handdator

Visa fullständig version : Plugga på högskola (Civilingenjör)


jompa
2008-06-11, 19:35
Tjenamorsning alla kolo-medlemmar! Jo så här ligger det till: Jag tog studenten för ganska exakt ett år sedan och fick direkt ett jobb inom kedjan Tools och där har jag nu jobbat i ett år. Jag trivs skitbra på firman och livet är halleluja, cash is king! men har alltid velat studera vidare. Vill inte tillbringa min framtid inom "Tools" världen. Mina planer lutar åt att plugga till Civilingenjör inom Datateknik på KTH. Så frågan till er är om någon har eller kanske går just den utbildningen (eller någon liknande) just nu och kan besvara lite frågor som jag har. Har redan pratat med studievägledarna men enligt de är allt frid och fröjd som på en dans av rosor.

Hur ser en typisk skoldag ut? Långa dagar? Långa föreläsningar? Hur mycket självständig tid får man räkna med? (på ett ungefär såklart, alla är vi olika)

Hur stort var klivet mellan gymnasie och högskola?

Är civilingenjörs-utbildningarna så jävla "hårda" som det sägs? Jag vill ju inte direkt ta mig vatten över huvudet.

Sen har jag även hört att man inte kan få någon hjälp av professorerna (ställa frågor och dyl) efter föreläsningarna utan de har genomgång på tavlan och sen är det till och plugga på egen hand. Är det verkligen så?

Ni som har pluggat flertalet år på högskola för att bli "något" har ni ångrat er i efterhand?

Någon som vet vilka civilingenjörer det är brist på eller vart man kan skulle kunna kolla upp det? Inte direkt någon höjdare att plugga fem år för att gå arbetslös.

Till sist vill jag tacka alla som tagit sig tid och läst mitt inlägg och jag väntar ivrigt på spännande svar.

/Johan

Larsson85
2008-06-11, 20:03
Du får räkna med att första året är ganska mörbultande. Ett helt nytt tempo än vad man är van vid, samt relativt långa dagar och en nollning som tar massor av tid.

Angel
2008-06-11, 20:06
Har en killkompis som pluggat C.I på KTH, och han fick inget jobb nu efter examen. Fast nu forskar han istället då.

Xealswe
2008-06-11, 20:21
Det är mycket individuellt hur svårt det är. Vissa på min utbildning har aldrig förstått hur jag klarade av att arbeta 15-20h i veckan utöver pluggandet när de själva la ner all ledig tid åt skolan.
Det som är säkert är att första tiden tills du kommer in i det kommer bli tuff, det är inte ovanligt att många dras med omtentor hela utbildningsperioden t.ex

Beroende på vilka kurser du läser kan dagarna vara olika långa, det brukar alltid vara föreläsningar mellan vissa tider t.ex förmiddagarna, eftermiddagarna kan även innehålla räknestugor eller andra gruppmoment ( dessa är frivilliga men är ändå något mycket bra att gå på)

Den absolut största skillnaden mellan gymnasiet och högskolan är att ingen lärare kommer dadda med dig om att du ligger efter med något. Det är helt och hållet ditt egna ansvar hur du lägger upp pluggandet, hur mycket du ska läsa, vad du ska läsa, hur du ska plugga in saker och ting m.m

Jag är rätt säker på att ingen som börjar på högskolan har en medfödd egenskap att klara av det, det enda viktiga är att ha viss disciplin och helt enkelt veta vad man ska ta in för kunskap för att klara sina tentor och sin utbildning. Detta måste man lära in, och det kommer för alla förr eller senare av sig själv.

Ett annat tips är att ta reda på hur just _du_ på bästa sätt lär dig nya saker. Jag har sett många olika strategier för detta och ingen är lik den andra. Hade en kursare som ritade stora bilder för allt och sen såg detta i sitt huvud. Han satte iofs VG på alla tentor under nästan hela utbildningstiden!

Gigabyte
2008-06-11, 20:23
Pluggar själv Z på chalmers (klar med 1:a året) nu men jag svara på några av frågorna iaf. Är jag inte helt fel ute så ser de flesta civ-utb. ganska lika ut första året vad gäller svårighetsgrad osv.

"Hur stort var klivet mellan gymnasie och högskola?"

Skulle vilja påstå att det är mycket stort. Jag gick teknik på gymnasiet och det var semester i jämförelse. Samtidigt vänjer man sig snabbt vid tempot och du har alltid många motiverade människor omkring dig vilket gör allt mycket mer givande och roligare.

"Är civilingenjörs-utbildningarna så jävla "hårda" som det sägs? Jag vill ju inte direkt ta mig vatten över huvudet."

Så länge du är hyfsat normalbegåvad och motiverad så klarar du av det. Har du ett intresse för ämnena och inte bara pluggar för att du "måste" så kan jag slå vad om att utbildningen inte alls känns speciellt hård. 8 h _effektivt_ plugg om dagen räcker med marginal för godkänt. För högre betyg kan det ju såklart krävas mer tid men inte nödvändigtvis. Jag skulle gissa att jag snittar under 8 h/dag och har inte fått nån 3:a ännu.

