handdator

Visa fullständig version : Vad är fel på LIDL?


_Robbie_
2008-06-12, 14:29
Många klagar på Lidl men vad är egentligen negativt med Lidl?

hahavaffan
2008-06-12, 14:32
Det är lågbudget?

jwzrd
2008-06-12, 14:32
De säljer nästan bara en massa skit?

Carolinew
2008-06-12, 14:33
Deras största fel är att de höjt priset på kvarg ;)

Nizze_
2008-06-12, 14:33
2x500g kesella för 18kr Lider Äger

Carolinew
2008-06-12, 14:33
2x500g kesella för 18kr Lider Äger

Eh va? Här kostar 500g 12 jäkla spänn...

Nithian
2008-06-12, 14:34
12 kr för ett halvt kilo mat låter sjukt dyrt

Prankie
2008-06-12, 14:34
10kr för 250gram här i ICA.
Jag vill ha LIDL, som kommer öppnas snart. :)

Ganymedes
2008-06-12, 14:34
Tror inte någon skulle handla där om de hade samma pris som <valfri annan butik>. Det är sunkigt lågbudget, men det är bra att det finns för de som inte har mycket pengar över. De som har råd men som ändå handlar där, är antingen snåljåpar (skottpengar!) eller så saknar de kvalitetskänsla rakt av.

Lidl är äckligt.

Nizze_
2008-06-12, 14:36
Hehe inte i min butik =) ..

Köper vissa saker på Lidel som är bra och billigt. Så som Kykling, Mjölk, Kesella, Juce osv .. Det man äter mer eller mindre varjedag och det sparar man mycket pengar på.

Carolinew
2008-06-12, 14:36
12 kr för ett halvt kilo mat låter sjukt dyrt

Åtminstone när det är rester från osttillverkning.

Nej men visst är det billigare än Arlas Kvarg ännu men de behöver väl inte höja priset för det...

Nizze_
2008-06-12, 14:37
Tror inte någon skulle handla där om de hade samma pris som <valfri annan butik>. Det är sunkigt lågbudget, men det är bra att det finns för de som inte har mycket pengar över. De som har råd men som ändå handlar där, är antingen snåljåpar (skottpengar!) eller så saknar de kvalitetskänsla rakt av.

Lidl är äckligt.

Vad är skilnaden på mjölken på Lidel och på ica ?

Osten80
2008-06-12, 14:37
De säljer nästan bara en massa skit?

Ungefär så ja. Toapapper och rosa läsk.
Hade de haft ett större sortiment, kunde jag nog handlat där. Jag pallar inte att springa runt till flera olika affärer, för att jag ska kunna fylla mitt kylsåp med det jag vill ha.

mela
2008-06-12, 14:37
Det sämsta är att LIDL i Norge inte säljer kvarg!

hahavaffan
2008-06-12, 14:39
Vad är skilnaden på mjölken på Lidel och på ica ?Jag kan bara gissa, men Lidl har ett lågbudgetmärke, och ICA har t.ex. Skånemejerier/Norrmejerier/Blablamejerier?

stevebc
2008-06-12, 14:40
Jag kan bara gissa, men Lidl har ett lågbudgetmärke, och ICA har t.ex. Skånemejerier/Norrmejerier/Blablamejerier?Näringsmässig skillnad?

Ganymedes
2008-06-12, 14:41
Vad är skilnaden på mjölken på Lidel och på ica ?

Man måste gå in på Lidl för att köpa den förstnämnda? ;)

För min del spelar det ingen som helst roll om exakt samma produkt säljs på både ICA och Lidl. Jag köper den inte på Lidl ändå. Helt enkelt eftersom jag inte tycker om att handla där. Jag tycker inte om att handla på Coop heller för den delen. Så länge som jag inte måste räkna på vart enda öre, kan jag gott ta mig råd att handla i en affär jag trivs i.

Nizze_
2008-06-12, 14:41
Jag kan bara gissa, men Lidl har ett lågbudgetmärke, och ICA har t.ex. Skånemejerier/Norrmejerier/Blablamejerier?

Den Lidel jag handlar på har 2sortes mjölk Arla och nån billig.

Men sant fins många skumma saker där.

Carolinew
2008-06-12, 14:41
En dålig sak med Lidl är väl iofs att det mesta är tyskt och innehållsförteckningarna står på tyska, samt att näringsinnehållstabell (?) saknas.

hahavaffan
2008-06-12, 14:41
Näringsmässig skillnad?Har du inga smaklökar?

dooh
2008-06-12, 14:41
Lidl personalpolitik är den sämsta. Annars säljer de ju faktiskt en hel del kvalitets varor OCH deras eget tyska hejsansvejsan. Vet man vad man ska handla och inte är helt dum i huvudet kan Lidl vara riktigt lönsamt.

Jag har inga problem att gå till olika affärer, så vissa saker är självklara att handla på Lidl medan mjölk vill jag köpa från skånemejerier för att hålla "våra" bönder vid liv;)

Ganymedes
2008-06-12, 14:42
Näringsmässig skillnad?

