handdator

Visa fullständig version : Rapsolja dagligen för viktuppgång?

hasic
2008-06-10, 23:19
Tjena.
Har bestämt mig för att gå upp i vikt. Styrketränar 4-5 gånger i veckan.
Hur bra är det att dricka ca 1 dl rapsolja om dagen? Är det bättre att dricka vid någon speciell tidpunkt?
Måste jag äta som en häst även om rapsoljan gör så jag hamnar på ett överskott? Blir trots allt runt 900 kcal bara från den, men är dock orolig för en sak.. Gör det något att de är energi från fett?

Josef266
2008-06-10, 23:28
1 dl rapsolja till en måltid är lite overkill. Testa ta lite olja till någon sallad, i shakern eller till något annat. Om du vill gå upp i vikt behöver du inte ett överskott på 1000 kcal varje dag. Det räcker med 200. Se bara till att äta ofta, eller stora måltider. Och drick tex standard mjölk som innehåller 50 kcal / dl istället för lättmjölk som innehåller 40.

Kör hårt !:hbang:

Exhale_
2008-06-10, 23:33
Ett för stort överskott kommer endast resultera i att du lägger på dig en stor andel fett gentemot andelen muskler. En deciliter rapsolja kanske är i häftigaste laget, även om det är nyttigt. Du kan ju börja med ett mindre mått, t ex en halv deciliter och samtidigt hålla koll på vågen så att du ökar i vikt.

Kom ihåg att äta en blandad kost.

Altec
2008-06-10, 23:49
Rapsolja funkar ju helt klart. Problemet är att det är så äckligt och att (iaf jag) mår illa i ofta flera timmar efter intag på kvällen. Finns ju bra mycket smarrigare sätt att få i sig de där extra kalorierna, cashewnötter tex.

Nu är ju inte tråden min, men om någon vet något bra knep för att få i sig rapsoljan på ett lättare sätt än att svepa (tex blanda med något gott) skulle jag upskatta om det skrevs här :)

Exhale_
2008-06-10, 23:52
Rapsolja funkar ju helt klart. Problemet är att det är så äckligt och att (iaf jag) mår illa i ofta flera timmar efter intag på kvällen. Finns ju bra mycket smarrigare sätt att få i sig de där extra kalorierna, cashewnötter tex.

Nu är ju inte tråden min, men om någon vet något bra knep för att få i sig rapsoljan på ett lättare sätt än att svepa (tex blanda med något gott) skulle jag upskatta om det skrevs här :)

Kör som på vinprovning. Smutta lite, låt det glida runt i munnen och kittla gommen. Därefter låter du oljan glida ner. Det funkar bra för mig och jag har kommit fram till att rapsolja är riktigt gott. Smakar ju som smörgåsmargarin!

hasic
2008-06-10, 23:55
Okej, förstår. Hur mycke borde jag satsa på att gå upp per vecka? 0.5 kg per vecka kanske?

Exhale_
2008-06-11, 00:03
Beror på hur mycket du vill bulka. En uppgång på 0,5 kg per vecka innebär ca 500 kcal överskott per dag. Det kan vara en lagom uppgångstakt rent generellt sett, samtidigt är det väldigt individuellt hur snabbt man vill/bör gå upp.

Eddie Vedder
2008-06-11, 06:08
Okej, förstår. Hur mycke borde jag satsa på att gå upp per vecka? 0.5 kg per vecka kanske?

Det brukar anses som lagom takt att gå NER i vikt. Att gå UPP i den takten känns overkill tycker jag. Likaså känns 1dl rapsolja rakt upp och ner som overkill. Balansera fettintaget bättre, kanske ½dl fördelat över dagen och sedan ökar du på fettmängden lite här och lite där.

Ät fet fisk istället för torsk/tonfisk, fetare mjölkprodukter istället för magrare, plockar du bort äggulan så sluta med det, oroa dig inte för att hälla på lite god sås på maten, ta en avocado då och då etc.

