handdator

Visa fullständig version : Junior EM


Burni
2008-06-10, 22:08
Junior EM startade idag, och Sverige slog till med två medaljer direkt.

Kristine Almroth kom tvåa efter Kateryna Klymenko från Ukraina som är världsmästarinna för seniorer:smash:

Klippt från JSK:s hemsida: Titti tog silver i kl 52 kg på J-EM i Ukraina, Titti fick serien 155-70-150=375 kg. Titti hade chansen att vinna guld i knäböj med 167,5 kg, men domarna från öststaterna ville tydligen inte det! Annars började det lite struligt för Titti och Damir på deras resa till J-EM i Mariupol. Dom missade inrikesflyget i Ukraina på grund av byråkrati och en utdragen noggrann bagagekontroll, flera timmar senare fick dom flyga till Mariupol som dom anlände till ca 0130 på natten.

Angelica Brage kammade hem ett guld sammanlagt efter serien 152,5-80-160=392,5kg

Resultat listan hittas här: http://results.powerlifting.org/?eventid=2008UKR1 (uppdateras dagligen)

Timme
2008-06-10, 22:17
helt sjukt bra. Tusan vad starka tjejerna är.

SweLabs
2008-06-11, 09:20
Bra jobbat tjejer :thumbup:

Nitrometan
2008-06-11, 10:23
Jättebra änsålänge. Det här är spännande.

4 viktklasser för tjejerna igår. Två vinnare togs ut till test. Angelica (i 60) och slovakiskan (i 44). Inte de två ukrainskorna som vann 48 och 52?

Ja, ja. Vi får väl se hur fördelningen av tester blir när tävlingen är klar.

Jag tycker att det är bra att informationen finns tillgänglig.


Av killarna var det en polack och en ukrainare som blev uttagna.

Damien Thorne
2008-06-11, 16:06
Imorgon är det dags för Emil Johansson i 82an och Mattias Ivarsson och Thomas Sundström i 90an.

Nån som har koll på hur de ligger till i förhållande till sina konkurenter? (Eller det kanske kallas medtävlande?)

Det skulle vara coolt om Emil skulle sätta 300-200-300=800. Jämna och fina siffror :thumbup:

Burni
2008-06-11, 16:40
Jättebra änsålänge. Det här är spännande.

4 viktklasser för tjejerna igår. Två vinnare togs ut till test. Angelica (i 60) och slovakiskan (i 44). Inte de två ukrainskorna som vann 48 och 52?

Ja, ja. Vi får väl se hur fördelningen av tester blir när tävlingen är klar.

Jag tycker att det är bra att informationen finns tillgänglig.


Av killarna var det en polack och en ukrainare som blev uttagna.
Jag reagerade också på det. Skulle inte alla ukrainare och ryssar testas på IT-tävlingar fram till slutet på 2008?

Burni
2008-06-11, 16:42
Imorgon är det dags för Emil Johansson i 82an och Mattias Ivarsson och Thomas Sundström i 90an.

Nån som har koll på hur de ligger till i förhållande till sina konkurenter? (Eller det kanske kallas medtävlande?)

Det skulle vara coolt om Emil skulle sätta 300-200-300=800. Jämna och fina siffror :thumbup:

Minns jag rätt så var det en polack och en vitryss som har gjort +790kg i 82,5:an och Emil låg på en 4:e plats. I 90:an tror jag Sundström låg 2:a inte jättelångt ifrån ettan och Mattias 5:a.

Damien Thorne
2008-06-11, 20:14
Minns jag rätt så var det en polack och en vitryss som har gjort +790kg i 82,5:an och Emil låg på en 4:e plats. I 90:an tror jag Sundström låg 2:a inte jättelångt ifrån ettan och Mattias 5:a.

Tack. Då låter det som både Emil och Sundström har chans på medalj :thumbup:

Nitrometan
2008-06-11, 21:44
Två killar från Ukraina gjorde 670 i 67,5:an. Imponernade.
Båda födda 1989.

Burni
2008-06-12, 12:30
Lucia tog silver med serien: 187,5-110-160=457,5kg

Emil, Tomas och Mattias har precis börjat om man tittar på tidtabellerna

Burni
2008-06-12, 12:59
Emil bommade ut sig på 290kg i knäböj

David-Tajik
2008-06-12, 14:42
Emil bommade ut sig på 290kg i knäböj

nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo:cry out:

Burni
2008-06-12, 15:43
Tomas kom tvåa och Mattias kom femma

SweLabs
2008-06-12, 16:14
Emil Johansson bommade tyvärr ut sig i böjen efter en minst sagt oturlig dag.

Böj:
290 underkänt 2-1
290 dräkten gick sönder
290 Ny dräkt, får ingen startsignal trots två utgångar.

Sverige överklagar och får ett nytt försök:
290 underkänt.

Bänken gör Emil bara ett lätt lyft på 100kg.

Mark:
290 godkänt och en Silvermedalj i delgrenen är bärgad.
300 underkänt, greppet släpper.

tano
2008-06-12, 16:59
Tråkigt med Emil. Är väl också en nackdel med utrustningen, att den går sönder.
Var den nya dräkten likadan?

Men kul att det gick bra för Tomas.

Nitrometan
2008-06-12, 20:22
Ett silver iaf. Mycket bra!

Edit: två silver menar jag! Lucia också!!

Och guld till Angelica.

Fetknoppen
2008-06-12, 20:34
Tråkigt med Emil. Är väl också en nackdel med utrustningen, att den går sönder.
Var den nya dräkten likadan?

Men kul att det gick bra för Tomas.

Placeringsmässigt gick det ju bra, men resultatmässigt var det faktiskt inte alls bra. 40kg från pers är ganska mycket om man betänker att han är i en ålder då han borde utvecklas nästan hela tiden.

På serieomgång två gjorde han 820kg med mersmak. Han gick då upp med 335kg i böj men fick det underkänt med 2-1, och ett teoretiskt max var då kanske 340kg. Nu klarade han "bara" 320kg.