Smakmässig skillnad, kanske? Jag vet inte...

stevebc
2008-06-12, 14:44
Har du inga smaklökar?Hahaha

Jag är fattig.

hahavaffan
2008-06-12, 14:45
Hahaha

Jag är fattig.:D

Vad kostar en liter standardmjölk på Lidl? ICA tar väl 7:90 här nere tror jag.

dooh
2008-06-12, 14:45
Jag kan bara gissa, men Lidl har ett lågbudgetmärke, och ICA har t.ex. Skånemejerier/Norrmejerier/Blablamejerier?

Det är inte svensk mjölk de säljer. Något som känns ytterst dumt då vi delvis bor i ett lantbruksland... Och har väldigt duktiga kor;)
Men annars är det ju mjölk som mjölk, lär ju inte vara råttmjölk de säljer...*rolleyes*

Ganymedes
2008-06-12, 14:47
Hahaha

Jag är fattig.

I rest my case. :)

Nizze_
2008-06-12, 14:48
:D

Vad kostar en liter standardmjölk på Lidl? ICA tar väl 7:90 här nere tror jag.

1liter dansk lättmjölk kostar 6.19

Duffman
2008-06-12, 14:51
Med tanke på deras behandling av personal och anställningsformer håller jag mig hur långt borta som helst från den skitbutiken. Jag handlar på Ica eller Willys, visst lite dyrare men det är det fan värt.

Nizze_
2008-06-12, 14:58
Dom har södergårdens hallonkräm på lidl sjukt god =) .. man kan inte sluta äta den.

Ganymedes
2008-06-12, 15:00
Jag har själv utsatts för Lidls "lika bra mat som allt annat"-mat och Lidls "lika bra produkter som alla andras"-produkter vid ett antal tillfällen. Här bjuder jag på två mini-recensioner, fritt tagna ur minnet.

Oliver.
Mjöliga och lite syrliga. För svag sälta och mosig, mjuk koncistens. Inte alls något att ha. USCH! Och jag som egentligen älskar oliver. :(

Prydnad i form av kanin.
En kollega köpte en "prydnad" till sin trädgård. Det var en enfärgad kanin (brun) som visslade när någon gick förbi. Att den var ful som stryk, plastig och (surprise, surprise) billig, var ju uppenbart. Men att den skulle gå sönder av regn (!) några dagar senare, var ju bara komiskt. En uteprydnad som inte tål att vara ute...

Nä, Lidl är ett riktigt jälva dynghål. Ett mekka för dumsnåla kunder som lider ekonomisk nöd (de är dock ursäktade) och/eller kunder som totalt saknar smak och klass.

krebbe
2008-06-12, 15:05
Jag har själv utsatts för Lidls "lika bra mat som allt annat"-mat och Lidls "lika bra produkter som alla andras"-produkter vid ett antal tillfällen. Här bjuder jag på två mini-recensioner, fritt tagna ur minnet.

Oliver.
Mjöliga och lite syrliga. För svag sälta och mosig, mjuk koncistens. Inte alls något att ha. USCH! Och jag som egentligen älskar oliver. :(

Prydnad i form av kanin.
En kollega köpte en "prydnad" till sin trädgård. Det var en enfärgad kanin (brun) som visslade när någon gick förbi. Att den var ful som stryk, plastig och (surprise, surprise) billig, var ju uppenbart. Men att den skulle gå sönder av regn (!) några dagar senare, var ju bara komiskt. En uteprydnad som inte tål att vara ute...

Nä, Lidl är ett riktigt jälva dynghål. Ett mekka för dumsnåla kunder som lider ekonomisk nöd (de är dock ursäktade) och/eller kunder som totalt saknar smak och klass.


Inte för att försvara någonting eller så men smaken/konsistensen på oliverna är ju rent subjektivt vad som är bra eller dåligt. Jag kanske älskar mjöliga, mosiga och osalta oliver och då äger ju Lidls framför de Salta, hårda och ej mosade. =)

Ganymedes
2008-06-12, 15:10
Inte för att försvara någonting eller så men smaken/konsistensen på oliverna är ju rent subjektivt vad som är bra eller dåligt. Jag kanske älskar mjöliga, mosiga och osalta oliver och då äger ju Lidls framför de Salta, hårda och ej mosade. =)

I princip har du rätt. Men i sak har du fel. ;) Ungefär som att hävda att man tycker att himlen är grön och gräset blått. Man kanske "kan" tycka det, men då är det per definition fel på en. :D

PS. Jag gillar inte heller hårda oliver. Fruktköttet ska däremot vara fast. Inte sladdrigt som farmor Agdas röf.

regus
2008-06-12, 15:14
Jucien smakar juice..
Osten smakar något som ska sitta rätt långt inne i en kvinna


Så.. köp juice

vsson
2008-06-12, 15:15
Som student handlar jag min kyckling och kvarg där. Nu kostar kycklingen 42 kr / kg vilket är avsevärt mycket billigare än "vanliga" affärer.
Hatar dock att handla på Lidl, alla fall på min affär på Magnusladulåsgatan. Det är fan JÄMT kaos där, 50% av alla som handlar kommer 2 min efter dom betalat tillbaka med kvittot och ska ha 2 kr tillbaka för kassören har slagit in fel sort äpplen eller dylikt. Alla anställda är totalt jätte sämst på att försöka vara trevlig eller service inriktad. Ofta får man ett argt hugg tillbaka om man undrar något. Men som sagt, kostar kycklingen 42kr /kg står jag ut de 5 mintuerna det tar mig att handla veckans kyckling och kvarg ranson.