"Sen har jag även hört att man inte kan få någon hjälp av professorerna (ställa frågor och dyl) efter föreläsningarna utan de har genomgång på tavlan och sen är det till och plugga på egen hand. Är det verkligen så?"

Det beror nog till 99% på föreläsaren. De föreläsare jag haft har alla varit mycket tillmötesgående och att fråga under (i pauserna) och efter föreläsning har absolut inte varit några problem. Skulle du ha otur med föreläsaren kan du garanterat fråga någon kamrat. Åtminstone på Chalmers så hjälper man och stöttar varandra hela tiden.

jompa
2008-06-11, 20:23
Du får räkna med att första året är ganska mörbultande. Ett helt nytt tempo än vad man är van vid, samt relativt långa dagar och en nollning som tar massor av tid.

Har en kompis som precis blev klar med första året och han sa precis samma sak. Hur är de resterande åren då?

Har en killkompis som pluggat C.I på KTH, och han fick inget jobb nu efter examen. Fast nu forskar han istället då.

Fy bubblan vad surt. Vad var han inriktad mot?

Angel
2008-06-11, 20:27
Har en kompis som precis blev klar med första året och han sa precis samma sak. Hur är de resterande åren då?



Fy bubblan vad surt. Vad var han inriktad mot?

Något med kemi....hmm..har helt glömt av vad det hette nu. Men typ hur man tar fram nya material och sånt.

jompa
2008-06-11, 20:31
Pluggar själv Z på chalmers (klar med 1:a året) nu men jag svara på några av frågorna iaf. Är jag inte helt fel ute så ser de flesta civ-utb. ganska lika ut första året vad gäller svårighetsgrad osv.

"Hur stort var klivet mellan gymnasie och högskola?"

Skulle vilja påstå att det är mycket stort. Jag gick teknik på gymnasiet och det var semester i jämförelse. Samtidigt vänjer man sig snabbt vid tempot och du har alltid många motiverade människor omkring dig vilket gör allt mycket mer givande och roligare.

"Är civilingenjörs-utbildningarna så jävla "hårda" som det sägs? Jag vill ju inte direkt ta mig vatten över huvudet."

Så länge du är hyfsat normalbegåvad och motiverad så klarar du av det. Har du ett intresse för ämnena och inte bara pluggar för att du "måste" så kan jag slå vad om att utbildningen inte alls känns speciellt hård. 8 h _effektivt_ plugg om dagen räcker med marginal för godkänt. För högre betyg kan det ju såklart krävas mer tid men inte nödvändigtvis. Jag skulle gissa att jag snittar under 8 h/dag och har inte fått nån 3:a ännu.

"Sen har jag även hört att man inte kan få någon hjälp av professorerna (ställa frågor och dyl) efter föreläsningarna utan de har genomgång på tavlan och sen är det till och plugga på egen hand. Är det verkligen så?"

Det beror nog till 99% på föreläsaren. De föreläsare jag haft har alla varit mycket tillmötesgående och att fråga under (i pauserna) och efter föreläsning har absolut inte varit några problem. Skulle du ha otur med föreläsaren kan du garanterat fråga någon kamrat. Åtminstone på Chalmers så hjälper man och stöttar varandra hela tiden.

Tack för de utförliga svaren! Så sjukt svårt att föreställa sig hur det ska vara på högskolan men som tur är så ska jag läsa upp Fysik B först (Bastermin) och då får jag troligtvis ett smakprov på studietempot och det kan ju vara ett pluss.

tron
2008-06-11, 20:31
Det är svårt att pejla läget för civilingenjörer då det är 5 års utbildning, mycket kan hända på den tiden. T.ex. dom (jag) som började läsa data runt -02 gjorde det trots att det såg mycket dystert ut på arbetsmarknaden då, se på attsingen om man inte idag har ett riktigt bra klimat.

Huvudsaken är att du väljer ett ämne du är intresserad av, gillar du vad du sysslar med kommer du kunna prestera bra och då blir du attraktiv på arbetsmarknaden.

Generellt verkar det vara så att första året är värst. Dels tror jag det medvetet drar igång rejält direkt för att man ska lära sig veta hut och fatta läget, sen tar det även ett tag att vänja sig vid studiesättet/tempot som skiljer sig mycket från gymnasietiden.

Det är roligt, men var inte rädd för att bygga motivation genom att jobba ett år till som tools-gubbe, det kan hjälpa att ha lite livserfarenhet och perspektiv innan man hoppar på en lång tung utbildning.

MrBoris
2008-06-11, 20:37
Skriver själv examensarbete för tillfället och går alltså 4e året på Tekniskt lantmäteri på Samhällsbyggnadsprogrammet på KTH (Civilingenjör). Det finns ENORMT mycket jobb inom denna bransch.