Vid serieomgång 2 gjorde han 200kg i bänkpress och det hade kanske gått att plocka ut 2,5-5kg till om han gjort ett tredje försök. I marklyft gjorde han då 290kg i sitt andra försök och nu blev det bara 275kg. Kort och gott hade Tomas fullständigt missat formen, vilket var extra tråkigt då det som jag ser det kan ha varit sista chansen att vinna EM. Nästa år är ju Ryssland tillbaka igen och då räcker det nog inte ens med 860kg i 90kg klassen.

Burni
2008-06-12, 20:49
Placeringsmässigt gick det ju bra, men resultatmässigt var det faktiskt inte alls bra. 40kg från pers är ganska mycket om man betänker att han är i en ålder då han borde utvecklas nästan hela tiden.

På serieomgång två gjorde han 820kg med mersmak. Han gick då upp med 335kg i böj men fick det underkänt med 2-1, och ett teoretiskt max var då kanske 340kg. Nu klarade han "bara" 320kg.

Vid serieomgång 2 gjorde han 200kg i bänkpress och det hade kanske gått att plocka ut 2,5-5kg till om han gjort ett tredje försök. I marklyft gjorde han då 290kg i sitt andra försök och nu blev det bara 275kg. Kort och gott hade Tomas fullständigt missat formen, vilket var extra tråkigt då det som jag ser det kan ha varit sista chansen att vinna EM. Nästa år är ju Ryssland tillbaka igen och då räcker det nog inte ens med 860kg i 90kg klassen.
Ett steg för bättre utveckling är ju att öka i kroppsvikt, han har ju gått i 90:an alldeles för länge.

Fetknoppen
2008-06-12, 20:55
Ett steg för bättre utveckling är ju att öka i kroppsvikt, han har ju gått i 90:an alldeles för länge.

Det har du rätt i, men jag ser det inte som något nödvändigt att gå upp en viktklass ännu. Tomas har en del hull fortfarande på kroppen som gör att det borde gå att förbättra sig mer i 90kg klassen innan han byter. Han har förbättrat sig hela den här säsongen och slagit pers varje tävling och som jag ser det (mot bakgrund av vad jag såg vid serieomgången för en kort tid sedan) så borde han i alla fall ha kunnat bjuda upp till en rejäl fight om guldet. Det resultat han gjorde nu står inte i proportion mot den talang han besitter.

345.5 i bänk
2008-06-12, 22:43
Imponerande medaljskörd hittils av Sverige stort grattis. Lite trist i dom 4 tyngsta damklasserna är ju knappt nå deltagare. Vad gäller Tomas form så kan ju alla missa formen är ju mänskligt sedan gäller det ju att dra erfarenhet om vad som gått fel och försöka undvika det i framtiden....

O.W.
2008-06-13, 09:50
Tråkigt med Emil får hoppas han kommer igen och fixar ett ordenligt resultat till hösten.

Tomas gjorde ju ett helt okej resultat rent allmänt är det ju betydligt enklare med allt runt omkring att göra ett bra resultat hemma på en serietävling.

Fetknoppen
2008-06-13, 10:16
Tomas gjorde ju ett helt okej resultat rent allmänt är det ju betydligt enklare med allt runt omkring att göra ett bra resultat hemma på en serietävling.

I fjol gjorde Tomas 760kg (305-175-280) på J-EM, vilket då var personligt rekord. Det var ordentlig mersmak i samtliga grenar och nu är han nästan nere på samma nivå igen. I marklyft är han faktiskt till och med lite sämre nu.

Tomas har god rutin och är van att lyfta internationellt. Med den stora tävlingsvana och rutin han har tycker i alla fall jag att resultatet är lite i underkant. Vid serieomgång två för en kort tid sedan hade han nästan kapacitet för att göra 840kg om han fått maximal utdelning. Att på ungefär en månad tappa ner till 780kg ter sig därför lite konstigt tycker jag, framförallt i den åldern (19 år) då utvecklingen sker tämligen enkelt.

Jag tänker inte diskutera resultatet mer, men jag tror nog att Tomas själv vet varför det gick som det gick på EM. Med facit i hand tycker jag personligen att det hade varit bättre om SSF skickat någon annan, någon som verkligen är motiverad att representera sitt land på stora internationella tävlingar.

SweLabs
2008-06-13, 10:22
In MonsterMatte we trust :hbang:

reemaa
2008-06-13, 11:44
In MonsterMatte we trust :hbang:

Såklart att vi gör ! Han kommer lätt vinna om han har på sig styrkelyftartröjan med guldtext :cool:

stevebc
2008-06-13, 16:07
Jag tänker inte diskutera resultatet mer, men jag tror nog att Tomas själv vet varför det gick som det gick på EM. Med facit i hand tycker jag personligen att det hade varit bättre om SSF skickat någon annan, någon som verkligen är motiverad att representera sitt land på stora internationella tävlingar.Det finns ingen som ens är i närheten av Sundström i hans vikt- och åldersklass. Det är väl ändå placeringar vi är ute efter? En sämre deltagare (typ jag) hade garanterat gett sämre resultat och sämre placering.

edit: Du kan inte veta att det var motivationen som svek. Ibland sviker formen utan att man vet varför, av onaturliga skäl som man inte kan rå för.

Timme
2008-06-13, 16:32
Det finns ingen som ens är i närheten av Sundström i hans vikt- och åldersklass. Det är väl ändå placeringar vi är ute efter? En sämre deltagare (typ jag) hade garanterat gett sämre resultat och sämre placering.

edit: Du kan inte veta att det var motivationen som svek. Ibland sviker formen utan att man vet varför, av onaturliga skäl som man inte kan rå för.

Jag gissar att Fetknoppen syftar på studenten då den kan ha inverkat en del.

budadi
2008-06-13, 16:34
edit: Du kan inte veta att det var motivationen som svek. Ibland sviker formen utan att man vet varför, av onaturliga skäl som man inte kan rå för.