Tacka vet jag Hemköp Skanstull, bättre personal och trevligare affär får man leta efter!

:D

krebbe
2008-06-12, 15:17
I princip har du rätt. Men i sak har du fel. ;) Ungefär som att hävda att man tycker att himlen är grön och gräset blått. Man kanske "kan" tycka det, men då är det per definition fel på en. :D

PS. Jag gillar inte heller hårda oliver. Fruktköttet ska däremot vara fast. Inte sladdrigt som farmor Agdas röf.

Jovisst, men finns det "stadgat" hur oliver skall vara? Himlen är ju blå pga ljusets spekrum när de infaller i atmosfären, gräset är grönt för det reflekterar bara de gröna våglängderna. En smak är väl alltid helt subjektiv medans en tolkning inte är det?

Yuffie
2008-06-12, 15:17
Felet med LIDL är att de har väldigt dåliga personalavtal om jag inte missminner mig. Kör sopor blandat med nya kött och grönsaksprodukter på truckarna.

Ganymedes
2008-06-12, 15:19
vsson, ändrar det här kanske din uppfattning?

Lidl-kött undgår salmonellakontroll (http://www.atl.nu/Article.jsp?article=29288)

Genom att tillsätta två, tre procent socker, salt, citronsyra och soja förvandlar Lidl kött till köttberedningar. Ändå kallar Lidl produkterna för lövbiff och köttfärs. Konsumenterna tror att de köper rent kött när det i själva verket är något annat.
Märkningen strider mot svenska regler där högst en procent koksalt får tillsättas. Tillsatserna som förvandlar kött till köttberedning gör också att produkterna från kontinenten inte behöver kontrolleras för salmonella.


...men det är ju billigt... *spy*

vsson
2008-06-12, 16:07
Men jag skrev kyckling. Inte lövbiff eller köttfärs. Lidls kycklig innehåller 87% kyckling, oftast innehåller den bara 80% på andra affärer.

Inte direkt för att jag tycker det dom gör är bra med det andra köttet, bara så vi har det klart. Överlag tycker jag att dem gör mest skit.

Kwon
2008-06-12, 16:24
Man märker ju en viss kvalitetsskillnad, och som tidigare sagts, om "vanliga" produkter i andra butiker hade haft exakt samma pris som LIDL så hade man nog ej handlat där hos LIDL utan hos de andra.

Henchman
2008-06-12, 16:27
Finns inget Lidl här uppe. Men jag klassar iallafall Willys som den värsta lågbudgetbutiken i svergie. Eldorado måste höra till de sämsta märkena i världen och Willys säljer eldorado...

Pepparkakssmurfen
2008-06-12, 16:29
Finns inget Lidl här uppe. Men jag klassar iallafall Willys som den värsta lågbudgetbutiken i svergie. Eldorado måste höra till de sämsta märkena i världen och Willys säljer eldorado...


Willys är som NK´s Saluhall i jämförelse med LIDL.

L-Sami
2008-06-12, 16:31
Finns inget Lidl här uppe. Men jag klassar iallafall Willys som den värsta lågbudgetbutiken i svergie. Eldorado måste höra till de sämsta märkena i världen och Willys säljer eldorado...

Euroshopper är sämsta märket i världen.

Ganymedes
2008-06-12, 16:37
Men jag skrev kyckling. Inte lövbiff eller köttfärs. Lidls kycklig innehåller 87% kyckling, oftast innehåller den bara 80% på andra affärer.

Inte direkt för att jag tycker det dom gör är bra med det andra köttet, bara så vi har det klart. Överlag tycker jag att dem gör mest skit.

Sorry! Hade en länk till en rapport om kyckling som de gjorde samma sätt med också, för att undvika tester av salmonella (som kostar, och därför blir kycklingen billigare). Men nu är den sidan borta tyvärr. Det var på Naturskyddsföreningens hemsida btw.

Ganymedes
2008-06-12, 16:48
vsson, här har du en annan sida om kycklingen istället:

De tre sorter där bakterien hittades — Willys, Eldorado och Kajsas, är alla producerade i Danmark.

Vad gäller i sverige?

Vi har förbud mot tillväxtantibiotika och salmonellan har vi fått bort. Och vi får ha max 25 djur på sammanlagt 36 kilo per kvadratmeter. I Danmark ligger de på 42—43 kilo och i Holland uppemot 50 kilo.