Just tekniskt lantmäteri är av mitt intresse för att det handlar om GPS, satelliter, geodetisk mätning med totalstation, laserskanning (där man kan skanna 3D modeller av byggnader med mera), GIS-kurser av de olika slagen (typ eniro.se etc.), osv osv. Dock väldigt matteinriktat med inslag av programmering. Resten av Samhällsbyggnadsprogrammet har en väldig massa olika inriktningar såsom Väg och vatten, byggnadsingenjör, osv.

Tekniskt lantmäteri ger enormt med jobb, bara på Lantmäterisidan finns det garanterat jobb säkert 10år framåt (då alla går i pension nu). Men även privata företag bokstavligen skriker efter oss. Det som även är ENORMT bra är att det ger jobbmöjligheter utomlands, en internationell utbildning där samma sak gäller världen över typ.

Arbetsinsatsmässigt så är det 10-17 varje dag som gäller, för att hinna klart med labbar och dylikt, om man ens hinner det under denna tid. Ofta har det blivit senare kvällar. Men då kan jag påpeka att jag ofta läst på 150% studiefart, vilket troligen gör en enorm skillnad.

Mvh

jakke
2008-06-11, 20:40
Jag pluggar civil.ing. IT, har bara mitt exjobb kvar som jag ska göra till hösten.
Blev väl less på ren data någon gång under 3:an men har nichat om mig lite.
Alltså jag har aldrig pluggat 8h i snitt och har ganska bra betyg plus att jag parallellt har läst en kand i företagsekonomi.

Har du mer specifika frågor så kan du ställa dom...

jompa
2008-06-11, 20:46
Det är svårt att pejla läget för civilingenjörer då det är 5 års utbildning, mycket kan hända på den tiden. T.ex. dom (jag) som började läsa data runt -02 gjorde det trots att det såg mycket dystert ut på arbetsmarknaden då, se på attsingen om man inte idag har ett riktigt bra klimat.

Huvudsaken är att du väljer ett ämne du är intresserad av, gillar du vad du sysslar med kommer du kunna prestera bra och då blir du attraktiv på arbetsmarknaden.

Generellt verkar det vara så att första året är värst. Dels tror jag det medvetet drar igång rejält direkt för att man ska lära sig veta hut och fatta läget, sen tar det även ett tag att vänja sig vid studiesättet/tempot som skiljer sig mycket från gymnasietiden.

Det är roligt, men var inte rädd för att bygga motivation genom att jobba ett år till som tools-gubbe, det kan hjälpa att ha lite livserfarenhet och perspektiv innan man hoppar på en lång tung utbildning.

Datateknik är den utbildningen som lockar mig mest då dator och mjukvara är ett av mina stora intressen så om det nu blir någon civilingenjör utbildning så blir det nog den.

Jag har redan byggt upp en ganska stark motivation till fortsatta studier och om det ska ske så blir det till nästa år. Vill inte bygga upp ett allt för starkt beroende av pengar, skaffa lägenhet, bil etc. Kommer att bli mycket svårare att slita sig ifrån arbetslivet. Sen ser jag ingen direkt framtid i yrket och om det nu skulle vara så att något går snett så kan jag alltid skaffa mig ett nytt likvärdigt jobb.

jompa
2008-06-11, 20:48
Hur ställer ni er inför valet mellan Högskoleingenjör vs Civilingenjör? Någon som har någon direkt info om vad skillnaderna är?

Liten Men Fet
2008-06-11, 21:12
Hur ställer ni er inför valet mellan Högskoleingenjör vs Civilingenjör? Någon som har någon direkt info om vad skillnaderna är?

Högskoleingenjör är 3-årigt civilingenjör är numera 5(?) år.
Skillanden är ganska stor men när man jobbat några år så spelar den inte så stor roll. En sak man ska veta är att när man väl tagit sig in på universitetet/högskolan så är det VÄLDIGT lätt att byta utbildning om man märker att det inte passar, så man ska inte vara orolig för att välja fel för det går att ordna i efterhand.

Det man ska undvika om man tänker på jobbsituationen och civilingenjör är är biologi och kemi, det finns inte så många olika arbetsgivare om man jämför med data- maskin- och elektronik branscherna.
Risken att du ska bli arbetslös en längre tid efter att du gått civilingenjörsutbildning i datateknik är väldigt liten, utbildning är så bred att det finns massor med jobb du kan ta i branscher som expanderar väldigt mycket.

Det är en väldig skillnad på gymnasie och universitet men en normalbegåvad människa har inga stora problem att klara sig om man är motiverad att studera samtidigt får en smart människa stora problem om personen inte orkar sitta och plugga mycket. Det som dom flesta har problem med är matematiken, det går inte att jämföra med gymnasiet för tempot är mycket högre.

Men du kommer upptäcka att den akademiska världen också är full med idioter precis som den verkliga så du ska inte oroa dig.

jompa
2008-06-11, 21:46
Högskoleingenjör är 3-årigt civilingenjör är numera 5(?) år.
Skillanden är ganska stor men när man jobbat några år så spelar den inte så stor roll. En sak man ska veta är att när man väl tagit sig in på universitetet/högskolan så är det VÄLDIGT lätt att byta utbildning om man märker att det inte passar, så man ska inte vara orolig för att välja fel för det går att ordna i efterhand.

