handdator

Visa fullständig version : Hur har kolozzeum förändrat din kost?

Larsson85
2008-06-10, 22:39
Har kolozzeum förändrat ert sätt att se på kost, eller äter ni fortfarande på samma sätt som innan ni började läsa här?

För min del försöker jag att äta mer fisk, och andra alternativ till kött. Jag försöker även att dra ner på E250.

När det gäller träningen så har jag fått en sundare inställning och försöker inte optimera allt som jag trodde man behövde förr.

Scratch89
2008-06-10, 22:41
Det är snarare min utbildning och det faktum att jag flyttat hemifrån som påverkat mest.

Syndicate
2008-06-10, 22:46
Jag har lärt mig en hel del och fått en mer avslappnad inställning till vad jag stoppar i mig.

Endura
2008-06-10, 22:48
Mina kostvanor har ändrats ganska drastiskt sen jag blev medlem på Kolo, dock främst vad gäller mängder och energifördelningar...
Jag har alltid riktat in mig på mer förnuftig mat, men var till exempel mycket mer "fettskrämd" innan och hade ingen koll på vad en lagom portionsmängd innebar för mig - jag gjorde det helt enkelt mycket krångligare/jobbigare för mig själv än jag idag inser att jag behövde för att få bra resultat!

Nu har jag mycket mer insikt och har med det också blivit långt mer lugn och harmonisk med mig själv och min kropp...

Tack för det Kolo! :thumbup:

Eddie Vedder
2008-06-11, 05:43
Ja det har det väl till viss del. Ju mer jag började hänga här desto mer avslappnad attityd till kosten.

Dessutom är det ju mycket tack vare Kolo som jag övergått till att helt prioritera konditionsträningen vilket i sig fått mig att äta på ett annat sätt.

Men främst är det jag själv som äter en kost som passar min plånbok och vad jag upplever nyttigt samt vad jag förstås tycker smakar gott.

Sverker
2008-06-11, 06:06
- Mindre lightdrycker.
- Aningen mindre skinka.
Följer alltså det som sker om aspartam och nitrit men än så länge sitta jag lungt i båten.

Min kost har inte ändrats alls. Jag äter det som är bra för mig.

L-Sami
2008-06-11, 09:27
Äter olika typer av kolhydrater nu inte bara de med lågt GI, äter heller inte protein var tredje timme.

kelk
2008-06-11, 09:35
-Baljväxter har introducerats i kosten
-Inget som innehåller E250 förtärs avsiktligt
-Nu när sukralosvarianten av cola light är borta dricks det restriktivt
-Inte lika hög måltidsfrekvens som förr

jompa
2008-06-11, 10:08
Tänker mer på vad det är jag stoppar i mig och äter mer regelbundet.

machine gun
2008-06-11, 10:15
Min kost har väl ändrats lite grann, men snarast till följd av min utbildning.

Fast jag funderar på att introducera double pro i kosten, det hade jag nog aldrig upptäckt utan kolo :D

Torwald
2008-06-11, 10:19
Jag tycker också mig ha en mer avslappnad attityd till min kosthållning. Jag har börjat äta mer fisk och undviker överdriven konsumtion av livsmedel med E250.

1684_
2008-06-11, 10:26
Intaget av protein ökade väl och har behållt de sen jag blev medlem här,

Ironbabe
2008-06-11, 10:48
Jag har upptäckt kvargplättar och det har gjort mig och min lilla tvååriga son beroende *drool*

Officer
2008-06-11, 11:10
Den viktigaste vardagspåverkande effekten har lugnt varit det här med att man inte måste äta var 3'e timme eller dylik gammal byggarskröna. Numera kan man lugnt gå runt i stan flera timmar utan att behöva oroa sig över att tappa en centimeter runt biceps :D

shut teh face
2008-06-11, 11:13
Kolozzeum har lärt mig hur det fungerar vilket tillåtit mig att veta vad jag kan stoppa i mig osv. Tidigare när jag besökt dietister (blev medlem här vid 13 års åldern, annat nick) så hade man uppfattningen att äter man en chips påse så är 1 års "bantande" förstört..

Förövrigt så har kolo inte gjort mig särskilt SUND, jag dricker alldeles för mkt lightläsk, brukar för mycket tobak osv. Men maten är bra :Virro

machine gun
2008-06-11, 11:16
Tidigare när jag besökt dietister (blev medlem här vid 13 års åldern, annat nick) så hade man uppfattningen att äter man en chips påse så är 1 års "bantande" förstört..