De tre stora svenska märkena i testet, Kronfågel, Guldfågeln och Torsåsen, må ha mindre antal bakterier. Men prislappen är betydligt högre än de utländska filéerna i testet. Den enda svenska kyckling som kan matcha danska och holländska kycklingar är Harvest Basket från Lidl.


Enda sättet lidl kan matcha något på, förutom på pris. Föga oväntat.

http://hd.se/mat/2004/10/28/hoegre_vattenhalt_och_mer_kyckling/

L-Sami
2008-06-12, 16:50
18kr för 1000g kvarg.. wtf.. hälften billigare än på ICA .. kvalitén är säkert sämre. Kvalité före kvantitet ftw.

Ganymedes
2008-06-12, 16:53
18kr för 1000g kvarg.. wtf.. hälften billigare än på ICA .. kvalitén är säkert sämre. Kvalité före kvantitet ftw.

Absolut! Fattar inte folk som ser mat som något nödvändigt ont. Man äter inte innehållsförteckningen eller näringsvärdet. Mat kan, nej SKA, vara gott så väl som hälsosamt och nyttigt. Och man äter fan i mig inte ett pris heller. Jäkla snåljåperier.

kalajset
2008-06-12, 17:18
18kr för 1000g kvarg.. wtf.. hälften billigare än på ICA .. kvalitén är säkert sämre. Kvalité före kvantitet ftw.

Kvaliten är inte sämre, enda märkbara skillnaden är konsistensen, Lidl's är något fastare, vilket passar t ex mig utmärkt som gärna blandar med saft.

Själv handlar jag i princip uteslutande på Willys och Lidl, 90% av alla varor på Willys, medans då Lidl kan bidra med kvarg, vissa andra mjölkprodukter, ägg, och ibland choklad eller bröd. Är ju inte dummare än att man passar på att köpa "OK" märken av både ägg eller bröd, om det är något smaskigt erbjudande när man ändå är där och köper kvarg. Ser inte riktigt felet med detta.

Att shoppa loss på lokal ICA/Konsumbutik är måhända smidigt, men jag är för snål för att tycka det är OK att kasta ut hundralappar varje veckohandling på "ingenting". Om man tycker det är kul att betala för flashiga lokaler och stort sortiment, så är det helt OK med mig, själv handlar jag faktiskt lite mer "speciella" varor hos dessa butiker också ibland, men hela fenomenet har helt enkelt föga att göra med att man inte uppskattar god mat.

PowPow
2008-06-12, 17:45
Lidl känns lite budget, men absolut största anledningen till att jag inte handlar där är utbudet. Måhända att jag skulle kunna köpa visa varor där, men man orkar ju inte springa omkring i flera affärer, när det finns affärer som tillhandahåller allt man vill ha.

För några dagar sedan gick jag in på just Lidl för att köpa en kall läsk. Fanns inte. Wtf liksom. De hade kall kvarg, men fan ingen kall läsk.

Nitrometan
2008-06-12, 17:50
samt att näringsinnehållstabell (?) saknas.
Hmmm. Måste inte det finnas på mat som säljs i Sverige?

dooh
2008-06-12, 17:54
Hmmm. Måste inte det finnas på mat som säljs i Sverige?

Jo har med för mig att jag lärt mig det någonstans. För tom de små "turkbutikerna" hade en svensk extra (påklistrad) innehållsdeklaration när man handlade där. Och det var för hundra år sedan känns det som.
och jag undrar om det inte finns på Lidls varor med...

Nizze_
2008-06-12, 18:07
Absolut! Fattar inte folk som ser mat som något nödvändigt ont. Man äter inte innehållsförteckningen eller näringsvärdet. Mat kan, nej SKA, vara gott så väl som hälsosamt och nyttigt. Och man äter fan i mig inte ett pris heller. Jäkla snåljåperier.


Ser det mer som korkat att betala mer än nödvändigt vad det än är .. Det vill säga om man får samma sak. och vissa produkter är samma på lidl som det är i alla andra butiker. Varför kasta pengarna i sjön.

coxie
2008-06-12, 18:07
Aldrig hittat något som jag skulle vilja äta i en LIDL butik.

Iof har jag inte varit inne i en mer än ett dussin gånger.

stevebc
2008-06-12, 18:14
Absolut! Fattar inte folk som ser mat som något nödvändigt ont. Man äter inte innehållsförteckningen eller näringsvärdet. Mat kan, nej SKA, vara gott så väl som hälsosamt och nyttigt. Och man äter fan i mig inte ett pris heller. Jäkla snåljåperier.Jag äter pris och jag äter näring och så är det med det.

joriice
2008-06-12, 18:14
Jag blev skitsur när min morsa hade fått inspiration av den kärringen på Lidl-reklamen och köpt massa okända märken på saker, man kunde inte ens läsa vissa innehållsförteckningar för de var tyska. Men jag smakade på en sak som jag aldrig ätit innan en - vitlöksost. Den var god. Så allt är förlåtet...

Herr Oberst
2008-06-12, 18:25
Lidl's kossor är white trash. Skånemejeriers är lite fittare och lite fagrare.

