handdator

Visa fullständig version : Hur effektiv är crunches? (situps utan att ryggen lyfter)


Officer
2008-06-11, 09:01
Jag har på senare tid börjat köra crunches, liggande med knäna pekandes rakt uppåt och fötterna i luften.

Hur pass effektivt är detta? Jag tänkte mer på att det blir en mer "krampande" effekekt i magmusklerna snarare än den långa rörelsebana jag är van vid i typ stående kabelcrunches, där man i princip kör stående situps med betydligt längre ROM än i liggande crunches.

Hur svarar magmuskulaturen anatomiskt på denna korta krampaktiga rörelse?

Fed up
2008-06-11, 09:16
Jag har på senare tid börjat köra crunches, liggande med knäna pekandes rakt uppåt och fötterna i luften.

Hur pass effektivt är detta? Jag tänkte mer på att det blir en mer "krampande" effekekt i magmusklerna snarare än den långa rörelsebana jag är van vid i typ stående kabelcrunches, där man i princip kör stående situps med betydligt längre ROM än i liggande crunches.

Hur svarar magmuskulaturen anatomiskt på denna korta krampaktiga rörelse?


Mindre höftböjare som kopplas in, skulle jag säga är den stora skillnaden.

Officer
2008-06-11, 09:18
Mindre höftböjare som kopplas in, skulle jag säga är den stora skillnaden.

Det är väl trevligt!

major Pectoralis
2008-06-11, 09:58
Jag tror faktiskt att crunches liggande på rygg är en av de sämsta magövningar jag kan komma på om man är någorlunda vältränad (eftersom den är för lätt: de flesta klarar att göra 40reps+). Den enda övning som jag i skrivande stund kan komma på som är sämre är faktiskt sneda crunches eller crunches i någon TV-shop-pryl.....









Edit: crunches med kabelbelastning eller crunches i maskin är ett betydligt bättre alternativ.
Edit II: Magträning medelst elektriskt magbälte medan man ser på TV, är förresten antagligen sämre än crunches (har dock aldrig provat dylik metod)

Animalistic
2008-06-11, 10:10
Jag tror faktiskt att crunches liggande på rygg är en av de sämsta magövningar jag kan komma på om man är någorlunda vältränad (eftersom den är för lätt: de flesta klarar att göra 40reps+). Den enda övning som jag i skrivande stund kan komma på som är sämre är faktiskt sneda crunches eller crunches i någon TV-shop-pryl.....









Edit: crunches med kabelbelastning eller crunches i maskin är ett betydligt bättre alternativ.
Edit II: Magträning medelst elektriskt magbälte medan man ser på TV, är förresten antagligen sämre än crunches (har dock aldrig provat dylik metod)

om man kör crunches med vikt då? alltså plattor.

grondahl
2008-06-11, 10:16
På olika kampsportsklubbar brukar man kunna få göra kopiösa mängder crunches, men syftet där är väl snarare muskeluthållighet än styrka.

jwzrd
2008-06-11, 10:17
Jag tror faktiskt att crunches liggande på rygg är en av de sämsta magövningar jag kan komma på om man är någorlunda vältränad (eftersom den är för lätt: de flesta klarar att göra 40reps+). Den enda övning som jag i skrivande stund kan komma på som är sämre är faktiskt sneda crunches eller crunches i någon TV-shop-pryl.....









Edit: crunches med kabelbelastning eller crunches i maskin är ett betydligt bättre alternativ.
Edit II: Magträning medelst elektriskt magbälte medan man ser på TV, är förresten antagligen sämre än crunches (har dock aldrig provat dylik metod)

Blås ut luften på väg upp, håll anspänning i magen på väg ner. Inte fan orkar du fler än 40 i mer än ett set då. Jag har hört detta tusen gånger; otränade spetor till tjejer som säger att de klarar hundratals crunches men det de kallar crunches är småjuck på golvet med magen full med luft.

major Pectoralis
2008-06-11, 10:21
Ok, nu skall vi inte vara för krassa. Det finns en poäng i att mängda också. Speciellt när det handlar om yngre idrottare och ännu hellre när det rör just magen - som till största del består av långsamma muskelfibrer.
Hursomhelst; när är god för 1000+ crunhes så ger övningen ungefär lika mycket styrka som en rask promenad i nerförsbacke.
Träningen i diverse idrottsföreningar o.s.v. är tyvärr alltför ofta grundade på myter, "sunt förnuft" (funkar bara om man verkligen besitter "sunt förnuft") och hörsägen.

