handdator

Visa fullständig version : Hur koppla ur triceps långa huvud?


MrBulk
2008-06-10, 17:50
Jag skulle vilja isolera triceps laterala och mediala huvud utan att det långa är med och hjälper till, hur går det till?

bertbert
2008-06-10, 20:08
Jag skulle vilja isolera triceps laterala och mediala huvud utan att det långa är med och hjälper till, hur går det till?

Varför man skulle vilja det kan jag inte begripa men genom att hålla still armbågarna när du kör minimeras långa huvudets inverkan, kopplas dock knappast ut.

Arne Persson
2008-06-10, 20:56
Jag skulle vilja isolera triceps laterala och mediala huvud utan att det långa är med och hjälper till, hur går det till?

Varför????

MrBulk
2008-06-10, 21:17
För att öka volymen på den laterala och mediala utan att långa hakar på. Det är väl inte så konstigt att man vill isolera vissa huven mer än andra?

Räcker det med att hålla armbågarna stilla? låter konstigt.

jwzrd
2008-06-10, 21:18
För att öka volymen på den laterala och mediala utan att långa hakar på. Det är väl inte så konstigt att man vill isolera vissa huven mer än andra?

Räcker det med att hålla armbågarna stilla? låter konstigt.

Vad har du för omkrets runt armen idag?

Arne Persson
2008-06-10, 21:22
För att öka volymen på den laterala och mediala utan att långa hakar på. Det är väl inte så konstigt att man vill isolera vissa huven mer än andra?

Räcker det med att hålla armbågarna stilla? låter konstigt.

Läst min tricepsartikel?

Anders The Peak
2008-06-10, 21:31
Av erfarenhet tycker jag att de flesta missar triceps långa huvud och det är lite tokigt eftersom det är det som ger en triceps en mäktig hästskoform.
Läs Arnes artikel om tricepsträning och lär...

Hemi
2008-06-10, 21:33
http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

Den är ju fö väldans bra. Har tänkt damma på ticeps lite extra hädanefter. Harlite komplex här.

MrBulk
2008-06-10, 22:11
Av erfarenhet tycker jag att de flesta missar triceps långa huvud och det är lite tokigt eftersom det är det som ger en triceps en mäktig hästskoform.
Läs Arnes artikel om tricepsträning och lär...

Vadå missar? Hur kan man missa den?

Jag tycker att mitt långa tricepshuvud givit mer respons än det laterala och nu vill den komma ifatt.

Arne Persson
2008-06-10, 22:17
Vadå missar? Hur kan man missa den?

Jag tycker att mitt långa tricepshuvud givit mer respons än det laterala och nu vill den komma ifatt.

Läs anatomidelen.

Martin Löwgren
2008-06-10, 23:28
Jag skulle vilja isolera triceps laterala och mediala huvud utan att det långa är med och hjälper till, hur går det till?

Undvik att extendera i axelleden under utförandet så undvikar du iallfall en av långa huvudets funktioner men att koppla ur den helt går tyvärr inte.

Sheogorath
2008-06-11, 00:10
Undvik att extendera i axelleden under utförandet så undvikar du iallfall en av långa huvudets funktioner men att koppla ur den helt går tyvärr inte.

Tillägg: Att undvika att försätta triceps långa i ett sträckt läge i övningen är viktigt. D.v.s. en övning som sittande frenchpress och hantelsträck bakom nacken är bra övningar för triceps långa. I vanliga pushdowns, kickbacks, skullcruches samt pressövningar av olika slag är triceps långa mindre aktivt.

Men det känns nästan som att svära i kyrkan att ge tips om att koppla ur triceps långa. Den ska kopplas in maximalt! (eller hur, Arne?)

MrBulk
2008-06-11, 05:53
Tack Martin och Sheo! :) Tänk att det måste postas 10 poster innan ett enkelt svar kan fås *screwy* Vad är det som är så himla tabu?

En så kalla "scott"position i 90 grader där armarna får vila och det bara sker en extension i arbågsleden, blir långa mer urkopplat då?

bertbert
2008-06-11, 05:54
Det normala problemet är ju som påpekas eller antyds att det långa huvudet har för lite volym, och eftersom samtliga huvuden garanterat är aktiva om du bara har aktiverat det långa verkar det synnerligen dumt att försöka koppla ur det. Läs Arnes tricepsartikel!