Lidl suger. Deras kassa är ofunktionell till 1000, personalen är äcklig och allt känns rälit. Enda positiva är kvargen som just nu är billigare än vanligt.

Anton101
2008-06-12, 19:43
Vad är fel med Lidl? Det hör man ju på namnet.

Bubban
2008-06-12, 20:02
Kaaarin, vad heter slaktarn?

Carolinew
2008-06-12, 20:05
Hmmm. Måste inte det finnas på mat som säljs i Sverige?

jag är 100 på att det inte funnits på vissa varor för jag har letat som en jag vet inte vad, dock var det längesen och minns inte vad för vara det var. Och jag menar såklart inte innehållsförteckningen utan den där tabellen med näringsinnehåll.

tobbo
2008-06-12, 20:07
jag är 100 på att det inte funnits på vissa varor för jag har letat som en jag vet inte vad, dock var det längesen och minns inte vad för vara det var. Och jag menar såklart inte innehållsförteckningen utan den där tabellen med näringsinnehåll.

Det har funnits på alla varor jag har sätt, men ibland kan de stå på konstiga ställen.

Ganymedes
2008-06-12, 20:33
Vad är fel med Lidl? Det hör man ju på namnet.

Precis. Mongolidl.

Ganymedes
2008-06-12, 20:34
Varför kasta pengarna i sjön.

Ja, det är ju det jag säger: varför handla på Lidl? ;) Jaja, det är ett fritt land och jag älskar att valfriheten finns iaf. To each his own.

Motorbreath
2008-06-12, 20:50
Ni som snålar på livsmedel, kvalitetsmässigt sett. Vad spenderar ni de insparade pengarna på?

LadyInsane
2008-06-12, 21:05
Jag gillar lidl. Köper mycket frukt/grönsaker där. Samt självklart milbona! En massa paket varje vecka. MUMS!

Henchman
2008-06-12, 21:17
Willys är som NK´s Saluhall i jämförelse med LIDL.
Okej. Får nog undvika Lidl så gott jag kan då. Men känslan av Willys butiker får mig att tänka på polen

Euroshopper är sämsta märket i världen.
Euroshoppervaror äter jag sällan men de gånger då jag gjort det så har jag inte haft något att klaga på. Så enligt mig Euroshopper>Eldorado. Dessutom har euroshopper billig tonfisk.

Scratch89
2008-06-12, 21:18
Jag köper i princip bara kvarg från LIDL nu, men jag köper det väldigt sällan; en gång varannan månad eller så. Jag köpte rätt så mycket rågbröd därifrån förut, men jag kör hellre på havregrynsgröt nu istället. De har väl ett helt ok utbud, och många av deras produkter och livsmedel finns ju i vanliga ICA/Coop-butiker, så man kan komma undan med rätt många kronor, särskilt om man handlar på veckans erbjudanden. Men nä, jag har blivit så kär i Coop Forum och Ica Maxi att jag väldigt sällan är inne på Willys och LIDL längre, bara om det är något speciellt 1337-erbjudande.

Floddan
2008-06-12, 21:37
Jag vet inte om de är billigt men jag brukar köpa läsk där ibland. Köper dock oftast sånt på macken.

I utlandet köper jag öl på lidl ibland.

Jag vet inte vad som är dåligt med lidl, men dom har inte så mycket att välja på.

Exdiaq
2008-06-12, 21:44
Att man inte kan packa ner varorna i kassen direkt efter kassan, utan man får slänga ner det i vagnen för att sedan gå till ett långt bord där man kan packa ner i kassar.

shut teh face
2008-06-12, 21:44
Jag har varit inne ett par gånger för att hitta något så simpelt som kaviar, gräslök, prinskorvar (vid jul). Men aldrig fått tag på det jag velat.

Jag tycker butiken består utav 25% godis och chips och 25% diverse läskdrycker.

Alltså, lidl sätter ju bara sin fot i Sverige för de väntar på att systembolagets monopol ska försvinna.

Kimball
2008-06-12, 21:47
Eh va? Här kostar 500g 12 jäkla spänn...

De har de nedsatt den här veckan, åtminstone här. Köpte 10 pack, och kassörskan frågade vad sjutton jag skulle med all ost till ^^

F.ö. anser jag att Lidl fungerar ypperligt som komplement till Ica, har både nett och lidl inom 1km, och de har ofta trevligt färdigmarinerat svenskt kött/färs till riktigt bra priser. Lidl äger även ALLA på billig/god/prisvärd glass, och har även billigt grönt. Lidl har oförtjänt dåligt rykte, imho.

L-Sami
2008-06-12, 21:48
Dessutom har euroshopper billig tonfisk.