Jag tycker extern belastning i form av en kabelhiss är att föredra framför fria viktplattor när det kommer till crunhes; eftersom tyngden med fria vikter alltid är vertikel passar man ganska fort de grader där magen verkligen får arbeta mot

jwzrd
2008-06-11, 10:25
Tja, jag inbillar mig att jag har en ganska stark mage och jag orkar maximalt 30-35 reps i första settet och sen omöjligt fler än 15-20 reps i efterföljande. Jag har inte sett någon annan klara särskilt mycket mer heller (bortsett från att bara ligga och jucka - men då är det inte övningen som är för lätt).

Jag tror nog att crunches är en rätt så effektiv övning.

major Pectoralis
2008-06-11, 10:27
Blås ut luften på väg upp, håll anspänning i magen på väg ner. Inte fan orkar du fler än 40 i mer än ett set då. Jag har hört detta tusen gånger; otränade spetor till tjejer som säger att de klarar hundratals crunches men det de kallar crunches är småjuck på golvet med magen full med luft.


Bara för det blev jag tvungen att prova. Jag körde crunches så jobbigt jag bara kan:

konstant muskelspänning
lugn och kontrollerad rörelse
svanken pressad i govlet
fötter lyfta
andas ut på utvägen (?)
händerna vid öronen

Jag gjorde 48 reps i jeans och t-shirt. Jag uppskattar att jag gjort över 100 inom 3 veckors tid om jag fortsatt köra övningen. Det brände bra hursomhelst.


Hursomhelst har jag sett många damer pumpa på bra i magövningar. Jag har många gånger reflekterat över att det verkar vara deras grej.

jwzrd
2008-06-11, 10:32
Bara för det blev jag tvungen att prova. Jag körde crunches så jobbigt jag bara kan:

konstant muskelspänning
lugn och kontrollerad rörelse
svanken pressad i govlet
fötter lyfta
andas ut på utvägen (?)
händerna vid öronen

Jag gjorde 48 reps i jeans och t-shirt. Jag uppskattar att jag gjort över 100 inom 3 veckors tid om jag fortsatt köra övningen. Det brände bra hursomhelst.


Hursomhelst har jag sett många damer pumpa på bra i magövningar. Jag har många gånger reflekterat över att det verkar vara deras grej.

Testa ett andra set. Första brukar kännas ganska lätt. Ja, blås ut luften - det gör en enorm skillnad. I andra settet brukar de första fem innebära hård kramp i rectus abdominis och resten är en kamp med kudden i fejset.
Händerna brukar jag har rakt upp i luften bara.

major Pectoralis
2008-06-11, 10:32
Tja, jag inbillar mig att jag har en ganska stark mage och jag orkar maximalt 30-35 reps i första settet och sen omöjligt fler än 15-20 reps i efterföljande. Jag har inte sett någon annan klara särskilt mycket mer heller (bortsett från att bara ligga och jucka - men då är det inte övningen som är för lätt).

Jag tror nog att crunches är en rätt så effektiv övning.

Men va nu då? Jag är lite förvånad. Jag trodde att du tillhörde Kolo-ligan som hävdar att: "allting över 5-8 reps är meningslöst för magen eftersom magen skall vara stark om man skall lyfta tungt".

jwzrd
2008-06-11, 10:34
Men va nu då? Jag är lite förvånad. Jag trodde att du tillhörde Kolo-ligan som hävdar att: "allting över 5-8 reps är meningslöst för magen eftersom magen skall vara stark om man skall lyfta tungt".

Kanske jag gör ändå =)

Jag gillar utrullningar med skivstång, den är otroligt tung, men jag får (fick iallafall) ont i ena rattfästet och har inte kört den sen dess. Cable crunches är även det en bra övning eftersom man kan lägga på rejält, men där får jag lite problem med armbågarna ibland. Inga ursäkter egentligen. Bästa övningen för stabilitet tycker jag nog ändå att Fetknoppens magövning är.

major Pectoralis
2008-06-11, 10:36
Testa ett andra set. Första brukar kännas ganska lätt. Ja, blås ut luften - det gör en enorm skillnad. I andra settet brukar de första fem innebära hård kramp i rectus abdominis och resten är en kamp med kudden i fejset.
Händerna brukar jag har rakt upp i luften bara.

Låter som Yoga....
Som för övrigt kan vara ganska jobbigt.

med armerna i luften så blev det 29 reps. Visst känns det i magen. Det finns de som hävdar att "magen skall köras tills det bränns" och sen är det vackert så. Om dessa har rätt så är crunches nog effektivt. Jag tror också på att det skall brännas fast snarare inom RM-spannet 8-20reps.

