handdator

Visa fullständig version : är ekologiska ägg nyttigare?


ulf123
2008-06-10, 22:39
Ja, har ekologiska ägg en annorlunda näringsprofil?

Scratch89
2008-06-10, 22:55
Tveksamt.
Skillnaden med de ekologiska äggen är att det högst får vara 3000 hönor per flock, de får röra sig fritt inomhus på en yta om högst sju hönor per kvadratmeter. De får även en pinne och ett rede att lägga äggen i. De får utemöjlighet och kan samdbada, picka mask, gräs osv. Däremot måste de ha tillgång till KRAV-godkänt foder, vilket innebär att minst 85% av fodret vara ekologiskt odlat. Om detta foder sedan har mer näring än det konventionellt odlade tvistar de lärda, och man vet sedan inte heller om den eventuella näringsbonusen följer med och påverkar äggets kvalitet.

Eddie Vedder
2008-06-11, 05:56
Publikation från Konsumentverket om ekologiska ägg:

http://www.konsumentverket.se/Documents/PM/PM2004_05_ekologiska_konventionella_agg.pdf

Scratch89
2008-06-11, 09:52
...
Lika goda och nyttiga. Det är ingen generell skillnad i smak- eller näringssyn-punkt mellan ekologiska och konventionella ägg. Ägg innehåller många närings-ämnen som människan behöver, bland annat protein och viktiga vitaminer och mineraler.

Endura
2008-06-11, 13:00
Omega-3-berikade ägg har fått mycket positivt omtalande på sistone och kanske vore att föredra? Har inte själv provat än, men nån annan kanske kan argumentera mer för eller emot?

ulf123
2008-06-11, 13:20
tack för svaren.

Eddie Vedder
2008-06-11, 13:30
Väljer du ekologiska ägg gör du ett BRA val, vill bara påpeka det. Den näringsmässiga fördelen är väl inte helt klarlagd men sannolikheten att fribetande höns värper ägg med bättre fettsammansättning är ju inte otänkbar.

Vidare kan du ju vara övertygad om att det näringsmässigt definitivt inte är sämre i alla fall, om du då väljer ekologiska ägg så gör du ett bra val ur flera andra aspekter så jag tycker du kan välja det i vilket fall.:)

MrBulk
2008-06-11, 14:34
Även ur moralisk synpunkt, att djuren har haft ett någorlunda drägligt liv och inte suttit trångt i en liten bur med fem andra höns dag ut och dag in samt att dom inte kapat av näbben på dom så dom inte ska råka picka på varandra.

-S-T-
2008-06-11, 14:35
En skillnad borde väl vara att ekologiska ägg innehåller mindre bekämpningsmedel, dvs. skadliga ämnen. Även om näringsvärdena är desamma innehåller ekologiska ägg inte lika mycket ämnen som påverkar kroppen, och följaktligen näringsupptagningen, negativt. Ekologiska ägg borde därför vara nyttigare på grund av detta. Eller är jag ute och cyklar? Bara en magkänsla.

machine gun
2008-06-11, 14:42
Det är nyttigare för hönorna iaf, en anledning så god som någon att välja KRAV-märkta ägg. Samt att dra ner på äggkonsumtionen rent allmänt förstås. (Ägg från sk "frigående höns" är inte alls samma sak som ekologiska ägg kan tilläggas)

Eddie Vedder
2008-06-11, 16:32
Även ur moralisk synpunkt, att djuren har haft ett någorlunda drägligt liv och inte suttit trångt i en liten bur med fem andra höns dag ut och dag in samt att dom inte kapat av näbben på dom så dom inte ska råka picka på varandra.

Precis.

Det var just såna aspekter jag syftade på utöver den eventuella näringsmässiga fördelen. Hönans livskvalité, miljö o.s.v.

Angående kapad näbb, hemska burförhållanden etc. kan jag nämna att så ska INGA höns i Sverige ha det oavsett vilken typ av djurhållning den specifika hönsfarmen bedriver. Att ha höns i mundre burar är först och främst en bättre lösning än att alla tusentals befinner sig på ett och samma enorma golv. Det är sämre ur både hygiensynpunkt och för risken att de hackar på varandra. I buren har alla höns rätt till sittpinne, sandbädd, värprede samt en viss rörelsefrihet för naturligt beteende. Konventionell hönshållning tillåter högst nio individer per kvadratmeter, ekologisk tillåter högst sju.

Ytterligare skillnader har Scratch89 redan förklarat utförligt.:)

Men min poäng är att oavsett om man köper ägg som är märkta med en 3:a (burhöns), en 2:a (frigående höns inomhus), en 1:a (frigående höns utomhus) eller en 0:a (ekologiska) som första nummer i sifferkoden på ägget så bör man som konsument kunna förvänta sig en viss dräglig tillvaro och en godkänns hönsfarm enligt fastställda kriterier. Hur det följs överallt och hur hönsen de facto mår kan man ju förstås inte veta, bara hoppas.

Cohen
2008-06-11, 22:42
Jag köper ekologiska ägg så ofta jag kan.

Främst av etiska och moraliska skäl. Kanns värt den extra kostnaden då man vet att hönsen haft/har ett drägligt liv. Synd bara att eko-ägg är så pass dyra jämfört med vanliga ägg, ofta kostar de ju dubbelt så mycket.