Det man ska undvika om man tänker på jobbsituationen och civilingenjör är är biologi och kemi, det finns inte så många olika arbetsgivare om man jämför med data- maskin- och elektronik branscherna.
Risken att du ska bli arbetslös en längre tid efter att du gått civilingenjörsutbildning i datateknik är väldigt liten, utbildning är så bred att det finns massor med jobb du kan ta i branscher som expanderar väldigt mycket.

Det är en väldig skillnad på gymnasie och universitet men en normalbegåvad människa har inga stora problem att klara sig om man är motiverad att studera samtidigt får en smart människa stora problem om personen inte orkar sitta och plugga mycket. Det som dom flesta har problem med är matematiken, det går inte att jämföra med gymnasiet för tempot är mycket högre.

Men du kommer upptäcka att den akademiska världen också är full med idioter precis som den verkliga så du ska inte oroa dig.

Tackar tackar för det goa svaret!

Scratch89
2008-06-11, 22:07
Nu läser inte jag till någon ingenjörsutbildning alls, men jag läser ändå på universitet.

En erfarenhet jag har är att folk alltid kommer att grina, oavsett om utbildningen är hård eller inte. Vi har i genomsnitt haft kanske 10-15 timmar schemalagd tid i veckan, och kanske en tenta var åttonde vecka, och sex-sju redovisningar på en kvart var, under ett helt år.
Folk har ändå mage att klaga på att det är för mycket, att det är för jobbigt, att de inte har tid för annat än att plugga, osv.

Om JAG jämför med gymnasiet (jag gick också teknik-natur) så har högskolan hittills varit ett jävla skämt; att ens kalla det för heltid är skrattretande. Jag jobbade 80 timmar förra månaden, och då hade jag ändå tid till att spela dator, träna och skriva godkänt på mina tentor och göra klart alla grupparbeten.

Så, för att ge ett svar som hjälper dig; är du en person med lite "go" i dig, och inte klagar, så tror jag att det kommer gå bra, oavsett inriktning på högskolan.

shut teh face
2008-06-11, 22:09
Jag var på KTH öppet hus och de förklarade

Civil = jobbar med framtidens teknik
Ingenjör (vanlig = jobbar med nuvarande

Alltså, civilare kan exempelvis utveckla medans en vanlig ingenjör oftast inte

jakke
2008-06-11, 22:16
Jag var på KTH öppet hus och de förklarade

Civil = jobbar med framtidens teknik
Ingenjör (vanlig = jobbar med nuvarande

Alltså, civilare kan exempelvis utveckla medans en vanlig ingenjör oftast inte

Det där stämmer sådär. Många civil. jobbar inte med utveckling, finns så mycket annat man kan syssla med.

Tolkia
2008-06-11, 22:23
Det är en väldig skillnad på gymnasie och universitet men en normalbegåvad människa har inga stora problem att klara sig om man är motiverad att studera samtidigt får en smart människa stora problem om personen inte orkar sitta och plugga mycket.
+123456789. Jag skulle säga att man klarar sig igenom en civ. ing. utbildning om man är normalbegåvad och villig att lägga ned tid och arbete. Dock finns en mängd civilare som är väldigt förtjusta i att beskriva utbildningarna som Totalt Döts Omöjliga, möjligen för att betona hur smarta de själva är, som går eller gått där. Tro dem inte; det finns ungefär lika många Einsteins och lika många ägg bland civilare som bland andra.

-Niklas-
2008-06-11, 22:33
Skulle vilja säga att de inte är alls svårt att klara kurserna inom civilingenjör. Klar med första året nu och trodde det skulle vara svårare än vad det var. En veckas effektivt pluggande före tentorna har räckt för många enklusive mig i min klass för att få en 3-5a.

Roligt är de med, studentfesterna ligger på en nivå för sig.

Liten Men Fet
2008-06-11, 23:05
Skulle vilja säga att de inte är alls svårt att klara kurserna inom civilingenjör. Klar med första året nu och trodde det skulle vara svårare än vad det var. En veckas effektivt pluggande före tentorna har räckt för många enklusive mig i min klass för att få en 3-5a.

Roligt är de med, studentfesterna ligger på en nivå för sig.

Tänk nu på att det skiljer mycket på olika högskolor så det är väldigt svårt att jämföra. Jag kan ta fram statistiken på den första matte tentan i analys som går för civilingenjörerna:
Förra gången den gick:
Underkända: 34
Betyg 3: 7
Betyg 4: 4
Betyg 5: 0

Förförra
U 201
3 27
4 6
5 0

Förförförra
U 231
3 111
4 53
5 11

Så att säga att det är en dans på rosor och man bara behöver plugga en vecka innan håller iallafall inte här, då blir man med största sannolikhet överraskad när man skriver första tentorn.

stevebc
2008-06-11, 23:56
Jag har läst två år i väg- och vattenbyggnad på LTH. Har mest treor, en del fyror och en femma (fick nyligen reda på det WOHO!!). Jag är väldigt lat. Mina kompisar brukar säga att jag har högst ambition men lägst motivation. I ettan närvarade jag ungefär 50%. Jag snittade alltså 1-2h plugg om dagen. Var väldigt omotiverad eftersom jag började plugga direkt efter studenten. Nu i tvåan har jag blivit mer taggad eftersom jag vet vad jag vill göra. Ska försöka sätta minst 4a i snitt nu och jag närvarar på det mesta (sega föreläsningar kl 8 skippar jag ibland).

