handdator

Visa fullständig version : Spelar det egentligen någon roll? [Val av gainer]


Black Star Abyss
2008-06-10, 17:51
Ska börja köra Max OT efter sommaren, och satsa rejält på det, d.v.s. prioritera muskelbyggandet före mycket annat. Är så less på att vara så liten. Undrar om det spelar någon roll vilken gainer jag kör, som jag tror är det väl skitsamma då de flesta har en bra sammansättning av det man ska få i sig? Blir väl att man beställer 5kg Gainers Fuel (Twinlab) om ingen övertygar mig om något annat.

King Grub
2008-06-10, 17:53
Undrar om det spelar någon roll vilken gainer jag kör

Nej, det spelar ingen roll, vid lika stora mängder och förutsatt att innehållsförteckningen verkligen stämmer.

Black Star Abyss
2008-06-10, 18:17
Okej, fint. En annan sak; har hört idéer om att ta halva gainern före träning och halva efter? Vad säger du (och ni andra kunniga) om det?

King Grub
2008-06-10, 18:29
Ja, det är ingen dum idé alls.

theoppositescollide
2008-06-10, 19:13
Kan inte tänka mig att det är någon direkt skillnad på de "vanliga" gainerna. Däremot så finns det ju specialargainers, som Fairings Rapid Recovery som innehåller snabba fetter också, som tydligen ska tas upp snabbt av levern som annars smaskar på kohydraterna och proteinen i den "vanliga" gainern.

Jag gissar på att skillnaden är enormt liten (räcker säkert med att ta lite mer av en annan gainer för att kompensera), men man vet ju aldrig! Jag provade den och den funkade jättebra, men om den funkar bättre än en vanlig gainer återstår att se, beställde vanlig nu då rapid recovery är markant dyrare.

JFO
2008-06-10, 23:10
Ska börja köra Max OT efter sommaren, och satsa rejält på det, d.v.s. prioritera muskelbyggandet före mycket annat. Är så less på att vara så liten. Undrar om det spelar någon roll vilken gainer jag kör, som jag tror är det väl skitsamma då de flesta har en bra sammansättning av det man ska få i sig? Blir väl att man beställer 5kg Gainers Fuel (Twinlab) om ingen övertygar mig om något annat.

Om jag inte inns fel så har Twinlab kreatin i sin gainer till skillnad från flera andra leverantörer. Och kreatin i en gainer är positivt, iallafall under en period.

Cr-PRO-CHO provided greater improvements in 1RM strength. At least 40% of the strength improvements could be attributed to hypertrophy of muscle involved in this exercise. Cr-PRO-CHO also resulted in greater increases in LBM, fiber CSA, and contractile protein compared with PRO and PRO-CHO. CONCLUSIONS: In RE-trained participants, supplementation with Cr-PRO-CHO provided greater muscle hypertrophy than an equivalent dose of PRO-CHO, and this response was apparent at three levels of physiology (LBM, fiber CSA, and contractile protein content).

Källa:Med Sci Sports Exerc. 2007 Nov;39(11):1960-8