handdator

Visa fullständig version : ANG ben


jaosef
2008-06-11, 17:30
Hej, jag undrar bara:

1.Om man tränar ben på gym för att öka volym och styrka, är det då dumt att ta ett par joggingturer i veckan? Har läst att folk beskriver det som "att man springer bort det man lagt på". Tycker jag låter heldumt, men hur är det igentligen?

2. Om man tränat ben, är det ok att jogga nästa dag, eller bör man låta benmusklerna vila?

3. Om man tränar ben, är det en fördel att köra bil från gymmet, eller är det dumt att gå/cykla hem om man har någon kilometer hem (med tanke på vila efter passet)?

/Jaosef

Eddie Vedder
2008-06-11, 17:34
Fråga 1 och 2 beror helt och hållet på hur viktig joggningen känns för dig. Att jogga lite är inget som innebär en katastrof för din muskel- och styrkeutveckling, men ju mer konditionsträning desto sämre hursomhelst. Det är ett faktum, dock ett marginellt sådant om joggningen bara består av t.ex. 5km några ggr per vecka.

Fråga 3 gör ingen som helst skillnad om du nu inte har jättelångt hem.

Du nämner ju ingenting om varken distanser eller intensitet så att försöka svara på dina frågor blir ju bara rena gissningar.

Rahf
2008-06-11, 17:37
1. Om du prioriterar din fysiska hälsa så kommer inte ett par joggingturer att sabba din totala muskeluppbyggnad. Däremot så har "folk" rätt, aerob träning så som långdistanslöpning har motsatta signaler till musklerna som anaerob, styrketräning. Prioriterar du endast muskeluppbyggnad så är det promenader som gäller.

2. Ja, om du klarar av att göra det så är det ok.

3. Upp till dig själv om du orkar och har tid med promenad/jogging till och från gymmet. Så viktigt är det inte med vila efter passet, du ska fortfarande kunna utföra dagliga bestyr, annars hade morgontränande människor varit rökta.

jaosef
2008-06-11, 17:47
OK, tack för svaren båda 2!

Morrris
2008-06-11, 18:02
Intressant det där.

Hur skulle ni säga att ett par rundor på en mil påverkar resultaten av benträningen?

Rahf
2008-06-11, 18:23
Negativt. Säger jag någonting annat så ljuger jag ;). Man får väga för- och nackdelar mot varann i "jogga eller inte jogga"-frågan.

Eddie Vedder
2008-06-11, 18:27
Ett mer konkret svar än det från Rahf kan man nog inte ge. Det är som att fråga hur mycket det påverkar med fem starköl jämfört med tre. Påverkan är alltså dosrelaterad.

Så vill man minimera det negativa av en faktor får man nog satsa extra hårt på det positiva istället. Då menar jag alltså att istället för att oroa sig över omfattningen av hur mycket joggningen påverkar så joggar man så mycket kan känner för och sedan ser man till att få ut så mycket som möjligt ur sina benpass och lägga allt krut där. Sedan är det bara att utvärdera ens resultat och är man nöjd fortsätter man på samma vis. Annars får något revideras.:)

Sheogorath
2008-06-11, 19:06
...fast mer optimalt än promenader, som ju just är aerob träning precis som långdistans, måste vara intervaller. Det är precis som styrketräning anaerob träning.

Sniggel
2008-06-11, 20:16
Intervallträning motverkar nog inte muskeltillväxt nej, snarare tvärtom. Men problemet med intervaller kan vara att det kräver en del återhämtning och kan påverka benträningen negativt på det sättet. Men man kan säkert jobba upp sin arbetskapacitet så man kan kombinera båda delarna (eller tajma träningspassen med sitt styrkeschema på bästa sätt) och fortfarande satsa 100% på benvolym, om man nu vill det förstås.

Morrris
2008-06-11, 20:30
Kort intensiv träning är alltså att föredra före lågintensiv? Ur muskelsynpunkt alltså.
Inte för att intervaller är något alternativ, har svårt att gå i två dagar efter benpassen.

Eddie Vedder
2008-06-11, 20:32
Kort intensiv träning är alltså att föredra före lågintensiv? Ur muskelsynpunkt alltså.

Om du skulle byta ut tre distanspass mot tre intervallpass så är det med största sannolikhet en större skaderisk du utsätter dig för. Men om vu förutsätter att du är lyckligt lottad med den biten så kan det nog vara en fördel just ur den synpunkten ja.:)

Även ur konditionssynpunkt för övrigt.

EDIT: Exemplet är för övrigt helt och hållet teoretsikt bör jag tillägga. Givetvis skulle hjärt- lungkapacitet öka bäst på det viset samtidigt som påverkan på benmuskulaturens signaler skulle bli mindre ogynnsam ur tillväxtsynpunkt.

Men slitage och skador lär ju inträda om du skulle försöka i praktiken. Och då blir ju förstås resultaten inte bättre.

Morrris
2008-06-11, 21:06
Ja, skaderisken är naturligtvis en faktor (även om man känner sig så härligt odödlig...) som man ska tänka på. Kommer inte återhämtningen av musklerna påverkas av 4 st benträningar per vecka, om man tänker på att det är alldeles nödvändigt att sprida ut dom så mycket som möjligt över veckans dagar? Eller är det en försumbar faktor?