Närvarar du på allting (ca 4-6h om dagen bara), är i fas med kurserna samt sitter och tentapluggar nån vecka innan i grupp så kommer du klara det skitbra!

jompa
2008-06-12, 05:55
Tack för alla svar! Känns mycket skönare nu när man fått lite kött på bena.

Torwald
2008-06-12, 07:31
Mina kompisar brukar säga att jag har högst ambition men lägst motivation. Precis vad jag brukar få höra :D

Har inget vettigt att tillföra till tråden mer än ett högljutt GO FOR IT, för det är klart att du ska goa for it. Precis som så många redan sagt är det gott om idioter bland civilare (bland ekonomerna finns det dock inga ;)), så det kommer att gå utmärkt!

-Niklas-
2008-06-12, 09:24
Tänk nu på att det skiljer mycket på olika högskolor så det är väldigt svårt att jämföra. Jag kan ta fram statistiken på den första matte tentan i analys som går för civilingenjörerna:
Förra gången den gick:
Underkända: 34
Betyg 3: 7
Betyg 4: 4
Betyg 5: 0

Förförra
U 201
3 27
4 6
5 0

Förförförra
U 231
3 111
4 53
5 11

Så att säga att det är en dans på rosor och man bara behöver plugga en vecka innan håller iallafall inte här, då blir man med största sannolikhet överraskad när man skriver första tentorn.

Jag öppnade boken första gången 6 dagar innan analys tentan, fick en 4a. Har kanske ovanligt lätt för matematik eller hade jag bara tur med uppgifterna. Hur som helst menar jag att högskolan behöver inte vara svår, tycker allt för många överdriver dess svårighetsgrad.

Chris
2008-06-12, 09:32
Tänk nu på att det skiljer mycket på olika högskolor så det är väldigt svårt att jämföra. Jag kan ta fram statistiken på den första matte tentan i analys som går för civilingenjörerna:
Förra gången den gick:
Underkända: 34
Betyg 3: 7
Betyg 4: 4
Betyg 5: 0

Förförra
U 201
3 27
4 6
5 0

Förförförra
U 231
3 111
4 53
5 11

Så att säga att det är en dans på rosor och man bara behöver plugga en vecka innan håller iallafall inte här, då blir man med största sannolikhet överraskad när man skriver första tentorn.

Vart hittade du den statistiken?

Gigabyte
2008-06-12, 12:12
Jag öppnade boken första gången 6 dagar innan analys tentan, fick en 4a. Har kanske ovanligt lätt för matematik eller hade jag bara tur med uppgifterna. Hur som helst menar jag att högskolan behöver inte vara svår, tycker allt för många överdriver dess svårighetsgrad.
Har man en stor begåvning inom logik och matematik så är det väl klart att man kan ta sig igenom utbildningen utan problem i.o.m. att det i princip är det allt handlar om.
I ditt fall, varför inte ta studierna på allvar och satsa på att utveckla din begåvning? Vem vet var det kan sluta isf?

Liten Men Fet
2008-06-12, 12:20
Vart hittade du den statistiken?

Det följde med en länk när jag fick resultatet av tentan. Det går att kolla upp statistiken på alla tentor bara man vet kurskoden.

Jag tycker det är lätt vilseledande att säga att allt går så lätt å det går å klara allt med 4 timmars plugg om dagen. Det är inte fallet bland civilarna här i linköping, visst en del klarar sig säkert med det men har man tex lite dåliga mattekunskaper från gymnasiet ligger man brunt till direkt.
En hel del kurser är rätt lätta att få godkänt i, många andra är inte så lätta.

Liten Men Fet
2008-06-12, 12:26
För dom som tycker det är intressant länkar jag in en sida med gamla tentor och tentalösningar från envariabelanalysen del 1 6 högskolepoäng. Motsvarar alltså fyra veckors heltidsstudier.

http://www.mai.liu.se/TM/kurser/TATA41/

Eiken
2008-06-12, 16:59
Har en killkompis som pluggat C.I på KTH, och han fick inget jobb nu efter examen. Fast nu forskar han istället då.

Mycket märkligt. Alla jag vet som tagit Civil examen på sistonde har haft noll problem att få jobb.

Det följde med en länk när jag fick resultatet av tentan. Det går att kolla upp statistiken på alla tentor bara man vet kurskoden.