MrBulk
2008-06-11, 06:53
Det normala problemet är ju som påpekas eller antyds att det långa huvudet har för lite volym, och eftersom samtliga huvuden garanterat är aktiva om du bara har aktiverat det långa verkar det synnerligen dumt att försöka koppla ur det. Läs Arnes tricepsartikel!

Normala problemet? Jag sa ju redan från början att detta inte är det "normala problemet".
Jag har läst Artikeln men det var ett tag sedan och det är väl därför jag har en större tri.lång än t.medial. och t.lateral kanske eftersom jag följt råden.

Det är vänligt av er att ni är visar intresse i att svara i tråden men att det ska behövas så många poster för att besvara en så enkel fråga tycker jag är underligt istället bara för att bara säga "Håll armen i X vinkel så minimeras t.långa men det är inte rekommenderat att göra så pga bla, bla, bla. Läs Arnes artikel för en bättre förklaring" eller liknande ;)

Kischen
2008-06-11, 07:02
Det kan inte vara en fråga om muskelfästen om man upplever att det långa huvudet ser överlägset ut?

bertbert
2008-06-11, 07:13
Normala problemet? Jag sa ju redan från början att detta inte är det "normala problemet".
Jag har läst Artikeln men det var ett tag sedan och det är väl därför jag har en större tri.lång än t.medial. och t.lateral kanske eftersom jag följt råden.

Det är vänligt av er att ni är visar intresse i att svara i tråden men att det ska behövas så många poster för att besvara en så enkel fråga tycker jag är underligt istället bara för att bara säga "Håll armen i X vinkel så minimeras t.långa men det är inte rekommenderat att göra så pga bla, bla, bla. Läs Arnes artikel för en bättre förklaring" eller liknande ;)

Fast jag svarade i trådens första svarhur du skall göra ;) Att undvika att extendera axelleden är ekvivalent med att hålla still armbågarna när du kör :thumbup: Sheos observation är naturligtvis också korrekt.

Arne Persson
2008-06-11, 07:37
Tillägg: Att undvika att försätta triceps långa i ett sträckt läge i övningen är viktigt. D.v.s. en övning som sittande frenchpress och hantelsträck bakom nacken är bra övningar för triceps långa. I vanliga pushdowns, kickbacks, skullcruches samt pressövningar av olika slag är triceps långa mindre aktivt.

Men det känns nästan som att svära i kyrkan att ge tips om att koppla ur triceps långa. Den ska kopplas in maximalt! (eller hur, Arne?)

Exakt, den enda motivering att inte göra det i detta fall är om man skall vara "stand in" i en träningsfilm till Jan Långben.

Arne Persson
2008-06-11, 07:38
Det kan inte vara en fråga om muskelfästen om man upplever att det långa huvudet ser överlägset ut?

Nej.

Sheogorath
2008-06-11, 11:24
Normala problemet? Jag sa ju redan från början att detta inte är det "normala problemet".
Jag har läst Artikeln men det var ett tag sedan och det är väl därför jag har en större tri.lång än t.medial. och t.lateral kanske eftersom jag följt råden.

Det är vänligt av er att ni är visar intresse i att svara i tråden men att det ska behövas så många poster för att besvara en så enkel fråga tycker jag är underligt istället bara för att bara säga "Håll armen i X vinkel så minimeras t.långa men det är inte rekommenderat att göra så pga bla, bla, bla. Läs Arnes artikel för en bättre förklaring" eller liknande ;)

Ännu enklare.


Ju mer armbågen pekar rakt över huvudet desto mer triceps långa. Extremfallet är sittande frenchpress eller hantelsträck bakom huvudet. Armbågen är fixerad i ett läge där armbågen pekar över huvudet. Vill man jobba dynamiskt med långa huvudet finns vanlig hantelpullover med fixerad armbåge (isolationsövning för långa huvudet) eller vanligt sträck runt huvudet (bäst tricepsövningen, ever?).
Ju mer överarmen rör sig bort från denna riktning, desto mindre triceps långa. Extremfallet är en kickback där ju armbågen pekar bort från huvudet under hela utförandet.


Men som alla sagt här: tänk över detta en eller två gånger till. Jag tycker det är tokdumt och väljer aktivt bort sådana övningar om det inte råkar vara pressövningar, som ju är bra på andra sätt.