Tolkia
2008-06-11, 10:37
Bästa övningen för stabilitet tycker jag nog ändå att Fetknoppens magövning är.
Den är micket pra. Gillar man crunches tycker jag att man kan pröva att göra dem på balansboll om man har möjlighet. Det är tyngre än man skulle kunna tro.

jwzrd
2008-06-11, 10:37
Låter som Yoga....
Som för övrigt kan vara ganska jobbigt.

med armerna i luften så blev det 29 reps. Visst känns det i magen. Det finns de som hävdar att "magen skall köras tills det bränns" och sen är det vackert så. Om dessa har rätt så är crunches nog effektivt. Jag tror också på att det skall brännas fast snarare inom RM-spannet 8-20reps.

Mina crunchserier brukar bli: 20, 15-20, 15, 15, död

major Pectoralis
2008-06-11, 10:39
Kanske jag gör ändå =)

Jag gillar utrullningar med skivstång, den är otroligt tung, men jag får (fick iallafall) ont i ena rattfästet och har inte kört den sen dess. Cable crunches är även det en bra övning eftersom man kan lägga på rejält, men där får jag lite problem med armbågarna ibland. Inga ursäkter egentligen. Bästa övningen för stabilitet tycker jag nog ändå att Fetknoppens magövning är.

Jag håller med om att Fetknoppens övning är bra (visst är det sidhävningar mot bänk med viktplatta mot höften?).
Förövrigt tror jag även på en stor variation av magövningar, fast naturligtvis med vissa "kärnövningar/kärnrörelser".
Egentligen: Varför begränsa sig till att köra antingen tungt eller lätt när man kan köra båda? (jag kör iaf båda)

JonasTL
2008-06-11, 10:45
Crunches är som armhävningar? Bra för någon som är otränad, eller bara vill ha synliga muskler, inte stora. Suger om man vill ha stora/starka muskler och redan tagit sig förbi fitnessstadiet?
Visst man kan göra crunches med "korrekt" andning och utföra varje rep ett visst antal sekunder, precis som man kan göra slowmotionarmhävningar som man bara orkar göra 8 rep, det är uthållighet, man får inte stora muskler av det.

Någon som säger emot?

jwzrd
2008-06-11, 10:45
Jag håller med om att Fetknoppens övning är bra (visst är det sidhävningar mot bänk med viktplatta mot höften?).
Förövrigt tror jag även på en stor variation av magövningar, fast naturligtvis med vissa "kärnövningar/kärnrörelser".
Egentligen: Varför begränsa sig till att köra antingen tungt eller lätt när man kan köra båda? (jag kör iaf båda)

Helt klart. Jag är lite ute på jakt efter andra vettiga bålövningar.

jwzrd
2008-06-11, 10:47
Crunches är som armhävningar? Bra för någon som är otränad, eller bara vill ha synliga muskler, inte stora. Suger om man vill ha stora/starka muskler och redan tagit sig förbi fitnessstadiet?
Visst man kan göra crunches med "korrekt" andning och utföra varje rep ett visst antal sekunder, precis som man kan göra slowmotionarmhävningar som man bara orkar göra 8 rep, det är uthållighet, man får inte stora muskler av det.

Någon som säger emot?

Lägg på viktskivor på ryggen och kör mot en skivstång så får du en utmärkt övning.

PiNG.
2008-06-11, 11:02
http://youtube.com/watch?v=zJGlP-Z21ws&feature=related

Denna övningen har jag testat några månader och tycker den funkar bra. Har problem med min rygg så alla magövningar funkar inte så bra för mig. Men denna bränner gött *flex*

Blir ca 40-50 första setet, runt 25 andra och typ 15-20 3-4-5:e setet.

Sen ligger man ihopkrullad med sköna magsmärtor ;)

Sheogorath
2008-06-11, 11:14
Tja, jag inbillar mig att jag har en ganska stark mage och jag orkar maximalt 30-35 reps i första settet och sen omöjligt fler än 15-20 reps i efterföljande. Jag har inte sett någon annan klara särskilt mycket mer heller (bortsett från att bara ligga och jucka - men då är det inte övningen som är för lätt).

Jag tror nog att crunches är en rätt så effektiv övning.

Jag tror jag och Jwzrd använder oss av samma utförande och det blir en helt annan övning än golvjuckandet. Gör man crunches på golv korrekt blir det jobbigt, och jag tycker Jwzrd är stark eftersom jag klarar typ 20 och han är ändå sisådär dubbelt så stor som jag.

Nu mera kör jag situps med vikt istället och sparar crunches till maskin, men det innebär inte att crunches på golv är dålig.