= Kattmat ffs

AlexGBG
2008-06-12, 21:49
Att man inte kan packa ner varorna i kassen direkt efter kassan, utan man får slänga ner det i vagnen för att sedan gå till ett långt bord där man kan packa ner i kassar.

what? är det så på alla Lidl? måste nästan besöka det nybyggda "här borta" för att se om så är fallet..verkar ju stört..

shut teh face
2008-06-12, 21:53
what? är det så på alla Lidl? måste nästan besöka det nybyggda "här borta" för att se om så är fallet..verkar ju stört..
Alla lidl butiker har exakt samma design. Taget från Tyskland antar jag. Där det finns folk som packar åt dej när du handlar. Det verkade svårt att göra packningsstället längre tydligen...

tntballe
2008-06-12, 21:55
what? är det så på alla Lidl? måste nästan besöka det nybyggda "här borta" för att se om så är fallet..verkar ju stört..

Nej, här är det som vanligt.

Exdiaq
2008-06-12, 22:04
what? är det så på alla Lidl? måste nästan besöka det nybyggda "här borta" för att se om så är fallet..verkar ju stört..



Visst, kan inte lova att det är så nu, men för ett år sedan när jag handlade senast i Åstorp, Skåne så var det så.

petah
2008-06-12, 22:07
inget fel på lidl

WHITEFOLKS
2008-06-12, 22:21
Alla Lidl har inte exakt samma design. Kan dock tänka mig att de bygger de likadana när de bygger "husen" själva.

babidi
2008-06-12, 22:23
Min fader fick små myror bland lasagneplattorna men det värsta va att de nekade honom när han åkte tillbaka för att byta dem. kanske någon såg annonsen i aftonbladet?

Inge Enveten
2008-06-12, 22:38
Felet med LIDL är att det bara finns äckliga människor där inne.
Varorna som LIDL säljer är det inget fel på enligt mig. Billigt är bra. :D

DanielF
2008-06-12, 22:38
På Lidl köper man extremt prisvärda teleskop.
Jag vet, jag har ett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85080

Beecher
2008-06-12, 23:00
Lidl duger, jag köper ofta kött därifrån.

Köttfärsen är inte lika billig som den en gång varit vid extrapriser dock...

De nya kycklinggrillspetten med jordnötssås får Godkänt+ dock, perfekt med portionsförpackat åsse :thumbup:

Deceiver85
2008-06-12, 23:10
Jag köper kvarg, kött, energidryck, bröd och nutella-kopior på LIDL, funkar alldeles utmärkt!

Anton101
2008-06-12, 23:14
Lidl duger, jag köper ofta kött därifrån.

Köttfärsen är inte lika billig som den en gång varit vid extrapriser dock...

De nya kycklinggrillspetten med jordnötssås får Godkänt+ dock, perfekt med portionsförpackat åsse :thumbup:

Skulle aldrig våga köpa kött på Lidl, och speciellt inte köttfärs. Körde de inte med att blanda ut köttet för att på så sätt undgå salmonellakontroller? köttberedning kallas det och det är inte samma som kött, därför slipper de kontroll.

Henchman
2008-06-13, 06:38
= Kattmat ffs

Katter är ofta kräsna med maten så då får jag lita på dem i det här fallet.
Men wiskas får katterna behålla.

Kimball
2008-06-13, 08:05
Jag köper kvarg, kött, energidryck, bröd och nutella-kopior på LIDL, funkar alldeles utmärkt!

Sett nutellakopiorna också ja, finns det ngn som smakar nästan identiskt som originalet? Alla kopior jag testat brukar inte alls smaka likadant imho :(

Mapa
2008-06-13, 08:11
Jag köper kvarg, kött, energidryck, bröd och nutella-kopior på LIDL, funkar alldeles utmärkt!

+1.. minus nutellan


von lidl är bra skit, ni som inte gillar lidl, sluta handla där

Slimfit
2008-06-13, 08:47
Råkar bo nära ett Lidl och det blir självklart fler besök där än om jag skulle bott längre ifrån butiken. Jag har på senare tid märkt att det är betydligt fler kunder i butiken, som att fler har märkt att det faktiskt inte BARA finns skit på Lidl och att det faktiskt går att hitta guldkorn till bra pris. ICA, COOP, Hemköp etc har under åren duperat och hjärntvättas oss i att deras produkter är sååå mycket bättre än de otäcka utländska varorna, ve och fasa!! Men tittar man på innehållsförteckningarna kan man se långa rader av E-nummer t ex ICa's egna märken.

Jag köper:
- Kvargen
- Kalkonsalamin, den stora man får skiva själv
- Glass
- Vitlök, den jag köpte sist var grymt bra
- Frukt och grönsaker om jag tycker de ser bra ut.
- Välkända svenska märken som är billigare än på ICA, COOP etc.

Bullen!
2008-06-13, 09:12
lidl suger. dels utbud och hur de förhandlar men även anställningsavtalen och deras syn på anställda hör intehemma i ett modernt sverige. handlar man de billigare alternativen på ica osv så blir det inte många kronors skillnad. stödjer vi inte svenskt så långt vi kan så kommer pengarna hamna utanför sverige och i färlängningen så kommer våra bönder få lägga ner och jobb försvinner och kvaliten blir lidande. vi biter oss själva i rö**en om vi är dumsnåla på detta viset. många små lokala handlare får lägga ner eller minska öppettider för att stora utländska matkedjorna slår sig in och vi sväljer det med hull och hår. jag som inte bor mitt i city uppskattar lanthandeln när man bara ska ha några liter mjölk osv och slipper åka många mil för det.

tänk efter före som farmor brukar säga.