Du ska inte säga vad Fetknoppen vet och inte vet.

stevebc
2008-06-13, 16:38
Du ska inte säga vad Fetknoppen vet och inte vet.Han säger följande:


Jag tänker inte diskutera resultatet mer, men jag tror nog att Tomas själv vet varför det gick som det gick på EM.

Han tror att Tomas vet att det gick dåligt, på grund av motivationen då såklart. Han tror alltså att Tomas vet, han vet inte att Tomas vet. Men visst, onödig bemärkning kanske.

SweLabs
2008-06-13, 17:02
Brons till Christoffer. Grattis...

345.5 i bänk
2008-06-13, 19:30
Kan vara en stor skillnad på allt runt omkring mellan serie tävling och en stor internationell tävling. Att helt jämföra resultat-resultat kan bli lite snedvridet när omständigheterna/föruttsättingarna kan skilja mycket.

*Du kan få en rumskompis som snarkar mycket så sömnen blir dålig eller extra nervös så du sover dåligt.
*kan ha varit sjuk senaste dagarna.
*går tävlingen på en varm plats kan det vara stor skillnad på både ork och hur utustningen sitter. Tävlade en gång i serbien där det måste ha varit 40+ i lokalen kanske 50+.
*domarbedömningen kan helt plötsligt vara extremt hård som kan störa.
*kan bli en annan tidspress.

Finns många omständigheter som kan göra saker svårare sedan om man som lyftare har gjort nåt fel i uppladningen får man ju dra erfarenheter av detta och förbättra det.

Börje H
2008-06-13, 19:31
Brons till Christoffer. Grattis...

Absolut!! Grattis KRILLE :hbang:

Fetknoppen
2008-06-13, 20:39
En sämre deltagare (typ jag) hade garanterat gett sämre resultat och sämre placering. edit: Du kan inte veta att det var motivationen som svek. Ibland sviker formen utan att man vet varför, av onaturliga skäl som man inte kan rå för.

Men det kan vara bättre att satsa på en sämre lyftare då denne kan bli så inspirerad av att bli uttagen att resultaten något år senare vida överstiger den som fick stanna hemma av någon orsak.

Det finns saker som du inte vet om i det här fallet. Saker som gör att i alla fall jag tycker att något är fel med motivationen/inställningen. Du får inte glömma att jag och Tomas tränar i samma lokal alla pass varje vecka året runt. Jag VET varför det gick dåligt för Tomas, även om jag kanske inte skriver ut det i klartext här. Något som jag däremot vågar skriva är i alla fall att han inte har skött träningen ordentligt efter serieomgång två. Ja han har inte ens skött den som en medelmåttig motionär. Dessutom har det varit studenttider, med allt vad det innebär. För de flesta som tar studenten innebär det kanske att man dricker lite, eller till och med mycket under en dag eller möjligen några dagar. Vissa går dock till överdrift och dricker ENORMT mycket, och i VÄLDIGT många dagar... Är man uttagen till ex ett EM och får chansen att representera sitt land så tycker jag att man ska hålla sig helt nykter. Kan man inte leva upp till det enkla grundkravet så kanske någon annan bör få chansen att åka istället.

Burni
2008-06-13, 23:38
Men det kan vara bättre att satsa på en sämre lyftare då denne kan bli så inspirerad av att bli uttagen att resultaten något år senare vida överstiger den som fick stanna hemma av någon orsak.

Det finns saker som du inte vet om i det här fallet. Saker som gör att i alla fall jag tycker att något är fel med motivationen/inställningen. Du får inte glömma att jag och Tomas tränar i samma lokal alla pass varje vecka året runt. Jag VET varför det gick dåligt för Tomas, även om jag kanske inte skriver ut det i klartext här. Något som jag däremot vågar skriva är i alla fall att han inte har skött träningen ordentligt efter serieomgång två. Ja han har inte ens skött den som en medelmåttig motionär. Dessutom har det varit studenttider, med allt vad det innebär. För de flesta som tar studenten innebär det kanske att man dricker lite, eller till och med mycket under en dag eller möjligen några dagar. Vissa går dock till överdrift och dricker ENORMT mycket, och i VÄLDIGT många dagar... Är man uttagen till ex ett EM och får chansen att representera sitt land så tycker jag att man ska hålla sig helt nykter. Kan man inte leva upp till det enkla grundkravet så kanske någon annan bör få chansen att åka istället.
Jag kan bara hålla med, inte för att klanka ner på Tomas för jag har inte den minsta aning om vad han har gjort och det tänker jag inte heller spekulera i.

Men det du säger är faktiskt något som känns ganska självklart. Satsar man inte på ett mästerskap så ska man heller inte bli uttagen även om man är bäst. Då är det bättre att skicka den som ligger precis efter, som förhoppningsvis har större motivation. Något som är extremt viktigt för att lyckas med en bra tävling är att ha "vinnarskalle" redan långt innan tävlingen, det är ju träningen som ger tävlingsresultaten! Är man inte inställd på att tävla kommer man heller inte göra ett bra resultat.

Burni
2008-06-13, 23:46
Kan vara en stor skillnad på allt runt omkring mellan serie tävling och en stor internationell tävling. Att helt jämföra resultat-resultat kan bli lite snedvridet när omständigheterna/föruttsättingarna kan skilja mycket.

*Du kan få en rumskompis som snarkar mycket så sömnen blir dålig eller extra nervös så du sover dåligt.
*kan ha varit sjuk senaste dagarna.
*går tävlingen på en varm plats kan det vara stor skillnad på både ork och hur utustningen sitter. Tävlade en gång i serbien där det måste ha varit 40+ i lokalen kanske 50+.
*domarbedömningen kan helt plötsligt vara extremt hård som kan störa.
*kan bli en annan tidspress.