Jag tycker det är lätt vilseledande att säga att allt går så lätt å det går å klara allt med 4 timmars plugg om dagen. Det är inte fallet bland civilarna här i linköping, visst en del klarar sig säkert med det men har man tex lite dåliga mattekunskaper från gymnasiet ligger man brunt till direkt.
En hel del kurser är rätt lätta att få godkänt i, många andra är inte så lätta.

Kan väl tilläggas att vad jag märkt så är matten på LiU betydligt hårdare/svårare än chalmers(kth har jag inte sett några tentor från) men det kanske är en smaksak vad man tycker är svårt med.

Har själv läst 3 år nu. Var beredd på att heltidsstudier ibland faktiskt betyder heltidsstudier och kanske lite till (50 tim vissa veckor) om du inte vill hamna efter med tentor och labbar.

MrBoris
2008-06-13, 12:21
Sen som många kanske inte vet så är det enorm skillnad på vilken inriktning man går mot som civilingenjör. Exempelvis civilingenjörslärarna på KTH har ingen schemalagd tid alls i jämförelse med en annan...*whatever*

jompa
2008-06-14, 14:32
Tack ännu en gång för alla bra svar :thumbup:

Vastrix
2008-06-14, 21:16
Pluggar I på LTH, skall börja mitt 3e år till hösten
Som en del redan varit inne på så plugga något du är intresserad av så blir det mkt lättare, roligare och ffa underlättar det för att få ett jobb du kommer trivas med. Att även söka upp folk som man trivs med och pluggar bra med är också ett hett tips. Jag är ingen superfena på matte, jag klarar det (ta i trä) men får ibland hjälp av andra jag pluggar med, innom andra ämnen är det ofta tvärrt om.

Visst blir det långa dagar ibland men det är få saker som är obligatoriska på schemat så du kan ju själv välja hur du vill lägga upp din dag. Dock är det starkt rekomenderat att gå på föreläsningar och övningar i början för att känna in vad man bör gå på och inte gå på för att utnyttja sin tid mest effektivt.

Man har givetvis tid till annat. Själv jobbar jag deltid (drygt 20%), andra väljer att engagera sig i kåren/sektion/nation/förening.

Jag har aldrig mött några problem när jag ställt frågor till en lärare innan/under/efter föreläsning eller annars. Oftast har varje kursföreståndare dessutom avsatt tid (oftast någon h/vecka) då man kan träffa dem och ställa frågor men det brukar inte vara något problem att träffa dem på annan tid.

Klivet från gymnasiet var i mitt fall gigantiskt. Jag gled igenom NV, snittade 19,2 utan att plugga speciellt mkt (hade ytterst sällan någon bok hemma man han ju med i princip allt på lektionerna i alla fall). Nu måste jag plugga men något annat vore ju konstigt. Tror att detta är en av orsakerna till att en del verkar tro att civ ing är jätte svårt, ytterst få av glidarna från gymnasiet kan fortsätta med att bara glida. Även vi som ansågs som "smarta" får det i perioder jobbigt och måste plugga en hel del. Det är dock inte samma sak som att det är omöjligt, tycker därför absolut att du skall ge det en chans.

martin_vbg
2008-06-14, 22:12
Läst igenom tråden nu och det mesta har nog sagts.

Jag själv läser tredje året till Högskoleingenjör på Chalmers. Alltså Chalmers lite. ;)


Jag kan bara utgå utifrån mig själv och mina skolkamrater. Jag själv lägger ner ca 20h/v på skolan under slappare tider och under tentaperioder 40-60h/v så det pendlar väldigt mycket, snittar väl kanske 30h/v. Tror dock att de flesta lägger runt 40h/v i snitt.
Jag kan tänka mig att jag hade fått lägga till 10h/v om jag hade läst civil.

Nu kommer jag säkert bli utskälld och utskrattad men bara för att man läser till Civilingenjör betyder inte det automatiskt ett mycket bättre jobb det beror snarare på ambitioner, skills och social förmåga när du kommer ut i arbetslivet.
Att ha en bra utbildning i ryggsäcken är ju givetvis alltid ett plus men inte allt.

Jag kan bara tala för mig själv i denna frågan och jag känner själv att jag har gjort rätt val till 100%. Utbildningen är tillräckligt "enkel" för att jag ska kunna dra in cash samtidigt som jag pluggar (långt ifrån alla som hinner dock), jag kommer få jobb direkt när jag går ut och med en hyffsat bra lön ser det ut som. Alla som gick min utbildning förra och förrförra året fick ingenjörsjobb direkt efter examen. :)
Nästa år kommer jag dessutom läsa ekonomi vilket gör att jag om två år har en kandidat inom det området också. Det är något jag aldrig hade hunnit om jag läst civil.

Jag vill bara höja ett varnande finger för Dataingenjörsutbildningarna eftersom jag märkt att de flesta som går där är slapptaskar med mycket finnar och låga betyg ifrån gymnasiet. Vilket gör att de flesta samtal handlar om Jolt-Cola och WoW/Dota istället för bärs/brudar/matte. Men brinner du för datorer kanske det är värt det.