MrBulk
2008-06-11, 14:28
Så när armarna är neråt längs med kroppen är då t.långa som minst aktiv då och om man gör en extension i axel (tex dips) så börjar t.långa att kopplas in igen eftersom t.långa utför axelextension eller?
Hur kommer det att jag känner av t.långa mer än dom övriga när jag gör vanliga pushdowns när den ska vara som minst aktiv?

Sheogorath
2008-06-11, 15:44
Så när armarna är neråt längs med kroppen är då t.långa som minst aktiv då och om man gör en extension i axel (tex dips) så börjar t.långa att kopplas in igen eftersom t.långa utför axelextension eller?
Hur kommer det att jag känner av t.långa mer än dom övriga när jag gör vanliga pushdowns när den ska vara som minst aktiv?

I dips sker ingen extension i axeln i den koncentriska fasen. I dips utförs en flexion i axeln och en extension i armbågen, så triceps långa är förhållandevis mindre aktiv i dips, liksom i alla pressövningar. Det är vid extension i axeln (eller när axeln är försatt i flexion) som triceps långa är som mest aktiv.

Axeln försatt i flexion:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html

Triceps långa utför en extension i axeln:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Båda träffar triceps långa mycket bra. Den sistnämnda är en isolationsövning för triceps långa, om vi bara ser till överarmsmuskulaturen. De andra två huvudena jobbar inte alls eftersom armbågsvinkeln inte ändras.

Så svaret på din fråga är enkel: du känner av triceps långa mer i pushdowns eftersom axeln är mer flekterad än i dips och följer du med upp en bit med överarmen kommer triceps långa att kopplas in ännu mer. Ju mer flekterad axeln är (eller blir i den negativa fasen) desto större arbete för triceps långa. I t.ex. den här kombinationsrörelsen blir arbetet maxat för triceps långa, eftersom den dels får jobba med extension i axeln, men också med extension i armbågen liksom alla tricepshuvuden gör:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Det verkar som att du tänkt helt ovänt, med andra ord. Vilket jag tycker är bra i det här fallet. ;)

MrBulk
2008-06-11, 16:42
Tack för ett bra svar, synd bara att det blev så många poster. :P

Jag har faktiskt inte fått det bakvänt, vet att dips inte är en axelextension utan jag mena att när man kör dips är axelleden extenserad under hela rörelsen, iaf när jag kör.

Så svaret på topic-frågan är alltså DIPS! :) eller liknande. Ska man träna upp triceps så är den alltså inget att rekommendera. Jag börjar alltid alla mina tricepspass med sittande french och är jätte nöjd med den övning så jag dissar inte Arnes suveräna artikel även om jag punshat lite nedanför hans bälte, utan att ha träffat hoppas jag. :cool:

Sheogorath
2008-06-11, 19:00
Tack för ett bra svar, synd bara att det blev så många poster. :P

Jag har faktiskt inte fått det bakvänt, vet att dips inte är en axelextension utan jag mena att när man kör dips är axelleden extenserad under hela rörelsen, iaf när jag kör.

Så svaret på topic-frågan är alltså DIPS! :) eller liknande. Ska man träna upp triceps så är den alltså inget att rekommendera. Jag börjar alltid alla mina tricepspass med sittande french och är jätte nöjd med den övning så jag dissar inte Arnes suveräna artikel även om jag punshat lite nedanför hans bälte, utan att ha träffat hoppas jag. :cool:

Den kanske sämsta övningen (om vi får kalla det så) för triceps långa är dips, om jag kan min anatomi rätt. Just eftersom axeln är i mer extension än någon annan pressövning, genom hela rörelsen. :thumbup:

Skulle jag ha ett "armpass" skulle ja ha med dessa övningar:

Stångsträck runt huvudet
Frenchpress
Tunga pushdowns
Hantelsträck över huvudet
Hantelpullover

Så mycket triceps långa man kan hitta, m.a.o. :D

Så varför har du french press om du nu absolut inte vill maximera triceps långa? Det är en riktig kanonövning för triceps långa eftersom axeln är i flexion. Eller du är inte helt anti-långa-nazi?

Snapphanen
2008-06-11, 20:42
i frenchpress och liggande tricepsextensions hur ska armbågarna vara? ska de vara fixerade och lika långt emellan dem under hela rörelsen eller kvittar det (blir ju mycket lättare med brett mellan armbågarna än axelbrett)?