Finns många omständigheter som kan göra saker svårare sedan om man som lyftare har gjort nåt fel i uppladningen får man ju dra erfarenheter av detta och förbättra det.
Vissa utav punkterna går inte direkt att påverka, men tex en snarkande rumskompis är enkelt fixat med ett par öronproppar, reser aldrig till en tävling utan öronproppar om man ska övernatta innan tävlingen.

En duktig lyftare brukar ofta inte få problem med bedömningen, får man det så är det bara att anpassa sig efter domarlinjen och satsa på bästa möjliga resultat. Om tex domarna är hårda på djupet så är det bara att gå djupare, det bästa är alltid att välja en ingångsvikt som du vet att du klarar oavsett hur djupt du går.

Stolpen
2008-06-13, 23:48
Alkohol nära eller i anslutning till tävling hör inte ihop tycker jag, oavsett om det gäller ett VM eller en serieomgång. Tyvärr har jag sett exempel på dåliga föredömen bland ansvariga för ledare..det måste vara mycket tydligare regler tycker jag.

SweLabs
2008-06-14, 11:16
Mattias Westberg Klass 125+ tog brons med serien 330-230-280=840 Stort grattis :thumbup:

Damir Trokic tog en silverplats i klass125kg vet inte vilken serie han gjorde.

SweLabs
2008-06-14, 11:51
KRISTIN ALMROTH som tog EM-Silver i klass 52 med serien 155-70-150
ANGELICA BRAGE som tog EM-Guld i klass 56 med serien 152,5-80-160
LUCIA CHRISTENSEN EM-SILVER i klass 75 med serien 187,5-110-160

Tyvärr missade Emil ut sig i böj med en späckt dräkt, men gick vidare och tog ett silver i mark med 290 kg

MATTIAS IVARSSON 5a i klass 90 med serien 295-202,5-255
TOMAS SUNDSTRÖM EM-SILVER i klass 90 med serien 315-190-275
KRISTOFFER LUNDSTÖM EM-Brons i klass 100 med serine 290-212,5-260
DAMIR TROKIC EM-Silver i klass 125 med serien 300-195-285
MATTIAS WESTBERG EM-Brons i klass 125+ med serien 330-230-280

Mycket bra resultat av våra Juniorer. Sort grattis till er alla :thumbup:

Nitrometan
2008-06-14, 13:22
Bra sammanställning SweLabs!!

Riktigt bra gjort av landslaget! Vilket lag! :bow:

Nitrometan
2008-06-14, 13:27
Viktor Testsov som vann 125:an gjorde det nästa högsta resultatet på EM och den högsta poängen.

370 - 280 - 312,5 = 962,5 född 1989 och vägde 122,95 kg (550,4 poäng)

mystic[-_-]
2008-06-14, 13:41
Viktor Testsov som vann 125:an gjorde det nästa högsta resultatet på EM och den högsta poängen.

370 - 280 - 312,5 = 962,5 född 1989 och vägde 122,95 kg (550,4 poäng)

herre jävlar!!

DarcyGrahn
2008-06-14, 14:27
Viktor Testsov som vann 125:an gjorde det nästa högsta resultatet på EM och den högsta poängen.

370 - 280 - 312,5 = 962,5 född 1989 och vägde 122,95 kg (550,4 poäng)

Helt sjukt att han bara är 89a*gah!*

von huff
2008-06-14, 15:54
hur vanligt är det med doping när det gäller ungdoms VM eller EM?

budadi
2008-06-14, 19:11
Riktigt bra landslag vi har :)

Hirvis
2008-06-14, 22:28
Bra sammanställning SweLabs!!

Riktigt bra gjort av landslaget! Vilket lag! :bow:

Nu var det ju förvisso inte SweLabs sammanställning utan SSF:s, men jag håller med om att det var en mycket bra insats av våra juniorer.

Timme
2008-06-14, 22:50
hur vanligt är det med doping när det gäller ungdoms VM eller EM?

Det är nog mer vanligt än man vill tro :(

Timme
2008-06-14, 22:52
Viktor Testsov som vann 125:an gjorde det nästa högsta resultatet på EM och den högsta poängen.

370 - 280 - 312,5 = 962,5 född 1989 och vägde 122,95 kg (550,4 poäng)

Hjälp

SweLabs
2008-06-15, 01:51
Nu var det ju förvisso inte SweLabs sammanställning utan SSF:s, men jag håller med om att det var en mycket bra insats av våra juniorer.

Det var SSF:s sammanställning med egen uppdatering :thumbup:

Nitrometan
2008-06-15, 08:03
Nu var det ju förvisso inte SweLabs sammanställning utan SSF:s, men jag håller med om att det var en mycket bra insats av våra juniorer.
Japp. Mycket bra. Duktiga juniorer!!

stahlberg
2008-06-16, 19:59
JEM i Ukraina var en placeringsmässigt framgångsrik tävling för det svenska j-landslaget. Däremot presterade en stor del av herrlyftarna resultatmässigt ordentligt i underkant. Eftersom också lyftare från andra landslag inte nådde upp till normal nivå kunde ändå alla Sveriges representanter utom Emil Johansson (som bommade ut sig i klass 82,5 kg) och Mattias Ivarsson (femte under 90) knipa medalj. Hade Johansson fått resultat torde Sverige dessutom ha blivit tredje i lagtävlingen för herrar, nu blev svenskarna fjärde.

EM-tävlingarna försiggick under ovanligt besvärliga förhållanden. För det första var det mycket varmt i Mariupol. Luften i tävlingslokalen var inte heller den bästa.

