7 years; height: 177.3 +/- 1.1 cm; weight: 77.2 +/- 2.2 kg) completed 3 sets of 8 repetitions at their 8 repetition maximum to volitional fatigue. The exercise order consisted of the high pull, leg curl, standing overhead press, leg extension, lat pull-down, leg press, and bench press.

The CHO-PRO supplement did not improve performance during a resistance exercise bout, but appeared to reduce muscle damage, as evidenced by the responses of both myoglobin and creatine kinase. These results suggest the use of a CHO-PRO supplement during resistance training to reduce muscle damage and soreness.

AmericanDragon
2008-09-12, 12:48
Hur är det med att träna styrketräning på morgonen? Är det nödvändigt att inta kolhydrater eftersom man nyss vaknat?

Jag tar det ofta med EAA innan träning men har för mig enligt någon studie så tas EAA upp bättre utan malto? Så det är lite förvirrat hurvida det behövs malto innan träningen direkt på morgonen eller om det helt enkelt räcker efter passet.

King Grub
2008-09-12, 13:37
Är det nödvändigt att inta kolhydrater eftersom man nyss vaknat?

Prova med och utan. Utvärdera.

AmericanDragon
2008-09-12, 23:21
Prova med och utan. Utvärdera.

Rätt svårt att veta bättre resultat med t ex proteinsyntesen (eller vad det nu är som kan påverkas) om jag ska utvärdera på mig själv :confused:

Eddie Vedder
2008-09-12, 23:44
Rätt svårt att veta bättre resultat med t ex proteinsyntesen (eller vad det nu är som kan påverkas) om jag ska utvärdera på mig själv :confused:

Proteinsyntes stimuleras inte av kolhydrater. Det enda som påverkas (och som diskuteras i den här tråden) är ju prestationsförmågan och det kan ju knappast någon annan än du avgöra.

Nog för att folk förväntar sig svar från King Grub men att han ska ha någon telepatisk förmåga att avgöra alla medlemmars prestationsförmåga känns som något för högt ställda krav kanske.;)

AmericanDragon
2008-09-14, 10:06
Proteinsyntes stimuleras inte av kolhydrater. Det enda som påverkas (och som diskuteras i den här tråden) är ju prestationsförmågan och det kan ju knappast någon annan än du avgöra.

Nog för att folk förväntar sig svar från King Grub men att han ska ha någon telepatisk förmåga att avgöra alla medlemmars prestationsförmåga känns som något för högt ställda krav kanske.;)

Det var absolut inte det jag menade att han skulle veta. Vad jag letade efter var bara om han visste om det var bra att fylla på med kolhydrater efter nattens sömn innan man tränar. Sen om svaret bara var att det är presationsförmågan som kanske spelar någon roll så visst, då kan ingen annan än jag avgöra och det vet jag. Jag undrade mer om det fanns något annat som kunde påverkas.

Eddie Vedder
2008-09-14, 10:56
Det var absolut inte det jag menade att han skulle veta. Vad jag letade efter var bara om han visste om det var bra att fylla på med kolhydrater efter nattens sömn innan man tränar.

Att ha musklerna kolhydratladdade är en fördel ja. Inget snack om det. Men fyll på kvällen innan istället, rejält med mat innan du lägger dig och sedan EAA innan passet.:thumbup:

Gastrocnemius
2008-09-14, 11:00
Talar vi om snabba kolhydrater exakt innan träning? Eller gäller detta även långsamma kolhydrater som intas någon timma innan?

Sniggel
2008-09-14, 11:01
Det var absolut inte det jag menade att han skulle veta. Vad jag letade efter var bara om han visste om det var bra att fylla på med kolhydrater efter nattens sömn innan man tränar. Sen om svaret bara var att det är presationsförmågan som kanske spelar någon roll så visst, då kan ingen annan än jag avgöra och det vet jag. Jag undrade mer om det fanns något annat som kunde påverkas.

Det beror på bl a om just du har låga eller höga glykogennivåer på morgonen. Har du höga nivåer kanske det inte spelar någon roll på prestationen med snabba kolhydrater innan styrketräning. Hur mycket du förbrukat och ätit dagen innan påverkar vad du vaknar upp med.

Cloud
2008-09-20, 16:20
Att ha musklerna kolhydratladdade är en fördel ja. Inget snack om det. Men fyll på kvällen innan istället, rejält med mat innan du lägger dig och sedan EAA innan passet.:thumbup:

Är det EAA innan passet som gäller (läs proteindryck/mat)? Eller både innan och efter? Nu menar jag inte vad som är absolut optimalt, utan mer vad som har stor betydelse för effekten av styrketräningen.
Det är lite OT att börja prata protein i en tråd om kolhydrater, men jag passar på ändå :)

//Gustav

King Grub
2008-09-20, 17:14
EAA direkt före träning stimulerar proteinsyntesen efter passet mer än vid något annat tillfälle. EAA i fri form, inte från proteinpulver eller mat.

Cloud
2008-09-20, 18:19
EAA direkt före träning stimulerar proteinsyntesen efter passet mer än vid något annat tillfälle. EAA i fri form, inte från proteinpulver eller mat.

Men proteinpulver eller mat före träning stimulerar alltså proteinsyntesen mer än likvärdigt efter träning?

Är det proteinsyntes under träningens gång eller efter som är viktigast för muskeluppbyggnad? Eller båda är av stor vikt?

//Gustav

King Grub
2008-09-20, 19:23
1. Nej.

2. Under träning och 60-90 minuter efter proteinsyntesen undertryckt, för att därefter stimuleras, vid tillgång till essentiella aminosyror.

Cloud
2008-09-20, 20:23
1. Nej.

2. Under träning och 60-90 minuter efter proteinsyntesen undertryckt, för att därefter stimuleras, vid tillgång till essentiella aminosyror.

Förstår inte riktigt varför EAA har en sån dramatisk effekt efter passet om man intar dom före passet. Jag trodde att hela grejen med EAA i fri form var det snabba upptaget. För mig vore det ju mer logiskt att effekten blir som bäst om man får i sig de fria aminosyrorna efter passet, när proteinsyntesen ska sätta igång för fulla muggar.

Om vi pratar proteindryck... Mest logiskt att ta den före eller efter? Eller rent av vid båda tillfällena? Vi bortser från kolhydrater, då ett mål mat före och efter säkerligen skulle vara helt tillfredsställande i muskeluppbyggande sammanhang. Men jag undrar alltså när proteinpulver gör sig bäst i förhållande till träning!

//Gustav

King Grub
2008-09-20, 20:29
1. Nej, det handlar om signalmekanismer, och höga nivåer av aminosyror i blodet till muskulaturen under träning sänder just sådana.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

2. Vassleprotein stimulerar proteinsyntesen lika mycket efter träning vid intag före som efter.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

Både före och efter är inte undersökt, varken vassle eller EAA. Jag tror det är bra att rama in passet mellan aminosyreintag, oavsett källa.

Men nu får det nog räcka med off-topic. Tråden handlar om helt andra saker egentligen.

Cloud
2008-09-20, 21:04
1. Nej, det handlar om signalmekanismer, och höga nivåer av aminosyror i blodet till muskulaturen under träning sänder just sådana.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

2. Vassleprotein stimulerar proteinsyntesen lika mycket efter träning vid intag före som efter.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

Både före och efter är inte undersökt, varken vassle eller EAA. Jag tror det är bra att rama in passet mellan aminosyreintag, oavsett källa.

Men nu får det nog räcka med off-topic. Tråden handlar om helt andra saker egentligen.


Japp! Jag är nöjd och glad nu :) Tack för svaren!

//Gustav