Sverker
2008-06-11, 06:12

26 kg på ett år*spy*
Njaa, tänk lite nu. Hur mycket av det är muskelmassa tror du ? Sker allt enligt läroboken kanske 8 eller t o m fantastiska 10 kg är muskelmassa...resten är fett.

Cohen
2008-06-11, 22:37
Det brukar anses som lagom takt att gå NER i vikt. Att gå UPP i den takten känns overkill tycker jag. Likaså känns 1dl rapsolja rakt upp och ner som overkill. Balansera fettintaget bättre, kanske ½dl fördelat över dagen och sedan ökar du på fettmängden lite här och lite där.

Ät fet fisk istället för torsk/tonfisk, fetare mjölkprodukter istället för magrare, plockar du bort äggulan så sluta med det, oroa dig inte för att hälla på lite god sås på maten, ta en avocado då och då etc.

Instämmer helt i ovanstående tips.

Att göra den vanliga maten mer energirik är inte speciellt svårt. Att göta det motsatta är betydligt svårare. Ofta smakar maten dessutom bättre med en smula extra fett/energi. Istället för att trycka i dig ren olja kan du alltså se detta som en möjlighet att laga godare och mer varierad mat.

Musselbank
2008-06-12, 00:57
Upptäck hur gott det är med nötter så är saken klar! plus princesstårta

Chrillee
2008-06-14, 12:49
På träningsdagar brukar jag ta en matsked rapsolja för att säkerställa ett överskott. 1dl är ju som sagt att ta i, men kika på vägen.
Men skulle jag kunna äta nötter så skulle jag nog ta det, trevligt att ha vid burken ju å smågnaga i sig.

spoonchest
2008-06-18, 06:39
hmm. Jag kan inte bena ut det här. om jag ligger på överskott av kalorier hela tiden. trots att jag tränar hårt, borde jag inte få ganska mycket kroppsfett (tjockis) då? Det är ju ett vinnande recept, jag förstår det bara inte.

King Grub
2008-06-18, 06:53
Jo, du ökar i fettvikt av ett kaloriöverskott. Hur stor del av viktökningen som består av fett respektive muskelmassa är individuellt, men samtida styrketräning möjliggör en större del muskelmassa. Ju längre tid överätningen pågår, desto större del av viktuppgången kommer att vara kroppsfett.

Scratch89
2008-06-18, 07:28
Jo, du ökar i fettvikt av ett kaloriöverskott. Hur stor del av viktökningen som består av fett respektive muskelmassa är individuellt, men samtida styrketräning möjliggör en större del muskelmassa. Ju längre tid överätningen pågår, desto större del av viktuppgången kommer att vara kroppsfett.

... och om överätningen är kortvarig kommer större delen efter en diet vara fett. Kul mellangång, som vanligt. ;)

King Grub
2008-06-18, 07:30
Kortvarig och kortvarig... efter en viktnedgång som bestått till större delen av fett, kommer en kommande överätning att resultera i en viktökning som till större delen består av fett, medan om viktnedgången bestått till större delen av fettfri massa, är det också fettfri massa som främst kommer att nybildas vid en påföljande överätning och viktuppgång. Det har inte så mycket med kortvariga överätningar att göra.

Scratch89
2008-06-18, 07:39
Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Det jag menar är att i de två lägrena, där ena säger att man ska ha kortare överätnings/underätningsperioder och andra säger längre, så kommer båda sidorna att ha saker som talar emot sina upplägg. De med kortare perioder kanske känner att de bara pendlar upp och ner i vikt, medan de som håller på länge varje gång blir betydligt fetare.

King Grub
2008-06-18, 07:44
Ah. Ja, men hursomhelst är det viktnedgångens karaktär som mest påverkar hur en ev påföljande viktuppgång kommer att arta sig.

Scratch89
2008-06-18, 07:47
Ja, precis. Jag som är optimal ur alla synvinklar (;)) kommer att tappa mest fett under dieten, och kommer alltså att bli precis lika fet som tidigare, när jag kan äta mig proppmätt igen (extremdraget, men för att visa). :D