Vad är det för dietister folk går till egentligen? Eller är det bara så att folk missuppfattar nåt otroligt? Är det något man poängterar så är det ju att all mat är tillåten och att ingenting är förstört för att man äter någonting "onyttigt" nån gång emellanåt.

mangs
2008-06-11, 11:45
Klart det har påverkat mig men i olika riktningar. Till att börja med genom att introducera mer kosttillskott och att äta mer protein. På senare år har attityden ändrats till att inte äta lika regelbundet, mindre tillskott samt inte äta lika strikt mat men ändå med en bra bas. Jag vet inte om jag kommit till denna insikten själv eller om jag påverkats av allt som diskuterats här men troligen en kombination. Att vara alltför nitisk gjorde att jag till sist blev less på träningen och tappade gnistan för det som jag egentligen brann mest för dvs träningen.

Det jag märkt är att är basen ok så räcker det långt så länge träningen sköts ordentligt. Hellre det än tvärtom.

Dan S
2008-06-11, 13:02
kolozzeum har fått mig att förstå vad mycket skit det skrivs om i media, och hur det egentligen fungerar med energi, näring och rensning av kroppen m.m

Det mesta jag lärt mig är att alla dessa förbaskade myter om allt möjligt, eg äta var 3e timma, äta dittan o dattan. Spelar i själva verket mindre roll för en frisk individs vällevnad. Fått mig att förstå vilken roll antioxidanter har, vilken roll näring har, vilken roll energi har osv.

För mig är maten DET viktigaste. Det spelar mindre roll om jag äter kyckling & ris, eller om jag äter pannkakor tillsammans med kokta ägg.

Just att urskilja vilken typ av mat jag behöver vid vilken tidpunkt är det jag lärt mig, sedan har det blivit otroligt mycket mindre cancerogena ämnen som aspartam allteftersom dessa studier man läst eller fått besvarade.

Det är en hel j***a del jag lärt mig, och det har verkligen hjälpt mig ;)

Jag tycker bara det är löjligt att gå till näringsexperter om råd om man är frisk, sätt er hellre på detta forum, och LÄS.

shut teh face
2008-06-11, 13:47
Vad är det för dietister folk går till egentligen? Eller är det bara så att folk missuppfattar nåt otroligt? Är det något man poängterar så är det ju att all mat är tillåten och att ingenting är förstört för att man äter någonting "onyttigt" nån gång emellanåt.
Jag har varit i kontakt med ett dussintal dietister. Via huddinge sjukhus.
De var allihopade korkade. Sjukgymnaster kunde mer och vettigare saker om kost- och näringslära. Lite exempel på tips:
Ät mat som du verkligen avskyr, då finns det liten risk att du äter för mycket.
Hur långt på energin du än ligger så tas fettet FÖRST, inte musklerna.
Många saker var bannlysta, nyponsoppa exempelvis. Jag kom ihåg när en sjukgymnast (skitbra kille) berättade att han åt keso + nyponsoppa till mellanmål efter ett hård konditionspass, dietisten (som var projektledare förresten) sa DIREKt, nej, nyponsoppa är bara socker. Dietisten tyckte inte ens att han skulle äta nyponsoppa som tränar grymt.

Lite exempel på hur dumma de är. =)

Jag vet inte om de kanske tyckte det skulle funka på en 16-årig grabb, men när man får veta att man ALDRIG får äta godis igen, och får uppfattningen att det förstår allt. Då har man ingen motivation alls. Här på kolo har man ju lärt sig att man kan fuska sig med gott samvete.

Förresten var det en psykolog som sa till mig att jag skulle spy upp maten om jag "råkat" äta för mycket. Sålägne det bara hände ibland så tyckte hon jag skulle göra det. Hon var en tant btw.