Snapphanen
2008-06-11, 20:45
edit. man kan ju utföra frenchpress som en press med armbågarna brett isär(typ militärpress) alt göra dem med axelbrett mellan armbågarna genom hela rörelsen.. vikten blir ju lidande med sista utförandet.

Allan
2008-06-11, 21:10
För att öka volymen på den laterala och mediala utan att långa hakar på. Det är väl inte så konstigt att man vill isolera vissa huven mer än andra?

Öka i massa. Jag repeterar jwzrds fråga - vad har du för överarmsmått idag? Har du under fyrtio tycker jag du ska stoppa de här funderingarna i nån låda så länge, och har du över fyrtio kan du satsa på fyrtiofem istället

MrBulk
2008-06-11, 22:10
Så varför har du french press om du nu absolut inte vill maximera triceps långa? Det är en riktig kanonövning för triceps långa eftersom axeln är i flexion. Eller du är inte helt anti-långa-nazi?

Nu när jag vet vilken övning som inte maximerar triceps långa så kan jag ju avstå från french om jag vill, vilket jag inte kommer göra.

Det var ju när armen blev försatt i extensionen som jag själv inte kunde komma på att det var lösning men blev så självklar nu när du(sheo) nämnde det. :thumbup:

Jag vet att french är den mest optimala triceps-övningen, har aldrig tvekat om det men jag tycker triceps långa får för mycket pisk än dom laterala och mediala så även om mitt omfång är 10cm eller 50cm så vill jag jämna ut en obalans.

Anders The Peak
2008-06-12, 08:28
Koppla ur triceps long head...
Enligt studier gjorda av GIH/KI med P A Tesch som handledare så kan triceps långa huvud kopplas ur vid press bakom nacken.
Enligt studierna så är press bakom nacken mer en tricepsövning än axelövning.

Timme
2008-06-12, 08:40
Koppla ur triceps long head...
Enligt studier gjorda av GIH/KI med P A Tesch som handledare så kan triceps långa huvud kopplas ur vid press bakom nacken.
Enligt studierna så är press bakom nacken mer en tricepsövning än axelövning.

Om triceps långa huvud kopplas ur i press bakom nacken så är det väl inge vidare bra tricepsövning heller....

Anders The Peak
2008-06-12, 08:51
Korrekt iaktagelse Timme.
Du börjar se mer ut som en byggare än en SL på kortet.
Grundfrågan var hur man kopplar ur triceps långa huvud och i så fall är det en bra tricepsövning och tar mer av vikten än vad axlarna gör i axelövningen.

Arne Persson
2008-06-12, 19:33
Koppla ur triceps long head...
Enligt studier gjorda av GIH/KI med P A Tesch som handledare så kan triceps långa huvud kopplas ur vid press bakom nacken.
Enligt studierna så är press bakom nacken mer en tricepsövning än axelövning.

Inget som jag förvånas över när teorin får råda över det sunda förnuftet. Inte första gången man skrattar gott i sådana sammanhang.

jwzrd
2008-06-12, 19:41
Om målet med det urkopplingen ska hjälpa med är att få triceps som är "bredare" så kan jag rekommendera mer pressande i alla former (dips, bänkpress, smalbänk, klossbänk, tröjpress, etc). Orka bry sig om exakt vad man gör med triceps, effekten blir mer kött.

Jag frågade tidigare om omkretsen på armen också eftersom det är högst relevant. Sitter man inne med dryga tre decimeter runt så är det inte så att det långa tricepshuvudet är stort, det är allt som är litet - det långa syns bara mer.

Arne Persson
2008-06-12, 19:46
Om målet med det urkopplingen ska hjälpa med är att få triceps som är "bredare" så kan jag rekommendera mer pressande i alla former (dips, bänkpress, smalbänk, klossbänk, tröjpress, etc). Orka bry sig om exakt vad man gör med triceps, effekten blir mer kött.

Jag frågade tidigare om omkretsen på armen också eftersom det är högst relevant. Sitter man inne med dryga tre decimeter runt så är det inte så att det långa tricepshuvudet är stort, det är allt som är litet - det långa syns bara mer.