För det andra var tävlingsgrupperna sådana, att tempot blev enormt högt i somliga klasser. T.ex tävlade klass 82,5 (med svensken Johansson) och klass 90 (med Ivarsson och Tomas Sundström) turvis. I klass 82,5 var det 14 lyftare och i klass 90 bara fem stycken. Detta betydde för klass 82,5 kg att tiden mellan varje tävlingslyft var lång medan man knappt hann värma upp alls. I klass 90 blev det tvärtom : det fanns gott om tid för uppvärmning, men man hann knappt utföra ett tävlingslyft innan man skulle lyfta på nytt. T.ex klass 125 och +125 hade liknande förhållanden som klass 82,5, men något svårare. Man tävlade som en grupp med inalles nio lyftare och hade 20 minuter tid för uppvärmning. Detta betydde att tempot i uppvärmningen (tillsammans med värme och luftkvalitet) gjorde att lyftarna var möra redan efter böjen.

Tidtabeller och pauser hölls för övrigt på sekunden, vilket normalt är till stor fördel. Nu hade man nästan hoppats på förlängda pauser (vilket jag normalt aldrig skulle göra).

Också skivstängerna var det något konstigt med. För det första tyckte många lyftare att de gled på ryggen i böjen, och för det andra var de dåliga för greppet i marklyft (av de svenska herrlyftarna underpresterade Emil Johansson, Mattias Ivarsson, Tomas Sundström och Damir Trokic i marklyft, medan Kristofer Lundström blev bara 5 kg under sitt personrekord (personrekordet 265 som skulle gett silver istället för brons missade han dock just på greppet). Mattias Westberg var den enda svensken som gjorde ett bra marklyft).

Slutligen var domarlinjen mycket hård i knäböjning. Det gällde i de flesta klasser inte att gå ner godkänt utan de facto att gå ner med marginal.

Alla dessa faktorer tillsammans gjorde att Sundström, Ivarsson, Lundström och Trokic alla blev en bit ifrån sina personrekord, medan Johansson alltså bommade ut sig. Westberg är den enda av herrarna som får resultatmässigt godkänt.

En något märkligare sak är att samtliga damlyftare och Westberg (som anlände till Ukraina på torsdagen och tävlade på lördagen) fick resultatmässigt godkända resultat, medan de lyftare som varit i Ukraina tre dagar eller mera innan de tävlade underpresterade resultatmässigt. Visserligen var vädret varmt och man fick vara försiktig med vad man åt, men några direkta orsaker till fenomenet tycker jag inte det borde finnas (om det inte är en ren slump).

Som sagt underpresterade också flera andra lyftare resultatmässigt. Jag lyfter på hatten för de ukrainska "maskinerna" som till synes oberörda lyfte lyft efter lyft under dessa besvärliga förhållanden.

Det är dock medaljerna som räknas, och dem lyckades svenskarna riktigt bra med att knipa.

Fantomen
2008-06-16, 20:39
Bra sammanfattning som som vanligt av Ståhlberg. Han ska även ha ett stort tack och en stor eloge för det engagemang han lade ner på oss svenskar som tävlade, detta var väldigt uppskattat från hela landslaget och jag personligen kände mig stolt att få tillhöra samma trupp som dig!

KRILLE!
2008-06-16, 23:56
Bra sammanfattning som som vanligt av Ståhlberg. Han ska även ha ett stort tack och en stor eloge för det engagemang han lade ner på oss svenskar som tävlade, detta var väldigt uppskattat från hela landslaget och jag personligen kände mig stolt att få tillhöra samma trupp som dig!

Kan inte annat än hålla med, tack Ståhlberg för den fina coachningen!

Resultaten var ju inte sådär jättebra för en del (mig inräknat :)) men det var ju tur att dom andra landslagen hade det kämpigt dom med, förutom ukrainarna :D

mystic[-_-]
2008-06-17, 10:50
Viktor Testsov som vann 125:an gjorde det nästa högsta resultatet på EM och den högsta poängen.

370 - 280 - 312,5 = 962,5 född 1989 och vägde 122,95 kg (550,4 poäng)

finns det några filmer på hans lyft?

monstermatte
2008-06-17, 11:45
De va bra skrivet Ståhlberg!

Ja tror ja hade stor fördel att få komma ner senare än alla andra. Ja anlände på hotellet ca 01:00 på torsdag natt.

Värmen i Ukraina var väldigt hög, sen va luftfuktigheten extreme. Man blev ju typ blöt bara man satt stilla ute.

Ja tror också att man förlorade mer vätska än va man själv trodde. Ja drack ca 5-6 liter vätska under fredagen och trots det pissade ja 2 gånger.
Uttorkning var nog en stor bidragande orsak till varför många gjorde sämre resultat än va man räknat med.

Luften var så varm å fuktig i tävlingshallen så de var bara ogjort att man inte svimmade när man gick ut med vikten å skulle böja. Ja tyckte de var speciellt påtagligt just under böjen.

Sen under marken var händerna blöta och magnesiumet man hade på händerna blev geggigt. Även om man satt på nytt så fick man inte optimalt grepp. Det var bara på gränsen att man inte hade russin fingrar.

Men tävlingarna å resan var mycket trevligt trots dåliga tävlings omständigheter. :)

Tomme
2008-06-17, 16:51
Jo riktigt bra skrivet stålberg och det var väldigt roligt att du kunde följa med oss på resan!

stahlberg
2008-06-18, 17:51
Det var roligt att kunna följa med på resan.

Också coachningen borde enligt min åsikt effektiveras, framförallt så att det finns en tydligare ansvarsfördelning för de grupper då flera svenska lyftare tävlar samtidigt. Det borde vara helt klart från början exempelvis vem som lindar knän - vilket lyftarna själva för övrigt hjälpte varandra med på ett mycket bra sätt - lastar på stången i uppvärmningen (Ivarsson var säkert ganska trött på mig i uppvärmningen för klass 125 kg, med mina önskemål "240 kg på stången då och då, höjd 18" osv), och liknande saker. Jag säger inte att dessa saker sköttes dåligt utan att de ytterligare kan effektiveras.