Sist men inte minst, en civilare har ofta någon tusenlapp mer än Högskoleingenjörerna men det behöver inte vara så. Jag ser de två extra åren man lägger som Civilingenjör som två år med tråkiga teoretiska skitämnen och dessutom två års missad inkomst ~300-400k netto + 100k studiemedel extra. Det är rejäla pengar som också skall in i kalkylen.

Brinner du för utveckling/forskning/skolan och tycker om teoretiska ämnen så välj Civil/Master. Annars är Högskoleingenjör ett bra alternativ tycker jag dessutom kommer du ut inom tre år då jag tror att vi kommer ha högre efterfrågan på ingenjörer än om fem år.

Hoppas detta gjort dig lite klokare. :)

Kebab-Arne
2008-06-14, 23:12
Det viktigaste är väl som nämnt attityden. Sätter man bara studierna främst och vad det innebär, dvs att det ex. långa perioder kan vara svårt att träna 4 gånger i veckan. Vissa perioder blir det ingen alls. Var iallafall den erfarenhet jag fått efter första året. Visst går det att köra träning, festa och engagera sig inom en sektion eller nation men då kan man stå med skägget i brevlådan på tentadagen. Helt beroende på hur smart du är såklart. Vissa verkade inte alls vara införstådda med hur mycket matte och tempot den är på en civilingenjörsutbildning.

Jakke: Blev din utbildning lättare att klara av efter de första åren?

jakke
2008-06-14, 23:23
Jakke: Blev din utbildning lättare att klara av efter de första åren?

Nja. 3:an var svårast. Dock, har jag läst fek på halvfart parallellt.
Det som gjorde 3an extra svårt var vårat obligatoriska block med signalbehandling.

Kebab-Arne
2008-06-14, 23:32
Nja. 3:an var svårast. Dock, har jag läst fek på halvfart parallellt.
Det som gjorde 3an extra svårt var vårat obligatoriska block med signalbehandling.

Okej, det torde jag slippa. Mekaniken sägs vara svårast som enskild kurs men det läser ju alla civ-program.

Liten Men Fet
2008-06-14, 23:38
Läst igenom tråden nu och det mesta har nog sagts.

Jag själv läser tredje året till Högskoleingenjör på Chalmers. Alltså Chalmers lite. ;)


Jag kan bara utgå utifrån mig själv och mina skolkamrater. Jag själv lägger ner ca 20h/v på skolan under slappare tider och under tentaperioder 40-60h/v så det pendlar väldigt mycket, snittar väl kanske 30h/v. Tror dock att de flesta lägger runt 40h/v i snitt.
Jag kan tänka mig att jag hade fått lägga till 10h/v om jag hade läst civil.

Nu kommer jag säkert bli utskälld och utskrattad men bara för att man läser till Civilingenjör betyder inte det automatiskt ett mycket bättre jobb det beror snarare på ambitioner, skills och social förmåga när du kommer ut i arbetslivet.
Att ha en bra utbildning i ryggsäcken är ju givetvis alltid ett plus men inte allt.

Jag kan bara tala för mig själv i denna frågan och jag känner själv att jag har gjort rätt val till 100%. Utbildningen är tillräckligt "enkel" för att jag ska kunna dra in cash samtidigt som jag pluggar (långt ifrån alla som hinner dock), jag kommer få jobb direkt när jag går ut och med en hyffsat bra lön ser det ut som. Alla som gick min utbildning förra och förrförra året fick ingenjörsjobb direkt efter examen. :)
Nästa år kommer jag dessutom läsa ekonomi vilket gör att jag om två år har en kandidat inom det området också. Det är något jag aldrig hade hunnit om jag läst civil.

Jag vill bara höja ett varnande finger för Dataingenjörsutbildningarna eftersom jag märkt att de flesta som går där är slapptaskar med mycket finnar och låga betyg ifrån gymnasiet. Vilket gör att de flesta samtal handlar om Jolt-Cola och WoW/Dota istället för bärs/brudar/matte. Men brinner du för datorer kanske det är värt det.

Sist men inte minst, en civilare har ofta någon tusenlapp mer än Högskoleingenjörerna men det behöver inte vara så. Jag ser de två extra åren man lägger som Civilingenjör som två år med tråkiga teoretiska skitämnen och dessutom två års missad inkomst ~300-400k netto + 100k studiemedel extra. Det är rejäla pengar som också skall in i kalkylen.

Brinner du för utveckling/forskning/skolan och tycker om teoretiska ämnen så välj Civil/Master. Annars är Högskoleingenjör ett bra alternativ tycker jag dessutom kommer du ut inom tre år då jag tror att vi kommer ha högre efterfrågan på ingenjörer än om fem år.

Hoppas detta gjort dig lite klokare. :)

Till stor del är det sant, men det finns normalt folk på alla utbildningar och man hittar ganska snabbt dom man passar ihop med. Jag har pluggat datavetenskap och jag umgås med normala icke nördiga människor, dock har jag ibland varit tvungen att söka umgänge utanför utbildningen. Det tycker jag ioförsig är bra för då får man lite mer inblick i vad andra pysslar med.