Mina överskrider tre decimeter.... Därför kan jag skönja mitt långa tricepshufvud....:)

Matsa
2008-06-12, 20:07
Så kallad helmet press borde väl vara en optimal övning för trådstartaren? En partiell militärpress alltså. Sänk stången tills den snuddar huvudet och pressa sedan upp den. Görs lämpligtvis i ett powerrack men funkar utan med (failure kan dock göra halvont om man är klantig). Bör funka bra med kortare rörelsebana med, som utlåsningar.

Jag har den med i min tricepsträning främst för att jag vill öka i axelpressar (då jag inte kan köra bänk just nu satsar jag på dem i stället). Brukar växla mellan att ha den eller frenchpress med hantel eller stång som huvudövning.

Sheogorath
2008-06-12, 21:12
Så kallad helmet press borde väl vara en optimal övning för trådstartaren? En partiell militärpress alltså. Sänk stången tills den snuddar huvudet och pressa sedan upp den. Görs lämpligtvis i ett powerrack men funkar utan med (failure kan dock göra halvont om man är klantig). Bör funka bra med kortare rörelsebana med, som utlåsningar.

Jag har den med i min tricepsträning främst för att jag vill öka i axelpressar (då jag inte kan köra bänk just nu satsar jag på dem i stället). Brukar växla mellan att ha den eller frenchpress med hantel eller stång som huvudövning.

:thumbup: Blir också en av de bästa tänkbara övningarna för serratus anterior.

Matsa
2008-06-12, 21:42
Jo, det borde det ju vara. Jag har nog aldrig tänkt så noga på vad som tränar serratus, eller tänkt på den särskilt mycket alls för den delen. Hmm, väljer överlag att köra övningar stående en hel del hellre än sittande, får väl se om det har gett mig någon serratusutveckling när dieten är klar!

Ursäkta lite OT.

Sheogorath
2008-06-12, 22:21
Jo, det borde det ju vara. Jag har nog aldrig tänkt så noga på vad som tränar serratus, eller tänkt på den särskilt mycket alls för den delen. Hmm, väljer överlag att köra övningar stående en hel del hellre än sittande, får väl se om det har gett mig någon serratusutveckling när dieten är klar!

Ursäkta lite OT.

Verkar nästan som om du tänker dig att stående är bättre för serratus. Det har ingenting med saken att göra, men jag kanske missförstod dig bara. Serratus jobbar bara aktivit när överarmarna befinner sig över axelhöjd, och i min mening är press-över-huvudet en tung bra (bäst) övning för serratus. Genom att bara göra den i en kort rörelse som du beskriver så får man bara med den delen av rörelsebanan där serratus jobbar, och får till på köpet en kanonövning för triceps.

Matsa
2008-06-12, 22:41
Jag har fått för mig att serratus kopplas in mindre om man utför övningen sittande med ryggstöd, fast jag kan mycket väl ha fel i den frågan. Det var i alla fall vad jag menade, även om det inte var direkt väl uttryckt.

Föresten, pushpress jämfört med partiell press, vilken har bäst verkan på serratus? Tycker mig minnas att just du skrev någonting om pushpress i det sammanhanget för ett tag sedan.

Sheogorath
2008-06-13, 20:33
Jag har fått för mig att serratus kopplas in mindre om man utför övningen sittande med ryggstöd, fast jag kan mycket väl ha fel i den frågan. Det var i alla fall vad jag menade, även om det inte var direkt väl uttryckt.

Föresten, pushpress jämfört med partiell press, vilken har bäst verkan på serratus? Tycker mig minnas att just du skrev någonting om pushpress i det sammanhanget för ett tag sedan.

Den idé med "ryggen fri" är en smart grej faktiskt. Skulderbladen får en friare rörlighet -> större möjlighet för serratus att göra ett bra jobb.

Vad är då bäst för serratus? Pushpress med kontrollerad negativ, "din" press mot skalpen, vanliga snedbänkar, eller skulderbladsarmsträck? Det är helt omöjligt för mig att avgöra. Fördelen med PP är ju att det blir en riktigt stor vikt i den negativa fasen, eftersom du kickar upp en större vikt än du skulle kunna använt annars. Det blir som negativa bänkar fast du får en positiv fas också. Både din övning och PP är dessutom grymma tricepsövningar eftersom det f.f.a. är i toppläget som triceps får jobba med att "låsa ut". Och det är i toppläget i PP som triceps får arbeta helt själv eftersom benkickens kraft inte längre hjälper till.