Jimmymardberg
2008-06-11, 14:08
Självklart, både kost och träning!
Jag är MER än nöjd! :bpump:

machine gun
2008-06-11, 14:17
Jag har varit i kontakt med ett dussintal dietister. Via huddinge sjukhus.
De var allihopade korkade. Sjukgymnaster kunde mer och vettigare saker om kost- och näringslära. Lite exempel på tips:
Ät mat som du verkligen avskyr, då finns det liten risk att du äter för mycket.
Hur långt på energin du än ligger så tas fettet FÖRST, inte musklerna.
Många saker var bannlysta, nyponsoppa exempelvis. Jag kom ihåg när en sjukgymnast (skitbra kille) berättade att han åt keso + nyponsoppa till mellanmål efter ett hård konditionspass, dietisten (som var projektledare förresten) sa DIREKt, nej, nyponsoppa är bara socker. Dietisten tyckte inte ens att han skulle äta nyponsoppa som tränar grymt.

Lite exempel på hur dumma de är. =)

Jag vet inte om de kanske tyckte det skulle funka på en 16-årig grabb, men när man får veta att man ALDRIG får äta godis igen, och får uppfattningen att det förstår allt. Då har man ingen motivation alls. Här på kolo har man ju lärt sig att man kan fuska sig med gott samvete.

Förresten var det en psykolog som sa till mig att jag skulle spy upp maten om jag "råkat" äta för mycket. Sålägne det bara hände ibland så tyckte hon jag skulle göra det. Hon var en tant btw.

Det låter onekligen som att du träffat på en hel del stolpskott. Får hoppas att de har slutat där nu. Det är ju så att man får skämmas över att tillhöra samma yrkeskår.

-S-T-
2008-06-11, 14:31
Nej, jag kan inte påstå att Kolo påverkat mina matvanor. Jag tar mer till mig av kostråd jag läser på typ T-nation rent praktiskt. Det är däremot intressant att läsa kosttrådarna på Kolo och det sägs mycket tänkvärt.

shut teh face
2008-06-11, 15:02
Det låter onekligen som att du träffat på en hel del stolpskott. Får hoppas att de har slutat där nu. Det är ju så att man får skämmas över att tillhöra samma yrkeskår.
Jorå. Men självklart finns det bra dietister (här på brädan t.ex) men tyvärr är många skit. Deras uppdatering av kostkunskaper sker i form av artiklar på aftonbladet och anna skipper.

Tolkia
2008-06-11, 15:22
Skrämmande att en sådan person arbetar med överviktsbehandling, särskilt med ungdomar. Med den en sådan inställning behöver man själv vård.

shut teh face
2008-06-11, 15:25
Skrämmande att en sådan person arbetar med överviktsbehandling, särskilt med ungdomar. Med den en sådan inställning behöver man själv vård.
Japp. Hon var väldigt störd på andra sätt också. Jag gick hos Huddinge i ålder 12-16 för att gå ned i vikt. Gick inte ned ett kilo med deras hjälp. Blev medlem på kolo och gick ned 45-50kg på egen hand under två år istället.

Vissa skulle nog säga att det beror på min ålder; en 12 åring kan väl inte gå ned i vikt själv, det är väl morsans ansvar? Njae, att gå ned i vikt handlar inte om kunskap, det handlar om motivation. Men mer kunskap kan öka motivationen väldigt mycket.

dooh
2008-06-11, 15:27
Äter mer protein sedan jag började hänga här. Har annars rätt bra koll mat och näringslära men har även slutat noja över äta var 4:e timme. Så lite mer avslappnad inställning. Och plus ca 4kg.. (oops)

frambogir
2008-06-11, 15:36
Jag vet inte riktigt. Jag antar att kolhydratsskräcken har dragits ur mig :)

regus
2008-06-11, 15:47
Före kolo åt jag vad jag ansåg vara mat och var glad.
Efter kolo så vet jag lite mer om kost, men äter i stort sätt samma mat och är lika glad.

tobbo
2008-06-11, 15:58
Före kolo åt jag vad jag ansåg vara mat och var glad.
Efter kolo så vet jag lite mer om kost, men äter i stort sätt samma mat och är lika glad.

Typ så.

skaparn
2008-06-11, 16:06
Det har gått i vågor.

Botade kolhydratfobi (vilket var länge sedan)
Proteinfobi (kortvarig och inte så välgrundad)
Saltfobi (semipågående, men mindre än för ett halvår sedan)
Sockerfobi (pågående)
Charkfobi (pågående)
Fruktosfobi (hör ihop med sockerditon i viss mån)
Högrepsfobi (?! Var kanske mer STK och några individers fel)
HIIT-förakt (som blev HIIT-förespråkare)
Rötköttfobi (light – det är ju så gott(TM))
EAA-beroende (pågående)
Malto-beroende (fast sportdryck kom nog inte direkt från kolo, men just optimaliteten att använda det)

Osv.

