handdator

Visa fullständig version : Relation mellan basövningarna - viktmässigt?


Illustrerade mannen
2008-06-11, 09:50
Hallå.
Har sett något om detta tidigare, men hittar det inte. Funderar kring mina vikter i basövningarna.
Benböj: 5X7 100kg
Marklyft 5X5 130kg
Bänkpress 5X6 57.5kg.
"Borde" jag inte kunna lyfta högre vikt i bänkpress? (Har inga bekymmer med biceps, triceps eller annat). Kanske är det mentalt?*rolleyes*
(Har aldrig testat att "maxa", väger 72 kilo, 180 cm)

-S-T-
2008-06-11, 10:46
Jo, det låter relativt lite, och borde vara en teknikfråga om det inte är mentalt.

Eftersom jag inte har någon vidare styrka att komma med har jag bara provat lite lätt att maxa (dvs. kört singlar och slutat strax före bom) och fick ut:

Böj = 120 kg
Bänk = 90 kg
Mark = 140 kg

186 lång, kroppsvikt 85-90 kg när detta utspelade sig. Bänk är min svagaste punkt.

pragmatist
2008-06-11, 11:18
Ett vad jag tycker normalt förhållande mellan bänkpress, knäböj och marklyft (utan särskild utrustning, för killar) är 3-4-5, d.v.s. klarar du 90 i bänk bör du klara 120 i böj och 150 i mark. Med stora individuella avvikelser givetvis.

Andreas Lelli
2008-06-11, 12:32
Bara en idiotfråga jag funderade på tidigare idag, när man räknar vikten på knäböj, räknar man med sin egen kroppsvikt också eller bara det som man bär på axlarna? :p

I övrigt tror jag att du kan ta mer i bänk, om inte tror jag det borde vara ganska lätt för dig att öka några kilon där om inte annat :)

Nimille
2008-06-11, 12:38
Bara en idiotfråga jag funderade på tidigare idag, när man räknar vikten på knäböj, räknar man med sin egen kroppsvikt också eller bara det som man bär på axlarna? :p
Vikterna på stången inkl. stångens vikt.

stevebc
2008-06-11, 12:39
Ungefär så här är min styrka (innan jag gick in i sheiko-cykeln):

böj: 170 (ej bälte)
bänk: 115 (stopp)
mark: 210 (ej bälte)

Monsanto
2008-06-11, 12:49
Borde och borde klara! Alltså dessa övningar går inte hand i hand även om vissa verkar tro det. Det brukar alltid vara någon av dessa basövningar som den som tränar ligger efter i. Vissa har väldigt starka ben och kommer då att vara betydligt starkare i knäböj när han/hon börjar att träna detta och samma sak gäller för marklyft och bänkpress.

Sedan beror det på hur mycket tid du avsätter på dom olika kroppsdelarna, vissa tycker att det är roligare att träna tunga benpass och lägger därmed hundra procent med energi på detta vilket resulterar i snabbare resultat än på andra kroppsdelar där motivationen kanske inte är på hundra procent.

Om du är naturligt svagare i bänkpress från början och gör bättre ifrån dig på knäböj och marklyft så kommer detta att även lägga sig som ett mentalt lås. Alltså du kommer precis som du gör nu att hela tiden ifrågasätta varför du är svagare i bänk jämfört mot dom andra två basövningarna. Mentala lås kan ställa till med mer besvär än vad du tror.

Om du slutar att bry dig om detta och släppa jämförelserna mellan olika basövningar så ska du se att det tillslut släpper i bänken också.