handdator

Visa fullständig version : Schema-funderingar av en nybörjare


Pozze
2008-06-11, 23:19
Hejsan nu har jag bestämt mig efter 2 månaders velande att komma igång med gym träningen. Är ny i detta forum och hoppas jag skriver i rätt forumsektion (ordval?).

Har varit och kört några gånger med farsan tidigare men nu även kommit igång på egen hand och kört 2 gånger senaste veckan. Kör efter Z_bumbis helkropps schema(se nedan) 2-3 gånger/vecka som jag tänkt köra första månaden eller 2 månaderna beroende på hur det känns. Kommer även att träna kondition och lite lättare styrka eftersom jag spelar Bandy (inte innebandy) och befinner mig mitt i försäsongen som innehåller mycket konditionsträning, bålstabilitet och lite lättare styrketräning/mjölksyreträning.

Nu har jag inte specificerat mig på något men framöver kommer jag förmodligen köra lite inriktning på underkropp eftersom jag spelar Bandy. Men nu vill jag mest komma in i träningen eftersom jag märker att min kropp inte är van med rörelserna och jag är svag i många överkropps övningar. I t.ex. Bänkpress kämpar jag på bra med bara stången när jag är på dem sista repsen i sista settet (men det är ju därför jag har börjat gymma: för att bygga upp mig).

Kan tillägga att jag är 16 år, 178-179 cm och 70 kg.
Är rätt smal på överkroppen förutom magen som är lönnfet.När jag kommit igång med träningen kanske jag gör en journal och inkluderar några bilder i den.

Z_bumbis helkropps schema:

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.


Detta schema kanske skulle kunna kompleteras med några underarmsövningar och benövningar eller tycker ni det kan vänta någon månad tills jag kommit igång med träningen och byter schema?

Jag undrar även hur viktigt det är att äta efter träning. Om jag kommer hem från en träning kl 22.00 så brukar jag oftast bara ta en banan eller något litet innan jag går och lägger mig, räcker det eller ska jag äta något mindre mål?

Vazze
2008-06-11, 23:44
Benpress och lårcurl är ben övningar. Underarmar behöver man nog inte träna från början. Glöm inte att du använder armar i nästan alla av dem övningar :)