handdator

Visa fullständig version : Fördlelar med uppvärmning


jaosef
2008-06-10, 17:30
Hej, skriv alla fördelar som finns med uppvärmning, ni kunniga. är intressead. Och snälla, skriv inte bara "använd sökfunktionen, finns redan besvarat" Skriv svar här istället.
Thx*flex*
/Jaosef

sleep is the enemy
2008-06-10, 17:34
Vad menar du med uppvärmning? Inför vadå?

Handcuff
2008-06-10, 17:38
Hej, skriv alla fördelar som finns med uppvärmning, ni kunniga. är intressead. Och snälla, skriv inte bara "använd sökfunktionen, finns redan besvarat" Skriv svar här istället.
Thx*flex*
/Jaosef

Varför då?

jaosef
2008-06-10, 17:44
Jag har sökt lite, hittar inget vettigt. Jag pratar om uppvärmning inför ett styrketäningspass. Vilka olika fördelar finns det?

sleep is the enemy
2008-06-10, 17:49
Jag har sökt lite, hittar inget vettigt. Jag pratar om uppvärmning inför ett styrketäningspass. Vilka olika fördelar finns det?

Jag tränar inte med typsikt uppvärmning om du menar cykling eller så. Däremot värmer jag upp inför vissa övningar med set på låg vikt för att vänja mig vid rörelsen och kunna träna på en större vikt i de följande arbetsseten.

Syndicate
2008-06-10, 17:52
Värmer man inte upp så är skaderisken högre.

Rahf
2008-06-10, 17:54
Enligt personliga erfarenheter så presterar jag bättre om jag är uppvärmd och har känt på vikterna. Säkerhetsaspekten finns där också, att lägga sig och köra arbetsset på höga vikter utan att ha nosat på lite lägre och kört in sig är inte heller bra.

King Grub
2008-06-10, 17:54
Värmer man inte upp så är skaderisken högre.

Kanske.

There is insufficient evidence to endorse or discontinue routine warm-up prior to physical activity to prevent injury among sports participants. However, the weight of evidence is in favour of a decreased risk of injury.

J Sci Med Sport. 2006 Jun;9(3):214-20.

kalajset
2008-06-10, 18:06
En sak är iaf säker för mig: Det känns alltid mer påfrestande att gå på höga vikter direkt, på alla plan, än att först köra med lite lägre vikter, oavsett övning. Finns det någon vetenskaplig förklaring av detta fenomen ?

Själv värmer jag inte upp genom någon form av "konditionsträning", men kör däremot istället varianter av pyramidträning för i stort sett varje övning jag kör. I basövningar som t ex bänkpress kör jag dessutom alltid ett rent uppvärmingsset före själva arbetssetten.

nyrjoh
2008-06-10, 18:06
jag har skadat mig ungefär lika ofta uppvärmd som ouppvärmd, dock upplever jag att om jag inte värmt upp så har jag lättare att dra på mig mindre muskelbristningar...
Kan kalla det för en fallstudie hehe

machine gun
2008-06-10, 18:13
Jag tycker att uppvärmning är ett bra tillfälle att lägga in lite prehabövningar. Jag tycker även att det känns bättre i kroppen när jag värmt upp ordentligt jämfört med när jag inte gjort det.

bubbe
2008-06-10, 18:17
Vi diskuterade om en eventuell utmaning idag på klubben, hur mycket man knäböjer utan uppvärmning eller stege först. Dvs komma in direkt i lokalen, dra på full knäböjsutrustning och ställa sig och göra en tung knäböj. :smash:

Hemi
2008-06-10, 20:16
Har jag kopiöst med tid värmer jag upp 2 gånger. En gång tidigare på dagen för att bli mjuk i leder och som helhet med speciella övningar. Det har visat sig vara ett måste för mig i alla fall med sedan länge skadat ben. Annars märker jag av det senare i passet så det gäller för mig. Rörligheten ökar i helhet, men då gör jag ett speciellt program som inte bara rent fysiskt påverkar kroppen utan även ställer in kroppen på röelser jag annars helt enkelt inte klarar av.
Klättring i detta fall.

Innan tyngdlyftningen/styrketr. värmer jag nog upp 30min. innan. Inte på cykel utan annat. Sedan jag hållit hårdare på det har jag inte skadat mig alls i mark/böj t ex. som jag gjorde förut. Tillfälligheter? Jag tränar nog likadant som förut.

På judon gör vi knappt någon uppvärmning. Sparkar lite med benen, slår med armarna i luften, blänger lite på varandra, sen pang på.

jaosef
2008-06-10, 20:41
Har uppvärmning något med testosteronnivåerna att göra? Har läst att användning av stora muskelgrupper ökar testoseronet eller något liknanande. Någon kunnig som kan förklara hur det ligger till med detta?

Rahf
2008-06-10, 20:44
Har uppvärmning något med testosteronnivåerna att göra? Har läst att användning av stora muskelgrupper ökar testoseronet eller något liknanande. Någon kunnig som kan förklara hur det ligger till med detta?

Nej det tror jag inte. Det du har hört har nog att göra med diskussionen basövningar och ökad mängd tillväxthormon.

ChrisDEFC
2008-06-10, 22:18
jag brukar bara värma upp med lättare vikter på den/dom övningar jag tänkt att träna ex om jag ska köra 5*5 på 80kg i bänk så kör jag en 20*20kg och 8*60kg typ. men nu har dom fått en crosstrainer som jag brukar hoppa på och kuta ca 5min så jag börjar få lite antydning till svett sen kör jag igång men fortfarande dom där uppvärmningssetten dock och känner att jag orkar mycket mer om jag värmt upp extra på crosstrainern innan, känns som jag får igång hela kroppen och blir mer fokuserad och håller mig sen varm i hela kroppen hela passet även om jag tex bara tränar bröst/triceps.
så numer är minst 5min vigt åt crosstrainern om den är ledig, sen har jag tänkt att försöka öka på det lite framöver med nån minut. dessutom har jag märk att jag får ut mer vikt i benövningarna om jag värmt upp så jag känner mig genomvarm.

mangs
2008-06-11, 12:09
Delvis pga den eventuella skaderisken men främst för att det låter mig lyfta tyngre och att rörelsen redan är inbanad. Jag kör alltid basövningar först i passen och kör där pyramid upp till arbetsvikt. Börjar på runt 50% av vikten jag senare tränar på. Tycker det känns tungt att börja med arbetsvikt direkt. Troligtvis för att det var en vecka eller mer sedan jag sist gjorde exakt denna övningen, smidigheten ökar samt jag laddar upp mentalt inför de tunga lyften.

Kör jag andra övningar efterår med samma muskelgrupper kör jag oftast bara ett snabbt set på kanske 60-70% belastning innan jag kör på för fullt eftersom jag redan är igång.