JonasTL
2008-06-13, 09:57
Lågkvalitetsmat för lågkvalitetsmänniskor.

Handlade där en gång, fick slänga det mesta när jag kom hem.

Kwon
2008-06-13, 10:02
Lågkvalitetsmat för lågkvalitetsmänniskor.

Handlade där en gång, fick slänga det mesta när jag kom hem.

Vad exakt handlade du för varor? (De varor du slängde är jag mest intresserad av)

tp_88
2008-06-13, 10:05
Handlar kvarg, tonfisk och ibland "vanliga" varor som finns hos Ica et al.

Varje gång jag är där roidar jag över det idiotiska kassa-systemet. (jag antar att det ser likadant ut på alla ställen?)

Slimfit
2008-06-13, 10:54
lidl suger. dels utbud och hur de förhandlar men även anställningsavtalen och deras syn på anställda hör intehemma i ett modernt sverige. handlar man de billigare alternativen på ica osv så blir det inte många kronors skillnad. stödjer vi inte svenskt så långt vi kan så kommer pengarna hamna utanför sverige och i färlängningen så kommer våra bönder få lägga ner och jobb försvinner och kvaliten blir lidande. vi biter oss själva i rö**en om vi är dumsnåla på detta viset. många små lokala handlare får lägga ner eller minska öppettider för att stora utländska matkedjorna slår sig in och vi sväljer det med hull och hår. jag som inte bor mitt i city uppskattar lanthandeln när man bara ska ha några liter mjölk osv och slipper åka många mil för det.

tänk efter före som farmor brukar säga.

Stöd våra svenska bönder: Ja!
Problemet är att de inte får ta del av de höjda matpriserna utan det går oavkortat ner i handlarnas redan pengastinna fickor. Jag handlar med glädje på t ex bondens marknad till priser som ligger högre än både ICA och Lidl då jag vet att pengarna hamnar hos dem som förtjänar det.

JonasTL
2008-06-13, 10:59
Det var någon sockerfri saft med helspejsad kulör. Någon form av godis och russin.

Okey, det finns säkert varor på lidl som också säljs på svenska kedjor, eller varor av samma paritet.

Jag själv är rätt kräsen, köper bara ekologiskt, förr djurens skull, för miljöns skull och för min egen hälsas skull, därför är lidl inte något bra alternativ för mig.

Sedan att det är lysrörsatmosfär, med apatiska kretiner eller invandrarkickers som anställda, gör inte saken bättre.

Insulinus
2008-06-13, 11:08
Jag handlar min kvarg på lidl men resten handlas på den lilla Ica butiken på hemmaplan. Stödjer ju de lokala företagen vilket känns lite bra bara det.

Men däremot har jag inga problem med att handla på Netto som va klassad som lågbudget innan Lidl kom. Nu e Lidl lågbudget och Netto är helt ok. :)

Bullen!
2008-06-13, 12:39
Stöd våra svenska bönder: Ja!
Problemet är att de inte får ta del av de höjda matpriserna utan det går oavkortat ner i handlarnas redan pengastinna fickor. Jag handlar med glädje på t ex bondens marknad till priser som ligger högre än både ICA och Lidl då jag vet att pengarna hamnar hos dem som förtjänar det.


att priset höjs för en stund får de ingen skillnad på. men slutar ica handla av dom så blir det konkurs. att handla på lidl netto osv gör att efterfrågan på svenska varor blir mindre och då säljer de snart inget alls.

min sambo har ett stort lantbruk (för små går inte runt knappt) så jag har stor insikt i det. både mjölk, kött, odlad mark, skog, entr. osv. och bekanta äger ica lanthandel.

tack för att du stödjer de svenska bönderna! kul att läsa om någon som inte står på ruinens brant och måste spara en 15:- på en matkasse. ska man spara så finns det mycket förutom livsmedel att spara på.

Duffman
2008-06-13, 13:01
Vi behöver en poll här. Jag avskyr Lidl pga hur de behandlar sin personal och anser att mat får kosta därför blir det Willys eller Ica för min del.

Ganymedes
2008-06-13, 13:04
Vi behöver en poll här. Jag avskyr Lidl pga hur de behandlar sin personal och anser att mat får kosta därför blir det Willys eller Ica för min del.

Jag axlar ansvaret för en poll. Hoppas Yankee inte mobbar mig över alternativen.

Duffman
2008-06-13, 13:12
bra där Ganymedes!

Ganymedes
2008-06-13, 13:51
bra där Ganymedes!