Som vi som var med i Ukraina känner till är storleken på laget till VM i Sydafrika oklar. Jag anser nu ungefär som efter tävlingarna att lyftarna bör rankas på följande sätt :

damer
1. Angelica Brage. Regerande europamästare och inget som säger att hon inte får minst lika stor medaljchans i Sydafrika som övriga damer. Säker lyftning i Ukraina.
2. Titti Almroth och Lucia Christensen. Båda tod silver i EM. Båda svarade för bra lyftning, Titti presterade något under i böj, men hade hyfsad bänk och mark. Lucia var strålande i böjen och bra i bänken, fick bara ett marklyft, men det var mycket för att hon satsade på svenskt rekord totalt.
herrar
1. Magnus Önerud. Självskriven etta om han är motiverad.
2. Mattias Westberg. Brons i EM. Hade dock tagit silver i klass 125. Gjorde en bra prestation i EM resultatmässigt (trots att man gärna sett ett godkänt lyft till, t.ex i böjen. Men vackert så). Imponerade överlägset mest av de svenska herrlyftarna. Borde ha medaljchans i Sydafrika.

Man kan naturligtvis diskutera om Emil Johansson och/eller Tomas Sundström borde ingå i ett VM-lag. Johansson för att han hade maximal otur i sin utbomning och Sundström för att han med ett normalresultat skulle ha mycket goda medaljchanser. (Trokic skulle kanske också med ett normalresultat ha medaljchanser, men han skulle inte kämpa om guldet som Sundström kanske skulle göra. Och han ska hur som helst stå över årets VM)

Orsakerna till att jag placerar Westberg före Johansson och Sundström är 1) att Westberg gjorde en resultatmässigt bra prestation och 2) att Sundström är född -88 och har gott om tid att tävla i JVM och vara i ännu bättre form än nu. Förstås kan någon annan tycka att Johansson och Sundström har större guldchanser och att en miss (på EM) inte ska fälla dem ur laget. Här blir det fråga om smaksaker. Och det är bara fråga om mina åsikter, andra kan tycka annorlunda utan att jag beskyller dem för att ha fel.

Detta är mina spontana tankar utan att t.ex närmare granska det tänkta motståndet.

Fantomen
2008-06-18, 18:58
Det var roligt att kunna följa med på resan.

Också coachningen borde enligt min åsikt effektiveras, framförallt så att det finns en tydligare ansvarsfördelning för de grupper då flera svenska lyftare tävlar samtidigt. Det borde vara helt klart från början exempelvis vem som lindar knän - vilket lyftarna själva för övrigt hjälpte varandra med på ett mycket bra sätt - lastar på stången i uppvärmningen (Ivarsson var säkert ganska trött på mig i uppvärmningen för klass 125 kg, med mina önskemål "240 kg på stången då och då, höjd 18" osv), och liknande saker. Jag säger inte att dessa saker sköttes dåligt utan att de ytterligare kan effektiveras.

Som vi som var med i Ukraina känner till är storleken på laget till VM i Sydafrika oklar. Jag anser nu ungefär som efter tävlingarna att lyftarna bör rankas på följande sätt :

damer
1. Angelica Brage. Regerande europamästare och inget som säger att hon inte får minst lika stor medaljchans i Sydafrika som övriga damer. Säker lyftning i Ukraina.
2. Titti Almroth och Lucia Christensen. Båda tod silver i EM. Båda svarade för bra lyftning, Titti presterade något under i böj, men hade hyfsad bänk och mark. Lucia var strålande i böjen och bra i bänken, fick bara ett marklyft, men det var mycket för att hon satsade på svenskt rekord totalt.
herrar
1. Magnus Önerud. Självskriven etta om han är motiverad.
2. Mattias Westberg. Brons i EM. Hade dock tagit silver i klass 125. Gjorde en bra prestation i EM resultatmässigt (trots att man gärna sett ett godkänt lyft till, t.ex i böjen. Men vackert så). Imponerade överlägset mest av de svenska herrlyftarna. Borde ha medaljchans i Sydafrika.

Man kan naturligtvis diskutera om Emil Johansson och/eller Tomas Sundström borde ingå i ett VM-lag. Johansson för att han hade maximal otur i sin utbomning och Sundström för att han med ett normalresultat skulle ha mycket goda medaljchanser. (Trokic skulle kanske också med ett normalresultat ha medaljchanser, men han skulle inte kämpa om guldet som Sundström kanske skulle göra. Och han ska hur som helst stå över årets VM)

Orsakerna till att jag placerar Westberg före Johansson och Sundström är 1) att Westberg gjorde en resultatmässigt bra prestation och 2) att Sundström är född -88 och har gott om tid att tävla i JVM och vara i ännu bättre form än nu. Förstås kan någon annan tycka att Johansson och Sundström har större guldchanser och att en miss (på EM) inte ska fälla dem ur laget. Här blir det fråga om smaksaker. Och det är bara fråga om mina åsikter, andra kan tycka annorlunda utan att jag beskyller dem för att ha fel.

Detta är mina spontana tankar utan att t.ex närmare granska det tänkta motståndet.

Jag brukar hålla med Ståhlberg i det mesta han skriver, men den här gången gör jag dessvärre inte det...

Min rankinglista är inte uppdelad i några kön utan efter alla olika individers medaljchanser och framförallt guldchanser i ett eventuellt kommande VM.

Lyftare
1. Magnus Önerud. Behövs det någon närmare förklaring? Sveriges för tillfället bästa styrkelyftare, seniorerna inkluderat. Vill han åka bör han vara självskriven etta.

2. Emil Johansson. Regerande världsmästare och efter Önerud den med tydligast störst guldchans (sett till tidigare års resultat).

3-4. Angelica Brage och Titti Almroth. Båda har enligt mig exakt lika stora chanser att ta medalj och ev guld sett till tidigare års prestationer. Angelica blev europamästare i år, Titti blev det förra året, att skilja dem åt och bara låta den ena av dem åka vore enligt mig väldigt fel och rena chansningen då ingen har större chans än den andra...