Ett väldigt allvarligt problem är dock bristen på tjejer på datautbildningarna, vill man träffa mycket tjejer, umgås med tjejer och ha tjejkompisar så kommer man ha ett allvarligt handikapp om man pluggar data.

martin_vbg
2008-06-14, 23:43
Till stor del är det sant, men det finns normalt folk på alla utbildningar och man hittar ganska snabbt dom man passar ihop med. Jag har pluggat datavetenskap och jag umgås med normala icke nördiga människor, dock har jag ibland varit tvungen att söka umgänge utanför utbildningen. Det tycker jag ioförsig är bra för då får man lite mer inblick i vad andra pysslar med.

Ett väldigt allvarligt problem är dock bristen på tjejer på datautbildningarna, vill man träffa mycket tjejer, umgås med tjejer och ha tjejkompisar så kommer man ha ett allvarligt handikapp om man pluggar data.

Det är mycket möjligt att det är annorlunda på Civ. Data. Jag utgår ifrån de som går högskoleing. De är ena riktiga slapptaskar och det är väldigt få som kan röra sig normalt bland folk.
Dessutom väldigt mycket svinn eftersom de inte tar studierna seriöst.

jakke
2008-06-15, 00:19
Okej, det torde jag slippa. Mekaniken sägs vara svårast som enskild kurs men det läser ju alla civ-program.

IT läser ingen mekanik.

Poxeman
2008-06-15, 05:50
"massa text"

+ 1
Vilket program läser du? Byggare är snyggare!

Ett citat från en trevlig prick:
"Civilingenjörerna tar fram nya produkter och forskar, vi högskoleingenjörer tillverkar och använder produkterna"
Tycker att det sammanfattar högskole / civil ingenjörfrågan.

Kebab-Arne
2008-06-15, 09:30
IT läser ingen mekanik.

Där ser man.

ante
2008-06-15, 09:55
Vastix sammanfattade det bra ur min synpunkt, då jag har det liknande på kth.
Ska börja 4:e året på elektroteknik, inrikting systemteknik/reglerteknik.

Skoldagarna är hyfsat långa för oss, men det är inte 8-17 varje dag. Personligen så lär jag mig mest av att sitta och räkna och klura själv, så jag lägger ner en helt del tid på det. Men visst sitter man en hel del. Jag jobbar deltid samtidigt, och tränar ca 4-6 tillfällen i veckan, men mycket mer än så hinner jag inte.

Det tristaste med elektroteknik är att folket på den sektionen är lite väl trista. Jag har försökt att gå på några fester för att försöka prata med de flesta och faktiskt ge dem en chans, men det är få människor som jag kan umgås med på fritiden, men å andra sidan så kanske det är mig det är fel på, så det är inget jätteviktigt.

Om civ.ing är hård eller inte, har jag personligen ingen erfarenhet av, då det är det enda jag har pluggat efter gymnasiet. Har några kompisar som pluggar ekonomi parallellt och tycker att det är så jävla slappt och sitter och skämtar om det, så jag misstänker att ekonomi är mycket slappare, men det är nog mycket jargong också.

Steget upp från gymnasiet tycker jag var enormt, gled igenom gymnasiet utan att plugga med dugliga betyg, men det kan man glömma på högskolan.

Liten Men Fet
2008-06-15, 11:00
Det är mycket möjligt att det är annorlunda på Civ. Data. Jag utgår ifrån de som går högskoleing. De är ena riktiga slapptaskar och det är väldigt få som kan röra sig normalt bland folk.
Dessutom väldigt mycket svinn eftersom de inte tar studierna seriöst.

Det är det på datavetenskapliga programmet också men det är ungefär 50 % som är sådana, resten är "normala". Det gäller att vara selektiv i sitt umgänge och försöka röra sig i den sociala världen mellan programmen.

jompa
2008-06-23, 20:18
Bumpar denna tråd med en ny fråga.
Någon som har koll på hur mycket ett studentboende går på i sthlm (runt 30m²)? Och är studentboendeköerna enormt långa?

Torwald
2008-06-23, 20:22
Bumpar denna tråd med en ny fråga.
Någon som har koll på hur mycket ett studentboende går på i sthlm (runt 30m²)? Och är studentboendeköerna enormt långa?

De är enormt långa, särskilt om du inte kan nöja dig med 19,5kvm som alla andra inflyttade studenter :/

Fast jag vet flera som har haft flyt, så det kanske inte är omöjligt!

martin_vbg
2008-06-23, 20:27
+ 1
Vilket program läser du? Byggare är snyggare!

Ett citat från en trevlig prick:
"Civilingenjörerna tar fram nya produkter och forskar, vi högskoleingenjörer tillverkar och använder produkterna"
Tycker att det sammanfattar högskole / civil ingenjörfrågan.

Jag är rädd att röja min identitet om jag säger vilket program.

Men byggare är jag på fritiden. :Virro

Du har helt rätt i att byggare är fräscha, iaf. de jag har träffat. Mums...