Arnoldski
2008-06-11, 11:42
Detta är faktiskt en av mina allra senaste upptäckter inom träningsvärlden -hur man gör riktiga crunches.

Jag kan nog tyvärr inte förklara vidare bra hur jag gör men jäklar vilken skillnad mot juckandet.

Det tar som tusan, och vill man få lite extra drag kan man lägga sig på en sån där boll med en viktskiva bakom nacken.

Det jag försöker tänka på är att man typ pressar ned svanken mot golvet, samtidigt (nästan) lyfter rumpan lite (känns lite så iaf) och verkligen rullar ihop överkroppen, inte böjer sig liksom... ...hmmm... lät lika otydligt som jag trodde...

Hur som helst -mitt budskap är att genom att känna sig för lite grann och trixa runt tror jag man kan lära sig hitta ett sätt som ger sjukt bra kontakt och det är verkligen skillnad på utförande och utförande i detta fall!

Arf Pingvin
2008-06-11, 11:57
Helt klart. Jag är lite ute på jakt efter andra vettiga bålövningar.

Hängande benlyft tänkte jag börja om med nu efter att bara rullat och fetknoppat ett halvår. Det finns ju hantlar att hänga på men det blir nog kudde efter några set med raka ben, fötterna till stången. Gillar inte att göra övningar på ett jobbigt sätt, väljer hellre en jobbig övning och tar i för kung och fosteland.

berra_berra
2008-06-11, 12:45
Lite OF TOPIC kanske... men fällkniven är en underbar övning, tar som bara sjutton... :hbang:

Musselbank
2008-06-11, 12:51
Ni som andas ut; jag blir lite snurrig och det känns lite som om jag hyperventilerar om jag försöker tömma lungorna och krama magen. Får man lov att sänka tempot eller vilken är lösningen?

jwzrd
2008-06-11, 13:00
Ni som andas ut; jag blir lite snurrig och det känns lite som om jag hyperventilerar om jag försöker tömma lungorna och krama magen. Får man lov att sänka tempot eller vilken är lösningen?

Jag kanske kör mina crunches väldigt sakta jämfört med hur du gör. Jag håller ungefär samma tempo som i alla övningar.

Sheogorath
2008-06-11, 13:00
Ni som andas ut; jag blir lite snurrig och det känns lite som om jag hyperventilerar om jag försöker tömma lungorna och krama magen. Får man lov att sänka tempot eller vilken är lösningen?

Andas in djupt och andas ut långsamt (sluten läppandning, d.v.s. pressa ut luften mellan halvslutna läppar), och gör övningen långsamt.

Musselbank
2008-06-11, 13:03
Ok, provar det :thumbup:

machine gun
2008-06-11, 14:35
Sa någon funktionella bålövningar?

Ngli8774oXA

tYV-JbZtK_A

EmGNIMUa13w

obesogen
2008-06-11, 22:29
Nog för att jag gillar All Around Strength sidan, men vissa av övningarna i filmerna får man ju ont i ryggen bara av att titta på.

Lövbiffen
2008-06-11, 22:55
Blås ut luften på väg upp, håll anspänning i magen på väg ner. Inte fan orkar du fler än 40 i mer än ett set då. Jag har hört detta tusen gånger; otränade spetor till tjejer som säger att de klarar hundratals crunches men det de kallar crunches är småjuck på golvet med magen full med luft.

Fick tipset att blåsa ut luften och verkligen fokusera på magmusklerna då jag körde av en koloit, och jävlar vilken skillnad det blev, i positiv bemärkelse :thumbup:

Olof
2008-06-12, 00:39
crunches är en favorit inom kampsportsvärlden. De ingår som en del av fyskraven till varje gradering. Första graderingen är det 100 st därefter plusar man på 50. Jag måste klara 400 till min nästa gradering.

Sparven från Minsk
2008-06-12, 07:46
Med god teknik och inget kastande eller inkopplande av iliopsoas så orkar ´man sällan blåsa iväg mer än 30 rep i crunches. En boll på detta och en viktplatta så sjunker antalet drastiskt.
Testa att ha viktplattan i famnen, ovanför huvudet, sträckt ut armarna med plattan and so on...

Sheogorath
2008-06-12, 08:27
crunches är en favorit inom kampsportsvärlden. De ingår som en del av fyskraven till varje gradering. Första graderingen är det 100 st därefter plusar man på 50. Jag måste klara 400 till min nästa gradering.

Berätta om regelverket kring dessa crunches, d.v.s. rent tekniskt.

MrBoris
2008-06-12, 09:38
Helt klart. Jag är lite ute på jakt efter andra vettiga bålövningar.

är denna vettig?

8VesfrLQ394