5. På denna platsen aspirerar enligt mig en hel rad med lyftare. Vi har både Lucia Christensen, Tomas Sundström och Mattias Westberg som alla på sätt och vis är värda att få åka. Lucia bör ha "säkrast" medaljchans men troligtvis helt borträknad från vinst, åtminstone sätt till vad som krävts tidigare år. Mattias bör också ha en relativt stor medaljchans om han presterar som han gjort i årets föregående tävlingar. Dock samma sak här, guldchansen är dessvärre minimal. Den med störst guldchans av dessa är Tomas Sundström men vad som väger till hans nackdel är ett av hans mått relativt dåligt resultat på EM. Kommer han med ett sånt resultat på VM kan han komma utanför pallen, men kan han få till en tävling där han får det att stämma relativt bra så kan det också börja lukta GULD...Sedan så har han flera år på sig som junior, Westberg och Christensen är båda sistaårsjuniorer vilket väger till deras fördel. Ska jag dock tvingas att välja någon så får det trots allt bli Lcuia, på något vis känns hennes medaljchans som störst, samt att hon är en relativt säker lyftare...Men som sagt, det blir på sätt och vis orättvist hur man än fördelar denna platsen...Det blir att dela ut en plats till stor del på känsla och gissning...

Reserver. Mattias Westberg och Tomas Sundström.

Anledningen till att jag endast rankat fem personer är eftersom det är någonstans mellan 2 till 5 lyftare det lutar åt att skickas på VM, det är vad ekonomin tillåter... För övrigt tror jag aldrig Sveriges juniorlandslag har ställts inför en liknande situation. Att så många med relativt stor medaljchans kan tvingas stanna hemma. För bara några år sedan så skickade Sverige trupper år efter år där ingen hade någon direkt medaljchans, tror vändningen på en lång medaljtorka i juniorlandslaget kom 2006 i och med Johannes Dahls EM-silver. Sedan dess har Sverige fått ett oerhört konkurrenskraftigt J-landslag.

Fantomen
2008-06-18, 19:04
Det var roligt att kunna följa med på resan.

Också coachningen borde enligt min åsikt effektiveras, framförallt så att det finns en tydligare ansvarsfördelning för de grupper då flera svenska lyftare tävlar samtidigt. Det borde vara helt klart från början exempelvis vem som lindar knän - vilket lyftarna själva för övrigt hjälpte varandra med på ett mycket bra sätt - lastar på stången i uppvärmningen (Ivarsson var säkert ganska trött på mig i uppvärmningen för klass 125 kg, med mina önskemål "240 kg på stången då och då, höjd 18" osv), och liknande saker. Jag säger inte att dessa saker sköttes dåligt utan att de ytterligare kan effektiveras.



Visst kan coachningen ytterligare effektiviseras, det håller jag absolut med om. Och nej Ståhlberg, jag var inte trött på dig under uppvärmningen för klass 125kg, hoppas inte du upplevde det så. Det blir stressigt på en uppvärmning så är det bara, det gäller bara att försöka skapa, efter förutsättningarna, en så "stressfri" och trygg miljö man kan för lyftarna.

Nitrometan
2008-06-18, 22:38
För övrigt tror jag aldrig Sveriges juniorlandslag har ställts inför en liknande situation. Att så många med relativt stor medaljchans kan tvingas stanna hemma.
Det känns jättehäftigt att det finns så många bra juniorer i Sverige.

Timme
2008-06-18, 23:08
Det känns jättehäftigt att det finns så många bra juniorer i Sverige.

Det är väldigt roligt. Sverige är bra.

Sedan måste jag berömma Fantomen för hans grymma böj! Tusan!

Hirvis
2008-06-19, 00:24
Det var roligt att kunna följa med på resan.

Också coachningen borde enligt min åsikt effektiveras, framförallt så att det finns en tydligare ansvarsfördelning för de grupper då flera svenska lyftare tävlar samtidigt. Det borde vara helt klart från början exempelvis vem som lindar knän - vilket lyftarna själva för övrigt hjälpte varandra med på ett mycket bra sätt - lastar på stången i uppvärmningen (Ivarsson var säkert ganska trött på mig i uppvärmningen för klass 125 kg, med mina önskemål "240 kg på stången då och då, höjd 18" osv), och liknande saker. Jag säger inte att dessa saker sköttes dåligt utan att de ytterligare kan effektiveras.

Som vi som var med i Ukraina känner till är storleken på laget till VM i Sydafrika oklar. Jag anser nu ungefär som efter tävlingarna att lyftarna bör rankas på följande sätt :

damer
1. Angelica Brage. Regerande europamästare och inget som säger att hon inte får minst lika stor medaljchans i Sydafrika som övriga damer. Säker lyftning i Ukraina.
2. Titti Almroth och Lucia Christensen. Båda tod silver i EM. Båda svarade för bra lyftning, Titti presterade något under i böj, men hade hyfsad bänk och mark. Lucia var strålande i böjen och bra i bänken, fick bara ett marklyft, men det var mycket för att hon satsade på svenskt rekord totalt.
herrar
1. Magnus Önerud. Självskriven etta om han är motiverad.
2. Mattias Westberg. Brons i EM. Hade dock tagit silver i klass 125. Gjorde en bra prestation i EM resultatmässigt (trots att man gärna sett ett godkänt lyft till, t.ex i böjen. Men vackert så). Imponerade överlägset mest av de svenska herrlyftarna. Borde ha medaljchans i Sydafrika.

Man kan naturligtvis diskutera om Emil Johansson och/eller Tomas Sundström borde ingå i ett VM-lag. Johansson för att han hade maximal otur i sin utbomning och Sundström för att han med ett normalresultat skulle ha mycket goda medaljchanser. (Trokic skulle kanske också med ett normalresultat ha medaljchanser, men han skulle inte kämpa om guldet som Sundström kanske skulle göra. Och han ska hur som helst stå över årets VM)

Orsakerna till att jag placerar Westberg före Johansson och Sundström är 1) att Westberg gjorde en resultatmässigt bra prestation och 2) att Sundström är född -88 och har gott om tid att tävla i JVM och vara i ännu bättre form än nu. Förstås kan någon annan tycka att Johansson och Sundström har större guldchanser och att en miss (på EM) inte ska fälla dem ur laget. Här blir det fråga om smaksaker. Och det är bara fråga om mina åsikter, andra kan tycka annorlunda utan att jag beskyller dem för att ha fel.