Three pigs
2008-06-11, 16:18
Kolozzeum har gett mig god kunskap. Men om jag använder den är en annan sak.. Ibland är kosten bra, ibland åt helvete, mest för att jag inte orkar.

joriice
2008-06-11, 16:31
Jag kan inte säga hur stor del av kolo det är som påverkat mig, men kolo har gett mig mer medvetenhet, och därav har jag kunnat fatta beslut gällande kost som jag inte kunde innan.

Så, ja.

cjs
2008-06-11, 19:32
Första åren:

Massa morgonpromenader (för det var det som brände fett bäst, men protein innan annars bröt man ner muskler)

Väldigt lite konditionsträning (motverkade ju muskelbygge)

Bulka (var ju nödvändigt för att lägga på sig muskler)

Små mål (var tredje timme, annars bröts ju muskler ner snabbt)

Oerhört lite kolhydrater vid deff (insulinnivåerna förhindrade ju fettförbränning). Att blanda fet mat med högt GI var ju katastrof för fettinlagringen gick ju i taket då.

Träna styrketräning tungt (alá Max-OT)

Vassle på morgon och efter träning, kasein var ju för långsamt då, likaså mat.

Ris, pasta skulle alltid vara fullkorn. Vitt bröd endast i samband med träning.

Skumgodis var helt OK efter träning.

Nåt år senare:

Ungefär samma fast skumgodis var ju så mycket fruktos och det blev man fet av.

Lite mindre fullkornsprodukter, för mycket fibrer sänker ju testo och magen blev så uppsvälld.

Nu:

Sällan morgonpromenader, men det händer.

Mer kondtionsträning, inte lika insnöad på bara massa.

Kosten varierar på ett bra sätt. Inte så mycket sockrat men är inte rädd för någon typ av föda. Försöker äta mycket mer balanserat med både kolhydrater, fett och protein i varje mål.

Mindre kosttillskott, har inte hoppat på EAA-hypen heller.

maaherra
2008-06-11, 20:10
Det mest grundläggande förändringen är måltidsfrekvensen.

I övrigt är det inte så mycket, har för det mesta alltid käkat bra mat.

mangs
2008-06-11, 20:41
Första åren:

Massa morgonpromenader (för det var det som brände fett bäst, men protein innan annars bröt man ner muskler)

Väldigt lite konditionsträning (motverkade ju muskelbygge)

Bulka (var ju nödvändigt för att lägga på sig muskler)

Små mål (var tredje timme, annars bröts ju muskler ner snabbt)

Oerhört lite kolhydrater vid deff (insulinnivåerna förhindrade ju fettförbränning). Att blanda fet mat med högt GI var ju katastrof för fettinlagringen gick ju i taket då.

Träna styrketräning tungt (alá Max-OT)

Vassle på morgon och efter träning, kasein var ju för långsamt då, likaså mat.

Ris, pasta skulle alltid vara fullkorn. Vitt bröd endast i samband med träning.

Skumgodis var helt OK efter träning.

Nåt år senare:

Ungefär samma fast skumgodis var ju så mycket fruktos och det blev man fet av.

Lite mindre fullkornsprodukter, för mycket fibrer sänker ju testo och magen blev så uppsvälld.

Nu:

Sällan morgonpromenader, men det händer.

Mer kondtionsträning, inte lika insnöad på bara massa.

Kosten varierar på ett bra sätt. Inte så mycket sockrat men är inte rädd för någon typ av föda. Försöker äta mycket mer balanserat med både kolhydrater, fett och protein i varje mål.

Mindre kosttillskott, har inte hoppat på EAA-hypen heller.

Ha ha, när man läser detta blir man Kolozzeum-nostalgisk. du har hela tiden ätit och tränat efter vad som ansetts varit optimalt här. Bra jobbat!:thumbup:

Dreas
2008-06-11, 20:46
Har börjat äta mer fett och protein sen jag började läsa på kolozzeum.

Pakanajuhla
2008-06-11, 21:00
Anorexi

goggen
2008-06-11, 23:03
har lært at jeg ikke havner i koma om jeg ikke spiser hver tredje time;)