Den nya poll-tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114803) som tyvärr krångalde för mig. Jag hade skrivit lite väl lustiga alternativ, och när jag är lustig raljerar jag för mycket. Visste inte att det var en gräns på 100 tecken per pollalternativ. Och när jag väl justerat (tråkigare alternativ mao) var det för sent för att koppla pollen till inlägget. *gah!*

Men någon snäll mod hjälper nog till...*kissass*

Dan S
2008-06-13, 20:38
Saker utav samma märke, tillverkare går ju att handla där utan närings/smak skillnad, men aldrig att jag köper kött eller liknande färskvaror där. Vet man aldrig vart det kommer ifrån, kan ju likagärna vara slavkött för den delen. :Virro

Yankeee
2008-06-13, 20:43
Saker utav samma märke, tillverkare går ju att handla där utan närings/smak skillnad, men aldrig att jag köper kött eller liknande färskvaror där. Vet man aldrig vart det kommer ifrån, kan ju likagärna vara slavkött för den delen. :Virro

Word. Den där Scan kan man inte lita på.

Ganymedes
2008-06-13, 23:38
Saker utav samma märke, tillverkare går ju att handla där utan närings/smak skillnad, men aldrig att jag köper kött eller liknande färskvaror där. Vet man aldrig vart det kommer ifrån, kan ju likagärna vara slavkött för den delen. :Virro

Ja, det kan vara samma vara. Men jag tycker nog att en maltwhisky smakar bättre i ett slott i skottland än i en gödselstack i blekinge. Oavsett om det är samma whisky.

Björkvedens mästare
2008-06-14, 07:15
Lidl är billigast på onyttigheter som godis, kakor och läsk och det äter inte jag.. Köttet har rabies, korven är äcklig och dyr, allt lulull som stekpannor och tröjor kan man kasta i soporna direkt och personalen är inte serviceinriktat överhuvudtaget, vilket man förstår när man tänker på deras usla avtal och lön, kassa systemet suger.

Jag har en bekant som jobbade där och han fick veta att han skulle bli chef, oj roligt tyckte han och blev chef efter ett tag och sen fick han sparken efter några dagar för att han pratade med sina gamla jobbarkompisar *screwy*

Lidl har alltid slut på ´snus och bara äckliga öl dessutom.

Scratch89
2008-06-14, 07:23
Så du äter inte Scankött från ICA heller då?

skaparn
2008-06-14, 08:16
Lidl är ett roligt ord. Säg det några gånger, och ansträng er tyska. Ja, und bei Lidl können Sie blablaa.

Jag handlar inte på Lidl för ICA i Solna Centrum är den enda matbutik värd namnet. Bäst helt enkelt.

Men precis som Dressman och Carlings fyller Lidl en funktion i samhället.

pia
2008-06-14, 10:20
Tyvärr så är matpriserna hutlösa nu och jag har inte råd att tänka på varken miljö eller hur personal behandlas. Hade jag haft råd hade jag köpt ekologiskt men min matkostnad ligger redan på 4000 kr fast jag försöker handla så billigt som möjligt och i storpack. Jag tänker inte börja äta massa bönor och annat äckligt för att det är billigt men jag vill samtidigt inte ruinera mig. Kött, frukt och grönsaker kostar och det är det jag äter i princip. Jag handlar en hel del på Lidl och faktiskt är grönsakerna många gånger bättre där än på Willys. Handlade Arlas kesella förut och den kostar mycket mer än Willys och om man som jag äter 1 kg om dagen så gör det skillnad.

Fogue
2008-06-14, 15:00
Idioterna som jobbar där, iaf i Borlänge. Tråkigare och surare personal har jag inte sett.

Arnesson
2008-06-14, 15:30
Jag har inget direkt emot Lidl, dem säljer ok saker billigt. Dock så orkar jag inte handla i en butik som inte har fullt sortiment så jag handlar aldrig där. Men många varor är ju samma samt att de har många egna varumräken som är ok. Hade jag haft en mer pressad ekonomi hade jag säkrt handlat på liknande ställen.

Lidl är ju riktigt stora internationelt och dem ökar även sin försäljning i Sverige (från än väldigt låg siffra iofs.) medan t ex ICA för första gången backar. Kanske ett tecken på att folk har mindre pengar att röra sig med eller att dem har anpassat sitt sortiment till Sverige, vad vet jag.

De gånger jag besökt Lidl har jag heller aldrig stött på nån otrevlig personal.

Scratch89
2008-06-14, 18:01
Tyvärr så är matpriserna hutlösa nu och jag har inte råd att tänka på varken miljö eller hur personal behandlas. Hade jag haft råd hade jag köpt ekologiskt men min matkostnad ligger redan på 4000 kr fast jag försöker handla så billigt som möjligt och i storpack. Jag tänker inte börja äta massa bönor och annat äckligt för att det är billigt men jag vill samtidigt inte ruinera mig. Kött, frukt och grönsaker kostar och det är det jag äter i princip. Jag handlar en hel del på Lidl och faktiskt är grönsakerna många gånger bättre där än på Willys. Handlade Arlas kesella förut och den kostar mycket mer än Willys och om man som jag äter 1 kg om dagen så gör det skillnad.

Vad äter du för att ha ett matkonto på 4 k i månaden?