Detta är mina spontana tankar utan att t.ex närmare granska det tänkta motståndet.

Det blir ju något konstigt när du först tror att Westberg borde ha medaljchans på VM för att sedan säga att du inte granskat det tänkta motståndet. Det är väl ändå motståndet som är helt avgörande huruvida han (eller vem som helst för den delen) kan tänkas ta medalj? Det spelar ju liksom ingen roll om en lyftare gör ett relativt sett bra resultat om konkurrensen på en annan tävling är övermäktig.

För att förtydliga: jag säger inte att Westberg inte borde få åka på VM, men jag reserverar mig mot tankesättet ovan. När det gäller J-VM i Sydafrika så är förbundets ekonomi en mycket viktig del i själva uttagningen. Det finns flera svenska juniorer som är väldigt duktiga och i den perfekta världen skulle vi skicka alla, men det är tyvärr inte möjligt av ekonomiska skäl.

För övrigt är det mycket glädjande att se att Sverige för närvarande har så många bra juniorer, det var typ 10 år sedan vi hade ett så bra juniorlandslag senast.:thumbup:

stahlberg
2008-06-19, 21:15
Enligt de uppgifter vi fått så är det som Fantomen säger, att 2-5 juniorer får åka på EM. Så då följer spekulationerna den linjen.

Jag skrev att mina tankar var spontana, dvs så som jag ser på situationen i nuläget. Om jag skulle ta ut laget (vilket jag - i detta fall tack och lov - inte gör) skulle jag inte kunna välja lyftare spontant, utan då skulle jag noggrant granska t.ex motståndet.

Utan noggrann granskning anser jag det sannlolikt att Westberg har medaljchans. Och jag är nog ganska ā jour med läget också utan att granska noggrant.

Som jag skrev är mina åsikter en smaksak. Fantomen har rätt i att både Emil Johansson och Tomas Sundström har större guldchans än Mattias Westberg om man ser till statistiken. Jag kan också hålla med om att man kan tillåta ett misslyckande, och bortse från att Johansson bommade ut sig och Sundström lyfte under sin kapacitet.

Jag var själv med när Emil Johansson blev världsmästare ifjol efter en mycket imponerande lyftning. Jag har ingenting emot Emil, jag tycker han är en mycket sympatisk person. I år har han tävlat två gånger (vad jag vet), vunnit SM med tre godkända lyft och bommat ut sig på EM. Visst har han guldchans om allt går bra, men jag tycker inte att han övertygat riktigt i år. Men självklart kan han väljas till laget, också före Westberg, utan att jag skulle tycka det är fel.

Sundström är en synnerligen lovande lyftare. Han ligger mycket väl till i statistiken. Han kan mycket väl ha guldchans i Sydafrika. Han övertygade på SM men inte på EM. Men som sagt har alla rätt att misslyckas. Tomas - som jag också gillar bra, en kul kille - har emellertid emot sig att han har liten internationell erfarenhet (vilket iof Westberg också har), och att det är mycket oklart hur hans samarbete med tränaren David Holmberg ska fortlöpa. Å andra sidan kan naturligtvis en lyftare - också Tomas - väljas utan att ha någon tränare om hans resultat är bra.

Om Tomas väljs in i laget utan samarbete med Holmberg kommer han att ha en stor psykisk press, han "måste" klara sig bra (i synnerhet om han fäller någon annan tänkbar medaljör från laget). Det skulle som jag ser det inte vara bra med ett internationellt dåligt resultat till efter EM. Eftersom Tomas är född 1988 och en av Sveriges mest lovande lyftare skulle jag (om jag varit landlagsuttagare, vilket jag alltså inte är eller kommer att bli) prata med Tomas och försöka komma överens om en satsning mot nästa år istället.

Men jag kan också se saken från Fantomens synvinkel, och förstå ett val av Tomas och Emil framom Mattias (Westberg).

Däremot håller jag inte med Fantomen angående flickorna. Jag anser att Angelica Brage är nummer ett och att Titti och Lucia är jämlika i år. Titti var europamästare och VM-tvåa ifjol, men har gått upp en viktklass. Hon har (spontant) jämlika guld- och medaljchanser med Lucia, och båda presterade ungefär lika bra på EM. Här vill jag dock säga att jag före ett val skulle granska saken närmare.

Jag vill framhålla att Titti Almroth är min adept, och att jag inte har det minsta emot att hon deltar i VM. (Hennes viktigaste riktigt stora mål är hemma-EM i nästa år, men visst har hon goda medaljchanser redan i årets VM)

Det är bra att det uppstått en öppen diskussion om uttagningarna. Man får hoppas och tro att också uttagarna öppet motiverar sina val. Den enda helt självklara på herrsidan är Önerud, det håller alla säkert med om. Sedan kan man diskutera huruvida Westberg, Sundström och/eller Johansson ska göra honom sällskap. Och så finns det tre damer att välja bland : Angelica, Titti och Lucia. Totalt 7 lyftare som kämpar om 2-5 platser!

Burni
2008-06-19, 23:53
Om Ukraina inte är med i leken längre är ju platserna helt plötsligt förändrade:smash: det skulle vara riktigt bra om det framkom vad som är orsaken till att hela Ukrainska bänklandslaget är avanmält till Bänk-VM.

Om fallet är sådant att Ukraina har blivit avstängda igen så ändras placeringarna så här:

På damsidan så skulle både Titti och Lucia flyttas upp en placering och ta guld i allt.

På herrsidan skulle både Thomas och Damir flyttas upp till guld. Mattias och Kristoffer skulle hamna på silver.